Gå til innhold

Uføretrygd og evt tilbakebetaling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange opplever blandt annet å gå ned i inntekt når de går fra AAP til uføre. TS har hatt ung ufør tillegg på toppen av AAP, i tillegg til midlertidig ufør før dette igjen. Hvorfor er det da sannsynlig at TS vil få noe etterbetalt eller ha krav på det? TS skriver selv ovenfor, at søknaden om uføre "satt langt inne", jeg tolker det som at TS kunne gjort dette på et tidligere tidspunkt, kan man på den måten få mer penger bare fordi man drøyer det? Jeg er ikke ute etter å henge ut uføre, jeg er oppriktig nysgjerrig. For meg virker dette feil, det vil si, jeg kan ikke forstå hvorfor man har krav på noe når man har fått hjelp hele tiden.. Hadde TS ikke fått en krone, da hadde jeg skjønt det. (Jeg regner med TS er ung ufør også, og det er jo langt ifra så lite som f.eks en minstepensjonist får..) Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

Søknad om ufør sitter ofte langt inne fordi det er så endelig-en fallitterklæring for mange.

Ung ufør-tillegget er som du er inne på høyere enn minstepensjon. Det er likevel lavt. AAP er kun høy for de som tjente godt før sykdom.

Unge uføre har sjeldent hatt anledning til å bygge karriere/tjene seg opp.

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søknad om ufør sitter ofte langt inne fordi det er så endelig-en fallitterklæring for mange.

Ung ufør-tillegget er som du er inne på høyere enn minstepensjon. Det er likevel lavt. AAP er kun høy for de som tjente godt før sykdom.

Unge uføre har sjeldent hatt anledning til å bygge karriere/tjene seg opp.

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

Både og. Ung ufør er ikke noe man bare får fordi man er under en viss alder (som er satt som 26), det sier også litt om funksjonsevnen på helt daglig basis. Ergo, for de helt sykeste av de syke. I teorien.

Jeg får fortsatt ikke svar på hva enkelte mener TS skal ha etterbetalt..

Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS mener hun har krav på Ung ufør-tillegget for årene 2003-2010. Stemmer det TS?

Anonymous poster hash: ae09a...cff

Det stemmer

Anonymous poster hash: 76e92...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Ung ufør er ikke noe man bare får fordi man er under en viss alder (som er satt som 26), det sier også litt om funksjonsevnen på helt daglig basis. Ergo, for de helt sykeste av de syke. I teorien. Jeg får fortsatt ikke svar på hva enkelte mener TS skal ha etterbetalt.. Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

Feil.

Ung ufør tillegget-dersom sykdom (kronisk)fastslår fra før 26 år.

Hun har selvsagt krav på mellomlegget mellom lav trygd og ung-ufør ettersom begrunnelsen for vedtak betinger ung-ufør.

TS ville nok ikke spurt etter dette dersom hun tjente over 6G ved uføretidspunkt.

Les kapittel 3 og 12 i FTLm du lurer mer.

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Det er sannsynlig at du vil få noe etterbetalt. Men som andre skriver så må det fullstendige vedtaket fattes først.

Til kritikerne:

Uførepensjon er en svært lav pensjon som kun bør gis til de som ikke er i stand til arbeid. Dersom man har hatt enda lavere trygd i flere år, kan man ha krav på etterbetaling.

Hele folketrygden er bygget på prinsipp om erstatning for lønn.

Vanskeligere er det ikke. Takk og lov for at vi har denne ordningen som har erstattet FATTIGKASSA!Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

Du har jo ung ufør. Hva er problemet?

Anonymous poster hash: 14d5b...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ung ufør. Hva er problemet?Anonymous poster hash: 14d5b...e58

Nei, jeg er frisk i 100% stilling. Da håper jeg du vet at man ikke er- eller får uførepensjon.

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...