AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #41 Skrevet 25. august 2013 Kylling og fisk er jo dyrere enn kjøtt? I hvert fall det vi kjøper. Skikkelig kylling og fersk fisk er ikke akkurat billig det heller. Ellers så vil jeg anbefale ukesmenyer. Etterhvert som man kommer inn i det så har man plutselig mye basiskrydder. Du sier du brukte 100 kroner i krydder, du har vel til flere ganger? Du kan jo også lage mye om gangen slik at du kan fryse ned? Da får man ofte presset prisen ned.Anonymous poster hash: 5fa7a...641 1
Ingeborg! Skrevet 25. august 2013 #42 Skrevet 25. august 2013 Vi er to vokse, en tenåring og en på 11. Beregner 7000 pr mnd på alt hushold. 1
Gjest Arch Skrevet 25. august 2013 #43 Skrevet 25. august 2013 Jeg tror at det er et poeng at man lærer seg å handle billig før man klager på prisene på mat. Man kan kjøpe dyr paprika eller billig paprika, man kan også kjøpe dyr ost eller billig ost. I tillegg må man lære seg å se på kvaliteten og helts kunne noe om næringstoffer. Å betale 30 kr for to paprika er helt bortkastet, man kan kjøpe samme paprikaen for 12 kr for to, man må bare vite hva man ser etter. I tillegg slipper man kjøpe inn alt krydderet hver gang man lager mat fra grunnen, man har det i kjkkenskapet til neste gang. Når man regner pris på mat kan man ikke regne hele melpakken, for man legger jo resten i kjøkkenskapet til senere bruk. 6
Quijote Skrevet 25. august 2013 #44 Skrevet 25. august 2013 Jeg tror at det er et poeng at man lærer seg å handle billig før man klager på prisene på mat. Man kan kjøpe dyr paprika eller billig paprika, man kan også kjøpe dyr ost eller billig ost. I tillegg må man lære seg å se på kvaliteten og helts kunne noe om næringstoffer. Å betale 30 kr for to paprika er helt bortkastet, man kan kjøpe samme paprikaen for 12 kr for to, man må bare vite hva man ser etter. I tillegg slipper man kjøpe inn alt krydderet hver gang man lager mat fra grunnen, man har det i kjkkenskapet til neste gang. Når man regner pris på mat kan man ikke regne hele melpakken, for man legger jo resten i kjøkkenskapet til senere bruk. Enig! I tillegg burde trådstarter se på hvilke grønnsaker som er i sesong. Det er mye billigere å kjøpe sesonggrønnsaker enn de som ikke er det. Er det gulrotsesong lager du gulrotsuppe. Er det sesong for poteter? Lag lapskaus. Ikke kjøp lam utenfor sesong. Det er virkelig ikke vanskelig å lage rimelig mat dersom du tenker deg litt om før du handler. Spis vegetarmat en eller to ganger i uken og suppe en eller to ganger i uken – dersom du føler at du trenger kjøtt kan du putte oppi litt sprøstekt bacon. Kjøp svinekjøtt og svinekjøttdeig, som er billigere enn storfe og lam. Og ikke minst: legg merke til prisene i butikken, da blir det enklere å planlegge neste uke 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #45 Skrevet 25. august 2013 Nå starter fårikålsesongen snart. Da bugner butikkene av billig lammekjøtt. Kjøp inn masse og lag fårikål og frikassé som du fryser ned i porsjonspakker. Bare å ta opp fra fryseren før du drar om morgenen, og varme når du kommer hjem. Billig, enkelt og godt. kommer avisen til faste dager hver uke? det er jo så mye reklame i posten at man ikke rekker gå gjennom den Du finner de fleste kundeavisene på nett. Bare å bruke Google litt når du skriver handleliste. Anonymous poster hash: 28b39...262
Ingeborg! Skrevet 25. august 2013 #46 Skrevet 25. august 2013 Som nevnt før er ukeshandling et godt tips, i tillegg til ukesmenyer. Ellers er det lurt å skaffe seg et lite lager med tørrvarer, krydder, hermetikk og frysevarer. I tillegg til å fryse ned restemat. Innimellom har vi en restematmiddag der hver enkelt spiser sin egen rett - ellers kan restemat brukes til nye middager generelt. Eller lunsj neste dag. Alle kan sette seg ned en ettermiddag/kveld, studere tilbudsaviser fra de ulike butikkene, skrive ukesmenyer og planlegge handel. Har man barn - ikke ta de med. Uten bil? Spør noen om hjelp. Tidligere da jeg hadde barna små hadde jeg og min ene venninne (som har 5 barn, og var uten bil) fast handledag (dvs kveld) sammen. Jeg var sjåfør.
