Gå til innhold

Er dette homofobi?

Fremhevede innlegg

Gjest Offensive Pie
Skrevet (endret)

Homofobi i Norge i dag er dessverre til stede, om enn skjult. Det har mange, deriblant meg, følt på kroppen. Det å si at homofili er unaturlig og at homofiles barn kommer til å slite mentalt, går definitivt på homofobikontoen. Du kan kalle det et "konservativt syn", men det forandrer ikke innholdet i meningen. En bæsj begynner ikke å lukte godt bare fordi du kaller den en rose.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bekjent av meg sier følgende:

At han har ingen ting imot homofile, men han mener homofile ikke skal ha lov til å adoptere barn fordi: "barn må ha både mor og far, for om de vokser opp uten en av delene vil de få mangelfullt utviklet psyke" og at "dette med at homofile kan være foreldre er et umoralsk eksperiment som ødelegger menneskeheten, samt at homofili er naturstridig og en feil / svikt, menn som er homofile har blitt det fordi sjelen deres ville bli kvinne men fikk en mannekropp, det er mer naturlig at en 14 år gammel jente blir mor enn at en mann har sex med en annen mann, samt mye mer. Bl.a. at det er løgn at mange homofile blir diskriminert.

Jeg sier: Det finnes homofili i naturen også (nevner eksempler) men han nekter faktisk for at dette er sant.

Jeg vil presisere at jeg er fullstendig uenig med min bekjent, og at jeg personlig mener han fremstår som homofob. Selv nekter han for dette, og han blir rasende om jeg eller andre hinter om at han virker homofob.

Så dere kloke sjeler: Er mannen homofob?

Han virker å være veldig uviten og fordomsfull.

At vi homofile som er foreldre er et umoralsk eksperiment er tullprat.

Skrevet

Vettafaen. Jeg er litt misfornøyd med hele begrepet "homofob". Minner for mye om "islamofob". Det å blande fobier inn i diskusjonen, virker som et demagogisk triks og en hersketeknikk for å desavuere en meningsmotstander. Og jeg syns det er feil, generelt. Akkurat når det gjelder homofile, så fins det riktignok mennesker som har en ektefølt og genuin redsel for homofili, som meget mulig bunner i at de selv kjenner på dragning eller en ustabilitet eller usikkerhet i egen seksualitet, samtidig som de har internalisert en sterk moralsk fordømmelse av homofile og homofili. Hos dem kan jeg godt se at begrepet kan være relevant. Det å erkjenne at de selv er homofile, ville være det verste som kunne skje dem, og det er ikke rart om motstanden og fordømmelsen da blir sterk hinsides alle proporsjoner.

Men en person som "bare" hater homoer og syns det enten er umoralsk eller unaturlig, er ikke nødvendigvis homofob. Han kan utmerket godt, som Morgan Freeman sier, være bare et rasshøl.

Og TS, vennen din er muligens ikke homofob. Men han er helt klart en drittsekk. Og han tar feil. Om ganske mange ting.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Homofobi i Norge i dag er dessverre til stede, om enn skjult. Det har mange, deriblant meg, følt på kroppen.

Ok, la oss bare kalle det "homofobi" (hater det ordet) for diskusjonens skyld.

Selvsagt er homofobi "til stede". Hva forventer du? At alle mennesker skal like alle andre mennesker hele tiden? Poenget mitt er at i Norge blir ikke homofile noe mer diskriminert enn hvem som helst andre. De blir ikke noe mer diskriminert enn det jeg gjør for foretrekke langt hår. Det vil alltid være noen som forbinder noe negativt med deg av en eller annen grunn, og verken homofile eller andre minoriteter har noen slags rett til å bli likt av alle hele tiden.

Noen offentlig, kollektiv diskriminering av homofile i Norge finnes ikke. Du må gjerne peke på eksempler på det motsatte, dersom du er uenig.

