Gå til innhold

Kan jobben kreve at jeg legger ut for dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forbindelse med jobb har jeg flere ganger lagt ut for småting, opptil 300,-, og så får refundert på lønninga.

Er ikke på jobb i dag, men fikk melding fra avdelingsleder i dag om at jeg måtte kjøpe et gavekort på 1000,- til i morgen til en kollega som gifter seg til helgen.

Denne mnd har jeg flyttet og hatt reiseutgifter pga venners bryllup, andre feiringer i familie osv, så om jeg bruker 1000,- på dette har jeg 300,- til meg og barnet mitt fram til neste helg (15/9), som da skal dekke bensin og ting vi måtte ønske å finne på (mat har vi).

Ja, jeg HAR en bufferkonto, men føler det er feil at jeg skal bruke denne på gavekort til en kollega når jeg ikke har noe i min kontrakt om dette med utlegg, det er kun blitt gjort sånn fordi det har vært lettvint noen ganger.

Hvordan ville du som arbeidsgiver reagert på å få nei på en slik forespørsel?

Anonymous poster hash: 0f618...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg arbeidsgiver, men ville vel ikke reagert nevneverdig på det akkurat i dette tilfellet.

Reiser selv en del i jobben, dersom det er nært lønningsdag og slapp konto, bruker jeg kredittkort og betaler reisen med. Reiseregningen utbetales uansett rakst, og dekker utestående før det påløper renter.

Når det her er snakk om en gave til en kollega, ville jeg ikke umiddelbart sagt det var greit å gjøre det på denne måten.

Hvorfor kan ikke avdelingslederen gjøre det selv?

Får du betalt for tiden det tar deg å ordne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke ha kredittkort, slik at det er ikke noe alternativ.

Avdelingsleder sier h*n ikke har tid, (som om jeg som er alene og hjemme med sykt barn har :P )

Har fastlønn og har ikke fått betalt for lignende tidligere, fordi det har at jeg f.eks har tatt med noe vi trengte om jeg har vært på IKEA allikevel liksom.

Får noe penger, ikke lønn men studielån, den 15., mens dette evt ikke vil være tilbake på konto før den 20. om det har noe å si.

Anonymous poster hash: 0f618...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok ikke godtatt å måtte legge ut slike beløp.

Ble dette formulert som et spørsmål, eller en ordre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke kreves nei

Det blir helt opp til deg og hva du føler. Grunnen din kan være økonomisk eller prinsipp (eller begge).

Personlig hadde jeg gjort det (og har gjort det), men jeg ville ha forståelse for noen som ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke lagt ut for et så stort beløp om det er såppas lenge til du får penger.han kan ikke kreve at du gjør det, å du kan jo heller ikke få sparken for det, så si nei du :)



Anonymous poster hash: f8000...f48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt beskjed om at det desverre ikke går, da du har veldig lite penger på kontoen. Det kan de ikke si noe på. De får heller finne noen andre som kan gjøre det, noen som har råd til det!
De kan ikke kreve at du legger ut for noe sånt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke greit at du skal legge ut. Du kan sikkert be om "reiseforskudd" eller "utleggsforskudd", men da forsvinner jo hele poenget med at du skal legge ut for gaven.

Du kan også trøste deg med at det er flere som har det slik. Jeg jobber i et statlig selskap og vi må på helsesjekk regelmessig. Denne koster i overkant av 5000,- og denne må vi legge ut for selv. For så å få refundert beløpet. Det er helt umulig å få faktura, og de aksepterte ikke kredittkort sist, der jeg tok helsesjekken.



Anonymous poster hash: b2624...785
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke det noe arbeidsgiver kan kreve av deg. Kan du ikke si det som sant er at du ikke har råd til å legge ut et så stort beløp. Har h*n ikke tid til å kjøpe dette selv, be vedkommende da overføre penger til kontoen din så du kan fikse det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan ikke kreve dette av deg nei, selvfølgelig ikke. Men jeg ville ha sagt nei umiddelbart.

Siden du allerede har tatt det på deg, ville jeg heller ha tatt fra bufferkontoen. Men gitt klar beskjed om at dette utlegget måtte tilbakebetales raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det hele tiden er småting som skal kjøpes for jobben - hvorfor har ikke da jobben et bank eller kredittkort til det formålet?

Det hører ingen steds hjemme å be ansatte å legge ut for slikt. Om du selv tilbyr deg å kjøpe med fra ikea er det en annen sak - men de kan ikke forvente det.



Anonymous poster hash: b310b...45d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dårlig stemning av å si nei. Men om noen gifter seg veit man det ofte lenge før tre to dager.

Opprett en trivselsgruppe på jobb som gjør slike ærend. Så får de som vil gjøre dette frivillig gjerne ta over slikt.

Ting som overstiger 500 bør jobben ha kredittkort til.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke funnet meg i det. En annen ganske vesentlig ting er vel at du må skatte av beløpet du får refundert fra arbeidsgiver? Og dermed taper penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at jeg ikke hadde nok til å legge ut, det er tross alt et ganske stort beløp og sjefen bør ha forståelse for det :)

Du kan også trøste deg med at det er flere som har det slik. Jeg jobber i et statlig selskap og vi må på helsesjekk regelmessig. Denne koster i overkant av 5000,- og denne må vi legge ut for selv. For så å få refundert beløpet. Det er helt umulig å få faktura, og de aksepterte ikke kredittkort sist, der jeg tok helsesjekken.



Anonymous poster hash: b2624...785

OT, men 5.000,-?? :hakeslepp: Det bør jaggu være en grundig helsesjekk! Helt sprøtt at dere ikke kan få faktura/betale med kredittkort når det er snakk om en så stor sum, og jobben pålegger dere å ta sjekken!



Anonymous poster hash: d84eb...201
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt nei til utlegg på jobben. Jeg må egentlig ha relativt små, hyppige utlegg. Problemet hos meg er ikke summen (selv om den blir ganske høy for en nyutdannet person med høyt studielån som i tillegg nettopp har kjøpt leilighet!), men at det går så lang tid før jeg får pengene tilbake. Det går vanligvis halvannen måned HVIS sjefen er flink til å signere på kvitteringene. Det er han ikke. Den første gangen jeg gjorde det måtte jeg fysisk troppe opp og si "nå finner du frem kvitteringene og signerer, ellers blir jeg her" (vi har en god tone altså, så han gjorde det). Jeg har spurt om det finnes andre ordninger og han har sagt "ja, men de tar så mye tid og det er mye enklere for meg hvis du bare legger ut". Da har jeg sagt at han får ta seg tiden og finne en løsning med bankkort fra jobb.



Anonymous poster hash: 7f579...1b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å kunne få forskudd utbetalt til lønnskontoen slik at det bare er å levere inn kvitteringer etterpå for å gjøre opp. Tar en times tid max før beløpet står på konto. Jeg hadde nektet å legge ut en tusenlapp over lenger tid.



Anonymous poster hash: 50ec5...c01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...