Gå til innhold

Går du på forelesning?


Gjest JakeGreen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært veldig selektiv med hvilke forelesninger jeg går på og ikke, det har veldig mye med hvor mye jeg føler at jeg får ut av dem. Men så er jeg en notorisk skippertaksjobber også, da, så uansett så er jeg ikke den som sliter ut forelesningsbenkene :ler:

Men jeg ser jo at jeg absolutt får mer ut av forelesninger enn om jeg bare leser hjemme, som oftest i hvert fall. Så det er mye gidd med i bildet også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

No er det ei stund sidan eg studerte, men då eg gjorde det gjorde eg alt eg kunne for å få med meg forelesningar. Det var min måte å strukturere dagen på, dessutan vart det mykje betre notatar frå forelesing enn frå mi eiga lesing av pensumlitteratur. Og viss det var noko eg lurte på kunne eg spørje forelesaren etter timen. Det redda nok mine eksamenar, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går fordi jeg frykter ting sklir ut hvis ikke. Når jeg først er på skolen pga forelesning er jeg der hele resten av dagen også. Hvis jeg blir hjemme går dagen bort til fri. Jeg er dårlig på å motstå fristelser som tv osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det ei stund sidan eg studerte, men då eg gjorde det gjorde eg alt eg kunne for å få med meg forelesningar. Det var min måte å strukturere dagen på, dessutan vart det mykje betre notatar frå forelesing enn frå mi eiga lesing av pensumlitteratur. Og viss det var noko eg lurte på kunne eg spørje forelesaren etter timen. Det redda nok mine eksamenar, ja.

Dette gjelder for meg også. Nå studerer jeg jus, men tidligere har jeg prøvd meg på mye rart og har alltid falt ut av studiet fordi jeg ikke gikk på forelesningene. Når jeg går på forelesningene så føler jeg at jeg kommer nærmere pensum/stoffet/det jeg skal lære og har bedre kontroll, på en måte. Når jeg tidligere ikke har gått på forelseningene så har jeg følt at pensum har vært "fremmed" og dermed tenkt at "dette kommer jeg ikke til klare". I tillegg så strukturerer det dagene mine, som Alt Godt sier -og jeg får inn en del passivt bare ved å være på forelesningene. Og så slipper jeg dårlig samvittighet! :)

Anbefaler alle å gå på forelesningene sine :)

Anonymous poster hash: 09f02...26d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg går fordi jeg frykter ting sklir ut hvis ikke. Når jeg først er på skolen pga forelesning er jeg der hele resten av dagen også. Hvis jeg blir hjemme går dagen bort til fri. Jeg er dårlig på å motstå fristelser som tv osv.

Dette gjelder også veldig for meg. Hilsen AB #6

Anonymous poster hash: 09f02...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på de jeg følte jeg hadde behov for og de som var obligatoriske såklart. Har alltid vært flink til å studere og å finne ut av ting selv, så en god del ganger tok jeg med studiedager hjemme. Fikk mye ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten unntak.

Fordi jeg er smart! :) For å lære ett fag skikkelig trenger man mer enn en gjennomgang, det er jo bevist at man husker mer for hver gang man går i gjennom stoffet. (Da snakker jeg om å arbeide i gjennom det, tenke i gjennom det, gjennomgå notater osv, ikke bare skumlese gang på gang på gang.)

Forelesning er da et fint supplement til annen lesing og læring.



Anonymous poster hash: c80ea...a49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Fordi:

- hvis faget er enkelt, slipper jeg å lese pensum, gjør bare oppgaver i tillegg til forelesninger

- hvis faget er vanskelig så TRENGER jeg å gå i forelesning

- i noen fag har vi ikke pensumbok og er avhengig av å være i forelesning for å få med oss noe

- og i andre fag går foreleser alltid utenom det man kan lese i pensum, men som er veldig viktig å få med seg (i prosjektledelse diskuterer vi f.eks case under forelesning, mens pensumboka kun forteller om teoriene).

Første året var det vel to fag der det var fullstendig bortkastet å gå i forelesning, men da var jeg så usikker på alt at jeg gikk likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Jeg går som regel på alle, med unntak av noen jeg kommer litt sjeldnere på siden jeg føler jeg ikke får noe særlig ut av det.

Jeg prøver virkelig å slippe å måtte ta skippertak, og da er det for meg viktig å få med meg forelesninger. Lærer mye mer enn jeg gjør hjemme og på kortere tid. Prøver også å sitte mye på biblioteket etterpå, for det er så fristende å stirre i veggen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kun de som har vært obligatoriske. Unntaket var naturfagsforelesningene på høgskolen, de var faktisk kjempespennende og artige. Synes forelesninger generelt er kjedelige og bærer mye preg av opplesning eller oppramsing av det som allerede står i boka.

Jeg leser heller selv enn å kaste vekk tid på forelesning.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på de fleste. Gidder ikke å gå på de jeg ikke får noe som helst ut av, som de hvor foreleseren bare ramser opp det som står i pensum. Da kan jeg like så godt lese selv. Heldigvis har jeg stort sett gode forelesere, noe som resulterer i at jeg går på de aller fleste forelesninger og seminarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på de fleste, men må innrømme at det av og til er litt for fristende å sove litt lengre, og så lese hjemme. Men planen fra nå av er å gå på enda flere, og så bli igjen etterpå på lesesalen. ;) Merker at hybelen fungerer dårlig som arbeidsplass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg studerer noe praktisk og vi har forelesninger der det vises hvordan vi gjør teknikker. Jeg suger i å lese meg til slike ting, jeg må ha noen til å vise meg. I tillegg kan jeg spørre læreren etterpå om det er noe jeg ikke forstår :)

Ellers drar jeg også alltid på de teoretiske forelesningene. Det er obligatorisk i år, det var ikke alltid det de to første årene, men jeg dro som oftest likevel.

Jeg skal jo lese pensum uansett, så det skader ikke å få litt input fra en forelesning. Dessuten liker jeg å ha noe å gå til, ikke bare sitte hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg snart ferdig med min studietid, så helt mot slutten har vi tydeligvis ikke så mye forelesninger, men jeg går på de vi har. De er heldigvis konsentrert i bolker, dvs. en uke av gangen, slik at jeg får med meg alle (bor ikke på studiestedet).

Synes forelesninger kan være nyttig. Kommer selvsagt ann på foreleser og fag, men som regel får jeg med meg ekstra input ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten unntak.

Fordi jeg er smart! :) For å lære ett fag skikkelig trenger man mer enn en gjennomgang, det er jo bevist at man husker mer for hver gang man går i gjennom stoffet. (Da snakker jeg om å arbeide i gjennom det, tenke i gjennom det, gjennomgå notater osv, ikke bare skumlese gang på gang på gang.)

Forelesning er da et fint supplement til annen lesing og læring.

Anonymous poster hash: c80ea...a49

Det har lite å gjøre med din såkalte smarthet, men heller med hvordan du lærer best. Ikke alle som lærer likt.

Endret av Version 2.0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på alle "faste" forelesninger. Leser gjennom pensum først og ser på forelesning som en repetisjon/utdyping av læreboka. Dessuten er jeg alene med barn og har begrensede muligheter til å være sosial på kveldstid, så forelesningene er også en fin sosialiseringsarena for meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest ikke. Ser ingen grunn til å sitte i et auditorium i to timer for å høre på noen som babler i vei om noe jeg allerede har lest. I de fagene hvor jeg synes foreleseren er flink og faget er relativt interessant hender det at jeg gjør noen unntak - særlig hvis de går utover pensum og er tydelig engasjerte i faget sitt; da kan forelesninger være veldig spennende :) Dette semesteret luket jeg ut 2 forelesninger første uken, og har nå bestemt meg for å luke ut forelesningene i fag nr. 3 også. Da er det bare 2 fag igjen som har forelesninger hvor jeg i stor grad møter opp. Jeg møter på de fleste seminarer, da de som oftest har obligatorisk oppmøte (blæ). Har de ikke det, men likevel tilhørende et interessant fag og med en dyktig seminarleder, så møter jeg likevel. Det har mye å si for meg - uengasjerte masterstudenter som bare er middels gode i faget sitt, og som kun er seminarledere pga. de tjener noen kroner og får cred fra kontaktpersonen sin gidder jeg ikke kaste bort tid på.

Liker meg bedre på enkelte lesesaler - da kan jeg lese i fred og ro, akkurat sånn jeg liker det :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...