Gå til innhold

Går du på forelesning?


Gjest JakeGreen

Anbefalte innlegg

Hos meg er det både litt ja og litt nei, fordi jeg har hatt fire forskjellige fag i løpet av de to årene jeg har gått til nå. Hovedfaget mitt er teater, og der har jeg møtt på samtlige forelesninger, foruten to jeg måtte stå over pga sykdom. Årsakene er flere, en er at det er utrolig vanskelig å henge med uten å møte på forelesninger i dette faget - vi freser gjennom pensum i racer-fart og stort sett er det maks to-tre forelesninger om hvert hovedtema i pensum (feks restaurasjonskomedie, gresk drama, verbatim, Brecht, etc). En annen ting er at de ofte viser video av forestillinger som ikke er så lett tilgjengelig, og det er utrolig nyttig å få se litt av det vi snakker om, og ikke bare høre/lese om det. Feks skal det godt gjøre å beskrive Robert Wilsons tolkning av Hamletmachine, eller Nelken av Pina Bausch - det må nesten bare ses. Videre har vi forelesere i verdensklasse, de er så gode at forelesningene er en udelt fryd å være med på :) Flere av dem er også dramatikere, regissører, dramaturger eller skuespillere, og forelesningene har sjelden helt tradisjonell form, noen av dem bruker også teater-virkemidler for å gi stoffet dybde, og vi blir ofte trukket opp på gulvet selv for å delta i praktiske øvelser.

I de tre andre fagene mine har det vært litt varierende. Jeg fikk med meg de fleste forelesningene i engelsk litteratur førsteåret og litt færre andreåret, men sto over de fleste i komparativ litteratur andreåret, fordi de i hovedsak var repetisjon av ting vi lærte i eng.lit året før, og bøkene diskuterte vi uansett ihjæl på seminar. Engelsk språk var jeg ganske dårlig til å delta i, mest fordi jeg synes seminarene var såpass bra lagt opp at forelesningene nesten føltes litt overflødige. I tillegg hadde vi massevis av pensumtester på intranettet vi kunne bruke for å se hvordan vi lå an ifht eksamen. Nå var det heller ikke nødvendig med bedre enn D i noen av disse tre fagene for å komme inn på hons-graden min, så jeg har kanskje vært litt mindre stressa med å bruke tiden min på dem også ;)

Seminar deltar jeg på uten unntak hver eneste gang, i alle fag. De er obligatoriske, så vi må møte for å stå i faget, men uansett er de så nyttige at jeg ikke vil gå glipp av dem.

For å oppsummere: det kommer an på faget og tema for forelesningen, rett og slett. Nå fremover skal jeg bare ha hovedfaget mitt, og alle forelesninger erstattes med seminar, så det blir selvsagt 100% oppmøte herfra. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett ikke. Merker at jeg faller ut, og glipper med øynene, uansett hvor våken og opplagt jeg er. Er aldri vinduer i de der forelesningssalene og dermed ingen dagslys....

Føler jeg kaster bort tiden når jeg er på forelesning. Blir sliten av det, og ikke alltid jeg orker å lese etterpå heller.. Så da er det bare dumt.

Får mye mer ut av pensum om jeg sitter hjemme og går igjennom det selv.



Anonymous poster hash: 0c4f1...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev over her.

Må bare legge til at jeg hadde psykologi som valgfag et semester, og da var det en fryd å gå på forelesning. Utrolig fengende og gledet meg til hver forelesning...

Haha, tror jeg studerer feil fag.....



Anonymous poster hash: 0c4f1...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten unntak.

Fordi jeg er smart! :) For å lære ett fag skikkelig trenger man mer enn en gjennomgang, det er jo bevist at man husker mer for hver gang man går i gjennom stoffet. (Da snakker jeg om å arbeide i gjennom det, tenke i gjennom det, gjennomgå notater osv, ikke bare skumlese gang på gang på gang.)

Forelesning er da et fint supplement til annen lesing og læring.

