Gå til innhold

Anjes lune hjørne

Anje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan klarer du å ikke så noe helt til uti februar? :overrasket:

Så mye viljestyrke har ikke jeg. :fnise:

Jeg har aldri prøvd gresskar. Men det har en grunn: vind. :dry: Det er såvidt jeg har plass til squashen min i et noenlunde lunt hjørne, så noen gresskarplante får jeg ikke til. Det er nemlig de store bladene som flopper omtrent som ørene til Dumbo i den minste bris. Og så revner de og blir brettet feil vei og knekker og ... squash og gresskar tåler ikke vær. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å ikke så noe helt til uti februar? :overrasket:

Så mye viljestyrke har ikke jeg. :fnise:

Jeg har aldri prøvd gresskar. Men det har en grunn: vind. :dry: Det er såvidt jeg har plass til squashen min i et noenlunde lunt hjørne, så noen gresskarplante får jeg ikke til. Det er nemlig de store bladene som flopper omtrent som ørene til Dumbo i den minste bris. Og så revner de og blir brettet feil vei og knekker og ... squash og gresskar tåler ikke vær. :jolie:

Huff ja :sukk: Jeg har tenkt å sette opp en vindskjerm i år, så får vi se hvordan et funker. Paprika/chili er vel heller ikke så begeistret for vind har jeg lest? :vetikke:

Hittil har jeg kjøpt 4 forskjellige typer gresskar, og jeg vurderer stadig et par andre :roll: jeg tror det har rablet for meg? Jeg har jo virkelig ikke plass til dette! :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff ja :sukk: Jeg har tenkt å sette opp en vindskjerm i år, så får vi se hvordan et funker. Paprika/chili er vel heller ikke så begeistret for vind har jeg lest? :vetikke:

Hittil har jeg kjøpt 4 forskjellige typer gresskar, og jeg vurderer stadig et par andre :roll: jeg tror det har rablet for meg? Jeg har jo virkelig ikke plass til dette! :fnise:

Det er mulig paprika og chili ikke liker vind. Men de tåler det helt fint (så lenge det ikke er storm ... Det har jeg prøvd, og det tålte de ikke :dry: ). Mine stod ute i været i fjor til uti oktober. Eller var det november? :klo: Det endte opp med at jeg noterte meg at de vokste videre i 5-10 plussgrader. :ler:

Jeg har to typer squash i år. På en altan. :hoho:

Snøklokkene spirer og hagesenteret svigermor jobber på åpner om et par uker :strix:

Snøklokker. :rodmer:

Ååååå....ordet hagesenter får ting til å skje i meg... :rodmer:

Jeg har vært på årets første utflukt til et sånt et. :hoppendeglad: For tidlig til at de selger noe særlig til planter, men gjennom drivhusveggen så jeg rekker på rekker med bittesmå grønne vekster. :nigo:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En type paprika til har spiret. :hoppendeglad: Så nå har jeg to typer paprika (jeg satser på tre typer i år.. :ler: ) og en type chili på gang.

Og jeg har gjort mitt første forsøk på å spire sitrus-steiner etter et tips jeg fant på Internett: legg steinene mellom to lag med fuktig tørkerull. Legg denne inni en plastpose. Knytt godt igjen. Vent.

Og det funket som bare det. :strix:

Nå har jeg en grapefrukt-spire. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En type paprika til har spiret. :hoppendeglad: Så nå har jeg to typer paprika (jeg satser på tre typer i år.. :ler: ) og en type chili på gang.

Og jeg har gjort mitt første forsøk på å spire sitrus-steiner etter et tips jeg fant på Internett: legg steinene mellom to lag med fuktig tørkerull. Legg denne inni en plastpose. Knytt godt igjen. Vent.

Og det funket som bare det. :strix:

Nå har jeg en grapefrukt-spire. :ler:

Oioii så spennende! Det vil jeg også prøve! :hoppe: Mellom to våte tørkepapir i knytt pose, ja? Må den åpnes hver dag for ny luft eller noe?

Et av sitrustrærne mine har tatt kvelden i løpet av vinteren :( Og den stooore, nydelige, engelske duftpelargonien som falt ned fra terrassen har også endelig sagt takk for seg :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioii så spennende! Det vil jeg også prøve! :hoppe: Mellom to våte tørkepapir i knytt pose, ja? Må den åpnes hver dag for ny luft eller noe?

Et av sitrustrærne mine har tatt kvelden i løpet av vinteren :( Og den stooore, nydelige, engelske duftpelargonien som falt ned fra terrassen har også endelig sagt takk for seg :trist:

Å neeei! :trist:

Jeg blir så lei meg når planter dør i løpet av vinteren.

To fuktige (ikke veldig våte, altså) tørkepapir i tett knytt pose. Legg den et sted der du ser den (en ser frøene gjennom tørkepapiret) og sjekk det når frøene ser mørke ut. Det er (i følge O'store internett) enten spire eller mugg og skal da enten legges i jord eller kastes. Min pose har tilbragt en uke eller så oppå mikroen. Må ikke åpne eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å neeei! :trist:

Jeg blir så lei meg når planter dør i løpet av vinteren.

To fuktige (ikke veldig våte, altså) tørkepapir i tett knytt pose. Legg den et sted der du ser den (en ser frøene gjennom tørkepapiret) og sjekk det når frøene ser mørke ut. Det er (i følge O'store internett) enten spire eller mugg og skal da enten legges i jord eller kastes. Min pose har tilbragt en uke eller så oppå mikroen. Må ikke åpne eller noe.

Supert, takk! :blomst: Gleder meg til å prøve :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert, takk! :blomst: Gleder meg til å prøve :)

:nigo:

Fortell meg hvordan det går. :jepp:

I dag har jeg vært ute og ryddet i urtekrukken. Timianen har (ikke overraskende) ikke overlevd vinteren. Men både rosmarin, mynte, estragon og salvie trives ok- ish med den vestlandske vinteren. Og å rydde i krukker ute er sånn et vårtegn! :hoppendeglad:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! :hoppe: Så rosmarinene tåler å stå ute altså? Jeg tar den alltid inn, og det tåler den i alle fall ikke! :laugh: Neste høst skal den jammen få stå ute!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! :hoppe: Så rosmarinene tåler å stå ute altså? Jeg tar den alltid inn, og det tåler den i alle fall ikke! :laugh: Neste høst skal den jammen få stå ute!

Altså, de tåler litt frost. Men ikke mye. I fjor (tiårets mildeste vinter :dry:) valgte jeg å ta den inn. Noe helsikes til styr og resultatet var vel omtrent som i år. :bond: I år har den fått stå ute bortsett fra en iskald helg med storm :fryser: da jeg lempet den inn i boda. For det ville den neppe tålt. Som det er så har den frostskader både her og der. Men den lever og vil komme seg.

Så ... Jeg velger nok å la den stå ute neste vinter også. Men blir det -5 så må den inn. :jepp: Å la den stå ute og så bare lempe den inn et sted med et par plussgrader i frostperioder tror jeg er det beste alternativet. Rosmarin er nokså hardføre saker (i alle fall den sorten jeg har - de er ulike av type)

Jeg er mer overrasket over min sarte franske estragon. :ler: Den trives som bare det, den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Mistenker at jeg har klart det i år igjen. Så mange frø å plante - så lite plass på altanen. :ler:

Skulle hatt en hage. Da kunne jeg ha gått helt bananas og sikkert likevel fått for mange planter på for liten plass. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...