aragog Skrevet 23. november 2013 #261 Skrevet 23. november 2013 Hei alle 13-14 åringer som rakker ned på oss "40 åringer", syns mange av dere bør tenke litt før dere skriver. Mange av dere forsvarer Anna med personhets mot brukerene her inne. Selv om dere ikke nevner navn så er det fortsatt mye av det dere skriver som kan oppfattes veldig krenkende. Det blir litt som å si at det er greit å mobbe folk som mobber andre, slukke ild med ild osv. Det er greit at dere er uenig med mye av det som har blitt sagt (er det selv), men det går ann å si ifra på en saklig måte, ikke gå til angrep på brukerene. Husk at det er mennesker på andre siden av brukerene også. Og alle dere som klager på at vi ikke kjenner henne, kjenner alle dere henne? Eller bare ut fra bloggen? For en blogg er ikke nødvendigvis hele sannheten. Hun viser oss på mange måter det vi vil se, det er slik hun forsetter å få mange lesere. Hvor mange lesere ville hun hatt om hun viste oss tidlige lørdagsmorgener hvor Michelle så på tv og hun halvsov på sofaen bak, eller bare slike hverdagslige ting som de fleste mødre gjør? Jeg syns ingen av oss kan si så mye om hvordan hun er som mor, eller person for den saks skyld, kun ved å lese bloggen. Og til dere som drar sjalu-kortet. Akuratt hva mener dere at vi skal være sjalu på? Å bli gravid som 14 åring er ikke en drømmesituasjon. Det har jo Anna sagt på bloggen sin at hun mener og. Selvfølgelig angrer hun ikke på at hun fikk Michelle og alt det der, men det er ikke en drømmesituasjon, det er bare å lese innleggene hennes om graviditeten det. Og bare så det ble sagt så bli ikke denne tråden opprettet som en hat-tråd mot henne. Den ble opprettet for å diskutere baksidene ved å ha en så offentlig blogg. 7
aragog Skrevet 23. november 2013 #262 Skrevet 23. november 2013 Jeg vet at vi har ytringsfrihet i Norge, men verken du eller noen andre bør ha retten til å hakke på en sytten år gammel mor, som dere forresten ikke kjenner engang, på nettet. Du sier at hun skal gjøre som hun vil, og det er nettopp det henne gjør. Så hvorfor føler du da at det er din oppgave å hakke på henne, du som ikke engang kjenner jenta? Jeg synes ikke det er din eller noen annens oppgave å fortelle Anna hvordan hun skal leve livet sitt. Vi alle har våre feil og mangler, men det å rakke ned på hvordan hun oppdrar barnet sitt er drøyt. Hun er stolt over datteren sin, sånn som jeg ser at mange andre mødre er på for eksempel facebook og instagram. Eksponerer de også barna sine for mye på nettet? Kanskje det. Får de kjeft i et forum på kvinneguiden for det? Nei, ikke sist jeg sjekka. Anna blogger om det å være mor som bare tenåring for å fortelle andre hvordan det er. Hun er ikke oppmerksomhetssyk, hun føler at det hun skriver er riktig i og med at hun skal fortelle verden at det ikke er en lett oppgave. MEN hun viser også de gode sidene ved å være mor, og forteller om Michelle og det de driver med sammen, og jeg personlig synes ikke i noen grad at hun eksponerer Michelle for mye for verden. Hvorfor skal ikke Anna ha retten til å blogge om livet sitt uten å få mye dritt imot seg? Har sett flere diskusjoner om dette, er mange som mener at det ikke er greit 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #263 Skrevet 23. november 2013 Hei alle 13-14 åringer som rakker ned på oss "40 åringer", syns mange av dere bør tenke litt før dere skriver. Mange av dere forsvarer Anna med personhets mot brukerene her inne. Selv om dere ikke nevner navn så er det fortsatt mye av det dere skriver som kan oppfattes veldig krenkende. Det blir litt som å si at det er greit å mobbe folk som mobber andre, slukke ild med ild osv. Det er greit at dere er uenig med mye av det som har blitt sagt (er det selv), men det går ann å si ifra på en saklig måte, ikke gå til angrep på brukerene. Husk at det er mennesker på andre siden av brukerene også. Og alle dere som klager