Anonymous poster hash: c80ea...a49

Veldig enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

- Først leste jeg hele pensumet. Det var som å trene i en annen idrett enn den jeg skulle konkurrere i, sier Ida Øian (26) og tar en slurk av drikkeflaska på Sats Ila i Oslo.

Hun har akkurat gjort ferdig fem års jusstudier, og kan telle på en hånd hvor mange ganger hun har vært innom skolen. Parallelt med studieløpet har hun studert idrett grunnfag og stort sett jobbet fulltid.

http://www.dn.no/talent/article2136557.ece

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg ferdig med å studere, men jeg svarer likevel. Jeg gikk på de aller fleste forelesningene. Det var nyttig å få gått gjennom ting, slik at jeg hadde noen knagger å henge ting på når jeg leste selv. Det var også greit å se hva foreleserene la vekt på. Jeg studerte medisin, og i mange av forelesningene hadde vi pasienter med ulike sykdommer på besøk, og man fikk se og høre deres sykdomshistorie og noen studenter fikk undersøke etter sentrale funn. Dessuten gikk jeg selvfølgelig fordi jeg syntes det var interessant :) Veldig varierende kvalitet på forelesningene, da.

En annen viktig grunn for meg til å gå på forelesninger var det sosiale. Jeg hadde de fleste av vennene mine på studiet (siden jeg flyttet til studiebyen fra et annet sted), og hadde mange koselige kaffepauser og lunsjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Jeg ser ingen grunn til å la være. Det er alltid nyttig å få et annet perspektiv på pensum. Det er også sosialt. Dessuten får du jo inn stoffet flere ganger (om du har forstått at du faktisk må lese litt mer enn to uker før eksamen da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Selvfølgelig. Jeg ser ingen grunn til å la være. Det er alltid nyttig å få et annet perspektiv på pensum. Det er også sosialt. Dessuten får du jo inn stoffet flere ganger (om du har forstått at du faktisk må lese litt mer enn to uker før eksamen da).

Du ser ingen grunn til å la være?

Hva om du for eksempel har en dårlig foreleser og/eller lærer bedre og mer effektivt på egenhånd?

Det sosiale er selvsagt et godt argument, men det er jo også mulig å være på skolen og jobbe med stoffet utenom forelesning. Når jeg spør om folk går på forelesning forespeiler jeg ikke at alternativet er å ligge hjemme og ikke gjøre noe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ingen grunn til å la være?

Hva om du for eksempel har en dårlig foreleser og/eller lærer bedre og mer effektivt på egenhånd?

Det sosiale er selvsagt et godt argument, men det er jo også mulig å være på skolen og jobbe med stoffet utenom forelesning. Når jeg spør om folk går på forelesning forespeiler jeg ikke at alternativet er å ligge hjemme og ikke gjøre noe.

:)

Riktig. Jeg ser ingen grunn til å la være. Jeg er jo på universitetet for å studere, og det er ikke sånn at de få forelesningene man har å ta av spiser opp all tiden. Om foreleser er "dårlig" så har jeg i alle fall fått repetert stoffet, og jeg har fått en formening om hva som vektlegges på eksamen. I tillegg har jeg mulighet til å stille spørsmål til pensum. I dag har de fleste forelesere referansegrupper der man kan gi tilbakemelding på undervisningen underveis. Foreleser skal være EKSTREMT dårlig før jeg synes det er en god unnskyldning til å ikke møte opp. Etter min erfaring syter mange over dårlige forelesere når det egentlig er de som er dårlige studenter. De er misfornøyd med undervisningen, men sier ikke fra og de gidder ikke å forberede seg til forelesningen heller. Det gjelder ikke alle, men jeg har sett en tendens, og den er at de som ikke kommer på forelesning ikke gjør det så bra på eksamen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Riktig. Jeg ser ingen grunn til å la være. Jeg er jo på universitetet for å studere, og det er ikke sånn at de få forelesningene man har å ta av spiser opp all tiden. Om foreleser er "dårlig" så har jeg i alle fall fått repetert stoffet, og jeg har fått en formening om hva som vektlegges på eksamen. I tillegg har jeg mulighet til å stille spørsmål til pensum. I dag har de fleste forelesere referansegrupper der man kan gi tilbakemelding på undervisningen underveis. Foreleser skal være EKSTREMT dårlig før jeg synes det er en god unnskyldning til å ikke møte opp. Etter min erfaring syter mange over dårlige forelesere når det egentlig er de som er dårlige studenter. De er misfornøyd med undervisningen, men sier ikke fra og de gidder ikke å forberede seg til forelesningen heller. Det gjelder ikke alle, men jeg har sett en tendens, og den er at de som ikke kommer på forelesning ikke gjør det så bra på eksamen heller.

Nå er det jo ulikt hvor mange timer man har i forelesning per uke, men det kan utgjøre en god del av dagen og om man ønsker å være mest mulig effektiv skjønner jeg absolutt hvorfor enkelte velger å heller studere på egenhånd om de på den måten disponerer tiden sin bedre.

En bekjent av meg har tatt en bachelor i matematikk og holder på å fullføre mastergraden sin nå og han har så vidt jeg vet ikke vært på en eneste forelesning da han har hatt full jobb i tillegg. Snittet hans er mellom A og B. Jeg tror kanskje ikke han er helt gjennomsnittlig, men allikevel. Det samme gjaldt hun som var nevnt i artikkelen lenger oppe

At de som syter har et problem med sin egen holdning tviler jeg ikke på, men det endrer ikke det faktum at det finnes dårlige forelesere og også folk som lærer best utenom forelesning.

Per i dag går jeg på forelesning i alle fag utenom ett, men vurderer å droppe ut av noen flere. Og grunnene til det har jeg nevnt ovenfor.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man MÅ ikke gå på forelesninger for å gjøre det bra, men det er jo utvilsomt en tendens til bedre karakterer hos dem som gjør det. Sannsynligvis har dette også sammenheng med at de som går på forelesninger generelt er mer motiverte/interesserte enn dem som ikke går.

Det hender jeg har forelesere som bare leser opp fra en power-point han/hun senere legger ut, da gidder jeg ikke gå. Heldigvis er det sjeldent mellom slike på mitt studie. De fleste foreleserne er inspirerende og oppmuntrer også til at studentene skal komme med innspill/spør studentene spørsmål. Det er lærerikt, og man får et godt inntrykk av hva foreleser synes er viktig (som igjen er viktig mtp eksamen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Jeg er selektiv til hvilke forelesninger jeg går på. Jeg har nok å gjøre med barn, deltidsjobb, hus og trening så jeg må disponere tiden min godt. Jeg går i forelesninger jeg føler jeg får nytte av. Resten er jeg kanskje på en gang i blant. Jeg har hatt fag der jeg ikke har møtt opp i forelesning en eneste gang pga at det klaffet dårlig med barn og henting i barnehage, men jeg fikk likevel A. Jeg er flink å møte på skolen da, men det er ikke alltid for å gå på forelesning jeg er der. Ofte kan en dag på lesesalen være mye mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teoretiske emner, slik som jus, går jeg ikke på forelesninger overhodet. For det første fordi jeg bor en times tid unna universitetet. For det andre fordi jeg uten unntak alltid blir kjempetrøtt og ukonsentrert på forelesning, og sliter med å få med meg noe som helst, så det blir egentlig bare bortkastet tid. For det tredje er det mye mer komfortabelt å være hjemme.

I praktiske emner, går jeg på de forelesningene jeg er nødt til å gå på, for å klare prosjektoppgavene.

Er ikke brennende interessert i studiet mitt, så jeg mangler den interessen som kreves for å holde seg våken (bokstavelig talt) når et eller annet mennesker står og prater om noe jeg like fint kan lese om hjemme, i fred og ro.

Jeg har B i snitt, så jeg har klart meg fint så langt.



Anonymous poster hash: 0d1fb...3a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...