Gå til innhold

hvor viktig er det med deltidsjobb ved siden av studiene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Conradine

Enig. Ingen som har sett på mine karakterer heller. Det vil si: de har vel sett på dem, men det har liksom ikke vært særlig viktig. Derimot har jobbene jeg har hatt vært viktigere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Akkurat det kommer nok helt an på hva slags studier og hva slags jobber man søker.

Man har ikke sjanse til trainee-stillinger ol i oljeindustrien for eksempel uten toppkarakterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å jobbe neste semester for erfaringens skyld. Jeg har råd til å ikke jobbe, men selvsagt skulle jeg gjerne hatt mer cash - det handler mest om at jeg bor i England og jobbmarkedet, spesielt deltid, er helt håpløst.

Så jeg leter etter frivillig arbeid. Både for å sette på CVen, ta del i noe sosialt, forhåpentligvis gjøre noe verdifullt arbeid samt kanskje gå en fot innenfor til en senere betalt stilling.

Jeg er riktignok forsinket i studiene så gjør alt jeg kan for å plusse på ekstra erfaringer, deltidskurs og jobber.

Når jeg har vært i jobbintervju spør de om graden, hva mine egenskaper er, tidligere jobber og oppgaver. Jeg går siste året bachelor med hvordan jeg ligger an og karakterer har jeg egentlig aldri blitt spurt om, selv for stillinger som involverer økonomi.

Nettverk betyr også mye. Det er kjent at jusverdenen er ekstremt fokusert på karakterer. Min søster hadde svært dårlige karakterer men fikk seg en sekretærstilling i et prestisjetungt advokatselskap underveis i studiene. Ikke at hun ikke ellers er flink, men et par av partnerne var studiekamerater av pappa så det har jo noe å si... Hun gjorde en god innsats når hun først var der og fikk tilbud om å senere jobbe der som fullmektig.

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke igjen sitatet når jeg søkte, men jeg mener at rektoren på NTNU har frarådet studentene å ha deltidsjobb fordi det vil gå utover studiene.

En kamerat av meg som gikk på NHH fikk også beskjed med en av foreleserne om at det var bare å glemme å jobbe deltid om de var interessert i å gjøre det bra.

Den samme beskjeden fikk vi da vi begynte på master, at vi bare burde glemme deltidsjobbing fordi studiet krevde så mye tid...

...vel, jeg har aldri hatt så mye tid til overs som da, så jeg begynte raskt å jobbe likevel. Forelesere har ikke alltid helt bakkekontakt, og tror at arbeidsmengden er mye større enn den er (mens noen tror den er mindre, har heldigvis ikke hatt så mange av den typen). Så jeg har både jobbet og beholdt A-snittet.

Men ja, det varierer enormt fra studie til studie, og person til person. Men ikke lytt til forelesere/rektorer når de gir slike råd - lytt til dine egne erfaringer! Man ser raskt om man har kapasitet til deltidsjobb eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Den samme beskjeden fikk vi da vi begynte på master, at vi bare burde glemme deltidsjobbing fordi studiet krevde så mye tid...

...vel, jeg har aldri hatt så mye tid til overs som da, så jeg begynte raskt å jobbe likevel. Forelesere har ikke alltid helt bakkekontakt, og tror at arbeidsmengden er mye større enn den er (mens noen tror den er mindre, har heldigvis ikke hatt så mange av den typen). Så jeg har både jobbet og beholdt A-snittet.

Men ja, det varierer enormt fra studie til studie, og person til person. Men ikke lytt til forelesere/rektorer når de gir slike råd - lytt til dine egne erfaringer! Man ser raskt om man har kapasitet til deltidsjobb eller ei.

Impressive.

Hva har du studert?

Slik jobbmarkedet har vært de siste årene både for sivilingeniører, siviløkonomer og lignende, tviler jeg på at deltidsjobbing ved siden av studiene har noe særlig betydning om karakterene er på plass og du gjør en bra presentasjon på et jobbintervju.

Men har du hatt en relevant og interessant deltidsjobb er det nok en stor bonus.

Det jeg ser vedrørende tidsbruk på egne studier og også ellers i livet er at det er lett å sløse med tid når man har mye av det, så jeg tør tippe at de fleste fulltidsstudenter ikke bruker tiden sin effektivt.

En av mine kamerater som gjorde det veldig bra jobbet utrolig mye med studiene, men jeg stiller spørsmål ved marginal nytteverdi på de siste tre timene i studiedagen hans og hvor mange av de 12-14 timene som faktisk var effektive.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge deltidsjobbingen ikke går utover studiene. Møtte noen studenter som klikka over at det var obligatorisk oppmøte en helg, og at de ikke kunne fordi de måtte jobbe.

Da prioriterer man feil, det er en grunn til at ting er obligatoriske og ikke noe som forelesere finner på "fordi det er så gøy å plage studenter".

Mange som jeg studerte med hadde kun sommerjobber og brukte de oppsparte pengene der slik at de fokuserte mer på skole. I vårt yrke må vi ha bra karakter ellers får man ikke jobb.

Endret av Karabista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det kommer nok helt an på hva slags studier og hva slags jobber man søker.

Man har ikke sjanse til trainee-stillinger ol i oljeindustrien for eksempel uten toppkarakterer.

Jo, det er klart, unntak vil det alltid være, og særlig til stillinger med mange om benet. Men det er som min mor sier (hun er selv sjef) at hun ansetter heller noen med 5 års erfaring og C i snitt enn noen med A i snitt uten erfaring (vi snakker da om relevant utdannelse). Har man gode referanser og erfaring kan det veie opp for veldig mye. Nåværende jobb fikk jeg selv uten formell utdanning, andre som har samme jobb som meg har derimot relevant utdannelse og høye karakterer, men ingen erfaring.

Jeg tror man skal ha svært dårlige karakterer i kombinasjon med ingen/dårlige referanser og null erfaring for å ikke ha sjans i mange bransjer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok an på hva du studerer. Noen studier er så tidkrevende at ingen arbeidsgiver med kjennskap til bransjen forventer at du skal ha jobb ved siden av (en del siv-ing-studier for eksempel. Jeg har en fetter som er nyutdannet fra NTNU og gikk rett i super jobb. Han jobbet ikke ved siden av studiene, men hadde sommerjobber - relevante og ikke relevante). I andre situasjoner har man TID til å jobbe noe uten at det egentlig går utover tid og overskudd til studiene. Da kan det i hvert fall være en fordel å jobbe for å få mer oppdaterte referanser, for referanser er det faktisk ganske viktig å ha.



Anonymous poster hash: 28e46...67f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jo, det er klart, unntak vil det alltid være, og særlig til stillinger med mange om benet. Men det er som min mor sier (hun er selv sjef) at hun ansetter heller noen med 5 års erfaring og C i snitt enn noen med A i snitt uten erfaring (vi snakker da om relevant utdannelse). Har man gode referanser og erfaring kan det veie opp for veldig mye. Nåværende jobb fikk jeg selv uten formell utdanning, andre som har samme jobb som meg har derimot relevant utdannelse og høye karakterer, men ingen erfaring.

Jeg tror man skal ha svært dårlige karakterer i kombinasjon med ingen/dårlige referanser og null erfaring for å ikke ha sjans i mange bransjer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Om du skal jobbe med modellering av reservoar og brønnstrømning i oljebransjen tror jeg det blir mer satt pris på at du har A i snitt i relevante fag uten jobberfaring, enn at du har C i snitt fordi du har jobbet for mye i kassa på Rimi ved siden av.

I andre jobber er personlige egenskaper langt mer viktige enn karakterer.

Uansett er vi heldige her i Norge med det at arbeidsledigheten har vært og er svært lav, noe som gjør etterspørselen etter arbeidskraft jevnt over stor. Derfor får til og med ingeniører som ikke har bestått bachelor jobbtilbud, selv om de trolig ikke får de beste jobbene.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal jobbe med modellering av reservoar og brønnstrømning i oljebransjen tror jeg det blir mer satt pris på at du har A i snitt i relevante fag uten jobberfaring, enn at du har C i snitt fordi du har jobbet for mye i kassa på Rimi ved siden av.

I andre jobber er personlige egenskaper langt mer viktige enn karakterer.

Uansett er vi heldige her i Norge med det at arbeidsledigheten har vært og er svært lav, noe som gjør etterspørselen etter arbeidskraft jevnt over stor. Derfor får til og med ingeniører som ikke har bestått bachelor jobbtilbud, selv om de trolig ikke får de beste jobbene.

:)

Ja, det skrev jeg jo også, hvis du faktisk leste det jeg skrev.(..) Og jeg snakker særlig om relevant erfaring, ikke nødvendigvis om kassa på Rimi, med mindre kassajobben faktisk er relevant på jobben man søker. Regner med at du forsto såpass. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Ja, det skrev jeg jo også, hvis du faktisk leste det jeg skrev.(..) Og jeg snakker særlig om relevant erfaring, ikke nødvendigvis om kassa på Rimi, med mindre kassajobben faktisk er relevant på jobben man søker. Regner med at du forsto såpass. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Ikke vær så streng da.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt snevert å tenke at enten jobber man og får fårlige karakterer, eller så jobber man ikke, og får gode karakterer? Man kan fint jobbe litt, type annenhver helg, helt uten at det går ut over karaktererne. Husker selv da jeg studerte at jeg jobbet gjenomsnittlig en dag i uka, helger eller kveldstid. Det gikk ikke ut over tiden jeg ellers ville brukt på skole. Den tiden ville jeg nok uansett ha brukt på cafe med venner, på trening eller foran TVen. Jeg fikk meget gode karakterer, og hadde i tillegg en referanse som gikk god for at jeg er presis, har god arbeidsmoral og fungerer godt i arbeidsmiljøet. Dette var absolutt en fordel da jeg søkte jobb.

De fleste gjør det bra på skolen om de er der 8-16 hver dag. Da går det helt greit å jobbe annenhver lørdag og en kveld innimellom i tillegg. Sunn frisk ungdom greier da det helt utmerket.



Anonymous poster hash: 691d6...a60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impressive.

Hva har du studert?

Slik jobbmarkedet har vært de siste årene både for sivilingeniører, siviløkonomer og lignende, tviler jeg på at deltidsjobbing ved siden av studiene har noe særlig betydning om karakterene er på plass og du gjør en bra presentasjon på et jobbintervju.

Men har du hatt en relevant og interessant deltidsjobb er det nok en stor bonus.

Det jeg ser vedrørende tidsbruk på egne studier og også ellers i livet er at det er lett å sløse med tid når man har mye av det, så jeg tør tippe at de fleste fulltidsstudenter ikke bruker tiden sin effektivt.

En av mine kamerater som gjorde det veldig bra jobbet utrolig mye med studiene, men jeg stiller spørsmål ved marginal nytteverdi på de siste tre timene i studiedagen hans og hvor mange av de 12-14 timene som faktisk var effektive.

:)

Siv.øk. (men ikke på NHH, så ikke sikkert jeg hadde greid det samme der. ;) Poenget var bare at forelesere har ikke snøring på hva de snakker om til tider).

Det begynner å bli mange siviløkonomer nå etterhvert, og det er ikke lenger like lett å kapre de gode jobbene selv om man har gode karakterer, og til syvende og sist sorterer man gjerne på erfaring. Men man blir absolutt ikke arbeidsledig heller - men om man vil sikte litt høyere, vil erfaring hjelpe på. Økonomistudenter er jo dessuten litt besatt av å være engasjert i frivillige verv, så det er ikke mange uten erfaring.

Og helt enig - jo mer tid man har, jo mer sløser man! Så om man har rett for å sløse bort tid kan en deltidsjobb hjelpe en med å fokusere bedre på studiene. Eventuelt får det en til å droppe studiene helt, kjenner noen sånne også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siv.øk. (men ikke på NHH, så ikke sikkert jeg hadde greid det samme der. ;) Poenget var bare at forelesere har ikke snøring på hva de snakker om til tider).

Det begynner å bli mange siviløkonomer nå etterhvert, og det er ikke lenger like lett å kapre de gode jobbene selv om man har gode karakterer, og til syvende og sist sorterer man gjerne på erfaring. Men man blir absolutt ikke arbeidsledig heller - men om man vil sikte litt høyere, vil erfaring hjelpe på. Økonomistudenter er jo dessuten litt besatt av å være engasjert i frivillige verv, så det er ikke mange uten erfaring.

Og helt enig - jo mer tid man har, jo mer sløser man! Så om man har rett for å sløse bort tid kan en deltidsjobb hjelpe en med å fokusere bedre på studiene. Eventuelt får det en til å droppe studiene helt, kjenner noen sånne også. :ler:

Svært kort innlegg, svært bra innlegg. :P

Anonymous poster hash: 93464...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge deltidsjobbingen ikke går utover studiene. Møtte noen studenter som klikka over at det var obligatorisk oppmøte en helg, og at de ikke kunne fordi de måtte jobbe.

Da prioriterer man feil, det er en grunn til at ting er obligatoriske og ikke noe som forelesere finner på "fordi det er så gøy å plage studenter".

Mange som jeg studerte med hadde kun sommerjobber og brukte de oppsparte pengene der slik at de fokuserte mer på skole. I vårt yrke må vi ha bra karakter ellers får man ikke jobb.

Hvilken yrke utdanner du deg innenfor?

Anonymous poster hash: 1c400...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig utdanna nå, møtte noen jeg kjenner som studerer nå det samme som meg. Mitt yrke er så lite og igjenkjennelig at jeg velger å ikke svare på det, men kan si såpass at uansett fag så er det en grunn til at enkelte ting er obligatoriske.

Mange ting jeg først synes var teit å måtte dra på fordi det var obligatorisk og gjerne i helger, men etterhvert fikk jeg meg en skikkelig aha opplevelse. Mye som man kan erfare utenfor skolen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...