Det å si at homofili er unaturlig og at homofiles barn kommer til å slite mentalt, går definitivt på homofobikontoen. Du kan kalle det et "konservativt syn", men det forandrer ikke innholdet i meningen. En bæsj begynner ikke å lukte godt bare fordi du kaller den en rose.

På nåværende tidspunkt vet man ikke nok om effektene av å vokse opp i et homofilt hjem, siden det er et forholdsvis nytt fenomen og empirien er dårlig (vanskelig å finne noen fra lavere sosiale lag, for eksempel). Men i utgangspunktet skjønner jeg godt at folk er skeptiske til å tukle med biologien, hvilket heller ikke betyr at man er "homofob".

Endret av Rumpenisse
  • Liker 1
Skrevet

Ja, som Mannen over sier. Drittsekk. Er man homofob så er man redd for å bli homofil dersom man er sammen med homofile, man tror at alle homofile har tenkt å tvangspule deg om de får sjansen, man tør ikke dusje med homofile fordi man er redd de prøver seg. Fullstendig dust, men det er jo ikke hat. Kompisen til TS er jo en hater. En som ikke skjønner hva det går i, som er drittsekk og tulling. En som ikke evner å finne de studier som er gjort på området og å skjønne at foreldreskap ikke er avhengig av legning, men av personen/e som er foreldre.

• Liker 5
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Ok, la oss bare kalle det "homofobi" (hater det ordet) for diskusjonens skyld.

Selvsagt er homofobi "til stede". Hva forventer du? At alle mennesker skal like alle andre mennesker hele tiden? Poenget mitt er at i Norge blir ikke homofile noe mer diskriminert enn hvem som helst andre. De blir ikke noe mer diskriminert enn det jeg gjør for foretrekke langt hår. Det vil alltid være noen som forbinder noe negativt med deg av en eller annen grunn, og verken homofile eller andre minoriteter har noen slags rett til å bli likt av alle hele tiden.

Noen offentlig, kollektiv diskriminering av homofile i Norge finnes ikke. Du må gjerne peke på eksempler på det motsatte, dersom du er uenig.

Dersom systematisk, offentlig forfølgelse a la Russland er det som kreves for at et land skal diskriminere mot homofile, så kan det ikke sies å være diskriminering i Norge, selv om man ikke må mange år tilbake i tid for å finne eksempler på dette. Man blir likevel utsatt for hets, trakassering og i enkelte tilfeller vold, kun fordi man har forelsket seg i noen av samme kjønn. Jeg har blitt truet med juling og voldtekt, blitt ropt etter på gata, og opplevd at hele rom blir stille, bare fordi jeg kom inn med jentekjæresten min. Nå, som jeg er gift med en mann, opplever jeg aldri noe lignende. Kan du kalle dette noe annet enn diskriminering?

Jeg forventer ikke at alle skal like alle andre hele tiden - det gjør jeg jo heller ikke selv. Men jeg forventer at alles liv og valg skal respekteres, spesielt når det gjelder noe så grunnleggende som å få lov til å leve ut sin legning mellom to samtykkende voksne. Man velger ikke å være homofil, og det skal ikke være nødvendig å frykte å gå ut med kjæresten sin bare fordi man tilfeldigvis har samme kjønn.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Man blir likevel utsatt for hets, trakassering og i enkelte tilfeller vold, kun fordi man har forelsket seg i noen av samme kjønn. Jeg har blitt truet med juling og voldtekt, blitt ropt etter på gata, og opplevd at hele rom blir stille, bare fordi jeg kom inn med jentekjæresten min. Nå, som jeg er gift med en mann, opplever jeg aldri noe lignende. Kan du kalle dette noe annet enn diskriminering?

Ja, jeg kan kalle det "helt normalt". Alle som velger seg noe utenfor normalen vil risikere å slite med akkurat det samme som du beskriver, enten det er fordi man velger å leve i et homofilt samliv, fordi man velger å røyke hasj eller fordi man har valgt å være konservativ kristen. Det kommer helt an på hvilket miljø du er i og hva som er normalt i det miljøet. Homofile må slutte å snakke som om de er i noen undertrykkende særstilling når det gjelder det her.

Ironisk nok kan man jo bare se på den hetsen som han trådstarter beskriver allerede har fått i denne tråden fordi han representerer noe utenfor normalen. Er det også "diskriminering" og "konservofobi" da?

Endret av Rumpenisse
  • Liker 2
Skrevet

Ja, jeg kan kalle det "helt normalt". Alle som velger seg noe utenfor normalen vil risikere å slite med akkurat det samme som du beskriver, enten det er fordi man velger å leve i et homofilt, fordi man velger å røyke hasj eller fordi man har valgt å være konservativ kristen. Det kommer helt an på hvilket miljø du er i og hva som er normalt i det miljøet. Ironisk nok kan man jo bare se på den hetsen som han trådstarter beskriver allerede har fått i denne tråden, fordi han står for noe uvanlig. Er det også diskriminering og "konservofobi" da?

Å velge å røyke hasj… i en sammenligning med å være homofil. Sikker på at du ikke troller?

• Liker 5
Gjest Wanderlust
Skrevet

Homofob.

Jeg vokste opp store deler av min barndom uten far og hadde det helt fint. Det er liksom akseptert å være aleneforsørger, men ikke at man har TO forsørgere av samme kjønn. Skurrer noe jævlig.

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Ja, jeg kan kalle det "helt normalt". Alle som velger seg noe utenfor normalen vil risikere å slite med akkurat det samme som du beskriver, enten det er fordi man velger å leve i et homofilt, fordi man velger å røyke hasj eller fordi man har valgt å være konservativ kristen. Det kommer helt an på hvilket miljø du er i og hva som er normalt i det miljøet. Ironisk nok kan man jo bare se på den hetsen som han trådstarter beskriver allerede har fått i denne tråden, fordi han står for noe uvanlig. Er det også diskriminering og "konservofobi" da?

Vel, jeg vil kalle den slags oppførsel trakaserende, truende, og totalt uakseptabel. Når fremmede roper etter deg på gata, har ting gått for langt. Uavhengig av hvilket miljø man er i, risikerer man å møte disse ...menneskene. Jeg verdsetter meg selv nok til å se at jeg ikke fortjener den type behandling.

Jeg vil også påpeke at man ikke velger å være homofil. Ingen våkner og tenker "Vettu hva, det jeg har aller mest lyst til er å bli sett ned på av store deler av samfunnet, motta trusler og bli slått ned! Et komplisert og forvirrende følelsesliv RULER!". Man er født slik. Jeg kan ikke velge å slutte å være seksuelt tiltrukket av kvinner, selv om jeg er i et forhold med en mann. Min legning kan ikke diskuteres, kureres, argumenteres bort eller bortforklares, akkurat som at du ikke kan overtale meg til å gro et ekstra hode. Det er ikke et valg.

• Liker 5
Skrevet

Å velge å røyke hasj… i en sammenligning med å være homofil. Sikker på at du ikke troller?

Å velge å røyke hasj i en sammenligning med å velge å leve i et homofilt forhold. Det er ikke sånn at du leve i et homofilt forhold fordi du er homofil, på samme måte som jeg ikke røyke hasj selv om det er mitt rusmiddel av preferanse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil også påpeke at man ikke velger å være homofil.

Det er riktig, men du velger å leve ut din legning.

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet (endret)

Å velge å røyke hasj i en sammenligning med å velge å leve i et homofilt forhold. Det er ikke sånn at du leve i et homofilt forhold fordi du er homofil, på samme måte som jeg ikke røyke hasj selv om det er mitt rusmiddel av preferanse.

Om du har en like sterk trang til å røyke hasj som de fleste av oss har til å være i et forhold med den vi er glade i, vil jeg anbefale deg å søke hjelp. Det er ikke bare å la være å inngå et forhold, det forstår du vel?