JotunHuldra Skrevet 25. august 2013 #47 Skrevet 25. august 2013 Ukehandling, ukesmenyer, kjøpe stort og billig for å fryse ned, lage store porsjoner og fryse ned - det er mange ting du kan gjøre for å bruke mindre penger på mat. Og få tid til andre ting enn å lage mat. Krydder er noe som holder lenge, det samme gjør de fleste tørrvarer. Kjøp inn slik at du alltid har dette i skapet. Det holder gjerne flere år. Da blir heller ikke den ene retten du vil prøve så himla dyr Bruk søndagene til å skrive ukesplan. Lag store porsjoner av mat som kan fryses, og frys ned i passe porsjoner til familien. Handle en gang i uka, skriv liste og hold deg til den. Gå eventuelt innom butikken en ekstra dag om du trenger å fylle på med melk og frukt. Bak selv. Har du ikke fryser, så skaff en. Du sparer fort inn de pengene, og finn.no har mange flotte brukte. Selv brukte jeg 2000 kroner i daglivarebutikken (inkludert dopapir, sjampo, mm) når jeg var alene med ungene og måtte ha stålkontroll. Lagde all mat fra bunnen av og vi spiste oss mette på god mat hver eneste dag. Hadde også middagsgjester ofte. Så det går fint an. Har du mulighet til å reise over til Sverige så kan du spare mye på kjøtt. Grønnsaker er alltid billigst hos innvandrerbutikkene. Det er bare å følge med litt så finner du ut at prisene varierer ekstremt.
Gjest Phoenix Skrevet 25. august 2013 #48 Skrevet 25. august 2013 En 5 åring og en voksen. Vi bruker 5.000 på mat. Vi spiser for det meste fisk, eller kylling. Lammekjøtt er en luksus jeg ikke har råd til. Kjøttdeig har jeg spist flere dager på rad fordi det var det vi hadde råd til (flere år siden nå). Ja, vel om det er kjedelig. Se etter pastaretter, f.eks. Vi handler på Kiwi, Rema og Rimi Jeg sender med gutten alt fra fiskekaker til pølser til yoghurt til suppe til smoothie i barnehagen. Må ikke være brød dag på dag.
org Skrevet 25. august 2013 #49 Skrevet 25. august 2013 Noen her nevner melk - innom fem butikker for å se hvor det er billigst. Det gidder jeg ikke. Kjøper konsekvent melk på coop extra, der den koster kr 10,- pr liter. Kjøper laks hos Rema. Når du kommer inn i det, vet du hva som er billigst på de forskjellige butikkene, og kan legge opp handlinga etter det. Om jeg trenger å spare, kan jeg f. eks lage hjemmelaga tomatsuppe: Tomater i kartong - 2 stk - fra Kiwi (bruker disse, for de har allerede hvitløk og basilikum), En buljongterning, en løk og 1 liter vann. Litt pepper. Litt rapsolje. Løken surres i olje. Ha oppi tomatene, vannet, buljongterningen og vannet. Krydre med pepper. Jeg bruker også 1 ts maisenna oppi (blandes i litt kaldt vann for å unngå klumper). Kok i ca 1/2 time. Litt lenge, for jeg synes suppa blir best da. Dette holder til ca 3 (kanskje 4 også, om jeg eter brødskive ved siden av) middager til meg - i innkjøp koster det ca kr 18,-. Å spise tomatsuppe tre dager på rad, gidder jeg ikke. Derfor fryser jeg ned iallefall en porsjon. :-)
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #50 Skrevet 25. august 2013 Sliter du med å få matbudsjettet til å gå opp ville jeg først sett på hvor mye du bruker på snacks, snop og andre "ikke nødvendige ting". Det går fort ganske mange kroner i cappucino, tyggis, sjokolade osv. Jeg ville også kuttet alt av juice, brus, saft og, drukket vann istedet. Norske grønnsaker; potet, gulerot, kålrot, kål osv er veldig rimelig. Norsk tradisjonskost er generelt billig - kjøttkaker/karbonader, kår-i-kål ++ Har du plass og mulighet til å bære - så kjøp i bulk. En stor pose ris gir f.eks en mye rimeligere kilopris en boil-in-bag. Generelt er det et godt tips å å lese merkelappen på butikkhyllen; velg ikke automatisk det produktet som har billigst enhetspris - men velg det som har billigst kilopris/pris per stykk. F.eks på vaskemiddel - sjekk hva prisen for en vask er. Det er ofte en større pakke - men du sparer i det lange løp. Bruk en kjøkkenfille istedet for tørkepapir. Kjøpt butikkens egen merkevare (first pris, eldorado) osv. der det ikke går på bekostning av smak. Anonymous poster hash: e7d92...7cb 1
