Gå til innhold

Blir man indirekte feit av p-piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

At det går an å være så arrogant? Det er mye som ikke er normalt, men som skjer likevel. Når jeg begynner på p-piller som 18-åring og går opp flere kilo enda jeg spiser akkurat det samme som før (noe jeg vet fordi jeg teller kalorier), ikke hadde kjæreste som jeg bodde sammen med, og vekta går tilbake til normalen når jeg slutter, så forteller du meg at jeg lyver og det ikke stemmer? Makan!

Anonymous poster hash: a4b0e...b6d

Hallo, 15 kg? :P Du er klar over at det er ganske mye på to måneder? Av én stakkarslig pille om dagen? Nei, da hadde jeg gått til lege. Det er ikke normalt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen legger på seg 15 kilo av å begynne på p-piller. Har du ikke endret spisevaner (noe du høyst sannsynlig har gjort, og dette er årsaken), bør du kontakte lege.

Jeg var ganske så undervektig da jeg begynte på ppillene, jeg gikk opp til normalvekt da jeg la på meg så mye så å kontakte lege var ikke i mine tanker. Nå er dette 10år siden så tror ikke det er noe vits i å gå til lege for det nå ;)

Anonymous poster hash: 65ffc...242

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med p-piller spesielt, men det er kanskje noen typer som har innvirkning på stoffskiftet, det vil si at forbrenningen går langsommere. Slik er det med mange medikamenter.

• Liker 1
Skrevet

Hallo, 15 kg? :P Du er klar over at det er ganske mye på to måneder? Av én stakkarslig pille om dagen? Nei, da hadde jeg gått til lege. Det er ikke normalt.

Er jo ikke kaloriene i pillen som gjør at en legger på seg da.... Hormoner kan fuck'e opp mye i kroppen til folk - og det er jo ikke sånn at alle får alle bivirkniger.

*leter fram te-skjea*

Så bare for at du er heldig og ikke merker noen forskjell, betyr jo ikke det andre ikke kan få kjempeproblemer.

Men dette er første posten din i denne tråden jeg delvis er enig i - hadde gått til lege om vekta gikk såpass drastisk opp. Det finnes andre merker en kan prøve osv.

Anonymous poster hash: 1e008...677

Skrevet

Det som er så rart med Cerazette er at så mange sier at de går opp i vekt på den, og faktisk også går raskt ned igjen når de slutter på den, men likevel påstår leger og andre at vektøkning ikke er vanlig på Cerazette. Det er jo rart at alle disse damene overspiser for så å plutselig bli kjempeflinke til å spise sunt så snart de slutter på pillene.

Det er også litt rart at alle anerkjenner det faktum at hormonprevensjon kan gjøre folk psykisk ustabil mens fysiske bivirkninger som vektøkning er helt umulig. Jeg tror mange, inkludert leger, trenger å sette seg ordentlig inn i hormoner og hvor viktig hormonbalanse er for kvinnekroppen.

Anonymous poster hash: d4ded...77c
  • Liker 1
Skrevet

Er jo ikke kaloriene i pillen som gjør at en legger på seg da.... Hormoner kan fuck'e opp mye i kroppen til folk - og det er jo ikke sånn at alle får alle bivirkniger.

*leter fram te-skjea*

Så bare for at du er heldig og ikke merker noen forskjell, betyr jo ikke det andre ikke kan få kjempeproblemer.

Men dette er første posten din i denne tråden jeg delvis er enig i - hadde gått til lege om vekta gikk såpass drastisk opp. Det finnes andre merker en kan prøve osv.

Anonymous poster hash: 1e008...677

Greit, så kan vel enkelte få problemer med vektoppgang utelukkende pga. pillene, selv om de fleste gir etter for økt appetitt - MEN, er det da snakk om 15 kg rent fett på 2 mnd? For muskler er det hvert fall ikke. Jeg tenker heller at det er vann? Man skal jo spise ekstreme mengder mat for å legge på seg så mye på så kort tid.

