Gå til innhold

Hvorfor valgte/skal du bli lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åja, selvsagt. Ble litt forvirra her :) Men da er det snakk om master + PPU, altså 6 år, i stedet for integrert lektorstudie på 5 år? Det er hvertfall de alternativene (i tillegg til bachelor + PPU på totalt 4 år, som gir adjunkt evt. adjunkt m/opprykk, eller "tilleggsutdanning" som det vel heter nå, avhengig av antall studiepoeng) jeg har hørt om utenom lærerutdanningen på høgskolen. Jeg ville for øvrig også heller ha gått en valgfri bahelor/master enn et integrert lektorløp pga. fagforskjellene. Så på lektorutdanningen, men det å skulle ha typ 4-5 ulike 1000-nivåfag for å få fagdidaktikk i samfunnsfag (som eksempel) uten at man skal gå i dybden på noen av de aktuelle fagene, dét ville ikke vært noe for meg.

Hvis man tar master + PPU skal man i og for seg ha ca samme mengde 2- og 3000-emner i hovedfaget og like mange 1000-emner i breddeåret/andre undervisningsfag, og 30 ekstra stp i masteren.

Nå er det så vidt jeg vet ikke så mange 5-årige mastere igjenu annet enn i profesjonsutddaninger, men jeg startet i 2010 da det var mulig å velge 5-årig master i engelsk. Sånn som veilederen min og jeg kom fram til det så tapte jeg ikke mer enn ett 1000-emne i engelsk og de 30 stp i masteroppgaven på å velge lektor (så kan man jo diskutere om det er behov for 60 stp master hvis man ikke skal skrive doktorgrad om det samme emnet, og om man skal skrive doktorgrad så åpner en lektorutdanning dørene for fagdidaktiske og pedagogiske doktorgrader).

En annen fordel med å velge integrert lektormaster er at det ikke er samme karakterjaget for å komme videre. Man slipper å søke seg videre fra bachelor til, og man slipper å søke seg videre på PPU. Jeg tror de som vil klarer fint å komme seg videre fra bachelor til master, men jeg kjenner flere som ikke har kommet inn på PPU fordi det har vært veldig mange toppstudenter der.

Anonymous poster hash: 2043f...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man tar master + PPU skal man i og for seg ha ca samme mengde 2- og 3000-emner i hovedfaget og like mange 1000-emner i breddeåret/andre undervisningsfag, og 30 ekstra stp i masteren.

Nå er det så vidt jeg vet ikke så mange 5-årige mastere igjenu annet enn i profesjonsutddaninger, men jeg startet i 2010 da det var mulig å velge 5-årig master i engelsk. Sånn som veilederen min og jeg kom fram til det så tapte jeg ikke mer enn ett 1000-emne i engelsk og de 30 stp i masteroppgaven på å velge lektor (så kan man jo diskutere om det er behov for 60 stp master hvis man ikke skal skrive doktorgrad om det samme emnet, og om man skal skrive doktorgrad så åpner en lektorutdanning dørene for fagdidaktiske og pedagogiske doktorgrader).

En annen fordel med å velge integrert lektormaster er at det ikke er samme karakterjaget for å komme videre. Man slipper å søke seg videre fra bachelor til, og man slipper å søke seg videre på PPU. Jeg tror de som vil klarer fint å komme seg videre fra bachelor til master, men jeg kjenner flere som ikke har kommet inn på PPU fordi det har vært veldig mange toppstudenter der.

Anonymous poster hash: 2043f...5e2

Opptak til PPU ved UiO krever hvertfall bestått bachelor og at du har dekket studiepoengskravene til undervisning i de aktuelle fagene. Disse kravene varierer jo litt, f.eks. er historiekravet veldig spesifikt, mens samfunnsfagskravet er veldig generelt. (link til fagkrav)

Er for øvrig veldig enig med deg i det du skriver. Jeg har sett masse på 'lektorveien' vs. bachelor/master + PPU, og ser absolutt at lektorprogrammet har sine fordeler, ikke bare i form av at du slipper å søke deg inn på PPU (en ordning som blir revidert og endret nesten hvert år - og nå er siste nytt at det er foreslått krav om master også..), men også i forhold til innpassing og godkjenning av tidligere avlagte studiepoeng (som jo kan være en interessant utfordring). PPU er jo også litt ustabil i søkermassen, så å gamble på at man kommer inn dersom man ikke har et relativt godt snitt kan absolutt være risky business.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...