Gå til innhold

Uføretrygd og evt tilbakebetaling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mottok i dag mitt vedtak som nå sier at jeg er ufør,og uføredatoen er satt til starten av januar 2003.Jeg gikk først år på sykemedling i et år,rehab i 3 år,før jeg ble overflyttet til midlertidig ufør frem til AAP ble innført. Så siden 10 har jeg hatt AAP med ung ufør særtilegg. Så det jeg lurer på er om jeg har krav på å få tilbakebetalt noe penger?



Anonymous poster hash: 76e92...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i all verden mener du du skal få tilbakebetalt da? Du har jo fått penger hele tiden, griskheten kjenner ingen grenser...



Anonymous poster hash: 4eda6...402
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har fått økonomisk hjelp hele veien, så vil ikke tro det.



Anonymous poster hash: 5e96b...f7e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden mener du du skal få tilbakebetalt da? Du har jo fått penger hele tiden, griskheten kjenner ingen grenser...

Anonymous poster hash: 4eda6...402

Dette svaret kommer garanter fra en som har en trygg jobb,og en ikke har kjent på livets vonde sider. Jeg har sliti fra måned til måned for å få ting til å gå rundt. En støtte fra NAV er ikke så luksus som alt for mange bedrevitere skal ha det til,så jeg har litt gjeld til familie som jeg gjerne skulle ha bli kvitt derfor jeg spurte. Handler ikke om griskhet. Og jeg er ganske sikker på at hvis du f.eks hadde funnet ut at du over en periode hadde fått utbetalt for lite i lønn hadde bedt om å de tilbake betalt uten å se på det som griskhet. Bare for å sette ting i persepektiv.

Anonymous poster hash: 76e92...347

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tok det så lang tid å bli ufør?



Anonymous poster hash: 5e96b...f7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den satt langt inne hos meg.Men fra jeg søkte til jeg motok vedtaket tok det under 14 dager.



Anonymous poster hash: 76e92...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om det er 03 eller 10 som er gjeldende. Jeg fikk fra da jeg kom innunder aap første gang, men da het det attføringspenger.

Anonymous poster hash: 3157b...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er 03 eller 10 som er gjeldende. Jeg fikk fra da jeg kom innunder aap første gang, men da het det attføringspenger.

Anonymous poster hash: 3157b...ca4

Ok,men du fikk tilbakebetalt? Hvordan gikk du frem?

Anonymous poster hash: 76e92...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tok det så lang tid å bli ufør?

Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

Overraskende nok for de mange som tror på det mediaskapte bildet om at uføretrygd omtrent blir kasta etter en - det tar vanligvis årevis.

Alt annet skal være prøvd på forhånd.

Anonymous poster hash: e03aa...14a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende nok for de mange som tror på det mediaskapte bildet om at uføretrygd omtrent blir kasta etter en - det tar vanligvis årevis.

Alt annet skal være prøvd på forhånd.

Anonymous poster hash: e03aa...14a

Ikke sant! Det er ikke bare å stille å på NAV og be om ufør,og tada så går man ut 30 min senere med en uføre status i baklomma.

Anonymous poster hash: 76e92...347

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,men du fikk tilbakebetalt? Hvordan gikk du frem? Anonymous poster hash: 76e92...347

Behøvde ikke å gjøre noe. Fikk et brev med info. Fikk overført pengene og nytt brev med utregning.

Anonymous poster hash: 3157b...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Det er ikke bare å stille å på NAV og be om ufør,og tada så går man ut 30 min senere med en uføre status i baklomma.

Anonymous poster hash: 76e92...347

Du skriver faktisk at det tok 14 dager ovenfor. Og nei, jeg er ikke en av de som tror innvilget uføre er gjort på 1 - 2 - 3, det ser ut til at du har vært i systemet lenge. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på hvorfor du mener du har krav på etterbetaling? Du har vel fått hjelp hele veien fra NAV til du fikk innvilget søknaden om uføre?

Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver faktisk at det tok 14 dager ovenfor.

Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

Nei, det siste vedtaket er bare en formalitet. Når man som TS har vært gjennom hele systemet, prøvd alt, så må man fylle ut et endelig skjema om søknad om uføretrygd, og det er dette skjemaet som går rett igjennom og da tar det bare 1-2 uker før man får vedtaket i posten. Det er for at man ikke skal gå uten penger fra AAP er avsluttet til uførepensjonen begynner.

