Gå til innhold

Arbeidere fra Øst-Europa er en velferdsbombe.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Druid said:

Denne artikkelen er nesten 6 år gammel, og selv da var den kritisert for å være ensidig. Selv for 4 år siden begynte vi å se fasiten https://www.aftenposten.no/okonomi/i/jRegw/Osteuropeere-flytter-hjem-Polen-kan-fa-stor-arbeidsinnvandring-de-neste-15-arene  

Etter det har vi fått Brexit, og det har ytterligere økt hjemsøkingen. I de seks bemanningsoperasjonene jeg har hatt ansvar for, er polakkene den største prosentvise andelen som vi ikke har fått med oss fordi de flyttet hjem. Og dette er alle teknologi bedrifter.

Vi må slutte den arrogante idiotien med å fantasere om at alle vil komme til Norge og sitte på NAV.  Det er ikke sånn mennesker fungerer.

England vil jo bli kvitt øst-europeere, så hva er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

England vil jo bli kvitt øst-europeere, så hva er problemet

Engelske tullinger som er umulige å ansette, vil bli kvitt øst-europeere, engelske arbeidsgivere som blir tvunget ut av England, ønsker å beholde dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid said:

Engelske tullinger som er umulige å ansette, vil bli kvitt øst-europeere, engelske arbeidsgivere som blir tvunget ut av England, ønsker å beholde dem.

De håper jo på at alt skal bli så mye bedre når de er ute av EU, så vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
8 minutter siden, Druid skrev:

Engelske tullinger som er umulige å ansette, vil bli kvitt øst-europeere, engelske arbeidsgivere som blir tvunget ut av England, ønsker å beholde dem.

Beste oppsummeringen av Brexit jeg har sett 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Det store trusselbildet var det motsatte. Vi kan fort havne i samme problem som her jeg bor i London, men settingen vi ser idag er reelt veldig positiv. 

Det er en haug med problemer vi har med østblokk tilgangen gjennom EØS, men den stakkars delen som er uproblematisk, bør vi ikke demonisere.

Enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

Engelske tullinger som er umulige å ansette, vil bli kvitt øst-europeere, engelske arbeidsgivere som blir tvunget ut av England, ønsker å beholde dem.

Alternativt, engelske arbeidsgivere som ikke vil tilby ordentlige arbeidsvilkår og en anstendig lønn vil heller ha underdanige utlendinger som ikke kjenner sine rettigheter og har lave krav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Alternativt, engelske arbeidsgivere som ikke vil tilby ordentlige arbeidsvilkår og en anstendig lønn vil heller ha underdanige utlendinger som ikke kjenner sine rettigheter og har lave krav.

Det hadde vært en brukbar diskusjon hvis dette problemet var ensidig knyttet til polakkene. Men argumentet her er jo at en del engelske kun har lyst å bytte ut polakkene med irer og walisere. For det er slaver de kan trakassere og fortsatt forstå svarene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Druid said:

Det hadde vært en brukbar diskusjon hvis dette problemet var ensidig knyttet til polakkene. Men argumentet her er jo at en del engelske kun har lyst å bytte ut polakkene med irer og walisere. For det er slaver de kan trakassere og fortsatt forstå svarene...

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Druid said:

Det hadde vært en brukbar diskusjon hvis dette problemet var ensidig knyttet til polakkene. Men argumentet her er jo at en del engelske kun har lyst å bytte ut polakkene med irer og walisere. For det er slaver de kan trakassere og fortsatt forstå svarene...

@Druid litt av er syn du har på engelskmenn? 😉

De fleste engelskmenn bor utenfor London, de fleste primær og sekunder næringer er utenfor London. 

Min oppfatning av Brexit er at engelskmennene ikke liker EU, og at det er grunnen til at de ikke vil være med. Vi her på berget vil heller ikke være med i EU, og det er vi heller ikke. Det er ikke så mye mer enn det. 

Mitt inntrykk er at de liker sine arbeidsinnvandrere, polakkene og resten. Ungene og ungdommene som går på skolen med disse blender fint sammen, helt uten problemer.

Det er en relativt stor motstand mot islam der, slik som i resten av Europa. Polakker derimot er stortsett velkommen, til og med i jordbruksland hvor østeuropeerne ofte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2013 den 8.48, Gjest Gjest skrev:

De titusenvis av arbeidsinnvandrerne som har kommet til Norge fra Øst-Europa gjennom EØS, har større risiko for å falle ut av arbeidslivet enn andre. Og på sikt kan mange bli avhengige av norske velferdsordninger.

 

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/nyheter/politikk/arbeidsliv/ost-europa/samfunn/29308913/

 

Bare Polen har en befolkning på over 40 millioner, en arbeidsledighet på 18 %, og en ungdomsledighet på 40%. Og norske politikere tror (eller later som de tror) at den norske velferdsstaten kan klare å forsørge Polens og Øst-Europas arbeidsledige.

 

Norske politikere er splitter pine ravende gale. Dette er nødt til å ende med katastrofe for Norge.

