Gå til innhold

Hvilken bedøvelse brukte du under fødselen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Diddl: Hvorfor står valget mellom to ytterpunkter av smertestillende; epidural eller akupuntur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første fødsel foregikk uten så mye som en paracet.

Jeg var innstilt på å føde medikamentfritt andre gangen også, men lillemann ville ikke snu seg og kom ikke før på sekstende dagen, med rompa først. Ved setefødsel kan du ikke velge bort epidural, som var det jeg fikk den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med akupunktur, men jeg klarte ikke ligge så det funka ikke på meg. Rakk aldri å få noen bedøvelse, og er igrunn glad for det nå. Men anestesilegen var på vei for å gi meg epidural. Når han kom inn døra lå jeg og presset ut vidunderet!! Husker faktisk at han tittet forundret inn døra.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her brukte vi Badekaret og Lystgassen som smertelindring. Lystgassen var deilig. Konsentrerte meg sånn om pustinga og ga blaffen i smertene :wink: Men det er jo mange som blir skikkelig ringe og dårlige av den også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang: lystgass. Andre gang: Ingenting.

Begge gangene hadde jeg bestemt meg for at epidural var et alternativ, men fødslene gikk så fort at det var ikke tid til å tenke på noe annet enn å få barnet trygt ut. Det er uansett lurt å forberede deg på at ting ikke nødvendigvis blir som du har tenkt - selv om du har bestemt det på forhånd hvordan du skal ha det.

:Nikke: Akkurat sånn var det for meg også! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med min første som tog 72 timer fik jeg først en sprøjte så jeg kunne sove da jeg vognede blev veerene sat igang og da først blev det slemt med smerte, siden lå jeg i badekar i udvigelse perioden og da selv presse veerene kom fik jeg podundus blokade.

med nr 2 fik jeg epedural med det samme jeg kom på hospitalet, fortalt dem om at jeg var bange for at føde på grund af første fødsel, den virkede efter 20 minutter og så var jeg smerte fri, kunne ha som job at føde den letteste fødsel jeg har haft.

med nr 3 fik jeg også epedural men den blev sat alt for sent så den virkede først da jeg var færdig med at føde.

med nr 4 uf fik epedural igen men det tog så mange timer før jeg havede udvidet mig nok, så det var noget af det grusommeste jeg nogen gang har oplevet i mit liv, blev chokeret over hvordan jeg kunne skrige så højt :hoho: så nu håber jeg at nr 5 skal blive enkel gruer mig så mye at jeg har marreridt om en slem fødsel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk epidural, og det anbefaler jeg på det sterkeste. Jeg hadde nok klart meg uten også, men jeg følte at med epidural, så fikk jeg med meg mer av fødselen. (kan hende noen føler det annerledes..) Da kunne jeg konsentrere meg om det som skjedde, og ikke smertene.

Jeg brukte i tillegg lystgass, men mot slutten følte jeg ikke at det gav noen effekt, annet enn at jeg fikk noe annet å tenke på mens rien pågikk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sitte her på forhånd å velge bedøvelse, for det kommer ann på så mange ting om hvordan bedøvelse du kan få, som , hvor langt fødselen er kommet, hvor vondt du har osv...

Jeg vil nok anbefale deg, og la jordmora hjelpe deg litt med det valget. Når du føler behov for bedøvelse, spør henne hva hun vil anbefale for det nå, i forhold til hvor langt du er kommet.

Håper du får en kjempefin fødsel

Helt enig med Smila. Jeg hadde mange meninger på forhånd om hva jeg ville ha og ikke ville ha. Når fødselen kom orket jeg ihvertfall IKKE å gå opp i et badekar, men det hadde jeg bedt om på forhånd.

Jeg ba om akupunktur underveis, men pga det ble full åpning så plutselig rakk de aldri dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk petidin noen timer før vannet gikk, men syns ikke det var noe behagelig og ville ikke ha mer.

Prøvde lystgass men ble uvel av det så jeg fødte tilslutt uten smertelindring, men bel bedøvet i mellomkjøttet med lokalbedøvelse før de klippet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en rask fødsel, og kjente lite smerte i forkant når det åpnet seg. Jeg måtte spørre om å få komme inn fra pauserommet da riene kom hvert 2 min, og da de undersøkte meg hadde jeg 8 cm åpning. De var ganske forundret at jeg var kommet så langt i fødselen, fordi de kunne ikke se det på meg.

