Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i går kommm oppgjørets time, fikk beskjed om at jeg har helgen på og avgjøre om jeg vil si opp eller bli sakt opp.

drar til NAV og søker råd, de sier at det beste for meg er om jeg får arbeidsgiveren til å skrive at jeg er oppsakt pga inskrenkninger, da vil jeg få dagpenger etter oppsigelses tiden, men, det er ikke lov sa de.... Vill jeg da få bråk om jeg nå plutselig kommer med oppsigelse pga innskrenkninger eller bryr ikke nav seg om slikt?

grunnen til at jeg fikk sparken er at jeg har hvert i dette yrket i ca 11år, for et år siden søkte jeg meg over til en ny avdeling som lå nermere der jeg bor men oppdaget fort at min nye sjef hadde et problem med meg, alt jeg gjorde var feil, prøvde jeg og tilpasse meg fant jefen på nye ting og ta meg for.

kunne forstått det om dette var noe jeg hadde opplevd før og, men før jeg begynte der var alle fornøyd med hvordan jeg jobbet, i akkurat samme jobben bare på et annet sted.

Fikk også besked om at det ikke var noe poeng i å prøve og komme tilbake til det stedet jeg var før, min nye sjef har stengt døren der også.

Når jeg nå søker jobber, lønner det seg da å være ærlig og fortelle at slik og slik er det og at det faktisk ikke er utførelsen av jobben min som er grunnen til sparken, men en blanding av småting og en sjef som ikke likte meg?

og hva gjør jeg med refferanser?

Anonymous poster hash: ff525...2cf
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt om du ikke fikk komme tilbake til ditt forrige arbeidssted så har det nok mer å gjøre med din tidligere sjef enn noe annet.

Høres nesten ut som om du er satt i en ny stilling slik at de kan finne argumenter for å bli kvitt deg.

Anonymous poster hash: b5a5f...716
  • Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

det var jeg, ts, som søkte meg dit.

vi er et firma med flere små avdelinger rundt om, hovedkontoret er de som ordner med personalet og når de får beskjed om at en ikke er ønsket etsted går det da automatisk for alle de andre avdelingene også, det ville da, i følge de, bli tillitsbrudd mellom sjefene om en arbeider ikke var bra nok et sted med helt topp et annet.

• Liker 1
Skrevet

det var jeg, ts, som søkte meg dit.

vi er et firma med flere små avdelinger rundt om, hovedkontoret er de som ordner med personalet og når de får beskjed om at en ikke er ønsket etsted går det da automatisk for alle de andre avdelingene også, det ville da, i følge de, bli tillitsbrudd mellom sjefene om en arbeider ikke var bra nok et sted med helt topp et annet.

Du kan jo alltids ta en fight ang. å bli oppsagt på usaklig grunnlag da.

Men da kan det like gjerne hende den egentlig grunnen er både saklig og drepende i fremtiden.

Anonymous poster hash: b5a5f...716

• Liker 5
Skrevet

men hva gjør jeg ang å søke ny jobb? ærlig og forteller hvordan ting er i følge meg eller prater det bort å skrøner?

hva med NAV? skal jeg spørre arbeidsgiver om en attest der det står at jeg er sakt opp pga innskrenkninger? eller vil NAV reagere siden jeg først sier jeg har sparken også kommer med innskrenkninger i steden?

Skrevet

Er arbeidsgiver sammarbeidsvillig på sluttgrunden da?

Skrevet

Du sier ikke opp, og sier til arbeidsgiver at du forholder deg til loven, så får de vurdere om de har saklig grunn eller ei. Du trenger ikke lyve til Nav om at det er pga innskrenking hvis det ikke er det.

• Liker 16
Skrevet

Kan du få den forrige sjefen din til å være referanse, i stedet for den nye? Jeg tror ikke jeg ville sagt at "sjefen likte meg ikke", men valgt andre ord. F.eks manglende trivsel og ønske om nye utfordringer. Om du har vært i samme firma så lenge er det helt naturlig å ønske noe nytt.

Jeg tror jeg ville spandert en kopp kaffe på forrige sjef og tatt en prat om det. Kanskje er det også muligheter for at du kan få tilbake jobben på det gamle stedet om noen andre slutter?

• Liker 4
Skrevet

Du må ALDRI finne på å si opp en fast stilling selv, hvis du ikke har funnet ny jobb enda!!