Jeg trodde polakkerne returnerte i massevis til Polen fordi det er blitt så fint der og økonomien der gikk så det suste? Eller var det bare polsk politisk propaganda? Deltakelse i arbeidslivet står likevel høyt blant østeuropeerne i forhold til andre grupper innvandrere, men man må absolutt se på ytselsene fra NAV og nedjustere kraftig, spesielt de som kan eksporteres ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drizzt said:

Jeg trodde polakkerne returnerte i massevis til Polen fordi det er blitt så fint der og økonomien der gikk så det suste? Eller var det bare polsk politisk propaganda? Deltakelse i arbeidslivet står likevel høyt blant østeuropeerne i forhold til andre grupper innvandrere, men man må absolutt se på ytselsene fra NAV og nedjustere kraftig, spesielt de som kan eksporteres ut av landet.

Denne artikkelen er jo 6 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Madame Butterfly skrev:

@Druid litt av er syn du har på engelskmenn? 😉

De fleste engelskmenn bor utenfor London, de fleste primær og sekunder næringer er utenfor London. 

Min oppfatning av Brexit er at engelskmennene ikke liker EU, og at det er grunnen til at de ikke vil være med. Vi her på berget vil heller ikke være med i EU, og det er vi heller ikke. Det er ikke så mye mer enn det. 

Mitt inntrykk er at de liker sine arbeidsinnvandrere, polakkene og resten. Ungene og ungdommene som går på skolen med disse blender fint sammen, helt uten problemer.

Det er en relativt stor motstand mot islam der, slik som i resten av Europa. Polakker derimot er stortsett velkommen, til og med i jordbruksland hvor østeuropeerne ofte jobber.

Å jobbe i stormen rundt brexit, har dessverre avdekket en del stygge sider av England, med økende antisemetisme, en del veldig dårlig skjult nasjonalisme og mye manglende grunnleggende kunnskap. Klassesystemet har også blitt mye tydeligere.

Og selvfølgelig, jeg jobber stort sett med selskaper i London og opp mot Manchester; det kan godt hende dette er ett by-fenomen, og jeg vet det har blitt noe bedre etter at brexit forhandlingene gikk inn i direkte nasjonal parlamentarisk konflikt. 

Men i det første selskapet vi flyttet, var polakkene allerede begynt å vurdere å flytte på grunn av direkte voldelig trakassering på gata, og mobbing på skole og i barnehage!.

Stort sett all diskusjon i England om innvandring i forhold til brexit, har handlet om arbeidsinnvandring fra østblokkland. Det er fordi England ikke er del av Schengen. Dessuten har brexittilhengerene ikke hatt lyst å gi motstanderene gratis argumenter; brexit gir merkbart større trykk på innvandringssystemet enn idag, siden en del avgrensende avtaler blir ugyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Druid said:

Å jobbe i stormen rundt brexit, har dessverre avdekket en del stygge sider av England, med økende antisemetisme, en del veldig dårlig skjult nasjonalisme og mye manglende grunnleggende kunnskap. Klassesystemet har også blitt mye tydeligere.

Og selvfølgelig, jeg jobber stort sett med selskaper i London og opp mot Manchester; det kan godt hende dette er ett by-fenomen, og jeg vet det har blitt noe bedre etter at brexit forhandlingene gikk inn i direkte nasjonal parlamentarisk konflikt. 

Men i det første selskapet vi flyttet, var polakkene allerede begynt å vurdere å flytte på grunn av direkte voldelig trakassering på gata, og mobbing på skole og i barnehage!.

Stort sett all diskusjon i England om innvandring i forhold til brexit, har handlet om arbeidsinnvandring fra østblokkland. Det er fordi England ikke er del av Schengen. Dessuten har brexittilhengerene ikke hatt lyst å gi motstanderene gratis argumenter; brexit gir merkbart større trykk på innvandringssystemet enn idag, siden en del avgrensende avtaler blir ugyldige.

Da får vi håpe at flere og flere polakker og andre arbeidsinnvandrere flytter, slik at denne arrogansen bitter dem i ræva. Og jeg skjønner at arbeidsinnvandring har ført til en del negative ting, så det er ikke slik at alt klagingen er helt uten grunn. Men de mange tusener engelskmenn som sitter "on the dole" og hevder at de gjør det bare fordi innvandrere har tatt jobbene deres, vil neppe stille seg i kø når det er mangel på arbeidskraft i jordbruk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg og min delvis britiske familie er nok det beste at de forblir i EU. 

Jeg synest derimot at mye av profileringen av The Brexiteers ikke passer så bra. Gjevnt over dreier det seg mest om en negativ innstilling til selve EU som overnasjonalt styringsorgan, har aldri møtt noen som er negativt innstilt til EU borgere som jobber og lever i landet. Dette er for meg et helt legitimt synspunkt. Mulig det er idealistisk og upraktisk, men allikevel helt OK.

Alt i alt er britene svært tolerante, og inkluderende mot utlendinger. Antisemittismen er svært lav sammenlignet med resten av Europa, og jøder som ser seg nødt til å rømme Frankriket og resten av kontinentet blir tatt i mot med åpne armer. Jeg har selvsagt hørt om det du beskriver i media, men opplever en annen virkelighet, men dette varier sikkert fra sted til sted. Eller kanskje dette er enkelt saker som ikke er representativt for det store hele. 

Det er også mange polakker som returnerer til Polen, da de økonomiske forutsetningene i deres hjemland har endret seg siden 2008. Har hørt om den samme trenden i Norge og de nordiske land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...