Gjest Ciegus Skrevet 25. august 2013 #51 Skrevet 25. august 2013 btw 105 kr dagen, er det inkl. zalo eller? hehe Ærlig talt, hvor mye zalo bruker du egentlig??? Det er ikke mange kroner det er snakk om! Jeg bruker 500 kroner uka, spiser ikke kylling. Spiser mye vegetarisk, veldig billig, det kan du også gjøre, og spise svin/storfe et par ganger i uka. Og jeg betaler ALDRI 30 for to paprika . 1
Kassiopeia Skrevet 25. august 2013 #52 Skrevet 25. august 2013 Jeg har sett mange her på KG som sier de er to stykk som klarer seg helt fint med under 3000 kr i mnd på alt av mat og husholdningsartikler. For meg virker det nesten umulig, og jeg skjønner bare ikke hvordan dere klarer det. Vi handler stort sett bare på Rema 1000 og Prix, og føler vi bruker alt for mye penger på mat. Nå som vi er to voksne og en baby bruker vi nok 6000 kr i mnd tenker jeg, noen ganger mer. Før jeg ble gravid prøvde vi å leve etter budsjett på 3000, men måtte alltid ut med mer penger. Vi har prøvd ukeshandling, men føler ikke det hjelper økonomisk. Må jo uansett handle flere ganger i løpet av uken for andre ting enn middag. Dere som ikke bruker så mye penger i mnd, kjøper dere mest billigprodukter som First Price o.l? 1
Miss moneypenny Skrevet 25. august 2013 #53 Skrevet 25. august 2013 Vi bruker i snitt 8000 på mat i mnd. Da spiser vi stortsett hva vi vil, mangler ikke noe. Kunne fint ha spart litt, da dette inkluderer sjokolade, brus og potetgull, og andre unødvendige ting. Vi er to voksne og to barn. Spiser mye frukt, yoghurt, brød, knekkebrød, baker endel, ungene drikker biola, spiser mye kylling, fisk og grønnsaker. Da flyr pengene! Vaskemidler, bleier, dopapir, såper til oss og ungene osv er inkludert i denne summen, og utgjør nok ca 500 kr i mnd.
Gjest Arch Skrevet 25. august 2013 #54 Skrevet 25. august 2013 Dersom zalo er det som velter lasset koster det gule på Rema 5 kr og virker like godt. 3
Celtic Heart Skrevet 25. august 2013 #55 Skrevet 25. august 2013 Vi bruker vel rundt 8000 i mat i mnd. 2 voksne og 2 gutter på 12 og 13. Lager all mat fra bunnen av. Mye av first price produktene er faktisk bedre enn "orginalen", og dyrt er ofte ikke det samme som det beste. 1
Kassiopeia Skrevet 25. august 2013 #56 Skrevet 25. august 2013 Dersom zalo er det som velter lasset koster det gule på Rema 5 kr og virker like godt. Jeg synes ikke man sparer noe på å kjøpe de billige typene i lengden da man trenger en mye større mengde enn med Zalo. Mye av billigproduktene man finner av mat smaker langt verre enn de orginale produktene etter min mening, spesielt Coop sine produkter. Husker jeg kjøpte billig osten deres en gang men jeg kastet faktisk hele pakken, da den smakte ekkel plast som overhodet ikke minte om ost, eller mat for den saks skyld. Da bruker jeg heller de ekstra kronene på mat som smaker bra, så gnien er jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #57 Skrevet 25. august 2013 Se etter tilbud, og kjøp inn litt. Mye kan fryses ned også. Ofte det er tilbud på kjøttdeig og pølser. De er fine å fryse ned. Kjøttdeig kan du jo lage kjøttkaker, kjøttpudding. Og lag mye så fryser du