Anonymous poster hash: d3bba...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for hets, avsporing og svar til dette. Det er ikke anledning til å svare på moderering i tråder. Har dere spørsmål til moderering så tas dette på Ris og Ros eller på PM.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fremdeles ikke hva du TS mener du skal ha tilbakebetalt? Du har jo fått penger hele veien, etter de ordninger du har vært på, og når du først søkte om ufør, skriver du det gikk 14 dager. Da regner jeg med du gikk over på uføre fra AAP og det som var fra før.

At uføre tidspunktet derimot er satt til 2003 betyr vel ikke da at du skulle hatt uførepenson OG alt det andre fra den datoen, det kan jeg virkelig ikke tro du har rett på.. Jeg hadde skjønt problemstillingen hvis du i alle disse år ikke fikk en krone, da kunne du sikkert fått etterbetalt. Men som det ser ut nå, så vil du liksom ha i pose OG sekk forstår jeg deg rett?



Anonymous poster hash: 5e96b...f7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret kommer garanter fra en som har en trygg jobb,og en ikke har kjent på livets vonde sider. Jeg har sliti fra måned til måned for å få ting til å gå rundt. En støtte fra NAV er ikke så luksus som alt for mange bedrevitere skal ha det til,så jeg har litt gjeld til familie som jeg gjerne skulle ha bli kvitt derfor jeg spurte. Handler ikke om griskhet. Og jeg er ganske sikker på at hvis du f.eks hadde funnet ut at du over en periode hadde fått utbetalt for lite i lønn hadde bedt om å de tilbake betalt uten å se på det som griskhet. Bare for å sette ting i persepektiv.

Anonymous poster hash: 76e92...347

.

Dette er ikke sammenlignbart i det hele tatt. En person som har jobbet ber om å få etterbetalt lønn har jobbet for pengene sine. Hva har du gjort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS:

Det er sannsynlig at du vil få noe etterbetalt. Men som andre skriver så må det fullstendige vedtaket fattes først.

Til kritikerne:

Uførepensjon er en svært lav pensjon som kun bør gis til de som ikke er i stand til arbeid. Dersom man har hatt enda lavere trygd i flere år, kan man ha krav på etterbetaling.

Hele folketrygden er bygget på prinsipp om erstatning for lønn.

Vanskeligere er det ikke. Takk og lov for at vi har denne ordningen som har erstattet FATTIGKASSA!

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Dette er ikke sammenlignbart i det hele tatt. En person som har jobbet ber om å få etterbetalt lønn har jobbet for pengene sine. Hva har du gjort?

Dersom du hadde fått 66% av lønnen din i årevis, ville nok du ment at du hadde krav på etterbetaling også.

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Det er sannsynlig at du vil få noe etterbetalt. Men som andre skriver så må det fullstendige vedtaket fattes først.

Til kritikerne:

Uførepensjon er en svært lav pensjon som kun bør gis til de som ikke er i stand til arbeid. Dersom man har hatt enda lavere trygd i flere år, kan man ha krav på etterbetaling.

Hele folketrygden er bygget på prinsipp om erstatning for lønn.

Vanskeligere er det ikke. Takk og lov for at vi har denne ordningen som har erstattet FATTIGKASSA!

Anonymous poster hash: 85eaf...6e9

Mange opplever blandt annet å gå ned i inntekt når de går fra AAP til uføre. TS har hatt ung ufør tillegg på toppen av AAP, i tillegg til midlertidig ufør før dette igjen.

Hvorfor er det da sannsynlig at TS vil få noe etterbetalt eller ha krav på det? TS skriver selv ovenfor, at søknaden om uføre "satt langt inne", jeg tolker det som at TS kunne gjort dette på et tidligere tidspunkt, kan man på den måten få mer penger bare fordi man drøyer det?

Jeg er ikke ute etter å henge ut uføre, jeg er oppriktig nysgjerrig. For meg virker dette feil, det vil si, jeg kan ikke forstå hvorfor man har krav på noe når man har fått hjelp hele tiden.. Hadde TS ikke fått en krone, da hadde jeg skjønt det.

(Jeg regner med TS er ung ufør også, og det er jo langt ifra så lite som f.eks en minstepensjonist får..)

Anonymous poster hash: 5e96b...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS mener hun har krav på Ung ufør-tillegget for årene 2003-2010. Stemmer det TS?

Anonymous poster hash: ae09a...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...