Gå til innhold

Hvilken bedøvelse brukte du under fødselen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Diddl

Ja, jeg sitter her, termindatoen er i dag, og jeg skal føde mitt første barn om kort tid!

Jeg lurer veldig på hvilken bedøvelse jeg skal velge!

Jordmor har snakket litt om de forskjellige typene- men jeg vet ikke nok til at jeg har bestemt meg..

Jeg spekulerer litt i epidural og/eller akupunktur..

Noen som vil fortelle litt om sine opplevelser- og hvordan bedøvelsene funket på deg?

Er det mange som føder UTEN bedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang for 18 år siden brukte jeg akupunktur - synes det var en fin måte å kontrollere det på.

Andre gang - var det en veldig stor unge.. og godt over tiden.. og jeg var sliten .. fikk epidural (men ikke mer enn at jeg virkelig var med) .. synes det var helt topp...

Men det er vanskelig å anbefale noe .. for vi er alle forskjellige... uansett .. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Jeg fødte uten noen form for smertelindrende og jeg holdt på i 12 timer :( Fikk først lystgass, ingen virkning. Fikk så epidural.. den falt ut etter en time, når jeg prøvde å si ifra til jordmor at dette heller ikke fungerte så bare økte hun mengden.. noe som kun gjorde meg våt på ryggen. Jeg håper det går bedre neste gang. Kommer til å prøve meg på epidural igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lystgass som "smertelindring". Har egentlig mest troen på at det var pga at jeg konsentrerte meg om pustingen i masken som gjorde at jeg likte det. I tillegg brukte jeg dusjen på magen og varmepose. Jeg ba om akupunktur, men der og da var det ingen som kunne sette men det kom ei om tre kvarter. men da var det for sent, for jeg hadde full åpning og begynte å presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Da jeg fikk førstemann, fikk jeg en petidinsprøyte for å slappe av, fordi fødselen trakk i langdrag og riene ble dårligere.

Det fungerte bra til det formålet. Som smertelindring de siste timene av åpningsfasen tror jeg ikke det egner seg. Derfor sa jeg også nei takk til jordmors tilbud om petidin under fødsel nummer to - jeg hadde 6 cm åpning, gode rier og fin fremgang.

Jeg nøyde meg med badekaret. Lå i badekaret etpar timer og konsentrerte meg om å slappe av. Super smertelindring. Det eneste problemet var at det var litt tøft å stå opp da pressveene begynte.

Da jeg fødte tredje gang, gikk jeg fra 4 cm åpning til fødsel på under en time. Jeg prøvde badekaret, men rakk knapt å legge meg ned før jeg måtte presse og måtte opp igjen. Jeg rakk ikke engang opp i fødesengen, men fødte stående med albuene lent over sengen. God fødestilling ! Anbefales, og varmt bad også.

Første gang prøvde jeg også litt lystgass. Det virket ikke på meg, men jeg kjenner andre som har vært veldig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang fødte jeg uten noen form for smertelindring.

2 gang brukte jeg et fødekar, som jeg brukte under utvielses perioden. Det varme vannet lindret smertene, så jeg syntes ikke det gjorde så vondt. Jeg fikk også noen vepsestikk, de virket i en times tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Muslingen

Jeg fikk epidural. Tok nesten bort åpningsriene for en liten stund, slik at jeg fikk sove littegranne... Men da pressriene startet var det egentlig bare tull med epidural. Gjorde inn i H*** vondt uansett. Tok nesten 90 minutter å presse ut lillejenta også...tror det kom av epiduralen...

Jeg tok en varm dusj under åpningsriene, og GUUUUUD det var så herlig! Jeg hadde ikke vondt mens jeg sto i dusjen, så der sto jeg lenge.... (lurer på hvor stor varmvannstank sykehusene egentlig har..?) Jeg har stor tro på varme som smertelindring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Første gang: lystgass. Andre gang: Ingenting.

Begge gangene hadde jeg bestemt meg for at epidural var et alternativ, men fødslene gikk så fort at det var ikke tid til å tenke på noe annet enn å få barnet trygt ut. Det er uansett lurt å forberede deg på at ting ikke nødvendigvis blir som du har tenkt - selv om du har bestemt det på forhånd hvordan du skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også noen vepsestikk' date=' de virket i en times tid.[/quote'] :o

Dette er noe annet enn det jeg tror det er???

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsestikk er det samme som saltvannspapler., blir som regel satt i korsryggen mener jeg. Lindringen varer ikke så lenge.

De fleste jeg snakket med før fødselen anbefaler det ikke (dvs har EN venninne som skryter veldig av det)

De fleste som velger det, velger det ikke en gang til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lystgass og akupunktur. Var også et par turer i dusjen - først hjemme før jeg dro på sykehuset (sto leeenge! Det var så deilig og avslappende å stå der) - og så en tur etter at jeg hadde blitt skrevet inn. Varmt vann lindrer smerten bedre enn du kan forestille deg på forhånd!

Lystgassen gjorde at jeg konsentrerte meg bedre om pustinga - men jeg ble kvalm til å begynne med, så vær litt forsiktig, og ikke "gi opp" lystgassen før du har prøvd ei stund.

Akupunkturen er jeg ikke så sikker på at gjorde noen effekt i det hele tatt, jeg klarte å flekke ut den ene nåla, og jm som satte den kom ikke tilbake for å sette ny.

Jeg hadde på forhånd trodd at jeg måtte ha epidural, men jm frarådet meg dette - fordi jeg kunne få spinalhodepine etter fødselen, og det er ikke noe særlig! Jeg var forresten på bena og i dusjen en liten time etter fødselen - det var deilig det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige fødsel brukte jeg ingenting og det gikk faktisk helt greit!Lå en stund i et stort badekar og slappet av!