på at vi ikke kjenner henne, kjenner alle dere henne? Eller bare ut fra bloggen? For en blogg er ikke nødvendigvis hele sannheten. Hun viser oss på mange måter det vi vil se, det er slik hun forsetter å få mange lesere. Hvor mange lesere ville hun hatt om hun viste oss tidlige lørdagsmorgener hvor Michelle så på tv og hun halvsov på sofaen bak, eller bare slike hverdagslige ting som de fleste mødre gjør? Jeg syns ingen av oss kan si så mye om hvordan hun er som mor, eller person for den saks skyld, kun ved å lese bloggen. Og til dere som drar sjalu-kortet. Akuratt hva mener dere at vi skal være sjalu på? Å bli gravid som 14 åring er ikke en drømmesituasjon. Det har jo Anna sagt på bloggen sin at hun mener og. Selvfølgelig angrer hun ikke på at hun fikk Michelle og alt det der, men det er ikke en drømmesituasjon, det er bare å lese innleggene hennes om graviditeten det. Og bare så det ble sagt så bli ikke denne tråden opprettet som en hat-tråd mot henne. Den ble opprettet for å diskutere baksidene ved å ha en så offentlig blogg. Helt enig, fantastisk bra innlegg!! Og nei, det er ikke bra for en 2 åring å bli outet så mye som datteren blir. Hun må tenke at jenta trenger et privatliv. Det får hun ikke når alt dokumenteres. Ja, bloggen er hennes levebrød. Men skaffe levebrød av en uskyldig person på 2 år som ikke kan forsvare seg blir feil. Barn er barn og de skal skjermes. De kongelige barna og kjendisbarna er ikke så mye i media en gang, som denne datteren er. Ingen 2 åring skal være mammas lille dukke og modell. Da må mammaen tjene penger på andre måter. Tommel opp for dette innlegget over her. Dere kjenner ikke Anna, men gjennom bloggen TROR dere at dere kjenner henne. Hun er klok og vakker og alt det der, men ville aldri outet mine barn på nettet slik hun gjør. Jeg er heller ikke 40 år, mye yngre takk Anonymous poster hash: e72dd...1a0 4
Lettie Skrevet 23. november 2013 #264 Skrevet 23. november 2013 Hei alle 13-14 åringer som rakker ned på oss "40 åringer", syns mange av dere bør tenke litt før dere skriver. Mange av dere forsvarer Anna med personhets mot brukerene her inne. Selv om dere ikke nevner navn så er det fortsatt mye av det dere skriver som kan oppfattes veldig krenkende. Det blir litt som å si at det er greit å mobbe folk som mobber andre, slukke ild med ild osv. Det er greit at dere er uenig med mye av det som har blitt sagt (er det selv), men det går ann å si ifra på en saklig måte, ikke gå til angrep på brukerene. Husk at det er mennesker på andre siden av brukerene også. Og alle dere som klager på at vi ikke kjenner henne, kjenner alle dere henne? Eller bare ut fra bloggen? For en blogg er ikke nødvendigvis hele sannheten. Hun viser oss på mange måter det vi vil se, det er slik hun forsetter å få mange lesere. Hvor mange lesere ville hun hatt om hun viste oss tidlige lørdagsmorgener hvor Michelle så på tv og hun halvsov på sofaen bak, eller bare slike hverdagslige ting som de fleste mødre gjør? Jeg syns ingen av oss kan si så mye om hvordan hun er som mor, eller person for den saks skyld, kun ved å lese bloggen. Og til dere som drar sjalu-kortet. Akuratt hva mener dere at vi skal være sjalu på? Å bli gravid som 14 åring er ikke en drømmesituasjon. Det har jo Anna sagt på bloggen sin at hun mener og. Selvfølgelig angrer hun ikke på at hun fikk Michelle og alt det der, men det er ikke en drømmesituasjon, det er bare å lese innleggene hennes om graviditeten det. Og bare så det ble sagt så bli ikke denne tråden opprettet som en hat-tråd mot henne. Den ble opprettet for å diskutere baksidene ved å ha en så offentlig blogg. Tror nok du også forstår at denne tråden kom til å utvikle seg til en hat-tråd. Nå har ikke jeg giddet å lese alle innlegg her, men slik det ser ut for meg, så er det flere her som lider av omsorgssvikt med tanke på hva slags språk de bruker og behandlingen av en 17 år gammel jente.