ned, så har du jo flere middager du kan ta opp av og til. Billige middager kan jo være spaghetti og kjøttsaus. Har du kiwi i nærheten? de har jo satt ned momsen på frukt og grønt. Og sunne mat med denne grønne nøkkelen på er også nedsatt moms på. Ofte jeg ser på spar at det er tilbud på håndsåpe, tannbørster og tannkrem. Der også kan du spare inn litt på å handle inn så du har. Men vist det er så mye du ikke tåler så blir det jo veldig redusert hva du kan kjøpe og spise. Men vist du da f.eks kjøper inn til en salat, så kan du ene dagen lage en pastasalat med litt skinke oppi. Jeg bruker de hermitiserte skinkeboksene. Noen ganger kommer de også på tilbud, og de har jo en veldig lang holdbarsdato. Se etter tilbud på mat som kan fryses eller holder seg lenge, så handler du inn litt, så har du jo noen middager iløpet av en mnd på det. Jeg er ikke noe flink til å se etter tilbud selv, men hadde jeg måtte redusert budsjettet så hadde jeg gjort det sånn. Og ja kommer jeg over tilbud så handler jeg litt ekstra inn av det så jeg har til en annen gang. Ofte biff kommer på tilbud også. Og mye du kan lage av biff. Anonymous poster hash: e6668...19c
estrella Skrevet 25. august 2013 #58 Skrevet 25. august 2013 Vi er to voksne, når vi er flink til å planlegge hva vi skal spise klarer vi å holde oss til 3000 kr (da er det inkludert dopapir, såper o.l). Når vi er slakke på planlegging bruker vi mye mer, tipper det ligger på 4000-5000 kr. Alt for masse. Men det hjelper mye å planlegge og ta storhandel en gang pr uke. De gangene jeg gjør det får jeg handla det meste vi trenger for ei uke for ca 600 kr. I stedet for 300-400 kr når jeg stikker innom butikken hver dag (da går det fort 300 kr hver gang jeg er innom..for jeg aner ikke hva vi skal ha..totalt unødvendig)
Gjest winston Skrevet 25. august 2013 #59 Skrevet 25. august 2013 alt er jo dyrt. kjøpte 2 paprikaer i dag og de kosta 30 kr. bare for det liksom Hvor handler du? Man får 3 paprikaer for 10-12 kroner i de fleste butikker. Faktisk synes jeg det er tull å si at sunn mat er dyrt. Grønnsaker koster iallefall ikke mye om man handler det rett sted.
sol87 Skrevet 25. august 2013 #60 Skrevet 25. august 2013 jeg har erfart at å lage fra scratch ofte blir dyrere enn å kjøpe feks fjordland. her om dagen ville jeg prøve noe nytt. lagde lam karri. lager ikke det hver dag liksom. men ble helt paff for skulle være 10 krydder i og forskjellige grønnsaker. bare krydderet kosta sikkert 100 kr liksom. har lyst å lære meg noen retter som er rimelige, gode og næringsrike. når man lager selv mæ man ofte kjøpe tilbehør og noen ganger lurer jeg på om det er bedre å bare spise ute! tenk da når du lager man selv bruker du strøm på komfyren og zalo når du tar oppvasken. og du mister verdifull tid. Jeg har en hektisk hverdag siden jeg er student, alenemor og har et barn i beste trassalder. Kan være utfordrende å få "kabalen til å gå opp" tips?! Nå må du tenke på at krydderet ikke brukes opp på en gang da. Det lille du brukte i lammecurryen er jo ikke alt krydderet du kjøpte. Jeg blir litt bekymret når folk faktisk ikke skjønner hva maten EGENTLIG koster. Jeg lagde fiskegrateng fra bunnen av til meg og typen. Regnet ut at det ble ca. 15 kr per porsjon. Det er ikke mye, og mye billgere enn en fjordland. Hvis man klarer å bygge opp et godt basisutvalg i skapet, så vil man se at man kan få billig og bra mat for pengene. Kjøper du for eks. en pakke mel til 20 kroner, så kan du bruke melet til mye forskjellig, brødbaking, hvit saus, pizzabunn etc. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå