Gå til innhold

Matutgifter. Hva er normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er tre stk, 1 voksen, 2 barn. Har barnefri 10 dager i mnd. Bruker 3000kr i mnd totalt. Holder i massevis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker altfor mye på mat, er to voksne, en tenåring og en baby. Bruker sikkert nærmere 12000. Jeg har budsjett og vet hva jeg har å bruke på mat, mens samboer bruker "til det er tomt" og har ikke oversikt. Jeg synes vi bruker altfor mye, og selv om jeg ser at det går mindre penger ved å handle sjelden, går det fort minst 200 hver dag.

Skrevet

Vi bruker altfor mye på mat, er to voksne, en tenåring og en baby. Bruker sikkert nærmere 12000. Jeg har budsjett og vet hva jeg har å bruke på mat, mens samboer bruker "til det er tomt" og har ikke oversikt. Jeg synes vi bruker altfor mye, og selv om jeg ser at det går mindre penger ved å handle sjelden, går det fort minst 200 hver dag.

200 kr pr dag = 6000 i mnd. 12000 i mnd = ufattelige 400 (!!!) hver dag hele mnd!

Anonymous poster hash: e72be...10c

Skrevet

Dette var veldig interessant. Har trodd at vi brukte mer enn de fleste i matvarer, da vi ofte kjøper det dyreste, det meste i økologisk hvis vi kan få det. Vi er kjempe glad i god mat, og unner oss det beste, synes vi. Vi behøver ikke å spare på hva vi kjøper inn av mat, og er veldig heldig sånn. Kvalitets mat er høyt prioritert hos oss. Men vi kjøper omtrent bare "fra bunnen av" mat som vi lager retter av selv. Vi kjøper omtrent aldri ferdig laget snop; sjokolade, chips, brus, kjeks, kaker.

Vi baker alt selv. Kjøper aldri brød utenom en sjelden gang økorugbrød som er dyrt (husker ikke pris).

Men blir nå kjempe forbauset over å lese at flere her bruker mye mer enn oss. Tilogmed de som sparer :redd:

Vi bruker ca 700 - 1000 kroner i uken, altså ca 4000 kroner i måneden alt etter hvilke basisvarer vi har i hus.

Vi er to voksne.

Skrevet

Vi bruker 5000 på fire personer.

Skrevet

Jeg brukte 3-4-500 i uka da jeg studerte, alt ettersom. Spiste mye grønnsaker, havregryn og kjøtt. Fulgte med på tilbud. Kjøpte en 5kgs Kalkun til 100 kr og hadde middag i 12 dager for eksempel.

Skrevet

Hei. Lurer på hvor mye det er vanlig å bruke på mat og dagligvarer pr. mnd. når man er en alenemor og et barn på 3år?

Vil ikke bare ete nudler men er opptatt av at vi skal få i oss et variert kosthold med bla. grønnsaker.

Det er greit å ete nudler en gang i uka men ikke hver dag liksom.

Vil gjerne ha tilbakemelding på hva dere bruker på dagligvarer i mnd?

Når vi var tre stk i hjemmet, brukte vi ca 4000 i mnd på mat og husholdningsartikler. Nå som vi bare er to (meg + ettåringen) så bruker vi 2000 i mnd, men hver tredje mnd bruker vi 3000 totalt for å fylle på husholdningsartikler og innkjøp fra helsekost. Planlegger alle måltider og handler en gang i uken.

Har ikke gluten, meieriprodukter eller sukker i kosten vår (pga allergier + bevisst valg). Handler godt og alltid mer enn vi får brukt av grønnsaker, kjøtt, fugl, fisk, egg, frukt, bær, nøtter, kverner eget mandelmel, kokosmel, kokosmelk, kokosolje and so on. Handler stort på tilbud, prioriterer økologisk og lager alt fra bunnen av. Det går faktisk an.

Skrevet

Ang 12000 pr mnd - jeg synes dette er tragisk, og for min lommebok er 6000 pr mnd max. Det er derfor jeg jobber såpass hardt med p få samboer og hans barn til å forstå at vi bruker mye mer enn vi både bør og behøver - de har 0 begrep om forbruk.

Skrevet

Vi er 2 voksne og en gutt på 5 år og bruker max 4000 kr mnd på mat og andre nødvendigheter..

Storhandler i sverige 2 ganger i mnd..

Skrevet

Vi er to voksne og to barn, og bruker ca 1500kr i uka. Da er ikke hundemat og kattemat innkludert da vi kjøper det på dyrebutikken. Men sånn som vaskepulver, skyllemiddel, dopapir, zalo osv er med i de 1500 i uka.

Ukeshandler, men av og til, sånn som igår, ble det 1100 for hele uka.

Skrevet (endret)

Vårt forbruk tok fullstendig av en periode, brukte 10.500 på mat og syns det var for mye. Har nå kutta til 6000 i mnd, uten problemer og uten å snu og vende på hver krone :) har bare blitt litt flinkere til å planlegge :)

Edit: og vi er to voksne og to barn på 3 og halvannet år. Mat til pus er også inkludert.

Endret av Miss moneypenny
Skrevet

Dæven... Jeg er som regel alene (lager for det meste middag til to uansett så jeg kan ha lunsj på jobben) og jeg bruker hvertfall 1000 kr. i uka :P Nå har jeg en sånn ting om jeg skal ha 1000 kr. til mat og andre butikk-ting i uka så får vi se hvordan det går!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...