Skrevet

Må bare legge til at grunnen til at jeg er skeptisk til dette med at pillene i seg selv er årsaken, er at jeg har veldig mange venninner som har gått på p-piller en stund, og de har kun fått større pupper, ikke blitt større ellers. Da har man kanskje lagt på seg toppen 1 kg, som ikke er problematisk. Jeg har også noen venninner som har gått opp 5-8 kg over en lengre periode etter p-pillestart, men de er også åpne om at de har fått økt appetitt, og de spiser "hele tiden", som følge av matlysten.

Skrevet

Ok? Så da er det vel bare på grunn av matinntaket at kroppen legger på seg 10-12 kg under graviditet også? Du er klar over at hormonprevensjon lurer kroppen til å tro den er gravid?

Helt utrolig hvor sta og sneversynt folk kan være... Hormonprevensjon gjør at noen går opp i vekt, noen går ned i vekt og noen holder samme vekta. Det varierer også med en del kilo hvor mye folk går opp eller ned. Noen får ekstra matlyst eller legger på seg kjærlighetskilo fordi de begynner på p-piller i starten av et forhold, mens andre ikke gjør det. Jeg var verken nyforelsket eller spiste mer da jeg begynte på minipillen Cerazette. Matlysten ble dårligere og i samme periode begynte jeg faktisk å endre livsstil i positiv retning; spiste litt sunnere og rørte mye mer på meg. Likevel gikk jeg en god del opp i vekt og fikk strekkmerker på magen.

Anonymous poster hash: d4ded...77c

Dette er en ganske utbredt misforståelse... P-piller lurer ikke kroppen til å "tro" at den er gravid (kroppen tror for øvrig ingenting, det foregår ingen tenkning der). Hva p-piller gjør, er at hormonene (østrogen og gestagen (progesteron)) hindrer eggløsning, slik at man ikke kan bli gravid da dette forutsetter eggløsning.

Så fordi du ikke har gjort det så går det ikke an :roll:

Selvsagt går det an. Poenget er at det er vanlig å legge på seg ett eller to kilo av p-pillene, men ikke noe særlig utover det - da har det andre årsaker. Å legge på seg 15 kilo på to - 2 - måneder er jo ekstremt, da ville jeg oppsøkt lege sporenstreks. Det er virkelig ikke normalt med så stor vektøkning på så kort tid. Da er det noe galt med kroppen. Godt mulig at p-piller tuller til forbrenning/stoffskifte hos enkelte, men dette kan umulig gjelde fler enn en marginal gruppe, ikke "alle" slik man får inntrykk av i denne tråden.

Gjest Heartbeat
Skrevet (endret)

Årsaken til at kvinner legger på seg av p-piller, er utelukkende økt matlyst. Så dersom du fortsetter å spise vanlig, vil du ikke gå opp et gram.

Stemmer ikke, nei. Jeg får ødem,blir hoven og legger på meg UTEN å spise mer!

Og forbrenningen går ned som noen sier lengre opp her!

Endret av Heartbeat
  • Liker 1
Skrevet

Der jeg kommer fra er det vanlig at guttene snakker om p-pilleræv..

Man kan definitivt legge på seg av p-piller ja.

Anonymous poster hash: 6c956...83a
Skrevet

Greit, så kan vel enkelte få problemer med vektoppgang utelukkende pga. pillene, selv om de fleste gir etter for økt appetitt - MEN, er det da snakk om 15 kg rent fett på 2 mnd? For muskler er det hvert fall ikke. Jeg tenker heller at det er vann? Man skal jo spise ekstreme mengder mat for å legge på seg så mye på så kort tid.

Det eneste jeg vet er at man ikke kan se så svart-hvitt på det som kalorier ut og inn, da hormonene klusser kraftig til systemet. Insulin er jo for eksempel et hormon som stimulerer til fettlagring, jeg tenker det er noen av de samme prinsippene som går igjen. De individuelle forskjellene kan kanskje forklares med individulle nivåer av hormoner i kroppen? Dette blir litt synsing fra min side, men jeg er ihvertfall en av de som tidligere har svart og som la på meg av p-piller. 5-6 kg tror jeg det var. Dette var da på diane som er stappfull av hormoner. På cerazette gikk jeg tilbake til matchvekten, og det er den mildeste pillen man kan ta.

• Liker 1
Skrevet

Aldri opplevd å legge på meg.. heller det motsatte.. Men da handler vel det sikkert mer om at jeg over tid nå har kuttet ganske mye ned på mengder mat og trener oftere og mer regelmessig.. Har egentlig ikke merket noe forskjell på kroppen og har gått på pillen i kanskje 1,5 år nå. Heller ikke de jeg vet om som går på pillen kan jeg se at har blitt noe merkbart større..

Anonymous poster hash: 57654...524
Gjest Riskjeks
Skrevet

Der jeg kommer fra er det vanlig at guttene snakker om p-pilleræv..

Man kan definitivt legge på seg av p-piller ja.

Anonymous poster hash: 6c956...83a

Herregud, så respektløst.

Må innrømme at en del fordommer mtp hva slags folk dette er slår inn når ja...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri gått opp i vekt av p-piller.

har brukt yasmin, loette, og mercilon.
Jeg er også vanlig tynn :)
Ingen av mine venninner har gått opp i vekt av p-piller, hvis ikke er det ikke synlig

Gjest BettyBoop
Skrevet

Har lenge vurdert å begynne på p-piller, men seriøst ALLE venninnene mine har lagt på seg 10-15 kg etter de begynte med p-piller. De sier puppene forandrer seg, og kroppsfasongen generelt. Jeg har alltid vært vanlig tynn, og er livredd for å legge på meg mer enn 2-3 kg. Noen erfaringer her? :)

Anonymous poster hash: 84911...97c

Jeg la ikke på meg så mye

Skrevet

Jeg begynte på p-piller da jeg var ca. 15år. Veide vel omkring 55kg, og var ferdig utviklet. Merket ikke noen forandring de første mnd etter jeg begynte. Puppene mine har heller ikke forandret seg, eller blitt større. Nå er jeg 19år og veier ca. 70kg. Men jeg tror ikke p-pillene er årsaken til at jeg gradvis har gått opp i vekt siden da. Hadde nok mye å gjøre med at jeg ofte unnet meg noe godt og trente sjeldent, i tillegg til at jeg er den typen som lett legger på meg.

Jeg bruker forresten microgynon. Veldig fornøyd med de!

Skrevet

Jeg la på meg MASSE av cerazette. Vet ikke nøyaktig men rundt 7-8 kg!

Anonymous poster hash: f26b7...7c2

Skrevet

Jeg begynte på p-piller da jeg var ca. 15år. Veide vel omkring 55kg, og var ferdig utviklet. Merket ikke noen forandring de første mnd etter jeg begynte. Puppene mine har heller ikke forandret seg, eller blitt større. Nå er jeg 19år og veier ca. 70kg. Men jeg tror ikke p-pillene er årsaken til at jeg gradvis har gått opp i vekt siden da. Hadde nok mye å gjøre med at jeg ofte unnet meg noe godt og trente sjeldent, i tillegg til at jeg er den typen som lett legger på meg.

Jeg bruker forresten microgynon. Veldig fornøyd med de!

Ingen 15-åringer er ferdig utviklet. Så vanskelig å si hvorfor du gikk opp i vekt kanskje? :/

Skrevet

Jeg gikk ned 5 kilo da jeg begynte på pillen i en alder av 25 år. Var normalvektig fra før, og gikk ned til 19 i BMI. Uten at jeg forstår hvorfor, matlysten ble bare mindre. Så hvordan hormonene i pillene virker kan være veldig individuelt. Sannheten er nok nærmere at jenter sent i tenårene gjerne går opp noen kilo uansett, og det er lett å skylde på pillene.

Anonymous poster hash: 4e0e6...a50
Skrevet

Ingen 15-åringer er ferdig utviklet. Så vanskelig å si hvorfor du gikk opp i vekt kanskje? :/

Mente ferdig utviklet som at puppene mine sluttet å vokse da, og ellers sånn kroppslig. Hadde både hofter, lår og midje da...Men kan jo godt hende noen av kg kom senere, pga. jeg var så ung da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...