Gå til innhold

Matutgifter. Hva er normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

alt er jo dyrt. kjøpte 2 paprikaer i dag og de kosta 30 kr. bare for det liksom

Du må da se på prisen før du handler. Det er selvfølgelig forskjellige priser fra butikk til butikk, og det der var i overkant gitt.

3 forskjellige pålegger og vips! 100 kr.

Her må du også sjekke priser, får du ikke tilbudsblad i posten?

50 kr for 12 ruller med dasspapir

Hvorfor kjøper du det dyreste du finner? Du kan få 8 ruller med dopapir for 12-13 kr.

lammekjøtt til å lage suppe, 130 kr kg....... WTF!

Neste gang kan du velge noe billigere kjøtt som du vet du tåler.

Jeg må si jeg blir litt oppgitt over deg. Velger du alltid den dyreste butikken når du handler? Det er fint liten vits i å klage på dyre priser når du ikke gidder sjekke priser hos andre butikker.

Anonymous poster hash: 35cef...da3

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

så du bruker ca 183,33 kr på dagligvarer pr dag? Si meg drikker ungen din nan?

Hvis du tar 183,33 og trekker fra shampo, bleier, zalo og alt som ikke heter mat. Hvor mye har du igjen til mat pr dag da? Si meg, spiser du 4 måltider pr. dag?

Jeg må spise ofte pga at jeg studerer minst 8 timer pr dag. merker faktisk jeg blir fortere sulten når jeg sitter å leser og pugger i 8 timer. Det sier medstudenter at de blir og! Jeg er ikke feit heller. De fleste kommenterer at jeg er slank. Men hvis ikke jeg eter så mye som jeg gjør blir jeg å svime av! Hadde ikke klart den hverdagen min hvis jeg spiste bare 1-2 ganger om dagen for å si det sånn.. vet det er noen studenter som gjør det for å spare penger. Men de fleste av dem henger ikke med på skolen. Frustrerende..

Skrevet

jeg synes det er vanskelig å lage ukeplan der jeg får brukt alle varene. hver nye rett har "sitt særpreg" med ingredienser. Men til en viss grad går det vel, eller man kan ete det samme hver dag.

hvor mye tid skal man bruke på å lage en slik plan?

Skrevet

Om du har kjøpt to paprika for 30,- har du betalt ALT for mye. Sist jeg var på Obs tror jeg at jeg betalte fem-seks kroner stykket. Enig med deg at matvarer er dyrt, men det gjelder å finne de produktene hvor du kan kjøpe billig, kontra den dyre varianten. Lag ukesmenyer, sørg for å ikke kaste mat og ikke handle mer enn en gang i uka :-)

dette var på obs! men liksom hva skal man gjøre? hver gang man skal kjøpe melk så skal man kjøre gjennom alle de alternative butikkene osv. og sammenligne priser over alt hele tiden. Det er jo veldig tidkrevende å greit hvis man har lite å gjøre men passer ikke hvis man er student, jobber og har barn. "hei ungen min nå skal vi kjøre gjennom 5 butikker for å se hvor det er billigst melk. ja jeg vet du er sliten etter bhg. men du skjønner du må vente for dette er viktig". AAAAH så frustrerende

Skrevet

så du bruker ca 183,33 kr på dagligvarer pr dag? Si meg drikker ungen din nan?

Hvis du tar 183,33 og trekker fra shampo, bleier, zalo og alt som ikke heter mat. Hvor mye har du igjen til mat pr dag da? Si meg, spiser du 4 måltider pr. dag?

Si meg - hva er problemet ditt...?!

Sifo-tall for månedlig matbudsjett (pfd) for voksen kvinne er 2030 kr per mnd, for barn 2-5 år 1130 kr, så 3160 kr i mat. En måned har 30 dager så 105 kr for mat om dagen. Masse penger igjen til bleier, shamp og zalo.

Ro deg ned.

Anonymous poster hash: 9c90e...886

• Liker 9
Skrevet

Mange av dere skriver at jeg handler så dyrt, at det finnes billigere butikker osv. men alle de eksemplene jeg tok er fra obs, rimi, rema 1000 osv og ikke bensinstasjonen. Hvor handler dere mat, i bulgaria?

• Liker 3
Gjest gjest17
Skrevet

dette var på obs! men liksom hva skal man gjøre? hver gang man skal kjøpe melk så skal man kjøre gjennom alle de alternative butikkene osv. og sammenligne priser over alt hele tiden. Det er jo veldig tidkrevende å greit hvis man har lite å gjøre men passer ikke hvis man er student, jobber og har barn. "hei ungen min nå skal vi kjøre gjennom 5 butikker for å se hvor det er billigst melk. ja jeg vet du er sliten etter bhg. men du skjønner du må vente for dette er viktig". AAAAH så frustrerende

Høres merkelig ut med så høy pris for to stykk paprika. Sier ikke at du skal dra fra butikk til butikk, men heller være konsekvent på hvor du handler inn mesteparten. Mange aviser har ofte prissammenligning, da kan du sjekke opp hvor det lønner seg for deg å handle.

Obs og Rema kommer stort sett veldig godt ut, omtrent likt om du har Coop-visaen.

Skrevet

Si meg - hva er problemet ditt...?!

Sifo-tall for månedlig matbudsjett (pfd) for voksen kvinne er 2030 kr per mnd, for barn 2-5 år 1130 kr, så 3160 kr i mat. En måned har 30 dager så 105 kr for mat om dagen. Masse penger igjen til bleier, shamp og zalo.

Ro deg ned.

Anonymous poster hash: 9c90e...886

kanskje at det er dyrt for meg å handle mat for hver gang jeg leter etter noe rimelig ser jeg rimelige priser på egg og fisk, men ikke storfe eller lammekjøtt.. jeg eter ofte kjøttdeig for det er "billigst" hva kjøttvarer anngår. men når man har spise det 4 dager på rad blir man lei og kjøper lammekjøtt (kanskje 1 gang i uka) og da får man høre at man skal satse på andre ting som kjøttdeig. I just ate that for like 4 days in a row alresdy. og i lengden er det frustrerende. Men kanskje det er rimeligere for mange av dere siden dere kjøper fisk osv. Som noen skrev ovenfor. "jeg har makrell i tomat på brødskiva!". lurer på om noen har noen tips til hva man kan gjøre når man er allergisk for at ikke utgiftene skal gå opp. om man kan ete noe anna, men er kanskje ikke rett å spørre noen som ikke er like allergisk selv.

Skrevet

btw 105 kr dagen, er det inkl. zalo eller? :P hehe

Skrevet

Klart du sliter litt om du ikke kan spise egg, fisk eller kylling. Men det er da andre kilder til proteiner. Bønner og linser er både billig og godt. Kjøttdeig er sikkert greit en gang i uken, men rødt kjøtt er ikke særlig helsig.

Anonymous poster hash: 3b656...0ce

• Liker 1
Skrevet

hmm lurer på hva de sifo folka mener man skal spise da, sånn til hverdags osv. hadde vært fint å få sett et eksempel på matinnkjøp pr mnd. vedder på at masse nudler inngår. går det ut på å ha et kosthold som er best for helsa, eller et kosthold der målet er å overleve på kort sikt :P

Skrevet

Ja jeg skal begynne å ete mere bønner. burrito med bønner er godt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg spise noe ala lavkarbo, og har klart å leve på 1000 kr iløpet av 14 dager. Har spist fisk og kylling og egg og avokado for det meste, og mye grønsaker og salater. Har også laget mye smoothie og frosne bær blandet sammen med chia-frø.

Drikker kun vann.

Har også lagt meg hjemmelaget knekkebrød av nøtter og frø. Denne gangen malte jeg mandler og blandet med sesamfrø og eggehviter, fiberhusk og salt. Veldig sunt og godt!

Må klare meg på 1000 kr i mat de neste 14 dagene også, men det har gått bra så langt.

Om jeg hadde hatt en 3-åring å fø på, vet jeg ikke hvor mye mer jeg måtte ha brukt i mat, men det ville vært overkommelig.

Skrevet

Høres merkelig ut med så høy pris for to stykk paprika. Sier ikke at du skal dra fra butikk til butikk, men heller være konsekvent på hvor du handler inn mesteparten. Mange aviser har ofte prissammenligning, da kan du sjekke opp hvor det lønner seg for deg å handle.

Obs og Rema kommer stort sett veldig godt ut, omtrent likt om du har Coop-visaen.

kommer avisen til faste dager hver uke? det er jo så mye reklame i posten at man ikke rekker gå gjennom den

Skrevet

Jeg spise noe ala lavkarbo, og har klart å leve på 1000 kr iløpet av 14 dager. Har spist fisk og kylling og egg og avokado for det meste, og mye grønsaker og salater. Har også laget mye smoothie og frosne bær blandet sammen med chia-frø.

Drikker kun vann.

Har også lagt meg hjemmelaget knekkebrød av nøtter og frø. Denne gangen malte jeg mandler og blandet med sesamfrø og eggehviter, fiberhusk og salt. Veldig sunt og godt!

Må klare meg på 1000 kr i mat de neste 14 dagene også, men det har gått bra så langt.

Om jeg hadde hatt en 3-åring å fø på, vet jeg ikke hvor mye mer jeg måtte ha brukt i mat, men det ville vært overkommelig.

hahaha du har spist fisk og egg og kylling. skjønner ikke hvorfor alt jeg reagerer på er så rimelig. uheldig der. Men da er det antagelig derfor du klarer leve så billig. helsike altså.

Skrevet

Økologisk er det dyrere enn vanlig ? For jeg kjøpte 2 røde paprika i dag, og de kosta 30 kr. Tror kanskje de var økologiske! Men var ingen normale paprika der akkurat da. Er det derfor de var så j.... dyr?

Skrevet

Drikker kun vann.

synes det er rart at noen lever i hovedsak på alt det jeg er allergisk mot :P rar verden. hvis du hadde vært min veninne, og vi skulle lage middag sammen så hadde vi hatt et problem. haha. men advokado er godt ;D

• Liker 1
Skrevet

Kanskje jeg kan lage meg guacamole ;D

Skrevet

Grunnen til at du blir fort sulten, og at du er allergisk mot kylling, fisk og egg, er fordi du spiser gluten som fins i bl.a. hvetemel. Og hvetemel brukes til å bake brød, boller, kaker kjeks og andre deiger som gjør at de får dårlig blodsukker og må spise oftere, og ofte legger man på seg, blir i dårlig humør og får lite energi.

Det er mange som kan kryssreagere med diverse matvarer når de spiser gluten.

Det er meningen at man skal tåle mat som fisk, egg og kylling.

Om du spiser mer som meg, vil du holde et mer stabilt blodsukker, og du blir ikke så fort sulten.

Bak deg heller hjemmelaget brød eller knekkebrød av nøtter og frø, slik som mandelbrød, eller knekkebrød av mandler og sesamfrø f.eks.

Jeg velger f.eks alltid økologiske egg og økologiske grønsaker om det fins i butikken.

Skrevet (endret)

synes det er rart at noen lever i hovedsak på alt det jeg er allergisk mot :P rar verden. hvis du hadde vært min veninne, og vi skulle lage middag sammen så hadde vi hatt et problem. haha. men advokado er godt ;D

Da hadde vi lagd lammegryte, da :P

Eller taco med masse guacamole, for du kan jo spise kjøtt?

Endret av Bølle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...