Jump to content
Guest Gjest

Arbeidere fra Øst-Europa er en velferdsbombe.

Recommended Posts

Guest Gjest

De titusenvis av arbeidsinnvandrerne som har kommet til Norge fra Øst-Europa gjennom EØS, har større risiko for å falle ut av arbeidslivet enn andre. Og på sikt kan mange bli avhengige av norske velferdsordninger.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/nyheter/politikk/arbeidsliv/ost-europa/samfunn/29308913/

Bare Polen har en befolkning på over 40 millioner, en arbeidsledighet på 18 %, og en ungdomsledighet på 40%. Og norske politikere tror (eller later som de tror) at den norske velferdsstaten kan klare å forsørge Polens og Øst-Europas arbeidsledige.

Norske politikere er splitter pine ravende gale. Dette er nødt til å ende med katastrofe for Norge.

Fortsetter under...

Martyr

Jeg tror det er enda værre med de som kommer utenfor Europa / Eøs.

AnonymBruker

I tillegg kommer det til å bli storstilt svindel med dette, folk som jobber samtidig som de får trygd, folk som lyver på seg ekstra barn og så videre. Garantert! Når det er mulig at folk får til dette i Norge uten at myndighetene finner det ut, da får de det ihvertfall til i Polen. En månedsutbetaling av trygd her i Norge tilsvarer flere månedslønner i Polen.

Og så kan man jo tenke seg til hvordan dette blir når oljen trapper ned og vi fortsatt skal stå som europas sosialkontor, blir høye skatter og avgifter da gitt.

Anonymous poster hash: 19047...4df

Demether

De titusenvis av arbeidsinnvandrerne som har kommet til Norge fra Øst-Europa gjennom EØS, har større risiko for å falle ut av arbeidslivet enn andre. Og på sikt kan mange bli avhengige av norske velferdsordninger.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/nyheter/politikk/arbeidsliv/ost-europa/samfunn/29308913/

Bare Polen har en befolkning på over 40 millioner, en arbeidsledighet på 18 %, og en ungdomsledighet på 40%. Og norske politikere tror (eller later som de tror) at den norske velferdsstaten kan klare å forsørge Polens og Øst-Europas arbeidsledige.

Norske politikere er splitter pine ravende gale. Dette er nødt til å ende med katastrofe for Norge.

Jeg er helt enig. Det kan felle hele velferdsstaten. I tillegg må det da bli fryktelig vanskelig for norske arbeidssøkere med lite utdannelse å finne jobb? Høyre har såvidt jeg vet ikke noen planer om å reforhandle EØS-avtalen, så jeg ser ikke at det kommer til å bli noe bedre de neste fire årene heller. Jeg blir sint av å tenke på at norske ungdommer som ikke finner jobb i tillegg skal måtte jobbe for slavelønn (sosialstønad) når arbeidsmarkedet er som det er. Hvorfor er det bare SV og SP som vil reforhandle? Er det noen som vet?

Annonse

AnonymBruker

Kagehore?

Det blir jo ny regjering

Anonymous poster hash: 841a0...625

AnonymBruker

Kagehore?

Det blir jo ny regjering

Jo, men tviler på at Venstre,Krf og Høyre vil gjøre noen endring. Frp står alene som eneste parti som ønsker en endring av Schengen.

Til tross for at dette kanskje er den viktigste saken for Norge.

Anonymous poster hash: 841a0...625

te_groupies
På 17.9.2013 den 8.48, Gjest Gjest skrev:

Skjønner ikke regnestykket jeg heller. Hvordan har Norge råd til å fø alle de? Kanskje det ikke er så mange østeuropeere i Norge lenger og dermed er det ikke så dyrt heller. 

Druid
På 17.9.2013 den 8.48, Gjest Gjest skrev:

Denne artikkelen er nesten 6 år gammel, og selv da var den kritisert for å være ensidig. Selv for 4 år siden begynte vi å se fasiten https://www.aftenposten.no/okonomi/i/jRegw/Osteuropeere-flytter-hjem-Polen-kan-fa-stor-arbeidsinnvandring-de-neste-15-arene  

Etter det har vi fått Brexit, og det har ytterligere økt hjemsøkingen. I de seks bemanningsoperasjonene jeg har hatt ansvar for, er polakkene den største prosentvise andelen som vi ikke har fått med oss fordi de flyttet hjem. Og dette er alle teknologi bedrifter.

Vi må slutte den arrogante idiotien med å fantasere om at alle vil komme til Norge og sitte på NAV.  Det er ikke sånn mennesker fungerer.

Anonymbruker3
2 hours ago, Druid said:

Etter det har vi fått Brexit, og det har ytterligere økt hjemsøkingen. I de seks bemanningsoperasjonene jeg har hatt ansvar for, er polakkene den største prosentvise andelen som vi ikke har fått med oss fordi de flyttet hjem. Og dette er alle teknologi bedrifter.

Det er fortsatt nettoinnvandring fra Polen og har vært det hvert år, selv om den var rekordlav i fjor.

Druid
4 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Det er fortsatt nettoinnvandring fra Polen og har vært det hvert år, selv om den var rekordlav i fjor.

Jepp, men problemstillingen som ble presentert, er stort sett ikke-eksisterende. Faktisk viser det seg at det er motsatt; svært mange av de som nå kommer er familie som flytter etter, noe som beviser at integrasjonen faktisk fungerer.

Capt. Obvious
6 minutter siden, Druid skrev:

Jepp, men problemstillingen som ble presentert, er stort sett ikke-eksisterende. Faktisk viser det seg at det er motsatt; svært mange av de som nå kommer er familie som flytter etter, noe som beviser at integrasjonen faktisk fungerer.

Og familien som flytter etter vil heller ikke ha behov for offentlige tjenester vil jeg anta??

Dere får stikke fingeren i jorda syntes jeg, for selv om du fant ut at problemet heldigvis ikke var like stort i bemanningsprosessene du var med på, så er faktisk dette ganske tilfeldig og styrt av konjunkturer. Mange har dratt hjem fordi de kunne, primært fordi arbeidsmarkedet bedret seg hjemme. Men ved neste lavkonjunktur er risikoen stor for at mange kommer tilbake. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så åpner EØS for en stor velferdsbombe. Og det kommer i tillegg til eldrebølgen og lavere oljeaktivitet. 

Annonse

te_groupies

Mulig det men syns du virkelig at det temaet der er så interessant? Hvorfor det? 

te_groupies
13 minutter siden, Druid skrev:

Tror ikke jeg. De blir noen år også fordufter dem. De driter i Norge. Mulig de bosetter seg her en stund pga penger og jobb med ektemennene sine men jeg tviler på at de blir boende i Norge. 

te_groupies
4 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Leste i avisen at de ikke vil til Norge lenger. Så je je... 

Guest Kendall

Verre når det kommer flyktninger 

Anonymbruker3
30 minutter siden, te_groupies said:

Leste i avisen at de ikke vil til Norge lenger. Så je je... 

Jeg sjekket SSB. Tror de har bedre grunnlag for å uttale seg enn en tilfeldig person i en avis.

Fiskegrateng

Artikkelen er 6 år gammel. Arbeidseledighet i Polen ligger på 3, 5 % nå. Men skjønner at fakta og kildekritikk er ikke noe KG folk er veldig opptatt av

Druid
1 time siden, te_groupies skrev:

Tror ikke jeg. De blir noen år også fordufter dem. De driter i Norge. Mulig de bosetter seg her en stund pga penger og jobb med ektemennene sine men jeg tviler på at de blir boende i Norge. 

Det store trusselbildet var det motsatte. Vi kan fort havne i samme problem som her jeg bor i London, men settingen vi ser idag er reelt veldig positiv. 

Det er en haug med problemer vi har med østblokk tilgangen gjennom EØS, men den stakkars delen som er uproblematisk, bør vi ikke demonisere.