Gå til innhold

Solgt leilighet, men kjøper angrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det megleren din foreslår heter "dekningssalg" og man har lovfestet rett til å kreve erstatning fra de opprinnelige kjøperne, ikke bare for det eventuelle tapet men også andre økonomiske tap i forbindelse med salget (dvs eiendomsmeglerkostnader, vask av bolig til visning etc). se Avhendingsloven. Men som AnonymBruker sier angående søstera til en kollega, det kan faktisk bli vanskelig å kreve inn pengene. Eiendomsmegleren kommer til å sende de opprinnelige kjøperne en regning som spesifiserer blant annet differansen på salgsprisen, saksomkostninger, renter forsinket overtakelse. Men etter det så kan ikke eiendomsmegleren gjøre mer enn at det evt går til inkasso (det kan ta litt tid, kjøperne kan også bestride kravet og da tar det laaang tid).

I et fallende marked som vi opplever nå tror jeg faktisk jeg selv hadde nektet å gå med på et dekningssalg. Du som selger sitter med risikoen om det gamle ekteparet faktisk ikke betaler deg. Jeg hadde satt hardt mot hardt og sagt at de må ta over boligen og så får de selge etterpå selv. Da har du kvittet deg med risikoen og det praktiske rundt å ha ny visning, vaske etc etc.

Husk at eiendomsmegleren din ikke kan tvinge deg til noen ting. Hvis du sitter med en dårlig magefølelse på dekningssalget, ikke gjennomfør det! Du har engasjert en megler og han/hun må og skal ta de vanskelige samtalene med kjøperne. Ikke du.

Masse lykke til uansett hva du gjør :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør for all del ta kontakt med advokat. Dette er en liten utgift sammenlignet med et boligsalg. Stikkordet her er "dekningssalg".



Anonymous poster hash: 8b0be...f8d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke sitte og vente på bedre tider mens kjøper dekker alle dine kostnader. Har du kjøpt ny bolig allerede?

Anonymous poster hash: 022e6...29f

Hvis jeg går med på det, så kommer ikke vi til å legge leiligheten ut for salg nå, det vil ikke megler heller. Men ut på nyåret. Og ja, jeg har kjøpt bolig.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si tusen takk for alle gode tips og råd jeg har fått av dere, det blir ikke lett å bestemme seg.

Men det jeg vet er at jeg vil bruke flere dager på å tenke meg godt om. Mulig jeg kontakter advokat også.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min opplevde dette. Hun gikk ikke med på dekningssalg og kjøperne måtte klare seg selv.



Anonymous poster hash: 6865a...c76
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At kjøperne angrer, det problemet får dem stri med selv. Leiligheten ble solgt til dem, og da skal du ha pengene innbetalt inn slik at ikke du sitter med ekstra økonomiske utgifter. Tenk på at de to eldre kanskje har mye bedre økonomi enn du... Ikke garantert, men muligheten er der. Jeg ville ha kontakta advokat for å la dem forstå alvoret i situasjonen dem av egen fri vilje har satt seg i.



Anonymous poster hash: 0c3f9...0be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med både megler og advokat. Er kommet fram til at jeg vil la det være slik det er, altså at jeg har solgt leilighet så får det eldre paret selge. Men megleren sa at det som kan skje er at de nekter å betale, allikevel. At de velger å være vanskelige, noe jeg ikke håper.

Men om det så skjer så skal de dekke alle kostnadene ved ny salg.

Til uken skulle jeg på møte for å signere på kontrakt, og det skal jeg gjøre, men de kan nekte å underskrive.

Det jeg vet er at denne situasjonen er veldig vanskelig og at den tapper meg for krefter og energi. Og jeg har virkelig ikke lyst å gå gjennom alt det på nytt, ved ny salg eventuelt. Selv om de skal dekke alle omkostninger.

Hilsen TS.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Snakket med megleren i morges som sa at de nekter å overta leiligheten.