La i så fall dem si opp deg, da har du krav på dagpenger fra dag 1. Sier du opp selv, får du karantenetid på 8 uker.

Er du organisert?? I så fall ville jeg tatt en prat med foreninga, de kan neppe si deg opp pga trynefaktor... Men det blir så klart en tøff kamp å ta.

Når det gjelder referanser, kan du kansje prøve å bruke den forige sjefen din?? evt. en god kolega.

lei situasjon uansett, så håper du klarer å finne deg en ny jobb.

Anonymous poster hash: 65c32...ac5
  • Liker 9
Skrevet

hørte med NAV, du har ikke krav på dagpenger før etter 8 uker om du får sparken, så det beste er om jeg sier opp eller blir sakt opp pga innskrenkninger, men da får jeg ikke penger før etter oppsigelsesperioden og nå vet jeg faktisk ikke om jeg har jobb på mandagen, jeg får svar på det når jeg har bestemt hvordan jeg vil gjøre det...

Skrevet

Nå er det vel strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer hvorfor de valgte å si deg opp. Det er lite du kan gjøre med den saken. Om du sier opp selv kan du i alle fall si at du sa opp frivillig, men vil arbeidsgiver være ok som referanse? Det er som regel den siste jobben din en ny arbeidsgiver er mest interrestert i. Dessuten kan du jobbe ut oppsigelsestiden din (det skal du vel egentlig ha rett til uansett). Bare søk jobber og skaff deg en ny før du er ferdig i den jobben du har. Da slipper du å tenke på dagpenger i det hele tatt. Noe midlertidig og i alle fall deltid bør det være mulig å få tak i ganske raskt.

• Liker 1
Skrevet

Her har du misforstått noe. IKKE si opp selv!! Det er hvis du sier opp selv at du ikke får arbeidsledighetstrygd på 8 uker. Dersom du blir oppsagt på grunn av dårlig jobb eller pga innskrenkninger, har du krav på dagpenger. De kan heller ikke si du skal gå på dagen. Det er 3 måneders oppsigelsestid når en arbeidstaker blir oppsagt så lenge prøvetiden er utløpt. Det antar jeg den er, siden du har vært i samme firma i 11 år.

Forutsetter at du ikke har gjort noe ulovlig som underslag el., det høres ikke slik ut som du forklarer det.

Rådfør deg med fagforening og hør igjen med NAV. Ikke se for deg at det er riktig at du plutselig ikke skal møte på jobb mandag og heller ikke har krav på dagpenger. Det er et visst arbeidervern her i landet! Du har i utgangspunktet 3 måneders oppsigelsestid regnet fra den første i måneden etter oppsigelse. Dvs at hvis du får en skriftlig oppsigelse på mandag, så har du krav på lønn fra arbeidsgiver ut oktober + tre måneder til. Bruk denne tiden til å søke nye jobber.

Jeg forstår at det kan være aktuelt å ta en kamp dersom du er usaklig oppsagt. Da håper jeg du kan bruke fagforening, for det er vanskelig å stå i slikt alene. På den ene siden er det nok en tilfredsstillelse å kunne gi arbeidsgiver et spark bak ved å vise at de ikke kan behandle folk etter eget forgodtbefinnende uten å forholde seg til lovverk, på den andre side må det jo være pyton å være i en slik jobb der sjefen behandler deg dårlig.

Anonymous poster hash: c1926...6d9
  • Liker 15
Skrevet

ifølge NAV så må du vente 8 uker om du blir oppsakt, de sameligna det med om du var sjåfør og mistet lappen pga fyllekjøring, får du sparken har du skyld selv og må vente 8 uker, om du mener du ikke har skyld må du gå til sak i mot tidligere arbeidsgiver og får da eventuelt etterbetalt.

håpet er jo å få en ny jobb et sted fortere enn fortest, men vet ikke hvor lett det er da jeg bor på et sted hvor alle veit om alle og alle firmaene innen dette yrket prater sammen, de fleste innen dette yrket hvet hvem jeg er og da blir det ikke lett å forklare hvorfor jeg plutselig er uten jobb.

og nei, jeg er ikke organisert.

Skrevet

Ikke si opp.

Les og pugg arbeidsmiljølovens paragrafer om oppsigelse og avskjedigelse.

Betal for advokat. Hør med fagforeningen din hvilken advokat som er bra.

