Gå til innhold

Kan jeg vennligst få alles oppmerksomhet?


Gjest Elseby13

Anbefalte innlegg

Jeg vet Norsk utvikler seg hele tiden, men jeg liker det ikke. En gjenganger over tid på kg er å sette "beklager" sammen med "for", og ofte utelate "at". "Beklager at" holder i massevis, "for" er helt overflødig. Bruker man "unnskyld" er saken annerledes, men "unnskyld" har også litt annet innhold.

Anonymous poster hash: f7466...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg finner ikke ordet noia i noen som helst ordbok. Tror ikke at dette ordet er et korrekt ord å skrive. Anonymous poster hash: 022a1...ab6

Da misforstår du totalt hva en ordbok er. Ingen ordbøker, selv ikke Bokmålsordboka, inneholder samtlige ord i norsk skriftspråk. De som redigerer disse ordbøkene, må nemlig foreta et utvalg av alle ordene som fins i norsk, for ellers blir jobben helt uoverkommelig.

Ordbøker er til for at man skal ha et sted hvor man kan slå opp stavemåter, bøyningsformer, og, i en del tilfeller også betydning, av de ordene som ordboksredaktørene har bestemt seg for å ta med. De angir altså IKKE hvilke ord man "kan" bruke når man skriver.

Dessuten er ordbøker naturlig nok (og fornuftig nok) konservative, så dermed ligger de alltid litt på etterskudd. En ny betydning f.eks, må jo få "sette seg" skikkelig i språket før den kan bli tatt med i ordbøkene.

Anonymous poster hash: 190b6...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke løken, prins petter eller slangen, men penis.

Ikke jentene, morgen brød, eller kjæledyrene, men pupper.

Anonymous poster hash: 2caf7...ab2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han og ham.

Jeg får også mark av han/ham, men de ble faktisk likestilt allerede i 1938! Så selv om det skjærer i øynene mine, er det ene like korrekt som det andre. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, ikke aldrig.

Jeg har ikke sjekket statistikken, men tror ikke "aldrig" blir brukt spesielt ofte. På norsk, altså.

Anonymous poster hash: e6d39...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm jeg synes det er fint for dere som er opptatt av rettskriving at dere skriver det på rett, som i språk-delen av forumet.

Og at dere ikke hakker i tråer -histen og pisten.

Jeg skulle også ønske det fantes en app for dere som er lidenskaplig opptatt av rettskriving som virket slik at om dere skrev en sms, mms, innlegg eller epost feil -Så ville ikke mobiloperatøren deres godkjenne det.

Dermed avvise hele teksten til dere skrev den riktig... Så dere fikk kjenne litt på følelsen at det vil alltid være noe som skurer for noen.

Hver eneste appostrof, punktum, komma og alle andre korrekte tegn...

Når man ikke alltid har sjans tl å skrive korrekt uansett, så skal det ikke forhindre noen i å komme med sitt budskap da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg har lagt merke til den siste tiden er folk som skriver rå i stedet for råd.

Som for eksempel; Jeg har ikke rå.



Anonymous poster hash: 6e516...929
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste kunne dratt nytte av et lite oppfriskningskurs i verbbøying: å le - ler - lo, ikke ledde eller lodde. Lær dere også forskjellene i bruken av da og når.

Endret av pepsiprinsessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste gjennom kommentarfeltet i en blogg, der jeg kom over ordet "stretsi"... Brukte noen minutter på å forstå at kommentatoren sannsynligvis hadde ment å skrive "stretchy". Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, jeg... Greit nok at du har "en fling med engelsk" som noen kommenterte over her, men da bør man iallfall klare å stave ordet korrekt.

Endret av pepsiprinsessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg har sett folk har begynt å si er ting som;

"Han oppførte seg så rart, så jeg ble litt mistenkelig".

Mistenksom!

En veldig åpenbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...