Gå til innhold

Solgt leilighet, men kjøper angrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer med dette her?

Har solgt min leilighet, men kjøper angrer. Hvilke rettigheter har jeg?

Det jeg vet og fikk høre av megler er disse 2 tingene:

1. Når vi legger ut leilighet for salg på nytt, og hvis de blir slik at jeg ikke får solgt den til den prisen den ble kjøpt nylig for, så skal kjøperen dekke resten, altså den som angrer.

2. Hvis jeg ikke får solgt den inntil jeg flytter i ny bolig, så skal kjøper dekke mine omkostninger.

Noo mer jeg burde vite?

PS. Aldri vært i slik situasjon, så er takknemlig for råd.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde bud var bindende jeg, sånn at når man har lagt inn bud og selger har akseptert så kan man ikke trekke seg? Er jo ikke ditt problem at de ombestemmer seg etter at de har fått tilslaget.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på hvilket grunnlag kjøper kan kreve å heve kjøpet. Med mindre kjøper har oppdaget mangler du burde ha visst og opplyst om. Jeg hadde ikke uten videre gitt etter på dette, nei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle huskjøp var bindene. Er jo derfor man ikke skal by på to hus/leiligheter samtidig.

Hvis du godtar at kjøper får gjøre det på en av de måtene, er du egentlig veldig medgjørlig. En ting er at du ikke skal få et dårligere salg enn du allerede har, men det er jo ekstra arbeid og ha flere visninger osv. Jeg vil også tro at du burde ta høyde for tapte renter som legges til kompensasjonen/ mellomkegget ved et gjennsalg.

Anonymous poster hash: d21ec...df9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke taper noe på nysalg kan syntes jeg du kan selge på nytt. Selv om jeg skjønner at det er kjipt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde alle huskjøp var bindene. Er jo derfor man ikke skal by på to hus/leiligheter samtidig.

Hvis du godtar at kjøper får gjøre det på en av de måtene, er du egentlig veldig medgjørlig. En ting er at du ikke skal få et dårligere salg enn du allerede har, men det er jo ekstra arbeid og ha flere visninger osv. Jeg vil også tro at du burde ta høyde for tapte renter som legges til kompensasjonen/ mellomkegget ved et gjennsalg.Anonymous poster hash: d21ec...df9

Megleren sa at jeg ikke kommer til å tape noe på det. Jeg skal ikke betale noe ekstra for at de har angret seg, skulle bare mangle.

Syns bare det er litt kjedelig mtp ny visning og styr, trodde jeg endelig var ferdig med det.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta kontakt med advokat. Du skal ha dekket hele ditt økonomiske tap. Ikke hør på megleren!



Anonymous poster hash: e999b...66e
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på hvilket grunnlag kjøper kan kreve å heve kjøpet. Med mindre kjøper har oppdaget mangler du burde ha visst og opplyst om. Jeg hadde ikke uten videre gitt etter på dette, nei.

Nei, ingen mangler. Det er et eldre par som har bodd i et hus i over 30år, som ville flytte. Men egentlig angret de seg, og ikke vil de selge huset sitt, derfor.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta kontakt med advokat. Du skal ha dekket hele ditt økonomiske tap. Ikke hør på megleren! Anonymous poster hash: e999b...66e

Megleren sa at de skal dekke det som måtte dekkes. Og skal snakke med megleren på nytt imorgen, for vi må ha skriftlig avtale, ikke noe muntlig greier her altså.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen mangler. Det er et eldre par som har bodd i et hus i over 30år, som ville flytte. Men egentlig angret de seg, og ikke vil de selge huset sitt, derfor.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Da er det bare for at kjøperne skal slippe unna skatten da tenker jeg

Anonymous poster hash: 01889...1aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men nå er jo boligmarkede blitt litt tregere også. Har du brukt lang tid på å få solgt? Jeg tror ikke jeg hadde latt dem trekke seg fra kjøpet. Særlig ikke hvis du har brukt lang tid på å selge. Har det fått tilslaget så er det deres problem og de får selv sørge for å selge leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også ha krevd kompensasjon for det arbeidet du må legge ned med ny visning etc. Det koster tid og innsats, det skal du ha betalt for.

Anonymous poster hash: 6417c...7d2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spør du en advokat om, ikke en megler! De har da overhodet ingen kompetanse på slikt



Anonymous poster hash: 1b8f1...429
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men nå er jo boligmarkede blitt litt tregere også. Har du brukt lang tid på å få solgt? Jeg tror ikke jeg hadde latt dem trekke seg fra kjøpet. Særlig ikke hvis du har brukt lang tid på å selge. Har det fått tilslaget så er det deres problem og de får selv sørge for å selge leiligheten.

Den ble solgt til takst etter første visning.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får jo vurdere selv hva du vil, men jeg tror ikke de kan trekke seg fra salget. Men er opp til deg å avgjøre hva du selv synes er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vel megler hjelpe kjøperne å selge leiligheten, ikke tvinge deg til å selge den en gang til.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt er kjøpt. Jeg ville ikke lagt to fingre i kryss for å avhjelpe kjøperne. Jeg ville gitt megler beskjed om at jeg forholdt meg til kontrakt og at boligen var solgt, og at jeg forventet normal saksgang.

http://www.eiendomsrettsadvokaten.no/boligkjop-mangler-mangel-heve-heving-reklamasjon-reklamere-salg-trekke-angre-binder-bindende-heve-avtale-bud/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo vurdere selv hva du vil, men jeg tror ikke de kan trekke seg fra salget. Men er opp til deg å avgjøre hva du selv synes er rimelig.

Det kan de ikke. For meg så passer det litt bra, for da slipper jeg å stresse med flytting, altså etter daoen som vi har satt. Og på den anben side, så kan det hende at jeg får solgt den for enda mer.

Anonymous poster hash: cb5dc...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...