aAnonym_ungdom96 Skrevet 23. november 2013 #265 Skrevet 23. november 2013 Jeg har tatt abort et par ganger. Heller det enn å få barn i en ugunstig situasjon og det å bli mor mens man går på ungdomsskolen er definitivt ikke gunstig. Jeg dømmer ikke, jeg kommenterer bare at det å velge å få barn i så ung alder er et dumt valg. Anonymous poster hash: b6720...7d7 Mange mener "drepe" barnet sitt er galt. Du sier du tok abort på den måten at det var barnemat. Det er ikke alle som klarer å gå igjennom noe sånt. De velger heller å sette sitt eget liv på vent og la dette barnet få et liv, enn å ta abort. De fleste tar abort for de tenker på seg selv. Mange unge mødre velger å beholde barnet fordi de tenker mer på barnet.
aAnonym_ungdom96 Skrevet 23. november 2013 #266 Skrevet 23. november 2013 Hei alle 13-14 åringer som rakker ned på oss "40 åringer", syns mange av dere bør tenke litt før dere skriver. Mange av dere forsvarer Anna med personhets mot brukerene her inne. Selv om dere ikke nevner navn så er det fortsatt mye av det dere skriver som kan oppfattes veldig krenkende. Det blir litt som å si at det er greit å mobbe folk som mobber andre, slukke ild med ild osv. Det er greit at dere er uenig med mye av det som har blitt sagt (er det selv), men det går ann å si ifra på en saklig måte, ikke gå til angrep på brukerene. Husk at det er mennesker på andre siden av brukerene også. Og alle dere som klager på at vi ikke kjenner henne, kjenner alle dere henne? Eller bare ut fra bloggen? For en blogg er ikke nødvendigvis hele sannheten. Hun viser oss på mange måter det vi vil se, det er slik hun forsetter å få mange lesere. Hvor mange lesere ville hun hatt om hun viste oss tidlige lørdagsmorgener hvor Michelle så på tv og hun halvsov på sofaen bak, eller bare slike hverdagslige ting som de fleste mødre gjør? Jeg syns ingen av oss kan si så mye om hvordan hun er som mor, eller person for den saks skyld, kun ved å lese bloggen. Og til dere som drar sjalu-kortet. Akuratt hva mener dere at vi skal være sjalu på? Å bli gravid som 14 åring er ikke en drømmesituasjon. Det har jo Anna sagt på bloggen sin at hun mener og. Selvfølgelig angrer hun ikke på at hun fikk Michelle og alt det der, men det er ikke en drømmesituasjon, det er bare å lese innleggene hennes om graviditeten det. Og bare så det ble sagt så bli ikke denne tråden opprettet som en hat-tråd mot henne. Den ble opprettet for å diskutere baksidene ved å ha en så offentlig blogg. Jeg er en 17 år gammel jente som forsvarer Anna. Jeg kjenner henne ikke, men jeg velger å ikke trakke ned på andre over nettet. Nettmobbingen er ofte et tema og dette kan fort utvikles til dette. Alt dere har skrevet innpå her har Anna lest og hun skrev selv hun ble såret. Jeg tror de fleste her er voksne damer og jeg trodde faktisk ikke at det gikk an å være så respektløs i den alderen. Dere burde virkelig vite bedre. Dere skal være våre forbilder, våre rollemodeller. Jeg håper virkelig at dere ikke lærer opp deres barn eller har lært deres barn opp til at dette er en grei måte å snakke om andre på. Hvis dere har et problem med henne, snakk med en venninne. Ikke gjør dette over nettet, når alle kan se det. Det er virkelig trist å lese at voksne damer snakker stygt om en jente, mens jeg på 17 syntes det er galt.
aAnonym_ungdom96 Skrevet 23. november 2013 #267 Skrevet 23. november 2013 Tenk dere om før dere skriver. Før dere skriver så tenk dette: Vil dette såre noen? Er det feil å skrive dette på nettet? Burde jeg holde dette for meg selv? Jeg merker det er mange her som ikke har tenkt igjennom dette. Ja, dere har ytringsfrihet, men gir det folk rett til mobbing? Gir det folk rett til å snakke stygt om andre? For meg så blir dette nettmobbing. Dere trenger ikke være enig med dette, men her er den en gruppe som snakker ufint om Anna og hennes situasjon. Dette har pågått en stund, så det går innenfor begrepet nettmobbing. Kanskje dere ikke tenkte igjennom dette når dere skrev det, men da håper jeg dere har innsett at det dere gjør er galt, respektløst, umodent og mobbing. Jeg ser på dere som mobbere og håper dere har lyst å få det stempelet vekk. Jeg ber dere bare om å gå inn i dere selv, tenke litt på hva dere faktisk har gjort og tenk om det var dere som ble mobbet. Jeg er 17 år, men jeg vet forskjellen på rett og galt og hva jeg burde og ikke burde skrive på nettet. Dere har ytringsfrihet, men hvor langt har dere tenkt å strekke den? 2
aragog Skrevet 23. november 2013 #268 Skrevet 23. november 2013 Tror nok du også forstår at denne tråden kom til å utvikle seg til en hat-tråd. Nå har ikke jeg giddet å lese alle innlegg her, men slik det ser ut for meg, så er det flere her som lider av omsorgssvikt med tanke på hva slags språk de bruker og behandlingen av en 17 år gammel jente. Nå var det ikke jeg som startet tråden, så den faktisk ikke før det allerede hadde blitt en hat tråd. Temaet med overeksponering er interresant nok, men en tråd om det kunne godt vært startet uten å henvise til et spesifikt eksempel.
lise berglia Skrevet 23. november 2013 #269 Skrevet 23. november 2013 Har sett flere diskusjoner om dette, er mange som mener at det ikke er greit Ok, så du har sett flere diskusjoner som dette, men det gjør det vel ikke riktig å skrive masse dritt om en 17-åring på nettet? Dere oppdrar deres barn på deres måte, og det skal dere få lov til. Hun oppdrar hennes barn på hennes måte, og det er INGENTING dere kan gjøre for å endre på det. Dessuten er det vel ikke deres problem at hun gjør det hun gjør? Påvirker det dere på noen som helst måte? Jeg kjenner henne ikke, men det gjør ikke dere heller. Hadde dere kjent henne hadde det vært noe annet, men da kan dere heller fortelle det til henne enn å diskutere henne OFFENTLIG på nett. Kan dere ikke bare la henne være i fred? Er det ikke bedre for alle at hun får være i fred og gjøre som hun selv vil uten å få slengt dritt imot seg?
heiduderborte Skrevet 23. november 2013 #270 Skrevet 23. november 2013 Du sier "bortskjemt" som om det skulle være noe positivt. De har det ivertfall godt, og hvem vil ikke gi alt man kan til barnet sitt?...
aragog Skrevet 23. november 2013 #271 Skrevet 23. november 2013 Jeg er en 17 år gammel jente som forsvarer Anna. Jeg kjenner henne ikke, men jeg velger å ikke trakke ned på andre over nettet. Nettmobbingen er ofte et tema og dette kan fort utvikles til dette. Alt dere har skrevet innpå her har Anna lest og hun skrev selv hun ble såret. Jeg tror de fleste her er voksne damer og jeg trodde faktisk ikke at det gikk an å være så respektløs i den alderen. Dere burde virkelig vite bedre. Dere skal være våre forbilder, våre rollemodeller. Jeg håper virkelig at dere ikke lærer opp deres barn eller har lært deres barn opp til at dette er en grei måte å snakke om andre på. Hvis dere har et problem med henne, snakk med en venninne. Ikke gjør dette over nettet, når alle kan se det. Det er virkelig trist å lese at voksne damer snakker stygt om en jente, mens jeg på 17 syntes det er galt. Nå har ikke jeg skrevet noe sygt til Anna, og har tidligere i tråden nevnt at jeg syns det er lavmål av de som snakker stygt om sex-livet hennes og andre punkter vi ikke vet noe om. Poenget mitt med innelgget var bare at mange av dere som forsvarer Anna sier hvor dårlig gjort det er å drive med personhets, for så komme med mange kommentarer til brukerene her som kan karakteriseres i samme gruppe. Dessuten tipper jeg at noen av utsagnene kun ble skrevet for å provosere (noe som overhodet ikke er greit da det faktisk er sårende). Og som jeg sa så må dere gjerne forsvare henne, men dere tregner ikke å gå til personangrep på de som skrev noe stygt. Nettmobbingen her går jo begge veier, og det er selvfølgelig ikke greit noen av veiene. Og jeg ville bare poengtere at leserene hennes heller ikke kjenner henne. Dere er ikke venninner (de aller fleste hvertfall), men sånn som noen argumenterer her så skulle det nesten virke sånn. Dere er mer som kundene hennes enn veninnene hennes for å sette det på spissen. Hun tjener penger på at dere leser bloggen hennes, bestiller gratisprodukter og bruker rabattkoder hun gir dere. Hun gir det til dere for å tjene penger på det, ikke for å være veninne med dere, men det er igjen en annen diskusjon. Poenget mitt var bare at dere kan ikke komme argumentet om at alle vi andre ikke kjenner henne og vet hvordan hun er som mor, når dere ikke vet det selv. Personhets, krenkende kommentarer og spekulasjoner om hvordan man er som mor og diverse er ikke greit, uansett hvilken av "gruppene" det kommer fra. 3
aragog Skrevet 23. november 2013 #272 Skrevet 23. november 2013 Ok, så du har sett flere diskusjoner som dette, men det gjør det vel ikke riktig å skrive masse dritt om en 17-åring på nettet? Dere oppdrar deres barn på deres måte, og det skal dere få lov til. Hun oppdrar hennes barn på hennes måte, og det er INGENTING dere kan gjøre for å endre på det. Dessuten er det vel ikke deres problem at hun gjør det hun gjør? Påvirker det dere på noen som helst måte? Jeg kjenner henne ikke, men det gjør ikke dere heller. Hadde dere kjent henne hadde det vært noe annet, men da kan dere heller fortelle det til henne enn å diskutere henne OFFENTLIG på nett. Kan dere ikke bare la henne være i fred? Er det ikke bedre for alle at hun får være i fred og gjøre som hun selv vil uten å få slengt dritt imot seg? Selvfølgelig ikke, og som jeg sier lengre opp så syns jeg heller overeksponering av barn burde diskuteres i seg selv, uten å henvise til spesifikke eksempler. Skulle bare svare til innlegget ditt over om at ingen som legger ut mange bilder av barna sine på facebook etc.får kritikk for det
deedee_ Skrevet 23. november 2013 #273 Skrevet 23. november 2013 De fleste fangirla som kommer inn her og klikker har jo KUN lest de 4-5 kommentarene Anna har lagt ut på bloggen og kjefter og smeller som bare det pga de. De har tydeligvis ikke lest at flertallet i denne tråden ikke sier noenting som vil kalles "nettmobbing" av Anna. Drittlei alle de helt like sinte kommentarene som kommer inn om hvor forferdelige vi "40 åringer" er. 9
Anglofil Skrevet 23. november 2013 #274 Skrevet 23. november 2013 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner. Så vil jeg bare gi en kommentar: denne tråden bryter ikke med noen regler slik den står nå. Velger man å ha en offentlig blogg hvor man eksponerer seg selv så må man også tåle og forvente at andre vil reagere og diskutere bloggen. Derfor blir denne diskusjonen stående. Per dags dato kan jeg ikke finne noe som er direkte krenkende i denne tråden, men hvis dere finner noe dere reagerer på så bør dere rapportere inn innlegget slik at jeg kan få vurdert det. Det kan være jeg har oversett noe, menneskelige feil kan dessverre skje. Altså: krenkelser, hets, spekulasjoner og lignende blir slettet så fort jeg ser det. Men igjen: at man kommenterer det som skjer på bloggen eller hvordan en blogger velger å henvende seg til verden er ikke regnet som hets. Kommentarer til denne ryddemeldingen tas enten direkte til moderator eller på ris og ros. Yvonne (mod) Endret 23. november 2013 av Yvonne 6
