Gå til innhold

Tror dere Therese endelig blir funnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst, utrolig trist og hjerteskjærende sak. Føler virkelig med moren, og hele familien. Håper inderlig at det kommer frem noen viktige tips ila nærmeste fremtid.

Sitter igjen med 3 teorier om hva som kan ha skjedd med Therese.

1. Kan ha vært utsatt for en ulykke, hvor hun har falt i søppelsjakten og videre blitt transport til forbrenningsovnen. Er en teori som har blitt prøvd og testet av politiet, så er nok lite sannsynlighet for det.

2. Kan ha blitt smuglet/kidnappet til Pakistan via Sverige eller Danmark. Mener å huske at det ikke var noen direkte fly til Pakistan på den tiden, så ikke utelukket at hun kan ha blitt kidnappet av slektninger/familie/familievenner av den pakistanske mannen og smuglet videre til Islamabad via enten Gøteborg eller København. Ikke uvanlig at Norsk-pakistanere har nære og "mindre nære" slektninger i Sverige og Danmark. Dermed kan det være mulig at kidnapperne har ventet en stund med å reise til Pakistan(ikke 12-24timer etter selve forsvinningen) og holdt henne skjult over en litt lengre periode. 

På den andre siden, så spres rykter som ild i tørt gress i det norsk-pakistanske miljøet, så hvis det hadde tilfellet, så hadde det kommet ut og folk hadde pratet. Ergo, lite sannsynlighet for det.

3. Vet ikke om det har vært et tema eller en teori som har vært testet. Men hun kan ha blitt utsatt for kannibalisme. Høres sykt ut, men finnes mange rare og syke mennesker- Og det har vært flere tilfeller av slike forsvinninger i f.eks Tyskland og USA, hvor offeret har blitt utsatt for kannibalisme. 

Uansett, håper inderlig at det kommer frem noen info, et menneske kan da ikke bare fordufte!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Geirfuglen skrev (På 14.11.2020 den 21.42):

Det er mange som ikke dukker opp igjen. Husker også Torvik-saken. De fant aldri liket av barnet. At to klarsynte snakker om det samme om Pakistan har da heller ingenting å si. Veldig enkelt å finne på noe sånt i stedet for å si at man kan finne et lik en konkret plass..

Lena Ranehag og Michael Winger finner ikke på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 23.11.2020 den 10.32):

Therese er mye mørkere enn søstrene sine. Derfor er det spekulert i om den pakistanske mannen som nevnes kan være Thereses pappa. Det går også på at det kun gikk uker fra Inger-Lise avsluttet forholdet til pakistaneren og til hun traff spanjolen. Ryktene gikk da på Fjell om at det kunne være sannsynlig at pakistaneren var pappaen. Dette ble avfeid av Thereses mamma, ettersom pakistaneren angivelig var steril ifølge ham selv. Omtrent samtidig som Therese forsvant fikk imidlertid pakistaneren et barn med en annen dame, og flere kom til etter hvert. 

Det tror jeg han er, man tar ikke feil av det. Med mindre Pakistaneren og Spanjolen er veldig like da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geirfuglen skrev (På 14.11.2020 den 21.42):

Det er mange som ikke dukker opp igjen. Husker også Torvik-saken. De fant aldri liket av barnet.

Det er ikke mange barn som har forsvunnet sporløst i Norge, hvis man ser bort fra de som forsvinner fra asylmottak o.l.

En liten kropp som Bjørnar Torviks kan forsvinne fort i en stri elv med sterk strøm. En likhund gikk fra sykkelen hans og rett ned til Usma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke Inger-Lise i serien at hun og han pakistanske måtte hemmeligholde forholdet? Og at hun heller aldri fortalte han at hun var gravid, siden han sa han ikke kunne få barn... Virker som veldig lite sannsynlig at hun er i Pakistan med tanke på dette og alt det andre som kommer frem i serien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Cleopatra70 skrev (9 timer siden):

Lena Ranehag og Michael Winger finner ikke på ting.

Er ikke det såkalt synske? Det er fortsatt ikke noen som har greid å bevise at de er synske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Denne boka kommer i salg i løpet av få dager. Den skal jeg kjøpe

Hvem tok Therese? | ARK Bokhandel

Per Asle Rustad kommer med en bok jeg ser på som interessant, og gleder meg til å lese. 

Jeg har lest gjennom mine forrige kommentarer i tråden, og vil tro jeg sitter igjen med et annet inntrykk etter å ha lest boka som kommer. Så er det spørsmål om det ligger noe i det han kommer med, og om det kan føre saken nærmere en løsning. Jeg håper virkelig det

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (22 minutter siden):

Denne boka kommer i salg i løpet av få dager. Den skal jeg kjøpe

Hvem tok Therese? | ARK Bokhandel

Per Asle Rustad kommer med en bok jeg ser på som interessant, og gleder meg til å lese. 

