Gå til innhold

Hvordan bruke opp 1 liter melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, stemmer at det er veldig lang holdbarhets dato på laktosefri melk, men det er før den åpnes. Etter åpning holdbar ca 1 uke.

Jeg brekker meg av grøt og blomkålsuppe, klarer ikke å få det ned. Carbonara saus har jeg aldri laget selv, men jeg har spist det, men det er svært sjelden, det går ned, men er ikke så godt. Men mulig jeg liker den bedre om jeg lager den selv, jeg kan jo prøve. Noen oppskrift?

Joda, fryse vafler går an, men om jeg fryser vafler blir de ikke spist av meg. Kalde vafler er ikke godt. Ja, vet de kan varmes i mikroen, men de er ikke så gode da heller, de må være helt ferske og varme rett fra vaffeljernet for at jeg skal spise de.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers, hvis du har pasta i huset, støtter jeg å lage juksecarbonara. Stek rester av bacon, skinke, fårepølse, hva har du... For at kjøttet ikke skal føle seg ensomt i stekepanna, kan du godt hive oppi løk, paprika, små gulrotterninger etc. -Sånn for selskaps skyld...

Vannkok pastaen fem minutter, hell bort mesteparten av vannet. Løs opp grønnsaksbuljong i det resterende vannet og ha i melka. Småkok og rør til det tykner. Ha i osterester (hvis du tåler) og godsakene fra steikepanna. Alternativt kan revet ost drysses over.

Server og start gomling, smatting og alt det der.

PS

Frossenvafler blir best om de får seg to minutter på hver side i ei tørr stekepanne på middels varme. Ikke svartsteik de pannekakene/vaflene/lappene du har tenkt å fryse ned. Samme prinsippet som halvstekte brød, sånn circus.

PPS

I tiden innen jeg fant ut at det var palmeolje i hurtignudler, hendte det at jeg kokte dem i melk, og lot melka tjukne som i annen pastastuing. Da ble carbonarajukset enda juksere...

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt negativ, TS. ;) Jeg foreslår å lage blomkålsuppe (som allerede nevnt over) eller potet- og purresuppe. Da fyller en opp en kjele med enten blomkål eller potet og purre, halvparten (eller mer) melk, og resten vann til det dekker + en teskje grønnsaksbuljongpulver. Kok mørt, kjørt slett i stavmikser eller blender, og smak til med salt, pepper, muskatnøtt (hvis du liker det) og en skvis sitronsaft. Kan evt serveres med persilledryss og sprøstekt bacon hvis du liker det. Det du ikke spiser opp kan fryses ned, så har du kjapp middag til en annen gang. Anonymous poster hash: cc935...3d8

Jeg er da ikke negativ, det er ikke min feil at jeg ikke liker melk, eller supper/saus med mye melk i. Det hørtes ikke godt ut... Feks hvit saus lager jeg i blandt, men jeg liker det ikke, har på så lite som mulig da. Det eneste jeg ikke "reagerer" på at det er hvit saus, er når jeg har plukkfisk, da har jeg så mye saus på som mulig, jeg bare elsker plukkfisk. Fiske suppe med mye melk i takler jeg heller ikke.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ikke negativ, det er ikke min feil at jeg ikke liker melk, eller supper/saus med mye melk i. Det hørtes ikke godt ut... Feks hvit saus lager jeg i blandt, men jeg liker det ikke, har på så lite som mulig da. Det eneste jeg ikke "reagerer" på at det er hvit saus, er når jeg har plukkfisk, da har jeg så mye saus på som mulig, jeg bare elsker plukkfisk. Fiske suppe med mye melk i takler jeg heller ikke.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Hehe.

Da er det kanskje en fordel å liste opp i åpningsinnlegget at du vil ha tips til å bruke opp melk, men at du ikke takler noen form for mat med melk i.

Sorry, men det er inntrykket jeg får her. Tror jeg ville helt den melkeskvetten i vasken, jeg.

Anonymous poster hash: cc935...3d8

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Vafler er veldig godt, men jeg kan ikke ha det for ofte, for da blir det etterhvert bare noe jeg presser ned.

Nei, jeg er laktoseintollerant, og jeg har bare funnet 1 liters kartonger med loktosefri/redusert melk.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

du er klar over holdbarheten på laktosefri melk eller? hvis du ikke klarer å bruke en liter på en mnd så er det null poeng i å kjøpe melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er da ikke negativ, det er ikke min feil at jeg ikke liker melk, eller supper/saus med mye melk i. Det hørtes ikke godt ut... Feks hvit saus lager jeg i blandt, men jeg liker det ikke, har på så lite som mulig da. Det eneste jeg ikke "reagerer" på at det er hvit saus, er når jeg har plukkfisk, da har jeg så mye saus på som mulig, jeg bare elsker plukkfisk. Fiske suppe med mye melk i takler jeg heller ikke.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Nei, det er ikke din feil at du ikke liker melk. Det er derimot din feil at du kjøper melk

Anonymous poster hash: dbcf2...1ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er klar over holdbarheten på laktosefri melk eller? hvis du ikke klarer å bruke en liter på en mnd så er det null poeng i å kjøpe melk

Må jo ha melk i potetstappe når jeg lager det og når jeg lager kake noen få ganger i året.

Holdbarheten er ca 1 uke etter at den er åpnet... Etter en uke tømmer jeg ut.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan stå lenger enn en uke. Jeg har kjøpt det av og til, og den holder seg åpnet lenger enn vanlig melk.

Hva med lasagne? Da får du jo mye tomat og som dekker over melke smaken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke posjonere ut melken i passende størrelser f.eks. 2 dl og legge det i fryse/mikro-beholderen i fryseren? Stort sett går det bra å bruke melk som har vært frosset i matvarer. Dermed kan du bruke opp restene du har i fryseren i stedet for å kjøpe fersk melk hver gang.



Anonymous poster hash: b7c5c...3a1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du høres litt kresen ut TS.

Jeg har ofte samme problemet når jeg kjøper melk. Jeg ser du liker hvit saus, så jeg ville laget mye av det hvis jeg var deg og fryst det ned i containere. Når du skal ha slik saus til feks pasta, så kan du bare ta opp en container kvelden før og voila! Når du lager store porsjoner av dette bruker du veldig mye melk, så dette funker iallfall veldig greit for meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fryser så er det jo bare å fryse ned melken da, så er problemet løst.
Eller du kan jo gi den bort til noen, hehe, viss du vet om noen som bruker slik melk:p
Eller spiser du Risgrøt, kålstuing, kålrotstappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller så kan du kjøpe laktosefri fløte til potetstappa. Den er jo i en mye mindre kartong.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må svarer jeg på flere innlegg:

Lasagne? Nei, hverken liker eller tåler lasagne.

Gratenger? Ja, jeg liker noen, men har aldri laget selv, men har tenkt å begynne å prøve å lage. Jeg brukte fisegrateng fra first price før, men den tåler jeg ikke nå.

Gjærbakst: Klart jeg bruker melk i det men så er det ytterst sjelden at jeg baker da.

Den juksecarbonaraen jeg fikk oppskrift på her, tåler jeg ikke... Men kan jo finne på noe annet å ha oppi :) Tåler ikke svinekjøtt og løk.

Så jeg skal ikke få lov til å kjøpe melk, marihøna1991 og AB#28?

Jeg må jo ha melk i noe av det jeg lager.

Å fryse ned er jo en god ide, så det går altså uten å ødelegge den? Men det er jo ikke lett å vite før jeg fryser ned hvor mye jeg trenger når jeg en dag trenger.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den kan stå lenger enn en uke. Jeg har kjøpt det av og til, og den holder seg åpnet lenger enn vanlig melk.

Hva med lasagne? Da får du jo mye tomat og som dekker over melke smaken?

Jeg hverken tåler eller liker lasagne, tåler ikke løk.

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hverken tåler eller liker lasagne, tåler ikke løk.

Anonymous poster hash: 36658...f60

Jeg tror du bare skal kaste resten jeg.

Anonymous poster hash: dbcf2...1ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du høres litt kresen ut TS.

Jeg har ofte samme problemet når jeg kjøper melk. Jeg ser du liker hvit saus, så jeg ville laget mye av det hvis jeg var deg og fryst det ned i containere. Når du skal ha slik saus til feks pasta, så kan du bare ta opp en container kvelden før og voila! Når du lager store porsjoner av dette bruker du veldig mye melk, så dette funker iallfall veldig greit for meg :)

Jeg liker ikke hvit saus, men den går ned sammen med poteter, fisk / fiskeboller... Hvit saus med pasta = æsj.

Hvit saus bruker jeg bare noen få ganger i året, så må nok kaste den før den blir oppbrukt om jeg skal fryse den.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...