Gå til innhold

Hvilken psykisk lidelse er mest stigmatisert og belastende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i psykiatrien en stund, og kan si meg enig i at de med emosjonell ustabil PF er en pasientgruppe det er vanskelig og krevende å forholde seg til. Jeg blir veldig irritert og sliten av å jobbe med disse pasientene, men gjør selvsagt alt jeg kan for at det ikke skal synes. Les om overføringer og motoverføringer i psykologien, så forstår dere hva jeg snakker om. Selvsagt er ikke alle i pasientgruppen like, men jeg kan ofte "føle" at en pasient har EUPF uten at jeg vet det, men det er vanskelig å forklare hvorfor.

I samfunnet generelt tror jeg schizofreni er mest stigmatisert.

Anonymous poster hash: b95ab...656

Det er ganske vanskelig å jobbe med mennesker som ikke har selv innsikt og ikke forstå at de har et problem - men tvert i mot ser på alle andre som problemet.

Anonymous poster hash: bf0a6...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Som en "vanlig person" som ikke har noe som helst erfaring med psykisk sykdom må jeg si at jeg tenker på schizofrene som de jeg har mest fordommer mot hvis man kan si det på den måten. Jeg tenker liksom at de ikke har kontakt med virkeligheten, hører stemmer og slikt. Det er liksom hakket gærnere enn de som er deprimerte og sånt.

Men jeg må understreke at jeg ikke har peiling i det hele tatt da, og dersom jeg blir kjent med en person med psykisk lidelse vil jeg prøve å undersøke så godt jeg kan og ikke dømme på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at bipolare, schizofrene og folk med personlighetsforstyrrelser er de som møter flest fordommer.

Jeg er selvbipolar og jeg har ikke møtt motforestillinger. Lidelsen synes at lidelsen har også blitt svært avvæpnet med mange kjente ansikter som har stått frem.

Synes sykdommen nesten har blitt en motesykdom. De forestillingene mange har er at vi er kreative sjeler

1)Alvorlige kriminelle handlnger begås av psykisk syke mennesker. Hvis man ikke har kunnskap om psykatri, så er det lett og sette nesten hele gruppen i bås.

2) Et annet probleme er at særlig film industrien fremstiller et uriktig bilde psykiske lidelser

Anonymous poster hash: 1173e...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvbipolar og jeg har ikke møtt motforestillinger. Lidelsen synes at lidelsen har også blitt svært avvæpnet med mange kjente ansikter som har stått frem.

Synes sykdommen nesten har blitt en motesykdom. De forestillingene mange har er at vi er kreative sjeler

1)Alvorlige kriminelle handlnger begås av psykisk syke mennesker. Hvis man ikke har kunnskap om psykatri, så er det lett og sette nesten hele gruppen i bås.

2) Et annet probleme er at særlig film industrien fremstiller et uriktig bilde psykiske lidelser

Anonymous poster hash: 1173e...853

Men på mange måter gjør film og kjendis industrien det mer godtatt å ha psykiske lidelser. Når folk ser at kjendiser som Catherine Zeta Jones og Stephen Fry har bipolar, så virker det litt mindre skremmende for hvermansen.

Anonymous poster hash: bf0a6...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanskelig å jobbe med mennesker som ikke har selv innsikt og ikke forstå at de har et problem - men tvert i mot ser på alle andre som problemet. Anonymous poster hash: bf0a6...778

Hvor har du det fra, at de med eupf ikke har selvinnsikt? Det trenger ikke stemme!

Anonymous poster hash: d2f35...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i psykiatrien en stund, og kan si meg enig i at de med emosjonell ustabil PF er en pasientgruppe det er vanskelig og krevende å forholde seg til. Jeg blir veldig irritert og sliten av å jobbe med disse pasientene, men gjør selvsagt alt jeg kan for at det ikke skal synes. Les om overføringer og motoverføringer i psykologien, så forstår dere hva jeg snakker om. Selvsagt er ikke alle i pasientgruppen like, men jeg kan ofte "føle" at en pasient har EUPF uten at jeg vet det, men det er vanskelig å forklare hvorfor.

I samfunnet generelt tror jeg schizofreni er mest stigmatisert.Anonymous poster hash: b95ab...656

Jøssenan. Men du kan ikke "føle" at noen er schizofrene eller bipolare?

Anonymous poster hash: d2f35...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men på mange måter gjør film og kjendis industrien det mer godtatt å ha psykiske lidelser. Når folk ser at kjendiser som Catherine Zeta Jones og Stephen Fry har bipolar, så virker det litt mindre skremmende for hvermansen.

Anonymous poster hash: bf0a6...778

Men bipolar var allerede kommet litt i vinden før disse kjendisene sto frem med at de er det. Men nå de siste årene har det jo eksplodert, og det er veldig mange som får diagnosen og det er veldig mye åpenhet både i sosiale medier (spesielt film og tv). Så jeg syns ikke at det er en belastende lidelse i form av fordommer fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...