Gå til innhold

Hvorfor valgte/skal du bli lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er lærerstudent og holder på med 5-årig master på 5-10 trinn. Valgte å begynne på denne utdannelsen fordi jeg kan får jobbe med barn og ungdom, og får en sjanse til å påvirke deres liv. Har arbeidet med ungdom før å det er helt sinnssykt artig å se progresjon deres over tid. Og se resultatene over tid er meget tilfredsstillende.

Tar matte som hovedfag der målet er få så mange som mulig fra å hate matematikk til å synes det er et verdifullt fag for dem.

De dårlige sidene er vel at lønnen ikke er den beste (ikke så ille dog), du jobber utrolig mange timer i uka og må høre at du er så heldig som har lang sommerferie (selv om du ofte jobber flere timer totalt i året), og at du har et stort ansvar for andres utdannelse som er utrolig viktig. Også litt kjedelig at det er så lite prestisje i faget, enkelte av oss har mer en gode nok karakterer (og fag) til å bli ingeniør men VIL bli lærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som også kunne tenke seg å svare?



Anonymous poster hash: 306fc...dca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lærerstudent. Jeg valgte 5-10 fordi jeg vil jobbe på ungdomsskolen. Jeg ønsker å bli en streng, rettferdig og omtenksom lærer. Jeg vil hjelpe ungdommene på vei i et viktig kapittel i livet, nemlig ungdomsskolen. Det som gjør at jeg synes læreryrket er spennende: en veldig uforutsigbar arbeidsdag, en rekke utfordringer, ganske grei lønn. Ulempene: det er ikke en 8-16 jobb. Det er et ganske krevende yrke

Anonymous poster hash: 9ca2c...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går integrert femårig lektor. Egentlig ville jeg ta en master i engelsk fordi jeg er veldig glad i språk og litteratur, men fordi jeg vet at jeg vil jobbe med barn og unge, og fordi det er vanskeligere å få jobb med master i engelsk, valgte jeg lektor. Med ppu får man et bevis på at man kan formidle og at man kan arbeide i team og med barn og unge, og det åpner langt flere dører enn det en master gjør. Samtidig får jeg studert språk og litteratur på et høyere nivå og med større fordypning enn hvis jeg skulle gått på høgskole. Jeg får i tillegg ikke færre studiepoeng i engelsk av å ta lektorutdanningen fordi man er nødt til å ta en del tøysefag ved mitt universitet som man bytter ut med ppu på lektorlinjen, så alt taler for at jeg får mer igjen ved å ta lektor enn master.



Anonymous poster hash: 2043f...5e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går GLU 5-10 med Norsk, og valgte først og fremst å bli lærer fordi jeg synes det er en viktig jobb og jeg tror jeg har noe å tilby barn/unge i dagens samfunn. Jeg har i grunnen alltid ønsket å bli lærer. Valgte 5-10 på grunn av muligheten til faglig fordypning, og norsk fordi jeg synes det er et interessant fag. I løpet av studiet skal jeg også ha naturfag og matematikk.



Anonymous poster hash: 69e2d...d99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Valgte 5-10 på grunn av muligheten til faglig fordypning" Er det lov å spørre hva dette betyr? Hva er forskjellen om man tar 1-5?



Anonymous poster hash: 8dc9d...beb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Valgte 5-10 på grunn av muligheten til faglig fordypning" Er det lov å spørre hva dette betyr? Hva er forskjellen om man tar 1-5?

Anonymous poster hash: 8dc9d...beb

Det er enten 5-10 eller 1-7.

Ved 1-7 har man 30 studiepoeng i norsk + 30 studiepoeng i mattematikk, og så velger man flere fag, sånn at man får 30 studiepoeng i til sammen 5 eller 6 fag.

Ved 5-10 begynner man med 60 studiepoeng i enten norsk, matemattikk eller engelsk, og så velger man flere fag man også skal ha 60 stp i, til sammen får man 3 eller 4 fag. Dermed får man færre fag, men også mer fordypning i hvert fag.

Anonymous poster hash: 69e2d...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten 5-10 eller 1-7.

Ved 1-7 har man 30 studiepoeng i norsk + 30 studiepoeng i mattematikk, og så velger man flere fag, sånn at man får 30 studiepoeng i til sammen 5 eller 6 fag.

Ved 5-10 begynner man med 60 studiepoeng i enten norsk, matemattikk eller engelsk, og så velger man flere fag man også skal ha 60 stp i, til sammen får man 3 eller 4 fag. Dermed får man færre fag, men også mer fordypning i hvert fag.

Anonymous poster hash: 69e2d...d99

Takk ;-) Vurderer lærerutdanning til neste år, og lurer veldig på hva jeg bør velge. Velger jeg 1-7, så kan jeg ta 30 ekstra stp. i noen fag etter utdanningen er ferdig, slik at jeg fordyper meg mer? Eller er det en dårlig løsning. (Ja, det tar lengre tid, men da får jeg flere fag, eller?)

Håper det er greit for deg TS, at jeg spør om dette i tråden din.

Anonymous poster hash: 8dc9d...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer, startet på mitt 5. år nå. Jeg ble lærer fordi jeg alltid har hatt lyst til å undervise og jobbe med barn og hjelpe dem å utvikle seg.

Men nå er jeg bare noen uker unna en oppsigelse; jeg har ikke tid til å gjøre alt det jobben min krever og jeg går fra jobb hver dag med en ekkel følelse av at jeg ikke strekker til. Kassa på Rimi frister mye akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer, startet på mitt 5. år nå. Jeg ble lærer fordi jeg alltid har hatt lyst til å undervise og jobbe med barn og hjelpe dem å utvikle seg.

Men nå er jeg bare noen uker unna en oppsigelse; jeg har ikke tid til å gjøre alt det jobben min krever og jeg går fra jobb hver dag med en ekkel følelse av at jeg ikke strekker til. Kassa på Rimi frister mye akkurat nå.

Oi, det høres ikke bra ut. Kunne du utdypet litt mer i hva slags lærer du er og hvorfor du slutter?

Anonymous poster hash: 306fc...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;-) Vurderer lærerutdanning til neste år, og lurer veldig på hva jeg bør velge. Velger jeg 1-7, så kan jeg ta 30 ekstra stp. i noen fag etter utdanningen er ferdig, slik at jeg fordyper meg mer? Eller er det en dårlig løsning. (Ja, det tar lengre tid, men da får jeg flere fag, eller?)

Håper det er greit for deg TS, at jeg spør om dette i tråden din.

Anonymous poster hash: 8dc9d...beb

Går helt fint for meg, er intressert i høre svaret selv.

Anonymous poster hash: 306fc...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;-) Vurderer lærerutdanning til neste år, og lurer veldig på hva jeg bør velge. Velger jeg 1-7, så kan jeg ta 30 ekstra stp. i noen fag etter utdanningen er ferdig, slik at jeg fordyper meg mer? Eller er det en dårlig løsning. (Ja, det tar lengre tid, men da får jeg flere fag, eller?)

Håper det er greit for deg TS, at jeg spør om dette i tråden din.

Anonymous poster hash: 8dc9d...beb

Ja, ingen kan jo nekte deg å ta flere fag, men det er jo ikke sikkert høyskolen eller universitetet ditt tilbyr flere fag som kvalifiserer til fordypning av dem du har.

Anonymous poster hash: 69e2d...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det høres ikke bra ut. Kunne du utdypet litt mer i hva slags lærer du er og hvorfor du slutter?

Anonymous poster hash: 306fc...dca

Er lærer på småskoletrinnet, har en (for meg) ny og krevende klasse. Og en administrasjon som ber meg om å "være i forkant" i situasjoner der alle andre enn adm. ser at det trengs flere voksenressurser.

Det er så mye uro som jeg ikke klarer ordne opp i på egenhånd, men selv om jeg har bedt om hjelp både til egen klasseledelse og mer ressurser i klassen, er det ingen som gidder å gjøre noe.

Nå har jeg gitt beskjed om at hvis ting ikke endrer seg, sier jeg opp jobben. Både jeg og elevene fortjener bedre arbeidsvilkår. Ingen vil grue seg til skoleklokka slår, eller gå ut fra klasserommet med en følelse av at man er mislykket. Og disse følelsene deler jeg med mange av mine elever dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å bli lærer fordi jeg liker fag, og synes det virket spennende med en jobb hvor dagene ikke er like. Nå som jeg som jeg er lærer, så liker jeg fortsatt fagene og at det stadig skjer ting. I tillegg er elevene og muligheten til å være kreativ kjempegøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som lærer i snart femten år og elsker jobben min. Er kontaktlærer i ungdomsskolen og trives godt med fagene mine, men liker ekstra godt kontakten jeg får med elevene mine. Er så godt å vite at jeg har havnet på rett hylle her i livet. :)



Anonymous poster hash: c67b2...4df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tar lærerutdanning 1-7. Grunnen til at jeg ble lærer er fordi jeg ELSKER å jobbe med barn. Jeg mener jeg er flink til klasseledelse OG jeg elsker å lære bort ting til andre. Det som jeg elsker best er de levene som sliter med å forstå noe, og hvordan du da må prøve forskjellige metoder for dem å lære noe.

