Gå til innhold

Overgangen fra AAP til fast jobb.. hvordan overleve 1.mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig etter 4 mnd i arbeidspraksis fått fast jobb!!

Men "problemet " er jeg vil jo ikke få lønn før i november.. pengene fra nav vil stoppe når jeg begynner går over til lønnet stilling..

Vet jo at dette er ett vanlig problem når man bytter jobb, men jeg har hatt veldig lite utbetalt i AAP, så ingen mulighet til å spare.. enslig og har allerede lånt alt for mye fra de rundt meg allerede for å overleve, saksbehandleren min på NAV IKKE har levert søknaden om reisepenger..så det er jo ett håp om at disse blir utbetalt i perioden.

Spurte saksbehandleren på NAV om man kunne søke Livsopphold, men den behandlingen tar 2 mnd fikk jeg til svar..

Hvordan løse denne floken?hvordan skal jeg komme meg på jobb, få betalt husleie etc? Noen som vet om det finnes en overgangsgreie hos NAV?



Anonymous poster hash: 316e5...f01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min ba arbeidsgiver om å få en halv måneds forskudd første måned. Han begynte 1.mars, og skulle egentlig ikke få lønn før 15.april. Han fikk istedet halv lønn 15.mars, og halv lønn 15.april. Disse utbetalingene var likevel høyere enn AAP utbetalingene, så det gikk helt fint.

Bare forklar situasjonen til arbeidsgiver så ordner det seg sikkert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan du gå til Sosialkontoret og få støtte til nødvendog livsopphold den måneden. Men merkelig at NAV, som jo har som mål å få folk over i arbeid, ikke klarer å hjelpe i en slik overgangsperiode.

En annen mulighet er et lite forbrukslån, som såmmå betales tilbake raskt, men det er ingen god løsning, kan fort bli dyrt. Men er det helt krise kan det jo løse floken, om man klarer å leve litt sparsommelig og betale tilbake de neste månedene.

Lykke til i ny jobb!

Anonymous poster hash: fd60c...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen.. er drømmejobben så jeg er såå glad:-)

Forskudd skal jeg høre om.. det var smart, selv om mesteparten av lønnen er provisjonsbasert... men så lenge jeg har til reise og husleie skal jeg klare meg:-)

Man skulle tro at NAV ville ha folk ut i arbeid.. må si at hadde det ikke vært drømmejobben jeg har hatt praksis i.. med alle problemene og frustrasjonene NAV har gitt meg i denne perioden, så hadde jeg gitt opp og mottatt AAP ..

Jeg har betalt med min allerede lave inntekt ( ca 11 000 utbetalt , 8 000 i husleie.. )for å være på jobb, med saksbehandler som ikke svarer på tlf, mail.. og mener at jeg må ta fri for å komme ned på NAV kontoret..

MEN NÅ er det slutt for min del halleluja!!



Anonymous poster hash: 316e5...f01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke spør pm forskudd på lønn!!

Det tar seg så veldig dårlig ut når du nettopp har begynt et sted og ikke har fått inngitt et godt inntrykk der ennå!



Anonymous poster hash: b7bb7...959
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig etter 4 mnd i arbeidspraksis fått fast jobb!!

Men "problemet " er jeg vil jo ikke få lønn før i november.. pengene fra nav vil stoppe når jeg begynner går over til lønnet stilling..

Vet jo at dette er ett vanlig problem når man bytter jobb, men jeg har hatt veldig lite utbetalt i AAP, så ingen mulighet til å spare.. enslig og har allerede lånt alt for mye fra de rundt meg allerede for å overleve, saksbehandleren min på NAV IKKE har levert søknaden om reisepenger..så det er jo ett håp om at disse blir utbetalt i perioden.

Spurte saksbehandleren på NAV om man kunne søke Livsopphold, men den behandlingen tar 2 mnd fikk jeg til svar..

Hvordan løse denne floken?hvordan skal jeg komme meg på jobb, få betalt husleie etc? Noen som vet om det finnes en overgangsgreie hos NAV?

Anonymous poster hash: 316e5...f01

Betaler ikke NAV ut penger etterskuddsvis, slik at du uansett vil få litt utbetalt når du begynner i den nye jobben? Syns å huske når jeg var arb.ledig noen måneder for en stund siden, at man fikk pengene utbetalt etterskuddsvis og måtte registrere mld.kort. Dette førte til at jeg fikk utbetalt penger fra NAV 14 dager før lønna kom inn på min konto i hvert fall.

Anonymous poster hash: b4c86...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke spør pm forskudd på lønn!! Det tar seg så veldig dårlig ut når du nettopp har begynt et sted og ikke har fått inngitt et godt inntrykk der ennå! Anonymous poster hash: b7bb7...959

Hvis TS har hatt praksis der via NAV, så er arbeidsgiver klar over situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge reglene kan du få AAP inntil 3 måneder etter at du er ferdig attført.



Anonymous poster hash: 2fe09...e12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke ta urimelig lang tid å søke om sosialstønad, og hvis behovet er akutt skal de behandle søknaden deretter. På mitt lokale Nav bruker de 14 dager på ordinær søknad, 24 timer på nødhjelp. Jeg tror ditt Nav forsøker å ta motet fra deg muntlig, og at du neppe vil få samme svaret skriftlig. Be om å levere en søknad, da har du krav på et skriftlig svar. Og er du helt skrapa kan du også søke om nødhjelp for å få matpenger.