Denne gangen regner jeg med å gjøre det på samme måten!

Lykke til - tror det er umulig å planlegge slikt!

-Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk epidural da jeg syntes veene ble vel tette og intense (igangsatt fødsel er visst litt tøft det). Det var helt utrolig deilig å kunne slappe av og sove litt! Var fullt "til stede" da pressriene startet - heldigvis - ellers tror jeg ville følt at jeg gikk glipp av hele greia. (Prøvde lystgass først, men den bare spydde jeg av. :kvalm: )

Denne gangen skal jeg kanskje satse på varmt vann, siden så mange anbefaler det (trodde liksom ikke det kunne hjelpe noe særlig...?), men de får ha epiduralen i bakhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Er det ikke sånn at epiduralen settes inn i ryggraden, og at det gjår noe innihelsike vondt?

Virker lystgassen sånn at man bare ler og fjoller som om man er litt full? Og er det da slik som når man er full at man plutselig blir helt klar igjen og at det ikke er morro? Altså at når det blir vondt nok så "driter" man i hele lystgassen for det tar ikke bort smertene og man blir klar i hodet og VET man har vondt?

Har hørt om epidural satt feil - slik at overkroppen ble bedøvd men ikke underkroppen. Hun som skulle ta keisersnitt kjente at de skar der nede - men de trodde ikke på henne. Ikke før hun hjalp til med beina etterpå under overflyttingen til annen seng. For det skulle hun ikke kunnet gjort om de hadde bedøvd riktig. DA trodde de henne ...men da hadde hun hatt vondt lenge også.

Hvordan virker akupunkturen? Hvor stikkes det? Hvor vondt er det å bli stukket. En nål er en nål - og jeg er livredd nåler. Og hvordan virker det??

Har man ikke andre alternativer? Narkose, eller lokalbedøvelse, eller å bli slått i hodet med noe hardt?

Jeg ser bare for meg panikken når jeg en dag ligger der og tror jeg holder på å dø på meg av smerte - og VET at jeg ikke kan flykte fra det, men er fanget- og bare MÅ lide. Da bør det jaggu være noe som virker kjappt og enkelt - og tar bort det vonde for meg.

*lurer på om jeg noen gang tør å bli gravid jeg :oops: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Lystgass kan virke så forskjellig. Jeg har brukt den under tre av fødslene mine, og har vært strålende fornøyd. Under den første fødselen fikk jeg bare lokalbedøvende sprøyter.

Har også prøvd akupunktur, men er usikker på effekten. Vondt gjorde det åkkesom.

Hadde nok vurdert epidural, men det har jeg aldri rukket. Har vært veldig fornøyd med at jeg har klart meg med lite smertestillende etterpå. Det føles godt at kroppen og jeg gjorde jobben, og jeg har ikke vært omtåket og dårlig.

Husker fødslene mine med glede, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte ikke bedøvelse noen av gangene, men kunne godt tenke meg å prøve akupunktur, men rakk det ikke.

Det er vanskelig å sitte her på forhånd å velge bedøvelse, for det kommer ann på så mange ting om hvordan bedøvelse du kan få, som , hvor langt fødselen er kommet, hvor vondt du har osv...

Jeg vil nok anbefale deg, og la jordmora hjelpe deg litt med det valget. Når du føler behov for bedøvelse, spør henne hva hun vil anbefale for det nå, i forhold til hvor langt du er kommet.

Håper du får en kjempefin fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang prakket jordmor på petidin og lystgass. :evil: Det var helt grusomt. Jeg kastet opp og ble kjempesløv, men smertene var de samme. :(

De andre 6 gangene har jeg ikke brukt noe. Helt supre fødsler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn og er gravid med mitt tredje og siste nå.

Med mitt første barn ville jeg ikke ha noe. Vannet gikk uten forvarsel 15 dager før termin og topprier satte inn for fullt med det samme. Varte i litt over ett min hver gang og kom med 2-3 min mellom til å begynne med. Var bare å rase avsted til føden med det samme. De sterke riene satte meg helt ut. Hadde på forhånd bedt om å få føde i vann, men det rakk jeg ikke. Fikk Petidin etter to timer med disse riene og da ssovnet jeg og riene stoppet, da måtte jeg få en sprøyte som satte det i gang igjen. Sønnene min var ute 5 1/2 time etter at vannet gikk, så det var en rask og grei fødsel. Han skrek ikke da han ble født, var dopet av Petidinen. Fikk motgift og da fikk vi høre at han hadde stemme...

Med mitt andre barn ville jeg heller ikke ha noe smertestillende. Vi kom til føden med rier som varte i ca ett min med 3-4 min mellom. Hun som tok oss i mot Trodde vi kunne reise hjem fordi jeg bare hadde hatt rier i to timer. Men hun hentet motvillig en jordmor for å undersøke meg før vi ev ble sendt på dør. Jordmor sjekket åpningen min, som var 7 cm og damen som hadde tatt oss i mot forandret ansikt og ble litt ydmyk... Jeg ble i hu og hast trillet inn i et fødrom. Ville også denne gangen føde ivann og ble trillet inn i det aktuelle rommet. De rakk ikke å fylle opp bassenget. Sønnen min ble født helt uten smertestillende og jeg sto på knær å fødte han, dette var en bedre fødselsopplevelse. Vi hadde på beroligende musikk og det hele føltes mer naturlig.

Håper det blir sånn denne gangen også. Hatt to raske normale fødsler, en med og en uten smertestillende, og er ikke tvil om hvilken som var finest. Men uansett, resultatet av begge var like herlig, en nyyyyydelig, unik gutt kom til verden begge gangene...

LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...