Gå til innhold

hvor viktig er det med deltidsjobb ved siden av studiene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en såpass heldig situasjon at jeg har råd ( til en viss grad) til å være fulltidsstudent og greier å overleve på studielånet, uten å måtte ha jobb ved siden av, hvis jeg aksepterer litt dårligere råd det siste året på bacheloren.

Men så sies det jo at det er viktig å få arbeidserfaring også, i forhold til hvor enkelt det vil bli å få jobb etter studiene. Noen her inne som har tips til egentlig hva som er lurt å gjøre nå når jeg faktisk kan la være å jobbe ved siden av også?

Er det best å satse fullt på studiene å få knall karakterer eller vil det bli lettere å få en bra jobb med jobbreferanser og litt dårligere karakterer.

Har noen referanser fra før, men det er for det meste fra sommerjobber fra langt tilbake og avisbud da jeg var 14 år liksom.

Det skal være fullt mulig å få jobb med bare bachelor innenfor det jeg studerer, men de beste jobbene vil jo gå til de beste kandidatene.



Anonymous poster hash: ffe78...09d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er alltid SUMMEN av det du har gjort.

Feks 100% stilling + C i snitt og ingen verv = God kandidat

40% stilling + B i snitt = God kandidat

50% stilling + C i snitt + tillitsverv = god kandidat

Aktiv sportsutøver på høyt nivå + C i snitt = God kandidat

Null jobb, null verv og A i snitt = god kandidat

Dagdriver, null verv og C i snitt = Vi tar noen andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at deltidsjobb/sommerjobb er gull verdt mtp referanser, møte de riktige personer og å "få en fot innenfor".

Anonymous poster hash: 1dfc1...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at deltidsjobb/sommerjobb er gull verdt mtp referanser, møte de riktige personer og å "få en fot innenfor".

Anonymous poster hash: 1dfc1...d71

Ja, det er akkurat det....men i en jobbsøkersituasjon lurer jeg på om det vil veie sterkest å ha knall karakterer ( i en bransje karakterer faktisk teller en del), men ingen nyere referanser eller mer gjennomsnittlige karakterer og referanser av nyere dato......

Anonymous poster hash: ffe78...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det....men i en jobbsøkersituasjon lurer jeg på om det vil veie sterkest å ha knall karakterer ( i en bransje karakterer faktisk teller en del), men ingen nyere referanser eller mer gjennomsnittlige karakterer og referanser av nyere dato......

Anonymous poster hash: ffe78...09d

1. Du må kunne vise til at du kan jobbe, levere. Studenter har gjerne 3 uker på noe, i arbeidslivet kan du få beskjed om å ha samme resultat ferdig 24 timer senere. Samtidig at du kan levere over tid og kontinuerlig.

2. Vise til god arbeidsmoral, dette kan du argumentere deg til. Hvis du feks er svært velorganisert, holder kalenderen oppdater og får gjort alt du ønsker og virkelig kan si dette med hånden på hjertet. Så vil folk tro på deg, da har du god moral, da betyr ikke det noe mer.

3. Du bør har ett kontaktnettverk, men studievenner, forelesere og andre du har møtt opp i gjennom studiene dine er like relevant som noe annet. Helst noen du har jobbet sammen med, som kan si litt om hvordan han eller hun opplevde det.

Å skaffe seg en jobb er en "enkel måte" å bevise de tingene her på, men du kan gjør hva du vil.

Anonymous poster hash: 93464...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått nåværende jobb hvis jeg ikke hadde jobbet 50% ved siden av studiene. Det var faktisk helt avgjørende for den fulltidsjobben jeg nå i dag har, rett og slett fordi den er relevant til nåværende jobb. I tillegg drev jeg mye med politisk og frivillig arbeid, noe bedriften jeg jobber syntes var veldig positivt, selv om mine sjefer kanskje ikke står på samme side politisk. For dem er det viktigst med kunnskapsrike, ansvarsfulle og engasjerte arbeidstakere. Jeg ble ansatt selv om jeg manglet den formelle utdannelsen, min erfaring fra studiene veide opp for det.

Så ja, jobb ved siden av studier kan være viktig. Dessuten kan det gi videre muligheter og man bygger også opp et nettverk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

INGEN når jeg har søkt jobb som sosionom har bedt om å få se vitnemålet mitt med karakterer, de vil kun se diplomet som bekrefter bachelorgraden min i sosialt arbeid.

Jeg jobbet ikke ved studiene fordi jeg klarte meg supert på stipend og lån, og har lærevansker så hadde mer enn nok med studiet (fikk ikke noe i ekstra stipend pga lærevansker, hvis noen trur det). Men hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg kanskje jobbet litt den gangen, er jo bra å ha på CV'en. Men det var få jeg kjente når jeg studerte som jobbet ved siden av studiene, dette er ca 10 år siden så kanskje akkurat det har endret seg. Den gangen klarte jo folk seg på stipend og lån, var ikke de grusom høye leieprisene som nå.



Anonymous poster hash: 69117...921
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ingen som har sett på mine karakterer heller. Det vil si: de har vel sett på dem, men det har liksom ikke vært særlig viktig. Derimot har jobbene jeg har hatt vært viktigere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke deltidsjobb ved siden av studiene, men jeg jobbet hver sommer i et par måneder. Det at jeg ikke hadde deltidsjobb er noe jeg angret på da jeg skulle søke jobb etter endte studier. Jeg skulle ønske at jeg hadde jobbet litt med å finne deltidsjobb som var relevant for de jobbene jeg ønsket når jeg ble ferdig, for jeg merket at min manglende erfaring gjorde jobbsøkingen vanskelig. Jeg ville ikke nødvendigvis hatt deltidsjobb hele veien skulle jeg valgt om igjen, men jeg ville prøvd å finne noe i hvert fall de siste par årene jeg studerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en undersøkelse for ca et års tid siden(?) hvor ferdigutdannede sivilingeniører fra NTNU svarte på blant annet spørsmål om lønn, arbeidserfaring og verv. Denne undersøkelsen konkluderte visst med at de med gode karakterer (A) hadde ganske mye høyere lønn enn de som hadde erfaring fra arbeid/verv og ikke fullt så gode karakterer (B-C i snitt).



