Gå til innhold

Ingen bøker i bokhyllen - turn off?


Gjest bråkar

Anbefalte innlegg

Ville boken hatt samme verdi for deg om det var en paperback?

Tja, boka er laget slik at den egentlig ikke kan lages i paper back, den er mye større enn din vanlige bok, sidene er større en A4 ark, med mye store illustrasjoner, så kan ikke se for meg den som paperback.

Men hadde de greid å lage en paper back, så ja den ville hatt samme verdi for meg, men ikke når det kom til dens egentlige penge verdi. Kosta meg 1600kr og nå er verdien på brukte koper på ca. 2000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oljelampe. stearinlys. nordnorge om sommeren. mulighetene er mange.

Jeg syntes nå stearinlys gir litt for lite effekt til å være et godt leselys, med mindre man har mange av de. Men da er man jo igjen ikke like uavhengig av tilførsel av lys med mindre man leser ute. Samme med oljelampe, selv om de kanskje er gode nok til å være leselys så er det en avhengighet. Et nettbrett har egen belysning.

Anonymous poster hash: 57287...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og godt leselys krever da normalt strøm i disse dager, med mindre man leser utendørs. Dagens lesebrett har dessuten såpass god batterikapasitet at en kan lese ganske lenge før en må lade. Anonymous poster hash: 57287...648

Folk har fått hodepine av å lese på Kindle. I tillegg med en del ebøker må man ha tilgang på wifi. Ingen wifi gjør at man ikke kan lese. Så sitter man der en dag med eboken sin og den fungerer bare ikke. Hva da?

Anonymous poster hash: fc59e...5c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, boka er laget slik at den egentlig ikke kan lages i paper back, den er mye større enn din vanlige bok, sidene er større en A4 ark, med mye store illustrasjoner, så kan ikke se for meg den som paperback.

Men hadde de greid å lage en paper back, så ja den ville hatt samme verdi for meg, men ikke når det kom til dens egentlige penge verdi. Kosta meg 1600kr og nå er verdien på brukte koper på ca. 2000kr

Dette er litt av problemet med å skille mellom bokglede og bokluksus. Jeg har dette problemet med flere av mine tegneserier selv. Flere av mine album og serier er så verdifulle at det faktisk er glemmesak å lese dem. Jeg har album verdsatt til et par tusenlapper, og det triste med disse er at de er så dyre fordi det ikke eksisterer flere av dem. Jeg har flere utgaver av de albumene av Clever & Smart, feks, som rett og slett ble forbudte i Norge etter at barneombud Torgersen anmeldte dem. Disse er hypersjeldne og verd 700-1000 kroner stykket. Jeg har lest dem en gang. Sånt er bare synd, for det er jo der for å brukes. Jeg har naturlig nok en del venner og bekjentskaper innenfor tegneserie-fanatismen, og et par av dem irriterer meg litt med dette at de ikke vil ha produktet før det faktisk begynner koste masse eller har potensielt en større verdi i fremtiden. Selvfølgelig tar jeg vare på ting som dette, men om jeg kan velge så prioriterer jeg den jeg kan åpne permene på og ikke griner meg i søvn fordi jeg laget fettflekker med fingrene mine.

Derfor kjøper jeg helst ikke samle-eksemplarer av bøker etc, fordi de blir nettopp det - samlegjenstander.

Man kan argumentere at jeg samler jo, men jeg ser ikke formålet med en samling som ikke er der for å brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har fått hodepine av å lese på Kindle. I tillegg med en del ebøker må man ha tilgang på wifi. Ingen wifi gjør at man ikke kan lese. Så sitter man der en dag med eboken sin og den fungerer bare ikke. Hva da?

Anonymous poster hash: fc59e...5c8

Man velger en type som ikke er avhengig av kontinuerlig nettilgang. Skjermene på mange modeller blir også bedre og bedre og for min del så er det like lite (eller mye) slitsomt å lese på en moderne skjerm som å lese noe på papir. Man kan også kompensere med et passelig lys i bakgrunnen i rommet hvis det blir for slitsomt. Det er jo også en avhengighet, men det samme må man jo gjøre med papirbøker.

Anonymous poster hash: 57287...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Ja, det er turn off.

En mann må ha en fornuftig bok/musikk/avis/film/tidsskriftsamling på det ene eller andre vis(kan godt være digitalt&fysisk blanda) for at jeg skal bli med hjem, eller i det hele tatt gidde å ha en lengre samtale.

Ulovlig nedlasting er dog ikke lov, folk som laster ned det de påstår er favorittlåter/bøker/filmer er som pest&kolera tilsammen. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man velger en type som ikke er avhengig av kontinuerlig nettilgang. Skjermene på mange modeller blir også bedre og bedre og for min del så er det like lite (eller mye) slitsomt å lese på en moderne skjerm som å lese noe på papir. Man kan også kompensere med et passelig lys i bakgrunnen i rommet hvis det blir for slitsomt. Det er jo også en avhengighet, men det samme må man jo gjøre med papirbøker. Anonymous poster hash: 57287...648

Og hvis eboken en dag ikke fungerer, hva da? Nok av elektronikk som stopper å fungere sånn uten videre.

Anonymous poster hash: fc59e...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min eier ingen bøker, bare noen halvsnuskete blader.

Jeg har vokst opp med bøker, forfatter til far, ivrig kronikkskribent til mor, annen familie innenfor teater og riksmålsgreier etc., så jeg er flasket opp på litteratur.

Ble storleser som 10-åring, slukte 1001 natt som 12-åring og har lest dem igjen flere ganger siden.

Har igrunnen lest 2-3 fete bøker i uka siden dengang, jo tykkere jo bedre. Har aldri klart å kvitte meg med noen, helt til jeg måtte pga flytting, og ga bort sånn ca 50 fulle banankasser med bøker. Nå har jeg bare 10 kasser igjen i bokhyllen på et soverom siden det ikke er plass i stua, og jeg savner dem sårt.

Men kjæresten står ikke tilbake for meg på noen som helst måte. Kanskje tvert i mot, han følger med på andre medier.

Bøkene mine kan jeg prate med andre om. Forresten har jeg ikke så stort behov for å snakke om dem, jeg opplever dem. Også må jeg fleipe med 42 i tide og utide, og hadde stor glede av Ringenes herre og Sofies verden (da var jeg litt forvirret en stund).



Anonymous poster hash: 8530f...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis eboken en dag ikke fungerer, hva da? Nok av elektronikk som stopper å fungere sånn uten videre.

Anonymous poster hash: fc59e...5c8

Disse enhetene fungerer svært godt i dag, de slutter å fungere sånn uten videre ganske sjelden (Og jeg har tidligere jobbet i miljø med mange slike enheter). Det er også relativt billig å anskaffe nytt.

Uansett er ikke dette noe argument i dag, for man er avhengig av elektronikk på områder som har en mye større konsekvens enn hvis e-boka slutter å fungere en dag. Alt fra all elektronikken hjemme hos deg selv til overvåkingssystemer hos din strømleverandør eller vanntilførsel, til bilen eller vaskemaskinen din. Man kommer ikke unna en liten risiko for at ting slutter å fungere i 2013.

Anonymous poster hash: 57287...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bokhylle hvis det ikke er bøker i den? Har den da oppfyllt sin funksjon?



Anonymous poster hash: 16ea4...184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis eboken en dag ikke fungerer, hva da? Nok av elektronikk som stopper å fungere sånn uten videre.

Anonymous poster hash: fc59e...5c8

Dette skjedde meg for et par år siden.

Jeg tok kontakt med Amazon fredag ettermiddag, mandag før lunsj sto budet på døren min med en ny Kindle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bokhylle hvis det ikke er bøker i den? Har den da oppfyllt sin funksjon? Anonymous poster hash: 16ea4...184

Da er det vel bare en hylle.

Anonymous poster hash: fc59e...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker er en nødvendighet. Har mange som det er umulig å få tak i igjen, så her hadde det blitt krise om det hadde begynt å brenne f.eks. Men har pga hylleplassmangel gått mer over på Kindle-app og lydbøker. Det fungerer veldig greit. Og jeg har hatt problemet med at et brett sluttet å virke. Da var det veldig greit at boksamlingen min faktisk var lagret i skyen og jeg kunne lese videre så snart jeg hadde kjøpt et nytt nettbrett. (Ja, Kindle visste nøyaktig hvor jeg var i boken)

Over til spørsmålet: Jeg kommer aldri til å dra på ONS eller lignende, men jeg ville være skeptisk når jeg kom hjem til min (potensielle) kjæreste første gangen og det ikke var noen bøker å se i boligen, og han ikke forsto Ringenes Herre-referanser eller lignende. Han kan godt være låner, brettbruker og/eller kaster, bare han har lest mer enn et par skjønnlitterære bøker i sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir bort bøkene når jeg er ferdig med de om jeg kjøper. Ellers låner jeg på biblioteket. Sykt unødvendig og fylle opp hyller med bøker! Er vel enkelte som bruker fulle bokhyller som show off. Kom og se hvor intellektuell jeg er ! Nei , bøker i hyller gjør ingen nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hverken kaster eller gir bort bøkene mine, da jeg ofte leser samme bøker nå og da, etter et par år får jeg lyst til å lese dem igjen, pluss de funker som oppslagsverk når jeg ca. husker noe men må sjekke fakta nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kaster bøker om de er veldig slitte eller skitne. Typisk paperbacks som har vært godt brukt/vært med på tur og blitt sølt på/vært med på jobb. På noen av dem har jo bindingen gått i oppløsning eller sider osv falt ut.

Ser ikke det helt store problemet med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thumbs_we_need_to_make_books_cool_again_

Inspirert av problemstillingen om hvorvidt man kan knulle en offentlig ansatt eller ikke - knuller man folk som ikke leser eller respekterer kunnskap?

Først og fremst, John Waters kan man si mye om...

Har overhode ikke lyst til å ha en bokhylle full av bøker. De bøkene jeg leser låner jeg på biblioteket. Syns problemstillingen er like latterlig som de andre trådene. Jeg bryr meg om mat, musikk, fysisk aktivitet, sykling osv... Jeg kan godt lage en like latterlig tråd om at det er turnoff fordi man ikke fordyper seg i musikkhistorie eller lager mat fra bunnen av.... Men det vil jeg ikke. Jeg syns nemlig det er fint at man har ulike interesser man henger seg opp i.

Det som er mest tiltrekkende hos mennesker er at de er seg selv, og ekte, og ikke som alle andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er turn off med boknerder, gamere, rollespillere, nettavhengige osv ?....

Kanskje det er mest av alt av tennende med mennesker som fyller livet sitt med fantasi og ikke ekte mennesker, ekte opplevelser og egenopplevde erfaringer ?



Anonymous poster hash: f4a2a...b2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...