Gjest BabyBlue Skrevet 1. oktober 2013 #61 Skrevet 1. oktober 2013 Gikk på marvelon 21 eller hva den nå heter da jeg gikk på ungdomsskolen, og jeg raste ned sikkert 7 kg i vekt den måneden jeg sluttet på den. Vet ikke om det var vann eller fett, men merket fort at kroppen hadde det bedre uten. Yasminelle er den eneste jeg tåler...
Athene Skrevet 1. oktober 2013 #62 Skrevet 1. oktober 2013 Man går naturlig opp noen kilo i slutten av tenårene og i tyveårene. Selv om aktivitetsnivået og matinntaket er som før. Det henger naturlig sammen med at forbrenningen går ned med årene. Det er lett å skylde på p-pillene. Hormonene kan påvirke en del, men noen kraftig vektøkning ved p-pillebruk er aldri påvist medisinsk. Da ville man vært mye mer restriktiv med reseptene. Jeg har begynt på pillen tre ganger, og forsøkt tre ulike merker. Har ikke merket noe på vekten de to første gangene. Sist gikk jeg bare på de to måneder i forbindelse med prøverørsforsøk, og raste ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #63 Skrevet 2. oktober 2013 Går på de pga uren hud jeg og ja. Tusen takk for svar Anonymous poster hash: acfb0...08b Ville bare bekrefte som tidligere Dianebruker - jeg fikk bare gå på de i ett år selv om jeg har PCOS. Regnes ikke som vanlig p-pille. Men jeg går på yasmin nå og har ganske bra hud, bare en og annen kvise på haka en sjelden gang Så dere kan prøve den når dere ikke får Diane lenger Til tema: Jeg legger lett på meg tre kg i uka selv om jeg ligger på 800 kcal om dagen..har gått på p-piller i en evighet så aner ikke hvordan det hadde vært uten, men for meg skyldes det nok heller PCOS og lavt stoffskifte. Og bruker en del andre piller. Man kan sikkert legge noe på seg av p-piller, men ved stor vektøkning tror jeg man ofte må se på flere faktorer.Anonymous poster hash: aa032...dc4
miramis Skrevet 2. oktober 2013 #64 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg har selv gått på Cerazette, og merket ikke til noe sånt. Jeg vet at bivirkninger varierer fra person til person, men å si at det er pillene i seg selv som gir 10-15 kilos vektoppgang, om ikke mer - det er ansvarsfraskriving på sitt verste, og særdeles lite attraktivt. Det er da en ærlig sak det, at man kan oppleve økt matlyst. Selvfølgelig vil det være vanskelig til tider å stå i mot, men da er det viktig at den berømte viljestyrken trår til. Herregud, for et hyggelig svar du. Så du gikk ikke opp i vekt, dermed er alle vi hundretusener som gjorde det late kuer? Jeg gikk opp i vekt til tross for at jeg var i hard trening når jeg måtte gå på diane. Og det var ikke pga. økt sjokoladeinntak for å si det slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #65 Skrevet 2. oktober 2013 Selve p-pillen gjør deg ikke feit, men du får en veldig matlyst. Anonymous poster hash: b5ccd...c4c 1
Gjest Heartbeat Skrevet 2. oktober 2013 #66 Skrevet 2. oktober 2013 Herregud, for et hyggelig svar du. Så du gikk ikke opp i vekt, dermed er alle vi hundretusener som gjorde det late kuer? Jeg gikk opp i vekt til tross for at jeg var i hard trening når jeg måtte gå på diane. Og det var ikke pga. økt sjokoladeinntak for å si det slikt. Her spiste jeg MINDRE men gikk allikevel opp i vekt, ja! 1
Gjest Riskjeks Skrevet 2. oktober 2013 #67 Skrevet 2. oktober 2013 Ville bare bekrefte som tidligere Dianebruker - jeg fikk bare gå på de i ett år selv om jeg har PCOS. Regnes ikke som vanlig p-pille. Men jeg går på yasmin nå og har ganske bra hud, bare en og annen kvise på haka en sjelden gang Så dere kan prøve den når dere ikke får Diane lenger Til tema: Jeg legger lett på meg tre kg i uka selv om jeg ligger på 800 kcal om dagen..har gått på p-piller i en evighet så aner ikke hvordan det hadde vært uten, men for meg skyldes det nok heller PCOS og lavt stoffskifte. Og bruker en del andre piller. Man kan sikkert legge noe på seg av p-piller, men ved stor vektøkning tror jeg man ofte må se på flere faktorer.Anonymous poster hash: aa032...dc4 Det er rett og slett ikke mulig, selv om du har lavt stoffskifte. 800 kcal om dagen er sulteforing! Legger du på deg av å spise mindre enn halvparten av hva kroppen din trenger, er det noe riv ruskende galt. Kom deg til lege sier jeg bare... 1
Rosa Sitron Skrevet 2. oktober 2013 #68 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg la ikke på meg da jeg startet på p-piller. Har gått opp 5 kilo på de 10 årene jeg har gått på pillen og det skyldes definitivt ikke p-pillene =)