Jeg vil kun være faglærer, kontaktlærer vil jeg tro vil bli svært vanskelig på starten :)

Jeg elsker RLE og engelsk, men tar kun RLE,MATTE og NORSK(NORSK FORDYPNING) på høgskolen. Jeg håper jeg kan velge engelsk til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går integrert femårig lektor. Egentlig ville jeg ta en master i engelsk fordi jeg er veldig glad i språk og litteratur, men fordi jeg vet at jeg vil jobbe med barn og unge, og fordi det er vanskeligere å få jobb med master i engelsk, valgte jeg lektor. Med ppu får man et bevis på at man kan formidle og at man kan arbeide i team og med barn og unge, og det åpner langt flere dører enn det en master gjør. Samtidig får jeg studert språk og litteratur på et høyere nivå og med større fordypning enn hvis jeg skulle gått på høgskole. Jeg får i tillegg ikke færre studiepoeng i engelsk av å ta lektorutdanningen fordi man er nødt til å ta en del tøysefag ved mitt universitet som man bytter ut med ppu på lektorlinjen, så alt taler for at jeg får mer igjen ved å ta lektor enn master.

Anonymous poster hash: 2043f...5e2

Lektor er da en integrert masterutdanning..? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor er da en integrert masterutdanning..? :klo:

Det er det. Men masteroppgaven består av færre studiepoeng på lektor. 30 stp over to semester sammenlignet med 60 stp på master. Det er også flere forskjeller på selve utdanningen. Lektor er en profesjonsutdanning hvor man har ganske liten valgfrihet mtp hvilke emner kan velge. På engelsk master kan man f.eks. velge ganske fritt i breddeåret, mens man på lektor må velge av et utvalg fag som man kan ta fagdidaktikk i. Det er også flere engelskemner man må ha på lektor som er valgfrie ellers. Man kan selvsagt velge ekstra emner utenfor den fastsatte studieplanen, men selv om man har riktig antall studiepoeng i engelsk når man er ferdig, vil man ikke få godkjent utdanningen dersom man mangler et av de obligatoriske emnene.

Anonymous poster hash: 2043f...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det. Men masteroppgaven består av færre studiepoeng på lektor. 30 stp over to semester sammenlignet med 60 stp på master. Det er også flere forskjeller på selve utdanningen. Lektor er en profesjonsutdanning hvor man har ganske liten valgfrihet mtp hvilke emner kan velge. På engelsk master kan man f.eks. velge ganske fritt i breddeåret, mens man på lektor må velge av et utvalg fag som man kan ta fagdidaktikk i. Det er også flere engelskemner man må ha på lektor som er valgfrie ellers. Man kan selvsagt velge ekstra emner utenfor den fastsatte studieplanen, men selv om man har riktig antall studiepoeng i engelsk når man er ferdig, vil man ikke få godkjent utdanningen dersom man mangler et av de obligatoriske emnene.

Anonymous poster hash: 2043f...5e2

Åja, selvsagt. Ble litt forvirra her :) Men da er det snakk om master + PPU, altså 6 år, i stedet for integrert lektorstudie på 5 år? Det er hvertfall de alternativene (i tillegg til bachelor + PPU på totalt 4 år, som gir adjunkt evt. adjunkt m/opprykk, eller "tilleggsutdanning" som det vel heter nå, avhengig av antall studiepoeng) jeg har hørt om utenom lærerutdanningen på høgskolen. Jeg ville for øvrig også heller ha gått en valgfri bahelor/master enn et integrert lektorløp pga. fagforskjellene. Så på lektorutdanningen, men det å skulle ha typ 4-5 ulike 1000-nivåfag for å få fagdidaktikk i samfunnsfag (som eksempel) uten at man skal gå i dybden på noen av de aktuelle fagene, dét ville ikke vært noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...