Si så lite som mulig i samtaler. Si omtrent ingenting, da det ikke er håp for forholdet mellom deg og sjefen uansett.

Fortsett i jobben.

Finn ut hvem som er dine allierte.

Ta kontakt med fagforeningsrepresentant på jobben.

Hvis det er personkjemi som er årsaken, så har du mest sannsynlig en veldig, veldig god sak. Det er vanskelig å få noen sparket pga udugelighet.

Jeg var igjennom samme mølla pga krasj mellom autoritetshensyn, lydighet og faglige hensyn. De betalte for å bli kvitt meg. Sjefen var en drittsekk, men de visste at de ikke hadde noen sak. Fast ansettelse i Norge er fint for veldig mange kategorier av arbeidstakere. Fight i retten og ikke i media.

Lykke til.

Anonymous poster hash: de001...d4a
  • Liker 4
Skrevet

og nei, jeg er ikke organisert.

Har du likviditet til å betale for en advokat?

En rådgivende time?

Har du likviditet til å både fighte og vente 8 uker på penger?

Skrevet

Da jeg fikk samme valg for noen år siden, valgte jeg å si opp selv. I følge Nav var det et dumt valg, da jeg måtte vente 8 uker. Men dette kan være forskjellig fra kontor til kontor.

Angående nye intervjuer, ville jeg ikke vært så ærlig med å si at du fikk sparken fordi den nye sjefen ikke likte deg. Det kan faktisk sette deg i et dårlig lys.

• Liker 1
Skrevet

takk for svar så langt, komm gjerne med flere innspill.

NAV sier som nevnt at om jeg blir oppsakt er det min egen skyld og jeg vil da måtte vente 8 uker etter oppsigelsestiden.

sier jeg opp selv må jeg vente 8 uker etter oppsigelsestiden.

sier jeg, og får papirer på at jeg er sakt opp pga innskrenkninger, så får jeg penger fra Nav etter oppsigelsestiden, men vet ikke hvordan de vil reagere på det siden jeg allerede har fortalt at jeg har fått valget mellom å si op eller sparken.

satser jo på å komme meg fort i jobb et sted i et yrke, men mann veit jo aldri

Skrevet

Jeg vil si at den beste løsningen du kan gå for her, er å godta oppsigelse pga innskrenkninger. Da har du enten 3 eller 6 mnd oppsigelsestid (avhengig av arbeidsavtalen/kontrakten din). Etter oppsigelsestiden får du arbeidsledighetspenger fra Nav som tilsvarer 66% av lønn utbetalt, og den beregnes utfra den høyeste lønnen du har hatt de siste 3 årene. Hvis du selv sier opp har du 8 uker ventetid før du får utbetalt arbeidsledighetspenger.

Du behøver ikke si at du har blitt oppsagt pga noe annet enn innskrenkninger til andre potensielle arbeidsgivere når du søker jobb. Du ber om en god referanse og arbeidsattest for den tiden du har vært i din nåværende bedrift, og kan bruke din tidligere sjef som var fornøyd med deg som ref.person. En ref.person har uansett ikke lov til å si noe negativt om deg. De kan uttale seg positivt, men negative ting har de ikke lov å fortelle.

Nav kommer ikke til å skape problemer her ift at du nå er oppsagt i stedet for å ha sagt opp selv. Per nå er det jo ikke avgjordt om du skal si opp eller arb.giver sier deg opp. Ergo er ikke dette juks. Velger du å ikke si opp (som er fullt og helt ditt valg) så vil du få arb.ledighets.penger fra første dag etter oppsigelsen uten at du jukser systemet på noen som helst måte. Skjønner ikke helt hvorfor den du snakket med i Nav sier at dette egentlig ikke er lov, da du er helt innenfor loven rammer her.

Ett siste valg du kan velge er jo sef å ta opp kampen om oppsigelse på usaklig grunnlag. Er du med i fagforening anbefaler jeg at du ber om en samtale med dem først. De elsker slike saker.

Anonymous poster hash: 4babd...eda
  • Liker 1
Skrevet

Har du vært i skriftlig dialog med NAV eller kun pr tlf? Om det ikke er skriftlig, så er antakelig ikke dette loggført på deg og du kan i søknad på dagpenger skrive at det var pga innskrenkning OM du da sier til arbeidsgiver at du ønsker en attest på dette og om arb.giver ikke gjør dette, så vil du gå videre med saken pga ugyldig oppsigelsesgrunn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...