Gå til innhold

Overgangen fra AAP til fast jobb.. hvordan overleve 1.mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke for å legge sten til byrden (eller, det gjør jeg jo, men like greit å være obs på det også)... Men sjekk hvordan det blir med feriepenger i juni. Sannsynligvis får du ikke rare greiene utbetalt, så det kan lønne seg å legge unna litt fram til da. Den smellen gikk jeg på, hadde kr 0,- utbetalt hele måneden (unntatt barnetrygd), og husleie, regninger og mat/barnehage for to barn. Ikke moro.

Du sier du ikke vil låne privat for du har gjort det før, men nå som du har fått deg jobb og nærmest kan garantere at du kan betale tilbake neste lønningsdag, så blir det vel en annen situasjon? Jeg ville spurt om et privatlån, utsatt alle regninger som utsettes kan, og levd svært sparsommelig fram til lønningsdag.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 70447...bee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du link til dette? De på nav er nemlig ikke enig i dette..

Jeg forstår alle de som bare gir opp, blir passive og bare tar til takke med det de får fra nav.. for slik det har vært de siste mnd har vært helt grusomme. .. .

siden juli har jeg fått utbetalt ca 28 000 dette er inkludert reisepenger .. har vært i full arbeidspraksis!!

Er det rart man gir opp??

Folk som er på nav er ikke late- de får bare ikke muligheten slik det er i dag til å klare og komme seg ut i arbeid… for nav gjør alt de kan for å stoppe deg!

Endel av jobben min er kundeoppfølging- at man kommer seg ut til kunden, at man er presentable som jo koster når man er dame, mat skal man ha, kollektiv er ikke billig måte å reise på når man ikke bor i oslo ..

Nå har jeg ingen kroner igjen til å komme meg til kontoret, har lånt av de jeg kan låne av- så da må det bli hjemmekontor.. men man blir både psykisk og fysisk utslitt av dette..

TS

Anonymous poster hash: 316e5...f01

Man kan få aap i inntil 3 mnd etter man er ferdig avklart mens man søker jobb - når man er begynt å jobbe faller jo denne rettigheten bort og da er det ikke nav sitt "problem" at det tar lang tid før man får første lønning. Dette problemet har jo alle som begynner i ny jobb.. Du kan evt kontakte den sosiale delen av nav og søke et lån som tilbakebetales så snart du får utbetalt lønn...

Anonymous poster hash: 6402f...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav er jo pliktig til å hjelpe deg i den ene måneden du går fra AAP til jobb! Du skal jo ha til mat og alt annet selv om du begynner i ny jobb snart? Om de ikke vil høre på deg, så går du til sosialen. Du har krav på å få hjelp den ene måneden. Så kan de på sosialen krangle med navkontoret.



Anonymous poster hash: acc40...da4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke NAV er pliktig til en dritt.. unnskyld, er bare så utrolig lei av at de hele tiden ødelegger, i stedet for å hjelpe som de jo skal..

Siden juli har jeg fått utbetalt ca 28 000, dette er inkludert reisepenger.. det tilsvarer ca 9000 i mnd...bare husleien er på 8 000

I august fikk jeg ny veileder som anbefalte meg å søke supplerene, siden jeg jo fikk alt for lite utbetalt, noe jeg selvsagt gjorde, fikk avslag på den nå fredag, med begrunnelse at jeg ikke hadde levert kontoutskrift fra depositumskontoen, hvem er det som sender det inn da?

Sendte denne i helgen, og fikk tilbakemelding om å også levere inn ny søknad!! Det liksom litt med måten de hånterer dette- ingen velvilje- må hele tiden kjempe og kjempe.. man blir så sliten av det.. De har altså brukt snart 3 mnd på det, jeg har vært ( prøvd ihvertfall) over lengre tid..

Er veldig klar over at jeg ikke vil få feriepenger neste år, men da har jeg jo hatt mulighet til å legge opp en buffer, noe jeg ikke har hatt til nå.

Vet at slike over overganger er tøffe når man bytter jobb, men da har man for det første planlagt dette i oppsigelsestiden, + feriepenger etc.... man er liksom ikke i utgangspunktet bankrott når man begynner å jobbe.

Greide meg jo på den stønaden jeg fikk når jeg bare gikk hjemme, da var det ingen dyre prekære reiseutgifter, ingen krav til klær, sminke, hygeneartikler etc... om etterveksten i håret er nede ved ørene spiller liksom ikke sånn veldig stor rolle når man "bare går hjemme" som når man skal være presentable for ett firma.

Har lånt av de jeg kan låne av, selvsagt begrenset hvor mye de kan bidra med også..

Blir vel snart både bo- og strømløs.. men jobb har jeg enn så lenge:-)



Anonymous poster hash: 316e5...f01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb! Håper det økonomiske også ordner seg.

Kan jeg spørre hvilken praksisplass du hadde som førte til fast jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...