Gå til innhold

Går dere tur med hunden hver morgen før jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine hunder nekter å gjøre fra seg på tomta, selv om det er 1,5 mål så det er god plass. Men min erfaring er altså at voksne hunder ikke ønsker å drite hjemme. Så det er ikke sikkert du slipper unna med den planen.

For meg er det uansett litt utenkelig at en hund ikke skal få tur hver morgen. Men dersom hunden godtar en tur i løpestreng og kanskje er trøtt og uopplagt om morgenen er det jo greit. (Noen hunder er faktisk ikke gira på tidlig om morrran-tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ute i hagen med han i 5-10 minutter før jobb, slik at han får gjort fra seg. Samboer er som regel hjemme med han, maks borte noen timer, så da har jeg ikke så dårlig samvittighet for det.

Når vi begge skal være borte i 8-9 timer, så går jeg med hunden i ca 30 minutter. Og en "ordentlig" tur etter jobb + kveldsrunde.

Er ikke alle hunder som gidder å stå opp om morran heller: http://www.youtube.com/watch?v=JNrWhd7p_sg

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går jeg nesten direkte fra senga og ut på tur 5-10 min rundt i nabolaget. Valpen er bare 9 måneder gammel, så han gidder ikke mer :fnise: Men han må tisse før vi drar.

Etterpå får han legge seg eller gå hele veien til matfars jobb. Ellers så leverer jeg han på jobben kl.12/henter han på jobben kl.12 (avhengig av tid på forelesning) og da får han også 15 minutter. Han våkner ikke ordentlig før etter kl.16, og da drar vi ute i noen timer, enten fjelltur, hundeparken, turstier, på besøk hos folk eller på café (hvor vi går frem og tilbake).

Vår hadde nektet å stå i luftegård/løpestreng. Når vi begge må jobbe 8 - 16 er han også blitt noen år eldre, og da blir det en time på morgenen, en kjapp tur i lunsjen (spørs om vi fortsatt jobber så nære hjem) og flere turer på kveld. :)



Anonymous poster hash: 36b6b...bee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er godt for både hund og eier å gå sammen 10+ hver morgen før jobb eller eventuelt andre ting.

Sunt for deg og den. Og det er uansett om man har lufte gård eller løpestreng eller what have you.

Vi her i familien kaller det "å lese avisa".

Bikkje får mye ut av å tisse og snuse og kikke og våkne opp om morran. Se andre hunder og slikt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går alltid en liten runde om morgenen så han får tisset og gjort fra seg. Men det er svært korte turer - langturene tar jeg når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen gjør fra seg i luftegården hver morgen.

Så vil han inn å spise, leke og sove.

Langturen tar vi når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine små, (pomeranier) får alltid en tur på morgenen før jeg drar på jobb. Er ute i ca 40 min, da får de gjort både det ene og det andre, samt snust litt her og der. Er ute og går fire turer om dagen.

Hundene mine ligger i buret sitt når jeg er på jobb, syns da de kan få en lang og fin tur før de skal legges i buret og sove enda flere timer, i tillegg til de timene de har sovet om natten.

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å la hundene mine stå ute mens jeg var på jobb. Jeg liker ikke tanken på hva som kan skje med dem mens jeg ikke er hjemme og passer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør dere med barn under skolealder da?

kler dere på dem, og tar de med ut på tur før dere drar på jobb?

Eller står dere opp før den andre og lufter hunden mens barna fortsatt sover?

starter foreldrene på jobb til samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre morgentur, jo mere gira og våken bikkje på dagtid.... Og det er jo synd når hun er alene hjemme.

Anonymous poster hash: f0ed5...460

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre morgentur, jo mere gira og våken bikkje på dagtid.... Og det er jo synd når hun er alene hjemme.

Anonymous poster hash: f0ed5...460

Eh hvor tar du det ifra? Min ligger som et slakt i flere timer etter morras turen. Hjerne og kroppstrim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh hvor tar du det ifra? Min ligger som et slakt i flere timer etter morras turen. Hjerne og kroppstrim..

??

Og hvor har du det fra?

Anonymous poster hash: f0ed5...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av oss går alltid tur med hunden. Oftest jeg, da mannen min starter på jobb veldig tidlig.

Han går morgentur hvis han har fri en dag og i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

??

Og hvor har du det fra?

Anonymous poster hash: f0ed5...460

Fra egen erfaring, kanskje? ;) Mine ligger også rett ut etter langturer, uansett når på døgnet de gjøres unna.

Anonymous poster hash: 43835...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Og hvor har du det fra?

Anonymous poster hash: f0ed5...460

Egen og andres erfaring. Har vært i hundemiljø i over 30 år. Fellesnevner er at når hunden har vært ute på tur, enten morgen middag eller kveld. Der hjerne og kropp har blitt brukt, da ligger hunden som et slakt og sover i flere timer

Hva gjør du på morgenturen som gjør hunden så hyper resten av dagen? Kjører du et opplegg ?

Ble jo nysgjerrig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre morgentur, jo mere gira og våken bikkje på dagtid.... Og det er jo synd når hun er alene hjemme.

Anonymous poster hash: f0ed5...460

Det avhenger da helt av hundens vaner. Jeg synes det virker ganske trist å sove 7-8 timer om natten, så kun få tisse om morran før man må sove 8-9 timer til mens folk er på jobb.

Personlig pleier jeg gjerne å bare lufte hunden 10 minutter om morran, men så studerer jeg og gubben jobber skift, så hun er sjelden mer enn 4 timer alene.

De som mener at hundene ligger som slakt etter 30 minutters tur fordi de da har fått tilstrekkelig stimuli har ganske lave tanker om hundene sine - skulle jeg aktivisert min hund til hun ble sliten og hadde BEHOV for å sove, måtte jeg trent intensiv LP-trening el.l. i 4 timer før jeg dro på jobb. Men heldigvis er hunder svært tilpasningsdyktige, og vanedyr, så om de er vant til å få snuse og strekke på beina en halvtimes tid for så å slumre mange timer etterpå, så gjør de det.

Anonymous poster hash: 4c48a...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egen og andres erfaring. Har vært i hundemiljø i over 30 år. Fellesnevner er at når hunden har vært ute på tur, enten morgen middag eller kveld. Der hjerne og kropp har blitt brukt, da ligger hunden som et slakt og sover i flere timer

Hva gjør du på morgenturen som gjør hunden så hyper resten av dagen? Kjører du et opplegg ?

Ble jo nysgjerrig her

Og jeg svarer selvfølgelig for min egen erfaring med MIN hund! :)

Anonymous poster hash: f0ed5...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger da helt av hundens vaner. Jeg synes det virker ganske trist å sove 7-8 timer om natten, så kun få tisse om morran før man må sove 8-9 timer til mens folk er på jobb.Personlig pleier jeg gjerne å bare lufte hunden 10 minutter om morran, men så studerer jeg og gubben jobber skift, så hun er sjelden mer enn 4 timer alene.De som mener at hundene ligger som slakt etter 30 minutters tur fordi de da har fått tilstrekkelig stimuli har ganske lave tanker om hundene sine - skulle jeg aktivisert min hund til hun ble sliten og hadde BEHOV for å sove, måtte jeg trent intensiv LP-trening el.l. i 4 timer før jeg dro på jobb. Men heldigvis er hunder svært tilpasningsdyktige, og vanedyr, så om de er vant til å få snuse og strekke på beina en halvtimes tid for så å slumre mange timer etterpå, så gjør de det. Anonymous poster hash: 4c48a...5a3

Må svarte jeg bare for meg selv og hunden min da. Sånn er hun hvertfall!

Anonymous poster hash: f0ed5...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det mannen som tar seg av morgenluftingen. De går en liten tur på ti-femten minutter på morgenen, og i helgene blir hun stort sett kun luftet i hagen før vi går en lang tur på dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen og andres erfaring. Har vært i hundemiljø i over 30 år. Fellesnevner er at når hunden har vært ute på tur, enten morgen middag eller kveld. Der hjerne og kropp har blitt brukt, da ligger hunden som et slakt og sover i flere timer

Hva gjør du på morgenturen som gjør hunden så hyper resten av dagen? Kjører du et opplegg ?

Ble jo nysgjerrig her

Må bare få kommentere her at det har litt med rase å gjøre også... Rottisen her er jo slakt uansett, mens den dansk/svenske jeg har på besøk her nå aldri blir sliten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...