Gå til innhold

Kan jeg vennligst få alles oppmerksomhet?

Gjest Elseby13

Anbefalte innlegg

Eller: Og og og å óg!

(Mulig den aksenten er feil vei, men.)

Det verste jeg vet, for tiden, er folk som sier feil når de mener galt.

Anonymous poster hash: b33eb...4c2

Det verste jeg vet er folk som ikke kan bruke korrekt aksent. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle hvert/vært-feil irriterer meg. Veldig mange skriver "jeg har vert". En vert er en som varter opp folk, eller det vi er når vi har besøk.

Det heter "jeg har vært" og "hvert eneste". Vært handler altså om hvor noe/noen har befunnet seg, mens hvert handler om å få med alt av det man prater om. :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for mennesker med dysleksi.

Det er mye latskap ut og går. Dette irriterer meg grønn:

da/når

og/å

de/dem/di

ennå/enda

Det som forundrer meg er at det er veldig mange voksne som skriver feil. "Di er jo bare sååå skjønne!!!!!!!!!!=)"

Hjelpes.. Jeg møtte en gang en interessant gutt på byen. Vi utvekslet nr, og sendte noen meldinger til hverandre. Jeg mistet raskt interessen fordi han hadde så mange unødvendige og turn-off skrivefeil. Det høres kanskje dumt ut, men jeg blir oppgitt. Selvfølgelig kan alle skrive feil. Her er et eksempel:

"Hei åssen går det? Haddew det gøy i gårt hehe." Mangel på tegnsetting og korrekturlesing (fjern overflødige bokstaver)

Anonymous poster hash: b5d55...ec8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Jeg har stor respekt for mennesker med dysleksi.

Det er mye latskap ut og går. Dette irriterer meg grønn:

da/når

og/å

de/dem/di

ennå/enda

Det som forundrer meg er at det er veldig mange voksne som skriver feil. "Di er jo bare sååå skjønne!!!!!!!!!!=)"

Hjelpes.. Jeg møtte en gang en interessant gutt på byen. Vi utvekslet nr, og sendte noen meldinger til hverandre. Jeg mistet raskt interessen fordi han hadde så mange unødvendige og turn-off skrivefeil. Det høres kanskje dumt ut, men jeg blir oppgitt. Selvfølgelig kan alle skrive feil. Her er et eksempel:

"Hei åssen går det? Haddew det gøy i gårt hehe." Mangel på tegnsetting og korrekturlesing (fjern overflødige bokstaver)

Jeg er helt enig med deg. Det er helt klart dumpegrunn. En fyr sendte meg en gang et kort med teksten "jeg elsker ditt vakkre hår". Han er selvfølgelig en ex nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Det er helt klart dumpegrunn. En fyr sendte meg en gang et kort med teksten "jeg elsker ditt vakkre hår". Han er selvfølgelig en ex nå.

Hjelpes..!

Anonymous poster hash: 9a66e...e08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du det? :fnise: Det gjør virkelig jeg. Det er skikkelig turn-off.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst lær dere å skrive følgende ord korrekt. Det heter:

Vel, ikke vell

Verre, ikke værre

An, ikke ann eller ant

Hvis, ikke viss

Initiativ, ikke insjinativ

Nok, ikke nokk.

Takk for oppmerksomheten.

Hehe, litt flaut at du selv ikke kan reglene godt nok til å vite at hvis/viss er valgfritt på bokmål. I tillegg bør du merke deg at det går an å bruke viss i andre sammenhenger (eks. "situasjonen gjelder en viss person"). Artig at du avviser ordet helt.

Anonymous poster hash: f9c7c...d1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sikkert mange skrivefeil, men så var ikke jeg den flinkeste i norsk heller. Slet på skolen i alle fag, og hadde vanskelig for å lære. Men sånn er det. Og ikke gidder jeg å bry meg når andre retter på mine skrivefeil, og ikke gidder jeg å rette på andres skrivefeil heller.

Sånne tråder er idiotiske.

Anonymous poster hash: 9d986...30e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sikkert mange skrivefeil, men så var ikke jeg den flinkeste i norsk heller. Slet på skolen i alle fag, og hadde vanskelig for å lære. Men sånn er det. Og ikke gidder jeg å bry meg når andre retter på mine skrivefeil, og ikke gidder jeg å rette på andres skrivefeil heller.

Kunne faktisk ikke finne en eneste skrivefeil her. Ikke engang en tegnsettingsfeil. Bra! Fortsett med det. :klappe:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne faktisk ikke finne en eneste skrivefeil her. Ikke engang en tegnsettingsfeil. Bra! Fortsett med det. :klappe:

Henger meg på :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Noe av det verste jeg ser er værre og værst. Øynene mine blør! Og det verste er at det er utrolig mange som skriver det. Særskrivningsfeil irriterer meg også. Ananas ringer. Ananas biter. Lurer på om det er vondt å bli bitt av en ananas! :P Og hva sier ananasen når den ringer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idiotisk å diskutere rett norsk? Jeg synes det er veldig fint jeg. Greit med en påminnelse. Skriver utrolig slurvete her inne selv jeg iblant. Bedre enn å spore av andre tråder.

Ingen som kjefter på de med problemer med norsk, men det må da gå an å diskutere det. Det er utrolig mange som burde fått til bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lese sånne tråder:) Da får jeg se hva som er riktig, husker kanskje bare 2-3 ord, av alle orda som blir skrevet, men da har jeg lest dem:)

Sikkert mange som syns jeg skriver masse feil, men jeg har veldig kraftig dysleksi. Jeg har øvd lenge og jobba mange år med å komme så langt som jeg har kommet.

Jeg har problemer med og/å noen som har en god regel på dette? :)

For og ikke avspore helt det heter "den gang DA" og "hver gang NÅR"

Endret av Frøkenlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker og lese sånne tråder:) da får jeg se hva som er riktig, husker kanskje bare 2-3 ord, av alle orda som blir skrevet, men da har jeg lest dem:)

sikkert mange som syns jeg skriver masse feil, men jeg har veldig kraftig dysleksi. Jeg har øvd lenge og jobba mange år med og komme så langt som jeg har kommet.

Jeg har problemer med og/å noen som har en god regel på dette? :)

Og for og ikke avspore helt det heter "den gang DA" og "hver gang NÅR"

"Å" brukes når verbet er i infinitiv (lese, skrive, rimme osv). "Og" brukes i sammenhenger som "epler og bananer", "jeg skal på skogstur i neste uke, og da skal vi grille pølser".

Se på denne setningen:

Jeg skal jobbe på fredag og lørdag, men på søndag tenkte jeg å være hjemme og slappe av.

"Være" er i infinitiv, og da bruker man "å". Fredag og lørdag er ikke verb engang, men ukedager. Da blir det "og". "Slappe av" (eller bare "slappe"?) er forsåvidt i infinitiv, men du kan bruke "både *ord* og *ord*" om den setningen, og da blir det "og". Personen skal både være hjemme og slappe av. Alternaivet er jo f.eks. Å vaske OG rydde.

Finnes sikkert unntak, men holder du deg til disse reglene, så vil du stort sett velge riktig.

Anonymous poster hash: 81fb0...62d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å" brukes når verbet er i infinitiv (lese, skrive, rimme osv). "Og" brukes i sammenhenger som "epler og bananer", "jeg skal på skogstur i neste uke, og da skal vi grille pølser".

Se på denne setningen:

Jeg skal jobbe på fredag og lørdag, men på søndag tenkte jeg å være hjemme og slappe av.

"Være" er i infinitiv, og da bruker man "å". Fredag og lørdag er ikke verb engang, men ukedager. Da blir det "og". "Slappe av" (eller bare "slappe"?) er forsåvidt i infinitiv, men du kan bruke "både *ord* og *ord*" om den setningen, og da blir det "og". Personen skal både være hjemme og slappe av. Alternaivet er jo f.eks. Å vaske OG rydde.

Finnes sikkert unntak, men holder du deg til disse reglene, så vil du stort sett velge riktig.

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:)

Da skal det være "liker å lese". Lese er i infinitiv, og det gir ingen mening å bruke "både" om den setningen. Du kan ikke si at du både liker og å lese, for "liker" gir ingen mening alene.

Det er heller ikke "og komme", det er "å komme" i den setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det være "liker å lese". Lese er i infinitiv, og det gir ingen mening å bruke "både" om den setningen. Du kan ikke si at du både liker og å lese, for "liker" gir ingen mening alene.

Det er heller ikke "og komme", det er "å komme" i den setningen.

Prøvd å rette på det nå:) Sikkert mer feil, men prøver vertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...