De vil at vi skal selge det på nytt, at de skal dekke tapet + at de vil gi oss kompensasjon..

Uff, helvete! Har ikke lyst å gå gjennom visningsprossesen igjen. Hvem vil garantere meg at jeg får de pengene?? Våres egenkapital ligger i denne leiligheten.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var leiligheten vanskelig å selge i utgangspunktet? Hvis ikke, ville jeg gått med på det :)

Anonymous poster hash: 2f2a7...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt forbrukerrådet. De har nøytrale råd basert på erfaring og fagkunnskap.



Anonymous poster hash: d5290...24f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var leiligheten vanskelig å selge i utgangspunktet? Hvis ikke, ville jeg gått med på det :)Anonymous poster hash: 2f2a7...039

Det kom 3 stk på visning. Og det gamle paret ga bud og fikk det. Så egentlig hadde vi bare flaks, men hvem skulle tro at vi kom til å oppleve dette helvete.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hadde ikke hun en skriftlig avtale med dem da? Hvis de skulle dekke tapet?

Så hun fikk ikke noe penger fra angre-kjøperen?

Nå begynner jeg å bli litt nervøs her.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Kanskje de burde overføre en viss sum til megler for å dekke ny runde av salg + et estimert tapsmellomlegg og så ser dere hva som skjer når leiligheten er solgt på ny. Megler overfører til deg det du skal ha, og overfører tilbake det kjøperene skal ha alt etter som. Blir tapet enda større enn det de har estimert må de selvsagt punge ut mer, men da har du ihvertfall en sikkerhet.

Anonymous poster hash: 2e9fd...4ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Snakket med megleren i morges som sa at de nekter å overta leiligheten.

De vil at vi skal selge det på nytt, at de skal dekke tapet + at de vil gi oss kompensasjon..

Uff, helvete! Har ikke lyst å gå gjennom visningsprossesen igjen. Hvem vil garantere meg at jeg får de pengene?? Våres egenkapital ligger i denne leiligheten.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Anonymous poster hash: 2e9fd...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Snakket med megleren i morges som sa at de nekter å overta leiligheten.

De vil at vi skal selge det på nytt, at de skal dekke tapet + at de vil gi oss kompensasjon..

Uff, helvete! Har ikke lyst å gå gjennom visningsprossesen igjen. Hvem vil garantere meg at jeg får de pengene?? Våres egenkapital ligger i denne leiligheten.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Si at da skal du ha skriftlig bevis på at de har overført 500.000 til meglerhuset som sikkerhet. Disse skal da dekke utgifter til ny visning (utvask + styling, meglerkostnader osv), advokatutgifter for deg for du vil rådføre deg med advokat og være sikker på at alt blir gjort riktig, og resten er mellomleggssum i tilfelle du får solgt for mindre. Blir den solgt for enda mindre enn det som de har overført til meglerhuset skal de selvsagt betale dette også. Blir den solg for mindre, men ikke så lite som står igjen på meglers konto får kjøperen tilbake de pengene.

Dette må du få ordnet med advokat, som de skal bekoste. Husk dette med at dersom de garantipengene som de betaler inn ikke dekker alt så skal de altså MER. Slik at de ikke kan komme og si at dere ble enige om akkurat 500.000.

Anonymous poster hash: 2e9fd...4ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke til meglerhuset, men penger til dekning av dette kan deponeres i bank.



Anonymous poster hash: e999b...66e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det tidligere og sier det igjen. Du må ta kontakt med advokat som har dette som spesialområde. Meglere har ikke spisskompetanse på det juridiske i slike situasjoner. Utgiften til advokat skal selvfølgelig kjøper dekke.

Anonymous poster hash: 8b0be...f8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå med på dekningsalget bør ekteparet overføre kostnadene for salget over til meglerens klientkonto før avtaleinngåelse. Dette bør være en betingelse for avtalen du inngår med de. Da er du sikkert på at du får pengene dine.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...