Chloe- Skrevet 23. november 2013 #275 Skrevet 23. november 2013 De har det ivertfall godt, og hvem vil ikke gi alt man kan til barnet sitt?... Bedre å oppdra en velbalansert unge, enn en bortskjemt en. 1
heiduderborte Skrevet 23. november 2013 #276 Skrevet 23. november 2013 Bedre å oppdra en velbalansert unge, enn en bortskjemt en. Jada.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #277 Skrevet 23. november 2013 Er det ikke bare kommentarene til én enkelt bruker hun har lagt ut på bloggen sin? Anonymous poster hash: aafa8...a87
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #278 Skrevet 23. november 2013 Mange mener "drepe" barnet sitt er galt. Du sier du tok abort på den måten at det var barnemat. Det er ikke alle som klarer å gå igjennom noe sånt. De velger heller å sette sitt eget liv på vent og la dette barnet få et liv, enn å ta abort. De fleste tar abort for de tenker på seg selv. Mange unge mødre velger å beholde barnet fordi de tenker mer på barnet. De alle fleste som blir ufrivillig gravide, tenker på seg selv først, uansett hva de velger. Du skriver det jo selv - "ikke klarer å gå gjennom noe sånt". Nettopp. Det er seg selv og sin egen samvittighet de tenker på først og fremst, ikke barnet. Akkurat som de som tar abort. Og begge deler må være helt greit. Anonymous poster hash: 607f5...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #279 Skrevet 23. november 2013 Det slår aldri feil når fjortiser skal forsvare favorittbloggeren sin. De samme argumentene går igjen, de blir nesten en parodi på seg selv. - All kritikk er misunnelse - Alt er janteloven - Alle skal få gjøre som de selv vil uten at NOEN skal få kritisere det - Ingenting er dumt gjort "det er hennes valg, hold kjeft" - KG består av 40-åringer som uten unntak er stygge, feite, bitre og så klart: misunnelige Joda, dagens 14-åringer er visstnok sååå liberale at alt skal godtas, helst ses opp til. Alle skal få gjøre som de vil uten at noe skal stilles spørsmålstegn ved. Alt er OK, voksne som kritiserer er MOBBERE. Å bli gravid som 15-åringer og attpåtil vurdere å beholde som den beste løsninger er, uansett hvordan man vrir og vender på det, dumt! Ingen ønsker en sånn situasjon (utenom Annas fans som har sett "hvor utrolig bra" det har gått med henne). Blogger blir diskutert, sånn er det bare! Noen får kritikk for å være tvilsomme mødre, andre for å ha spiseforstyrrelser, fremstille perfekte liv, være dårlige forbilder, fronte usunne holdninger til utseende, plastisk kirurgi osv osv. Det er ikke mobbing, det er kritikk av tvilsomt innhold på blogger som håver inn mye penger. Hilsen "40-åring" Anonymous poster hash: 2615f...319 11
Kristine Amalie Skrevet 23. november 2013 #280 Skrevet 23. november 2013 Selv er jeg 18 år, hverken førti eller fjorten, og er hverken fast leser av Annas blogg eller en misunnelig, voksen dame som liker å diskutere andres liv på Kvinneguiden. Faktisk opprettet jeg først en konto nå, fordi jeg så meg helt nødt til å kommentere etter å ha pint meg i gjennom 14 sider med hets fra "begge parter". Ikke fordi jeg har et så kjedelig og lite innholdsrikt liv at jeg ikke har bedre å ta meg til enn å lese det, men fordi jeg virkelig hater alle slags former for nettmobbing. Og selv om Yvonne visstnok har ryddet tråden og konkludert med at det ikke finnes noen form for nettmobbing i denne tråden, mener i hvert fall jeg at det er helt feil. Jeg synes det er litt ironisk at du, altså, den anonyme brukeren over meg, gjør narr av dagens fjorten år gamle jenter som "skal forsvare favorittbloggeren sin", mens du avslutter med "hilsen 40-åring". Hvem sa at det var fjorten år gamle jenter her inne som kommenterte i mot? Det er litt teit å fremstå som så voksen og bruke ironi ved å påpekte at du slettes ikke er førti år, når du kommenterer det eksakt samme som disse "fjorten år gamle fjortisene" har gjort. Nok om det. Alle skal ha muligheten til å stille spørsmålstegn ved noens handlinger, og det er greit. Jeg hører det samme argumentet om og om igjen; "bloggere velger selv å utlevere seg og sitt liv på nett, og har derfor ingenting å si når noen skriver stygt om dem", men jeg mener i hvert fall at det er feil, til en viss grad. Anna, i liket med alle andre toppbloggere, er vandt til å få tilbakemeldinger på både godt og vondt - og skrives kommentarene på en saklig måte, så er det helt greit. Det er det ingen som kan si noe på, for Anna og alle andre toppbloggere velger selv å blogglegge en liten brøkdel av sitt liv på Internett, og har et åpent kommentarfelt hvor både gode og mindre smarte mennesker kan slå seg løs. Noen av kommentarene i denne tråden er saklige - det er greit. Jeg synes det er OK at folk reagerer på at Anna kjøper merkeklær til seg selv og datteren sin i en alder av 17 år og som alenemamma - men det handler litt om hvordan man formulerer seg. Å påstå at Michelle er bortskjemt er ikke et godt argument, fordi hverken jeg eller du vet om dette er tilfelle. Men, nettmobbingen finner først sted når enkelte mennesker går til angrep på Anna som person, ikke minst hennes mor - Michelles bestemor, som IKKE har tatt et valg om å utlevere seg selv på nett. Det er INGEN annen person enn Anna selv i denne tråden som kjenner Annas mor personlig, og som har noe en skulle sagt om henne som mor. Å påstå at Anna ligger rundt og sprer beina er vel heller ingen saklig kommentar. Å diskutere hvorvidt dere synes at Anna beholdt Michelle var et klokt valg eller ikke er jo også på grensa til smakløst - med tanke på at, hei, Michelle er faktisk er levende menneske på to bein som om ti år er i stand til å finne denne tråden hvor dere diskuterer om hennes eksistens var smart eller ikke. Jeg lurer på om noen av dere faktisk har satt dere inn i Annas situasjon? Greit nok at hun utleverer store deler av seg selv og barnet sitt på en offentlig blogg, men er det virkelig greit å diskutere om det nå fødte og oppegående barnet hennes var et klokt valg eller ikke? Jeg ser ikke helt grunnen til å angripe Anna på denne måten - for ja, det er faktisk angrep. Angrep som går direkte til Anna, hennes fødte barn og Annas mor. Det er jo hundre tusen mamma-blogger der ute, mange har vært mer i media enn Anna - den eneste forskjellen er at Anna er en mamma på 17 år. Jeg leser som sagt ikke bloggen hennes fast, og er langt i fra en såkalt fjortis-fan som du anynome over meg ville påstått, men jeg ser en mamma som virkelig har lykkes. Jeg ser Michelle, og ser ei jente som har det bra, og bedre enn mange. Ja, mange mødre som velger å beholde barnet sitt i ung alder lykkes kanskje ikke, men Anna har så langt lykkes. Hvor relevant er det å diskutere pengebruken hennes, ferieturene deres og om de har HYTTE (?) eller ikke når både Anna og Michelle har det bra? Jeg vil tro at Anna har god peiling på sin egen økonomi og sitt eget forbruk, og håndterer dette bedre enn de fleste (i hvert fall på vår/hennes egen alder), når hun i tillegg til dette har klart å oppdra et barn alene som en oppegående "voksen" ville gjort det. Jeg kan som sagt skjønne at det diskuteres om bloggere, og jeg kan skjønne at dere synes det er interessant at Anna ble en ung mor. MEN, nå ER hun altså en ung mor, og hun har klart seg helt strålende, og å diskutere at Michelle skulle vært ufødt når hun per dags dato er et oppegående lite barn, er helt usmakelig. Folk reagerer hele tiden på lønna til toppbloggere - for hei, uten å nevne eksakt sum så ER det mye penger, og jeg, som tidligere toppblogger selv, veit at Anna hadde råd til disse så innmari omdiskuterte plaggene; Gant-skjerfet og Barbour-jakka. Det er bare å klype seg selv litt i armen, og innse at Anna tok et gjennomtenkt og godt valg, har ei frisk og nydelige jente som alle andre mødre, og at hun ikke nødvendigvis trenger å være blakk fordi hun er 17 år og alenemamma. Noen klarer det faktisk, og det gjør Anna - så vær så snill, ikke blås det opp mer enn det trenger å blåses opp. 2
Fremhevede innlegg