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #69 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg har PCOS og lavt stoffskifte. Begynte p-pillene for et år siden, har ikke lagt på meg ett gram. Anonymous poster hash: e66f6...7c8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #70 Skrevet 4. oktober 2013 Interessant lesing om Cerazette, både vektøkning og andre psycho-symptomer: http://www.mumsnet.com/Talk/postnatal_clubs/397249-minipill-cerazette-specifically-and-depression-anxiety-sideeffects-a-warning-please/AllOnOnePage Tror leger burde forske mer på hva denne og andre hormonpiller gjør med kroppen vår. Jeg skal ta ut brettet jeg går på nå og så slutter jeg på pillen. Jeg gidder ikke mer. Etter å ha startet på Cerazette har jeg gått opp i vekt, mistet all sexlyst, blitt deprimert, mistet selvtillit og tiltakslyst, jeg mangler totalt stressmestring (blir stresset av ingenting) og føler meg overhodet ikke som meg selv. Bortsett fra et befriende mens-fritt liv i to år har Cerazette egentlig vært en drittpille. Anonymous poster hash: d4ded...77c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #71 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg tror ikke noe på at vektnedgangen kom av p-piller, nei. Dessuten kan du legge fra deg den lite dannede tonen å snakke til meg på. Lavstatus. Et litt rart svar det her... Jeg har selv brukt p-piller av og på i over 20 år, og kan bekrefte at p.-piller kan være årsak til vektnedgang. Uansett hva du tror eller ikke ;-) Anonymous poster hash: 4aad5...62a
SmallTalk Skrevet 6. oktober 2013 #72 Skrevet 6. oktober 2013 Bivirkninger av Yasmin: Mindre vanlige bivirkninger (oppstår hos mellom 1 og 10 av 1000 brukere): forstørrede bryster, endret sexlyst høyt blodtrykk, lavt blodtrykk oppkast, diaré akne (kviser), hudutslett, kraftig kløe, hårtap (alopesi) infeksjon i skjeden væskeansamling (ødem) og endret kroppsvekt. Med andre ord så kan p-pillene i seg selv være en årsak til at man går opp i vekt.
Gjest Blubberella Skrevet 6. oktober 2013 #73 Skrevet 6. oktober 2013 Bivirkninger av Yasmin: Mindre vanlige bivirkninger (oppstår hos mellom 1 og 10 av 1000 brukere): forstørrede bryster, endret sexlyst høyt blodtrykk, lavt blodtrykk oppkast, diaré akne (kviser), hudutslett, kraftig kløe, hårtap (alopesi) infeksjon i skjeden væskeansamling (ødem) og endret kroppsvekt. Med andre ord så kan p-pillene i seg selv være en årsak til at man går opp i vekt. Og på lista til Cerazette minipille står vektøkning som en av de mest vanlige bivirkningene. Jeg gikk opp noen kilo mer enn forventet (altså mer enn vannvekt) da jeg startet til tross for endret livsstil i positiv retning, og da spesielt rundt magen. Og til dem som hele tiden skriver om det å få endret metabolisme i skillet mellom ungdom og voksen; det er ikke gitt at man starter på pillen akkurat i den perioden av livet. Jeg var godt voksen og har vidt forskjellig opplevelse av to forskjellige pilletyper. Den ene gikk jeg ned i vekt av og den andre gikk jeg opp i vekt av. Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å anta en masse om hvorfor folk går opp eller ned i vekt. Nå har jeg nettopp sluttet på Cerazette (av andre grunner enn vektøkning) så nå er jeg spent på hvordan kroppen reagerer på det.
Gjest Blubberella Skrevet 6. oktober 2013 #74 Skrevet 6. oktober 2013 Hormonene kan påvirke en del, men noen kraftig vektøkning ved p-pillebruk er aldri påvist medisinsk. Da ville man vært mye mer restriktiv med reseptene. Det er nok en sannhet med store modifikasjoner. Legene påstår nå enda at hormonpiller bare gir humørsvingninger selv om flere kvinner rapporterer at de blir helt psykisk på bærtur, deprimert og noen til og med får selvmordstanker eller tanker om å skade seg selv. En god del av disse har hatt tendenser til psykiske problemer fra før, men ingen leger advarer om denne virkningen til dem med problemer. Det står ingen plass i pakningsvedleggene at man bør vise forsiktighet dersom man har (hatt) psykisk sykdom eller depresjon, og "humørsvingninger" sier lite om hvor ille det kan bli for enkelte. Legene blåser av at pillene har skylden og setter pasientene på antidepressiva. Det har også vært mange episoder der unge jenter ender opp med blodpropp fordi legen har slurvet med å undersøke helsa og hvilke arvelige sykdommer jentene har i familien. Det er ikke veldig vanskelig å få resept på p-piller og minipiller. Så nei, jeg stoler ikke på at legene er restriktive med å skrive ut resepter bare fordi noen får ubehagelige bivirkninger. Det er ikke alt som kommer med i pakningsvedlegget heller da mye blir blåst av og unnskyldt med tilfeldigheter, innbildning eller at det har andre grunner. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå