Gå til innhold

Matutgifter. Hva er normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok. Det er tydelig at noen har behov for noen solide sparetips her.

1. For det første. Det kan ta litt tid å sette seg inn i priser og slikt, men etter hvert går det fort.

2. Som regel er rema "overall" billigst. Gå dit for å kjøpe de daglige innkjøp, som melk, brød, pålegg og slikt.

3. Undersøk om det faktisk lønner seg å kjøpe "topakninger" framfor grønnsaker i løsvekt. Av og til er faktisk sistnevnte billigst.

4. "Grønnsaker" som ofte er billige: Gullerot, potet, løk, kål. Bønner og kikereter er også billig, og gode kilder til protein for folk med allergier

5. Kjøp billigpakker med ris, pasta og lignende. De er fine baser til gryter.

6.Allergisk mot enkelte typer kjøtt og fisk? Prøv vegetariske eller veganske oppskrifter for å få variasjon. Se f.eks

7.Av og til er biff og storfekjøtt (og annet kjøtt som ofte er dyrt) på tilbud på grunn av kort dato. Kjøp dem og frys ned, da kan du ta dem opp og spise dem senere, selv om de er gått ut på dato.

8.Følg med i tilbudsaviser. Posten legger ut slike på nett (så vidt jeg vet) om du ikke ønsker alle reklamen i posten. Da kan du kjøpe inn store mengder av rengjøringsmidler, shampo og andre ting som står seg når det er kampanje.

9. Ta gratisbussen til Sverige i de byer det tilbys.

10. Lag store porsjoner når du lager gryter og gratenger som egner seg til å fryse ned. Da har du skikkelig mat en dag du har det travelt.

11. Bytt ut en del av kjøttet med bønner eller kikerter. Penger spart og du blir likevel mett!

12. Handle grønnsaker og krydder på såkalte innvandrerbutikker. Efaringsmessig er det billigere der, det samme er ofte krydder, woksauser og ris, cous cous og lignende.

13. Spør den eldre generasjonen om tips. De sitter ofte med verdifull kunnskap om effektiv, sunn og rimelig matlaging.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg og min sønn på snart to bruker rundt 4000 ink bleier og slikt.

Vi spiser fint variert, flink til å handle på tilbud og fryser gjerne rester til middag en annen dag. :)

Skrevet

Jeg kjøper fiskekaker,kjøttkaker,kjøttdeig ,pølser på tilbudt halv pris og legger dem i fryseren.Vår rema 1000 har en helt disk med varer til halv pris.Juspakker som går ut på dato.Ispakker med ødelagt emballasje til spottpris.Frukt på rabbat.Ja,vi lever på rabbat.Det er mat som går ut på dato,men den er ikke ødelagt.Den er holdbar mange dager etter utløpsdato.Det er penger å spare.Masse folk står ved halv pris disken.Rik på rabbat. :)

Ingen nudler.

Hjemmelaget potetmos (nok for 2 dager) med fiskekaker,kjøttkaker fra fryseren.

Makaroni med pølser fra fryseren.

Salat hver dag med de grønnsaker som var på tilbud =ferske erter i posen og knaskerøtter til 10 kroner (istedenfor 25)

Bananer i dag for 9 kroner per kilo ( 19 til vanlig)

Hamstrer matvarene til halvpris.I dag vi skal bake pizza til kvelds med kjøttdeig fra fryseren (den gikk ut på dato for 2 måneder siden men den var frossen så det går fint) og drikke eplejus ikke fra konsentrat til halv pris.Og til middag det var risgrøt kokt med halv pris melk.Det blir nok til riskrem i morgen.

Og vi har masse bær i fryseren.Ungene liker å suge på frossen solbær,tyttebær.Bedre enn godtteri.

Trollkrem på vinteren til desert.Og blir epler på tilbudt-10 kroner per kilo-blir eplekaka.

• Liker 2
Skrevet

Vi er to voksne, og bruker 7-8000 i mnd. Og da må vi være bevisste på slutten, for å ikke sprekke helt..

Er ikke flinke til å planlegge...

Anonymous poster hash: 02841...4d0

Skrevet

vi bruker 10-12 000 på mat, avhengig av om lager noe ekstra godt i helga (gjør som regel det)

vi er to voksne

to 17 åringer (datter + kjæresten)

2 barn på 9 og 5

:)

Skrevet

Vi er to voksne og en 6åring.

Hver lønningsdag blir 5500kr i kontanter lagt i en boks og så er dette penger til mat.

Det holder, men på slutten av mnd er det greit med pannekaker til middag en dag for og si det slik...

Skrevet

Vi er to voksne og en halvvoksen gutt, vi alle tre trener mye og trenger mye mat. Vi bruker i underkant av 10 000 pr mnd, men da kjøper vi alt vi vil ha, Har faktisk tenkt på å skjerpe inn en del, for det en unødvendig å bruke så mye penger på mat. Tror jeg skal frata hubby kortet til felleskontoen og ta helt styring sjøl for vi dobbelthandler ofte, begge har kjøpt brød samtidig og sånn. Unødvendig. Blir mye fuglemat av sånt.

Skrevet

Sliter du med å få matbudsjettet til å gå opp ville jeg først sett på hvor mye du bruker på snacks, snop og andre "ikke nødvendige ting". Det går fort ganske mange kroner i cappucino, tyggis, sjokolade osv. Jeg ville også kuttet alt av juice, brus, saft og, drukket vann istedet. Norske grønnsaker; potet, gulerot, kålrot, kål osv er veldig rimelig. Norsk tradisjonskost er generelt billig - kjøttkaker/karbonader, kår-i-kål ++ Har du plass og mulighet til å bære - så kjøp i bulk. En stor pose ris gir f.eks en mye rimeligere kilopris en boil-in-bag. Generelt er det et godt tips å å lese merkelappen på butikkhyllen; velg ikke automatisk det produktet som har billigst enhetspris - men velg det som har billigst kilopris/pris per stykk. F.eks på vaskemiddel - sjekk hva prisen for en vask er. Det er ofte en større pakke - men du sparer i det lange løp. Bruk en kjøkkenfille istedet for tørkepapir. Kjøpt butikkens egen merkevare (first pris, eldorado) osv. der det ikke går på bekostning av smak. Anonymous poster hash: e7d92...7cb

Hva er kår-i-kål?

Anonymous poster hash: 3dca9...cbc

Skrevet

Vi er to voksne og en halvvoksen gutt, vi alle tre trener mye og trenger mye mat. Vi bruker i underkant av 10 000 pr mnd, men da kjøper vi alt vi vil ha, Har faktisk tenkt på å skjerpe inn en del, for det en unødvendig å bruke så mye penger på mat. Tror jeg skal frata hubby kortet til felleskontoen og ta helt styring sjøl for vi dobbelthandler ofte, begge har kjøpt brød samtidig og sånn. Unødvendig. Blir mye fuglemat av sånt.

Brød kan da fryses..! Trenger ikke gi det til fuglene.

Skrevet

Hva er kår-i-kål?

Anonymous poster hash: 3dca9...cbc

Autokorrekt for får-i-kål tipper jeg :)

Anonymous poster hash: 9c90e...886

Skrevet

Vi er to voksne som har ambisjoner om å bruke 5000,- på mat i mnd, men med såpe, shampoo, dopapir osv så ender vi alltid på ca 6000,- Men da er vi ikke spesielt forsiktige med pengene altså.

Handler alltid på Rema, for vi bor rett ved en med godt utvalg. Hvis vi skal ha noe spesielt drar vi på Meny, Ultra eller Jacobs, men det er ikke så ofte da,

Vi bruker minst penger når vi lager ukesmenyer, men det er ikke alltid vi er like flinke til å følge opp.

Nå spiser vi kylling, fisk og egg, men jeg tåler ikke hvete eller melkeprodukter så det gjør at vi må tenke annerledes ofte.

Noen middagstips for å variere litt mer:

- Jamie Oliver Beef and redwine stew(lager stor porsjon og fryser)

- Lapskaus

- Vegetarwrap

- Grønnsakssuppe

- Vegetargryte

- Nudel og kjøttdeigsuppe

- Vegetarcurry(du har jo allerede krydderet)

- Vegetarpakora

- Lasagne

- Spaghetti med olje,persille og hvitløk

- Pasta med pesto

- Chilli con carne

- Falafel

- Koteletter og smørstekt kål (billig)

Mat er ikke spesielt dyrt i Norge, selv om et brød i Norge koster f.eks fem ganger så mye som et brød i Spania, så er vi et av de landene i verden som bruker minst prosentandel av lønnen vår på mat. Jeg synes også det er viktig at spesielt kjøtt ikke blir altfor billig, hva slags snarveier må da tas med dyrene for at det skal lønne seg for butikken, produsenten og bonden? Det kan både føre( og gjør allerede)til dyrehold som ikke bare er ille for dyrene, men også for helsen vår.(dårlig dyrefôr, mye antibiotika, ecoli-smitte under slakt, trange forhold for dyrene osv osv)

Anonymous poster hash: 4b4f4...bb0

• Liker 1
Skrevet

jeg skjønner ikke hvilken brød du kjøper...

jeg tar opp to skiver kvelder før fra frysa og de er gode og myke og digge og ha med seg for vesla på skolen.

i tillegg lager jeg en liten fruktsalat hvet morgen til henne.

jeg er enig i at matplanlegging er vanskelig. jeg sliter mye med det sjøl. men frukt og grønt er ihvertfall viktig og ha på handlelappen. jeg tror det må øves litt på og om man er ganske ung og uerfaren for innkjøp til en familie så sier jeg bare ; prøv deg frem. ikke gi opp. øvelse gjør mester :) lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Vi er 2 og bruker ca. 6-7000 i mnd, men det inkluder husholdningsartikler, vitaminer etc, så er ikke bare maten i seg selv. Her går det i mye rent kjøtt, fisk, frukt, nøtter, egg, grønnsaker etc.

Skrevet

Jeg er også alenemor til en ca 3-åring, og vi bruker ca 6-700 i uka. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Prøver å følge med på tilbudsaviser og så videre for å gjøre det billigst mulig. Vi spiser forresten veldig sunt og variert. Spiser mye svinekjøttdeig, kyllingkjøttdeig og strimlet svinekjøtt. Dette er jo veldig billig.

Ellers får han pasta til tilbehør + grønnsaker. Brød kjøper jeg alltid 3 for 49 kr, så de varer ganske lenge da jeg legger 2 i fryseren. Jeg spiser ikke brød, så dette varer jo veldig lenge.

Synes ikke mat er så innmari dyrt dersom man gjør det smart, og bruker det man har i hus før man kjøper inn nytt.

Skrevet

Med husholdningsartikler blir det plutselig mye mer. Pluss den forbanna snusen min.. Den koster :P

Skrevet

VI er to voksne og handler for 1000 kr i uka i snitt... De siste mnd har vi ligget et stykke under, men vet at til jul så blir det endel over... Vi planlegger meny og handler en gang i uka. Vi kunne spart mye om vi ønsket det, da vi kjøper stort sett det vi har lyst på...

Skrevet

Har ikke barn så vanskelig å svare. Jeg og samboeren min bruker ca 6000 på mat i mnd. En del "luksus" som biff, snop, chips, mye brus (sukkerfri) osv. Veldig lite ferdig mat. Kunne nok lett klart oss på 5.000 om ikke mindre.

Anonymous poster hash: a902b...b16
Skrevet

Vi er to voksne, handler stort sett en gang i uka + lørdagsgodt og kanskje en gang på restaurant. Bruker i underkant av 4000 til sammen.

Anonymous poster hash: e72be...10c

Skrevet

Det er jo viktig å ha basisvarer i hus, krydder, mel, bønner, kikerter, erter, fløte (matfløte har lenger holdbarhet), smør, olivenoljer, ris, pasta... u name it.

Jeg er singel, men bruker ikke mye på mat selv om jeg spiser middag hver dag, laget fra bunnen av. Men så kan jeg lage mat. Fra bunnen.

Når barna var hjemme, ble også maten laget fra bunn av og baker man ikke brød, kan man sørge for å finne et brød om holder fuktighet, og skjære det i kuttemaskinen, fryse ned, det er jo enkelt. Å kjøpe en kneip til fem kroner er verken sunt eller billig siden man gjerne kaster brødet, ikke smaker det godt heller.

Tipper du har fått mange gode tips her, ville vel regnet med et budsjett på cirka 2700- 3500 kroner i mnd til mat (ikke bleier og alt det andre) til en mor med et småbarn. Det er heller ikke vanskelig å planlegge måltider, slik at man lar være kaste mat.

Er du travel i uka, kan du likevel gjøre noe i helga, f.eks steke kjøttkaker av karbonadedeig, lage brunsausjevning til flere middager (går også an å bruke brunsaus til pasta med kjøttdeig eller til koteletter), lage fiskekaker om du vil. Lettvintlapskaus går med karbonadedeig, ferdig lapskausblanding fra frysedisken (tilsettes sist siden det bare skal ha et oppkok), ha i en løk, en gulrot, sellerirot, kålrabi, par poteter. Det som blir igjen av sellerirot og kålrabi kan du lage wok av en annen dag. Det samme med blomkål, brokkoli, gulrøtter.

Du kan også bruke laks i woken. Fiskegrateng er ikke vanskelig å lage fra bunnen, og den kan fryses ned. Løksuppe, grønnsaksuppe, og fårikål. Det som blir igjen av kålen kan du ha som tilbehør til kjøttkakene. osv osv.

Du kan kjøpe frosne fiskeblokker og lage egne fiskepinner, eller fisk i form med grønnsaker og ris, med fløte i. Den kan også fryses.

Sett gule erter i vann over natta til du kommer fra jobb og lag ertesuppe, stek pannekaker, og i ertesuppa kan du ha i litt grønnsaker og enten pølser eller kjøtt.

Svinefilet er ikke dyrt om du kjøper større mengder, (jeg spiser ikke kylling eller svin, hvis jeg ikke er gjest), du kan woke det og alle grønnsakene du har kan brukes. Lager du mye av en rett, kan du sende det med i barnehagen til lunsj og du kan også ha en restmiddaglunsj)

Dette jeg kom på å skrive nå er ikke noe spennende mat, men hvis du følger sesongen på grønnsaker, kan du forvelle de og ha i fryseren. Grønnsaksuppe med litt erter er også godt og sunt, og unger elsker pannekaker, og et glass melk ved siden av dette.

Hjemmelaget pizza, halvstek to bunner, frys ned den ene, lag tomatsaus som rekker til både gryteretter og frys ned. Ha masse grønnsaker på pizzaen og liker ikke barnet grønnsaker kan du mikse de inn i sausen med foodprosessoren.

Fiskeboller i karrisaus med brokkoli, poteter, gulrøtter er sunt.

Pålegg er dyrt, men velg det som er sunt, makrell i tomat, ost og leverpostei. Nå ser jeg at det alltid er tilbud i alle kjeder på dette.

Skal du lage frokostblanding, lager du den selv. Det er bare å google.

Og noen ganger må man slå på stortromma, lage taco eller noe annet barna elsker.

Jeg klarer fint å lage middag til meg for mellom 15-25 kroner dagen som er sunn. Men det krever at jeg gjør noen innkjøp og planlegger litt. Tror jeg ville økt budsjettet til 30 - 45 kroner dagen med småbarn, og litt mer i helgene. Men nå sporet jeg bare over på middag...

En yoghurt per dag for to bør holde, det er minst 800 kroner i mnd. Men trenger man yoghurt og juice hver dag. Jeg ville forsøkt å få inn mest mulig grønnsaker i middagen og kanskje en frukt eller to per dag. Menklart, er det sjokolademelk, honni corn, og alt det barna ønsker, det blir dyrt. Honni korn er ok, men det er legalt å si at det ikke er hverdagsmat og kun en liten skål til dessert noen ganger.

Du kan også lage egne frokostblandinger, spise havregrøt til frokost (er veldig godt med flakede mandler i og noen tørkede gojabær, som har kokt par minutter i vannet, en eller to dråper akasiehonning, og eplebiter. Strø på kanel og en klætt smør. Da trenger man ikke sukker og får energi i mange timer.

Lag mest fra bunnen, det er ikke vanskelig. Og les oppskrifter du kommer over, men ikke gi opp og gi en sjanse til å lage de med din vri.

Omelett med grønnsaker kan erstatte middag en gang i blant.

Unngå ferdig sauser, suppeposer osv. Det er usunt, for mye salt og tilsetningstoffer. Lær deg å lage en pastasaus, brun saus, hvit saus, hvis du ikke alt kan det da.

Mange sier det tar så mye lenger tid, men det er bare det man har lært av reklamen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...