Da jeg ble kjørt ut på "føderommet" ble riene vondere og fødselen var i gang. Selveste fødselen varte nok rundt 1 time. Jeg var avslappet både før og under fødselen, kjente jo godt smertene men det var ikke verre enn at jeg taklet de. Jordmoren spurte om jeg ville ha lystgass, men det ville jeg ikke ha fordi jeg var så konsentrert om selve fødselen, og jeg følte at det bare ble å forstyrre meg.

Mitt råd er å undersøke hvilke smertelindrende alternativ du har før fødselen, men vent til fødselen er i gang før du bestemmer deg om du virkelig trenger noe smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det beste er å se an hvordan det utvikler seg.

Første gangen fikk jeg lystgass, som var helt topp i åpningsfasen. (Hadde holdt på fra kl. 8. Fikk drypp og lystgass kl 23.) Ba om epidural, og fikk dette, men nåla bøyde seg, så det kom ingenting ut. Men i mitt lille hode trodde jeg jo at jeg hadde det!! :wink: Barnet kom kl 5.

Andre gangen gikk det raskere. Riene begynte igjen rundt 8. Kom til sykehuset i 11-tiden. Utrolig nok satte de drypp i 13-tiden. Prøved litt lystgass, men det funka ikke likebra denne gangen. Fungerte imidlertid for å fokusere på pustinga. Jeg hadde aldri glemt hvordan det var da hodet til førstemann sto fast, og jeg måtte vente til neste ri, og han kom først helt åp slutten av denne. Så jeg var uforberedt på at det andre gangen skulle gå raskere. Plutselig gjorde det så innihælvetes vondt, og jeg skjønte at det var hodet. Jeg brølte etter "et eller annet, hva som helst". Men da var det jo for sent!!

MEN

DA

KOM........

VAAAAARM KLUT :o

Det er det deiligste som har hendt meg. Jordmor sa at barnet kom på neste. Så lan hun en varm klut over "de edlere deler", rien kom med en gang og jeg klemte ungen ut på et par sekunder. HELT FANTASTISK!!!!

Nå har jeg bare gode minner fra fødselen. Takk til jordmor på Bærum, og hennes varme klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg planlegger epidural når den tid kommer.. Men er litt engstelig, for noen år siden skulle jeg ta en ryggmargsprøve. de stakk og stakk sju ganger , og traff ikke. Hadde visst litt vanskelig rygg. :roll:

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk kun 10 min i badekaret før lillemor var på god tur ut!

Epidural/lystgass ville jeg ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første fikk jeg epidural. Den hadde null effekt på meg :-(

Under den andre fødselen fikk jeg petidin. Det var himmelsk! Det virket ikke lenge, men akkurat nok til at jeg fikk "hentet meg inn" og samlet styrke til å fortsette. Jeg kjente riene som bølget gjennom kroppen, men ikke smerten. Deilig.

Den mest effektive smertelindringen som jeg brukte under begge fødslene er badekaret! Helt uten bivirkninger er det også :wink:

Anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar
med min første som tog 72 timer fik jeg først en sprøjte så jeg kunne sove da jeg vognede blev veerene sat igang og da først blev det slemt med smerte, siden lå jeg i badekar i udvigelse perioden og da selv presse veerene kom fik jeg podundus blokade.

med nr 2 fik jeg epedural med det samme jeg kom på hospitalet, fortalt dem om at jeg var bange for at føde på grund af første fødsel, den virkede efter 20 minutter og så var jeg smerte fri, kunne ha som job at føde den letteste fødsel jeg har haft.

med nr 3 fik jeg også epedural men den blev sat alt for sent så den virkede først da jeg var færdig med at føde.

med nr 4 uf fik epedural igen men det tog så mange timer før jeg havede udvidet mig nok, så det var noget af det grusommeste jeg nogen gang har oplevet i mit liv, blev chokeret over hvordan jeg kunne skrige så højt :hoho: så nu håber jeg at nr 5 skal blive enkel gruer mig så mye at jeg har marreridt om en slem fødsel. :(

WOW! 5! Modig dame du:) Jeg er redd jeg skal ta skrekken med den første jeg hvis det blir en :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...