Å spørre om forskudd er dumt, da gir man dårlig inntrykk i ny jobb, og mange bedrifter gir ikke dette til nyansatte. Dessuten vil du da bare få dårligere råd neste måned også, med mindre du får en veldig høy lønn i den nye jobben, så da utsetter du bare problemene.



Anonymous poster hash: 2acd3...021
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldingene.. Siden lønnen min er grunnlønn + provisjon, har jeg ikke sånn veldig lyst til å be om forskudd...i tillegg synes jeg det er utrolig flaut og fortelle folk at jeg har dårlig råd..

Regner med at provisjonen ikke blir sånn veldig høy første mnd..

Har pratet med huseier, så jeg får utsatt husleien for oktober.( betaler 4000 kr ekstra i november og i desember) Så da er den floken løst. Reisepengene som NAV skylder, skal jeg mase på,.. i tillegg har jeg en utbetaling igjen på AAP..

Desember er det jo halv skatt.. det er bare å stå på så jeg får masse provisjon..

Det har vært hardt- men nå ser jeg lyset ut av tunnelen:-)




Anonymous poster hash: 316e5...f01
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle tilbakemeldingene.. Siden lønnen min er grunnlønn + provisjon, har jeg ikke sånn veldig lyst til å be om forskudd...i tillegg synes jeg det er utrolig flaut og fortelle folk at jeg har dårlig råd..

Regner med at provisjonen ikke blir sånn veldig høy første mnd..

Har pratet med huseier, så jeg får utsatt husleien for oktober.( betaler 4000 kr ekstra i november og i desember) Så da er den floken løst. Reisepengene som NAV skylder, skal jeg mase på,.. i tillegg har jeg en utbetaling igjen på AAP..

Desember er det jo halv skatt.. det er bare å stå på så jeg får masse provisjon..

Det har vært hardt- men nå ser jeg lyset ut av tunnelen:-)

Anonymous poster hash: 316e5...f01

Du betaler den skatten du skal UANSETT; halkv skatt i desember eller ei, jobber du ekstra i desember så du tjener mer enn det som er beregnet så får du en herlig skattesmell på nyåret :)

Anonymous poster hash: b9a51...cc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hvis man forklarer situasjoenen for den nye arbeidsgiveren gir da ikke et forskudd dårlig inntrykk.

Å begynne å legge ut om aap til fersk arbeidsgiver gir i alle fall et dårlig inntrykk, lik det eller ikke.

Siden TS skal jobbe på delvis provisjon er det nok også bare å glemme det. Jeg har vært arbeidsleder i en salgsbedrift, og vi gav aldri forskudd til nye, for det som skjedde da var at de forsvant med en gang pengene sto på konto. Normalt sett vil bedrifter at personen skal ha jobbet inn litt og de skal ha blir kjent med vedkommende før det er snakk om forskudd.

Jeg ser heller ingen grunn til å ta dette til arbeidsgiver, når man faktisk har krav på støtte fra Nav i denne fasen, så lenge man ikke har andre midler.

Anonymous poster hash: 2acd3...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber du ekstra i desember så du tjener mer enn det som er beregnet så får du en herlig skattesmell på nyåret :)

Anonymous poster hash: b9a51...cc5

Men skattesmellen løper det ikke renter på før 30. april. Så da har TS fire måneder på nyåret på å spare opp et eventuelt underskudd, og kan betale inn dette da. Skatteetaten har en skattekalkulator som er grei for å finne ut hvor mye du eventuelt må spare.

Anonymous poster hash: 2acd3...021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

I følge reglene kan du få AAP inntil 3 måneder etter at du er ferdig attført.

Anonymous poster hash: 2fe09...e12

Har du link til dette? De på nav er nemlig ikke enig i dette..

Jeg forstår alle de som bare gir opp, blir passive og bare tar til takke med det de får fra nav.. for slik det har vært de siste mnd har vært helt grusomme. .. .

siden juli har jeg fått utbetalt ca 28 000 dette er inkludert reisepenger .. har vært i full arbeidspraksis!!

Er det rart man gir opp??

Folk som er på nav er ikke late- de får bare ikke muligheten slik det er i dag til å klare og komme seg ut i arbeid… for nav gjør alt de kan for å stoppe deg!

Endel av jobben min er kundeoppfølging- at man kommer seg ut til kunden, at man er presentable som jo koster når man er dame, mat skal man ha, kollektiv er ikke billig måte å reise på når man ikke bor i oslo ..

Nå har jeg ingen kroner igjen til å komme meg til kontoret, har lånt av de jeg kan låne av- så da må det bli hjemmekontor.. men man blir både psykisk og fysisk utslitt av dette..

TS

Anonymous poster hash: 316e5...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke spør pm forskudd på lønn!! Det tar seg så veldig dårlig ut når du nettopp har begynt et sted og ikke har fått inngitt et godt inntrykk der ennå! Anonymous poster hash: b7bb7...959

Tull. Arbeidsgivere er fullt klar over at masn i enkelte situasjoner trenger forskudd på første lønn, uten at det viser noe om personen. TS sitt eksempel er ett, et annet er nyutdannede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rett og slett bare tatt et lite forbrukslån som jeg betalte tilbake i desember (halv skatt da). Kredittkortlån er rentefrie om man betaler tilbake innen 30 dgr, som regel.



Anonymous poster hash: 51a7c...a33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver gir ikke ut forskudd på lønn-

man må vel vise til en inntekt for å få lån, og jeg har jo ikke hatt det i det siste..

TS!



Anonymous poster hash: 316e5...f01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...