Og hvorfor skal man unngå å inngå et kjærlig, gjensidig forhold mellom to/flere samtykkende voksne? Fordi enkelte ikke kan ta på seg voksentrusene sine og holde meninger og knyttnever for seg selv?

Endret av Offensive Pie
  • Liker 5
Skrevet

Det er liksom akseptert å være aleneforsørger, men ikke at man har TO forsørgere av samme kjønn. Skurrer noe jævlig.

Ingenting som skurrer der, ettersom de fleste som er skeptiske til homofile foreldre er minst like skeptiske til aleneforeldre.

• Liker 1
Skrevet

Whatever.

Vil du ha noe med ham å gjøre?

Skrevet

Vel, dette klarer jeg ikke å ta særlig seriøst.

• Liker 3
Gjest Wanderlust
Skrevet

Ingenting som skurrer der, ettersom de fleste som er skeptiske til homofile foreldre er minst like skeptiske til aleneforeldre.

Det er ikke mitt inntrykk. De fleste jeg har diskutert dette med har ikke en gang tenkt noe over dette, eller sett relevansen.

• Liker 1
Skrevet

Om du har en like sterk trang til å røyke hasj som de fleste av oss har til å være i et forhold med den vi er glade i, vil jeg anbefale deg å søke hjelp. Det er ikke bare å la være å inngå et forhold, det forstår du vel?

Og hvorfor skal man unngå å inngå et kjærlig, gjensidig forhold mellom to/flere samtykkende voksne? Fordi enkelte ikke kan ta på seg voksentrusene sine og holde meninger og knyttnever for seg selv?

Jeg sier ikke at du skal velge bort å leve i et forhold etter din legning. Det jeg sier er at i det øyeblikket du velger noe utenfor normalen, må du regne med at enkelte vil forbinde negative ting med deg, som alle andre som velger noe utenfor normalen. Jeg kjøper altså ikke homo-propagandaen om at homofile er noen spesielt utsatt gruppe for diskriminering i dagens Norge, og jeg skjønner de som mener at "homofobi" - stempelet sitter alt for løst. Når slike ting overdrives har det en tendens til å vippe folk over på den andre siden.

Knyttnevene sine må folk holde for seg selv, noe annet er allerede forbudt, men du kan ikke hindre dem i å ytre sine meninger. Det ville jo vært diskriminering. Egentlig syns jeg det er litt trist når meningstyrraniet har gått så langt at den stakkars fyren i åningsposten liksom må presisere at han "ikke har noe imot homofile" for i det hele tatt få lov til å uttrykke sin skepsis til homofile "kjernefamilier". Og selv da var det ikke godt nok.

• Liker 2
Gjest Kaptein Kuk
Skrevet

Det er mange homofobe i Norge.

Langt færre enn heterofobe.

Skrevet

En bekjent av meg sier følgende:

At han har ingen ting imot homofile, men han mener homofile ikke skal ha lov til å adoptere barn fordi: "barn må ha både mor og far, for om de vokser opp uten en av delene vil de få mangelfullt utviklet psyke" og at "dette med at homofile kan være foreldre er et umoralsk eksperiment som ødelegger menneskeheten, samt at homofili er naturstridig og en feil / svikt, menn som er homofile har blitt det fordi sjelen deres ville bli kvinne men fikk en mannekropp, det er mer naturlig at en 14 år gammel jente blir mor enn at en mann har sex med en annen mann, samt mye mer. Bl.a. at det er løgn at mange homofile blir diskriminert.

Jeg sier: Det finnes homofili i naturen også (nevner eksempler) men han nekter faktisk for at dette er sant.

Jeg vil presisere at jeg er fullstendig uenig med min bekjent, og at jeg personlig mener han fremstår som homofob. Selv nekter han for dette, og han blir rasende om jeg eller andre hinter om at han virker homofob.

Han er ingen homofob (det uttrykket er bare konstruert), men han er en drittsekk, ja.

Anonymous poster hash: 3aadc...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...