Anonymous poster hash: 10e55...d0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er kjempeviktig med deltidsjobb, men jeg vil anta at det ikke ser bra ut om du heller ikke har gjort noe på sommeren.

Hva "noe" er, derimot, er vel mer åpent. Det beste er vel lønnet eller ulønnet arbeid relatert til utdannelsen din.



Anonymous poster hash: c5650...289
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du utdanner deg som og hvilke eventuelle relevante deltidsjobber du kan få, men om du for eksempel bare jobber noen timer en gang i uka går jo ikke det fryktelig utover studiene uansett så sper du på økonomien OG får noe å ha på CV'en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er vel at de ser at du ikke bare loker rundt og gjør ingenting. Engasjer deg hvert fall i noe.

Samtidig bør det jo være ok å "bare" holde på med studier også. Om man ikke har kapasitet til mer...

Alle kan jo ikke være duracell-kaniner som klarer å sjonglere frivillig arbeid, jobb OG studier. Er vel ikke som man nødvendigvis har en ekstrajobb i tillegg til den vanlige jobben når man begynner å jobbe heller. For noen er studier nok og det burde jo være ok.

Anonymous poster hash: faa98...252

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke rart folk blir utbrent med de krav som stilles til folk i dag. Samfunnet har ADHD



Anonymous poster hash: faa98...252
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte idag at 3/4 studenter mente de hang etter mtp pensum og karakterer fordi de må jobbe ved siden av studiene. Jeg jobbet litt deltid ved siden av mitt studie, men måtte avslutte det når jeg ble alenemor. Vi hadde sykt mye praksis på mitt studie, så det var rett og slett for krevende å skulle jobbe andre plasser i tillegg til studier, praksis og barn.

Er det mye praksis i studiet ditt og hvor relevant tror du det er med jobberfaring innen det du holder på å bli? Det er selvsagt vel og flott med litt erfaring, men det er ennå mer viktig at du henger med på studiet og lærer det som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Conradine

Jeg snakket om dette med noen jeg jobber sammen med. Det er personer med høy utdannelse fra NTH (NTNU) og de sier at ingen jobbet ved siden av studiene på den tiden. Vi snakker her om personer i 50-årsalderen. De jobbet i feriene, ellers konsentrerte de seg kun om studiene. Alle har i dag forskjellige sjefsingeniørstillinger og tjener "flesk". De mener at all jobbingen til mange studenter i dag går utover prestasjonene på universitetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for erfaringens skyld :) Bare rundt 20%, sånn for å få småpenger i lomma, og for å kunne reise litt innimellom. Hadde fint klart meg uten jobb, men synes det er greit å ha litt å rutte med. I tillegg synes jeg det er viktig å ha noe på CVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOE erfaring bør du få deg, enten det er deltidsjobb, delvis relevant sommerjobb eller frivillige verv som direkte eller indirekte er relevante. Det er veldig, veldig vanskelig å skrive en god jobbsøknad om det eneste man har gjort utenom studiene er å sitte i kassa på Rema for eksempel - hvis du ikke søker en jobb hvor kundeservice er veldig viktig da, eller du har fått mye ekstra ansvar på jobb. Jeg har selv en del relevant erfaring, og prøver å hjelpe venner med søknader, og ser hvor utrolig vanskelig det er å hjelpe dem når de bare har studert og jobbet i en ganske irrelevant stilling. Det er nok ikke umulig for dem å få jobb, men det er bare så mye lettere å skrive en søknad når man har litt ulik erfaring å ta frem!

Men du kan altså heller fokusere på en relevant sommerjobb, enn en deltidsjobb. Eller kanskje du etterhvert finner et spennende verv å engasjere deg i? Kanskje du blir stud.ass? Finner en deltidsjobb som bare er noen timer i uka? Jobb trenger absolutt ikke gå utover studiene, det er flere i min klasse som har jobbet 20-50% og fortsatt har B i snitt, men det kommer jo an på kapasiteten man har.

Hvis du tror at en jobb går utover karakterene dine, og det ikke dukker opp en fantastisk jobbmulighet, så ville jeg ventet til sommeren med å samle erfaring. Men vær tidlig ute med å søke jobber, og vær obs på internships og lignende! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg fant ikke igjen sitatet når jeg søkte, men jeg mener at rektoren på NTNU har frarådet studentene å ha deltidsjobb fordi det vil gå utover studiene.

En kamerat av meg som gikk på NHH fikk også beskjed med en av foreleserne om at det var bare å glemme å jobbe deltid om de var interessert i å gjøre det bra.

Som arbeidsgiver hadde jeg heller ansatt en A-student som kanskje jobbet i ferier enn en D-student som jobbet deltid på Rimi gjennom studiene. Greier du å kombinere arbeid med toppkarakterer, så er det sannsynligvis å foretrekke, men det er ikke alle studier det er mulig, i hvert fall for vanlige mennesker.

Så jeg mener det er litt avhengig av hva slags studie det er snakk om, hvordan du er som person og også hva slags type deltidsjobb det er snakk om.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...