Gå til innhold

Kan jeg vennligst få alles oppmerksomhet?


Gjest Elseby13

Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg skylde på noe som helst, men jeg blir litt provosert av slike tråder som dette. Jeg har dysleksi, og bruker veldig lang tid på å faktisk skrive riktig, eller prøver å skrive riktig. Det er ikke alle som kan noe for at de skriver feil, jeg er en av dem!

Anonymous poster hash: 1f2ab...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at de fleste med dysleksi faktisk PRØVER å skrive riktig. De som skriver mest feil er de som ikke gidder å prøve å skrive korrekt.



Anonymous poster hash: b47d9...b5d
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste med dysleksi faktisk PRØVER å skrive riktig. De som skriver mest feil er de som ikke gidder å prøve å skrive korrekt. Anonymous poster hash: b47d9...b5d

Den kan jeg si meg enig i. Men jeg føler meg faktisk truffet og innimellom ganske dum pga slike tråder som dette. Og jeg vet at det er flere som også føler det sånn :-/ Syns det er veldig trist egentlig :-/

Anonymous poster hash: 1f2ab...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan jeg si meg enig i. Men jeg føler meg faktisk truffet og innimellom ganske dum pga slike tråder som dette. Og jeg vet at det er flere som også føler det sånn :-/ Syns det er veldig trist egentlig :-/

Anonymous poster hash: 1f2ab...327

Det er faktisk ingen korrelasjon mellom det å skrive ord riktig og intelligens. Det betyr i praksis at selv om man skriver noen ord feil, kan man være smartere enn de som skriver ord riktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de over her. Dysleksi er ikke bakgrunnen for de skrivefeilene vi ser bre om seg. Disse tror jeg kommer av at for mange har altfor mange ukyndige språkbrukere som forbilder, og de får heller ikke korreksjon noe sted fordi det ikke er "lov" å rette på voksne mennesker (ikke på barn heller, for den saks skyld). Mange leser feks ikke noe særlig bøker, men tilbringer mye tid på Facebook; "rettskrivingsnormen" blir dermed det de "eksponeres" mest for, og når den er full av feil, blir også disses språkbruk påvirket i negativ retning. SMS-språk påvirker også tegnsettingen, og brer seg via Facebook til resten av folks språkhverdag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med alle de engelske ordene, da? Jeg er veldig glad i engelsk, men det irriterer meg når enkeltord erstatter gode norsk ord og begreper. Går det et skille mellom min generasjon (starten av 30-årene) og de som er 8-12 år yngre, i form av å anvende det norske språk på denne likegyldige måten? Bare i dag har jeg lest "care" for likegyldig/uinteressert, "please" for å glede (noen), promiscuity for promiskuøsitet, "fling" for flørt og "fighting a losing battle" for å ha tapt på forhånd. Spesielt dette ordet "care" merker jeg virkelig plager meg, kanskje jeg er akkurat for gammel til å ha noe forhold til det? Please, stopp å ha en fling med det engelske språk, ikke vær care rund norske ord! Eller er det meg som are fighting a losing battle?

Anonymous poster hash: f7466...58a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus, ikke huser (Bolig. Ja, noen folk sier "huser" her jeg bor)



Anonymous poster hash: bda2b...9e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan begrepet sambo ble etablert? Det heter samboer på bokmål. I følge bokmålsordboken er "sambo" en person med foreldrene som er en indianer og en afrikaner, eller en plante med både hann- og hunnblomster. Er det mange på KG som har problemer med sin sambo, altså med den tvekjønnede planten de bor med?

Anonymous poster hash: f7466...58a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan begrepet sambo ble etablert? Det heter samboer på bokmål. I følge bokmålsordboken er "sambo" en person med foreldrene som er en indianer og en afrikaner, eller en plante med både hann- og hunnblomster. Er det mange på KG som har problemer med sin sambo, altså med den tvekjønnede planten de bor med?

Anonymous poster hash: f7466...58a

TAKK! jeg var redd for å nevne noe om dette for KG mafiaen er hjerteløs. Men det er uten tvil en av de styggeste "forkortelsene" jeg har hørt siden jeg var liten og alt skulle forkortes for å være kul...

Sambo

Samboer

det er 2 bokstaver, og ikke minst de to bokstavene som er lettest å skrive etter hverandre!

Anonymous poster hash: bda2b...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Slutt å bruke stor bokstav midt i en setning!

Eksempler:

Norge for Nordmenn.

Jeg er Jomfru!

Nei, verken nordmenn eller jomfruer er hellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de engelske ordene, da? Jeg er veldig glad i engelsk, men det irriterer meg når enkeltord erstatter gode norsk ord og begreper. Går det et skille mellom min generasjon (starten av 30-årene) og de som er 8-12 år yngre, i form av å anvende det norske språk på denne likegyldige måten? Bare i dag har jeg lest "care" for likegyldig/uinteressert, "please" for å glede (noen), promiscuity for promiskuøsitet, "fling" for flørt og "fighting a losing battle" for å ha tapt på forhånd. Spesielt dette ordet "care" merker jeg virkelig plager meg, kanskje jeg er akkurat for gammel til å ha noe forhold til det? Please, stopp å ha en fling med det engelske språk, ikke vær care rund norske ord! Eller er det meg som are fighting a losing battle?

Anonymous poster hash: f7466...58a

Jeg flinger med det engelske språket støtt. Jeg liker det. Men dette ordet care, det er jo helt teit. De bruker jo det i motsatt betydning, de har droppet less og skriver da virkelig at man bryr seg, når de bare bruker care? Da blir det fjortis og det er teit, på begge språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Takk!!

Og og å!

Eller: Og og og å óg!

(Mulig den aksenten er feil vei, men.)

Det verste jeg vet, for tiden, er folk som sier feil når de mener galt.

Anonymous poster hash: b33eb...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de engelske ordene, da? Jeg er veldig glad i engelsk, men det irriterer meg når enkeltord erstatter gode norsk ord og begreper.

Anonymous poster hash: f7466...58a

Det vrenger seg i hele meg når jeg leser, eller hører noen si, "kidsa", og "nippelen" eller "niplene".

Anonymous poster hash: 9b5f4...893

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig, ikke barnselig.

Mannlig,ikke mannelig.

En bruker mener at en mannsjåvist ikke er sikkelig mann.

Jeg forstår hva hun mener og er enig.

Men det er mannsjåvinist,ikke mannsjåvist. Har riktignok bare sett dette en gang.

Skikkelig, ikke sikkelig.

Sikkelig ser jeg stadig vekk og lurer virkelig på hvor det kommer fra.

Veldig ofte ser jeg spørsmål som "Syntes du denne er fin?"

Synes, ikke syntes når det er nåtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær forskjell på:

De og dem.

Hun og henne.

Han og ham.

Gidt poeng.

Kan du "jeg" og "meg", eller "du" og "deg" bør du kunne "hun" og "henne".

Anonymous poster hash: f7466...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...