Jeg har lest gjennom mine forrige kommentarer i tråden, og vil tro jeg sitter igjen med et annet inntrykk etter å ha lest boka som kommer. Så er det spørsmål om det ligger noe i det han kommer med, og om det kan føre saken nærmere en løsning. Jeg håper virkelig det

Håper men tror det dessverre ikke …

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper forfatteren har  noe mer håndfast enn en endret tidslinje.  At vitner kan huske feil, må alltid politiet ta i betraktning når det gjelder slike saker.  Men om vitner forklarer seg feil bevisst, blir jo en vesentlig endring i etterforskningen. 

Hvordan var politietterforskningen sent på 80-tallet?  Brukte de helt andre avhørsteknikker?  Låste de seg oftere fast i én vitneobservasjon istedenfor å være åpne om forskjellige teorier. De brukte veldig mye tid på å lage en fantomtegning av mannen i trappa, som et vitne koblet til Therese-saken. De brukte også hyponotisør  for å få han til å huske hva som ble sagt.   Nå var det sannsynligvis faren til en annen (chilensk) jente, som nok kunne liknet på Therese.  Denne faren ville nok heller ikke stått frem, hvis det var sånn at han tøyet samværsreglene.  Kanskje han holdt på å kidnappe sitt eget barn? 

Den som tok henne trenger ikke å være veldig smart, eller ha planlagt dette veldig nøye. Noen ganger har  kriminelle bare flaks, og gjerningen blir uoppklart.  Jo færre folk som er innvolvert, jo lettere er det å skjule en kidnapping/drap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (22 timer siden):

Jeg håper forfatteren har  noe mer håndfast enn en endret tidslinje.  At vitner kan huske feil, må alltid politiet ta i betraktning når det gjelder slike saker.  Men om vitner forklarer seg feil bevisst, blir jo en vesentlig endring i etterforskningen. 

Hvordan var politietterforskningen sent på 80-tallet?  Brukte de helt andre avhørsteknikker?  Låste de seg oftere fast i én vitneobservasjon istedenfor å være åpne om forskjellige teorier. De brukte veldig mye tid på å lage en fantomtegning av mannen i trappa, som et vitne koblet til Therese-saken. De brukte også hyponotisør  for å få han til å huske hva som ble sagt.   Nå var det sannsynligvis faren til en annen (chilensk) jente, som nok kunne liknet på Therese.  Denne faren ville nok heller ikke stått frem, hvis det var sånn at han tøyet samværsreglene.  Kanskje han holdt på å kidnappe sitt eget barn? 

Den som tok henne trenger ikke å være veldig smart, eller ha planlagt dette veldig nøye. Noen ganger har  kriminelle bare flaks, og gjerningen blir uoppklart.  Jo færre folk som er innvolvert, jo lettere er det å skjule en kidnapping/drap 

Jeg har bestilt boka fra Ark nå, og er veldig spent på å lese den. Hvilke to sentrale vitner det dreier seg om, hvor løsningen ligger hvis den ikke er i Pakistan, hvilken annen informasjon det handler om enn hovedsporene. Etter at foreldrene meldte Therese savnet gikk det en halvtime før politiet kom, de pratet i over to timer før det ble satt i gang noe fra politiets side. Det tok flere dager fra Therese forsvant, og til vitnet du nevner kontaktet politiet og fortalte om observasjonen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (11 minutter siden):

Jeg har bestilt boka fra Ark nå, og er veldig spent på å lese den. Hvilke to sentrale vitner det dreier seg om, hvor løsningen ligger hvis den ikke er i Pakistan, hvilken annen informasjon det handler om enn hovedsporene. Etter at foreldrene meldte Therese savnet gikk det en halvtime før politiet kom, de pratet i over to timer før det ble satt i gang noe fra politiets side. Det tok flere dager fra Therese forsvant, og til vitnet du nevner kontaktet politiet og fortalte om observasjonen. 

Det viktige spørsmålet er når den siste sikre observasjonen av Therese var? Hvor lang tid ville en kidnapper ha på å gjøre dette?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (24 minutter siden):

Det viktige spørsmålet er når den siste sikre observasjonen av Therese var? Hvor lang tid ville en kidnapper ha på å gjøre dette?

 

Kiosk-jenta mener klokka var rundt 19:30, etter hva jeg kan huske. Soldaten kom hjem fra bingo som slutta kl 20, og var i oppgangen ca. ti minutter senere. Altså et spenn på intet mindre enn 40 minutter. En kidnapper har det vanligvis veldig travelt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brainstorm skrev (37 minutter siden):

Sjelden en bok, podcast eller true crime-serie løser noen sak, dessverre. 

Man skal aldri si aldri. Har du sett serien "Mysteriet Marianne"? Hvorvidt den saken er oppklart kan jo diskuteres, men de mener at en av gjerningsmennene døde omtrent samtidig som de begynte å produsere serien. At han kjørte en noe spesiell bil, tok henne med til Grimstad, drepte henne og dumpet henne i et tjern. Han var dog ikke alene om det, de var minst to, og i dag søkes det med droner etter henne i tjernet. Dette basert på vitne-observasjoner som dessverre kom fram i lyset så mange tiår for sent. Dette til tross for at det ble funnet en geleklump med hår i vannet ni år etter at hun forsvant. Politiet i Grimstad mistenkte at det kunne ligge et lik i tjernet. Hårene ble sendt til RMI, men aldri analysert før produsentene av serien tok kontakt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (14 timer siden):

Jeg har bestilt boka fra Ark nå, og er veldig spent på å lese den. Hvilke to sentrale vitner det dreier seg om, hvor løsningen ligger hvis den ikke er i Pakistan, hvilken annen informasjon det handler om enn hovedsporene. Etter at foreldrene meldte Therese savnet gikk det en halvtime før politiet kom, de pratet i over to timer før det ble satt i gang noe fra politiets side. Det tok flere dager fra Therese forsvant, og til vitnet du nevner kontaktet politiet og fortalte om observasjonen. 

Det spørs om en sånn bok egentlig har noe særlig NYTT å komme med da, eller blir det bare å harpe over  de samme gamle detaljene. 

For å få mest mulig oppmerksomhet rundt boken, og forhåpentligvis øke bok-salget, så forsøker vel de som står bak denne boken å hype opp stemningen mest mulig. Men hvis man for eksempel bare har en "politiet undersøkte aldri enkelte spor grundig nok, så KANSKJE det kan være en løsning der" er ikke noe særlig å gå etter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

StinkySocks skrev (På 5.11.2023 den 11.12):

Det spørs om en sånn bok egentlig har noe særlig NYTT å komme med da, eller blir det bare å harpe over  de samme gamle detaljene. 

For å få mest mulig oppmerksomhet rundt boken, og forhåpentligvis øke bok-salget, så forsøker vel de som står bak denne boken å hype opp stemningen mest mulig. Men hvis man for eksempel bare har en "politiet undersøkte aldri enkelte spor grundig nok, så KANSKJE det kan være en løsning der" er ikke noe særlig å gå etter egentlig.

Har du lest den? Den ligger på nattbordet mitt, men jeg skal lese ferdig en annen bok før jeg tar fatt på den. Regner med at det blir over helga. Andre jeg vet om som har lest den kommer med positive tilbakemeldinger, og røper at det er noe nytt. Rustad har lagt mye i boka, hans gode evner og tro på oppklaring løftes fram. Jeg vil tro den er absolutt verdt å lese :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2023 at 9:34 PM, Millimani said:

Man skal aldri si aldri. Har du sett serien "Mysteriet Marianne"? Hvorvidt den saken er oppklart kan jo diskuteres

Det er vel ganske udiskutabelt at den saken fortsatt ikke er oppklart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 13.11.2020 den 19.47):

Det mest skremmende her, er at kanskje ingen andre vet noe enn gjerningsmannen. Det kan ha vært en serieforbryter som har klart å leve helt under radaren. Andre kan kanskje tipse om personer som de tenker kan ha vært involvert. Kanskje har de sett en ung jente sammen med gjerningsmannen.

Hvis det er en serieforbryter så snakker vi om mange ofre og klart at det ville blitt kjent, så det kan man legge fra seg først som sist da det kan man konkludere med at det ikke er.

Jo da, jeg er kjent med at noen er rettet mistanke mot, som har begått overgrep tidligere, men det er å anse som spekulasjoner og ikke noe veldig konkret. Uansett, betegnelsen serieforbryter blir fullstendig søkt og ikke noe det er hold i hva gjelder denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 4.11.2023 den 21.36):

Får håpe de finner henne i live ett eller annet sted 

Tilnærmet null sjanse for det, og er hun i live så finner de henne i alle fall ikke, hun ville dukket opp for lengst om så var tilfellet. Har ingen poeng å håpe i denne saken, som heller aldri vil bli oppklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...