AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #41 Skrevet 27. august 2013 Jeg synes bare ikke det er så fantastisk hyggelig å se blottede pupper rundt meg på et spisested, det er veldig uappetittelig. Om folk på død og liv må på kafé og amme hele tiden, så kan det ikke være mye å forlange at man i det minste er diskret om det. Jeg har pupper selv, men drar de ikke frem ved matbordet eller på kafé. Det handler om at alle skal kunne ha det hyggelig på kafé, ikke bare mødre, og slik som hun iver her skriver, så kan man gjøre det på en fin måte som ikke ødelegger lunsjen til alle rundt segAnonymous poster hash: 6b004...960 Men så dra til deg blikket, da mann! (Du skriver at du har pupper selv, men det betyr jo ikke at du er kvinne. Du snakker som en gammel gubbe som ikke har fått dyppa'n på en stund.) Man drar jo ikke frem puppene sånn uten videre. Det er for å fore et barn. De har en lei tendens til å bli veldig bråkete og i verste fall dø om de ikke får mat regelmessig. Anonymous poster hash: a2124...e50 5
Sjokoladenøtt Skrevet 27. august 2013 #42 Skrevet 27. august 2013 Jeg synes det er like ille uansett hvor foreldre drasser med seg hylende og grinende unger... Verste lyden som finnes er hyling og skriking fra unger som gjerne bare gjør det i trass. Noen ganger har jeg lyst til å bare rope til foreldrene som bare ler eller later som ingenting og be dem skjerpe opp ungene sine og få dem til å tie stille. Skjønner jo at unger griner av alle ulike årsaker, men det pleier ikke vare hele shoppingrunda på en halvtime altså.. Det skal ikke så mye til for å få dem til å roe seg ned.. Foreldrene som ikke gjør noenting med det er så irriterende! 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #43 Skrevet 27. august 2013 Dette er et norsk problem. Kjæresten og jeg er ofte ute og reiser. Vi var blant annet i en spansk by og koste oss på restaurant da en familie satte seg ned på bordet ved siden av og den ene ungen tømte brødsmuler inntil stolene våre for å mate duene. Eller hva med i en annen spansk by hvor pjokken har fått en brødskive med klissete syltetøy, vandrer rundt, stopper ved bordet vårt og søler verre på vår duk slik at det kommer veps? Selvsagt var de norske. Vi har også vært på kaffehus i Wien og sett en toåring sitte pent på helt vanlig stol sammen med foreldrene sine. Ikke en lyd, kun pene manerer. Jeg har en venninne i Milano som tar med toåringen på kafe. Det er aldri noe problem. Hvis ikke ungen sover, sitter han på fanget og leker med kosedyret sitt. Anonymous poster hash: a2124...e50 8
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #44 Skrevet 27. august 2013 Gjengangeren i alle de overstående eksemplene er at det er foreldrene som er problemet, ikke barna. Nemlig... 2
Alice123 Skrevet 27. august 2013 #45 Skrevet 27. august 2013 Jeg har sjeldent til aldri opplevd slik oppførsel i utlandet, eller av utenlandske turister i Norge. Av det jeg har sett og kjenner til, er dette et veldig norsk fenomen. Hvorfor klarer alle andre land å ha styr på ungene sine, når vi ikke greier det? 2
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #46 Skrevet 27. august 2013 http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article855510.ece Jobber i bransjen selv, og det finnes ekstremt lite som overrasker meg når det gjelder småbarnsfamilier. Hvorfor er det slik at enkelte småbarnsfamilier ikke evner å ta hensyn til andre? Jepp, lagt merke til at det alltid er de der middelklassebærtene med familie som holder på slik?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #47 Skrevet 27. august 2013 Jeg har sjeldent til aldri opplevd slik oppførsel i utlandet, eller av utenlandske turister i Norge. Av det jeg har sett og kjenner til, er dette et veldig norsk fenomen. Hvorfor klarer alle andre land å ha styr på ungene sine, når vi ikke greier det? Eller: Hvorfor greier ikke vi (dere) å ha styr på ungene, når alle andre greier det? Anonymous poster hash: a2124...e50 3
Alice123 Skrevet 27. august 2013 #48 Skrevet 27. august 2013 Eller: Hvorfor greier ikke vi (dere) å ha styr på ungene, når alle andre greier det? Anonymous poster hash: a2124...e50 Selv har jeg ikke barn, jeg mente "vi" som i Norge.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #49 Skrevet 27. august 2013 Nettopp. Jeg har faktisk aldri opplevd å se en ammende kvinne bare brette ut puppene på en vulgær måte som er frastøtende. De aller fleste gjør sitt beste for å amme barnet sitt i det stille, med minst mulig styr. Om puppen uheldigvis skulle vise seg et øyeblikk for de andre, så tror jeg ikke det er med vilje. Å forlange at en ammende mor skal fjerne seg fra plassen sin og gjemme seg en annen plass av hensyn til andre er latterlig. Jeg har da aldri forlangt at de skal fjerne seg. Jeg har tydeligvis vært uheldig og møtt en god del av den ene prosenten som flasher hele restauranten. Jeg bare mente at man kan være diskret om det. Kaféen og restauranten skal være for alle. Til den som mente at jeg var en gammel gubbe, det er jeg aldeles ikke, jeg er ei kvinne i 20-årene som bare synes at privare ting kan holdes privat, og ikke trenger å flashes foran halve byen. Så jeg gjentar, det er mulig å gjøre det diskret. Anonymous poster hash: 6b004...960 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #50 Skrevet 27. august 2013 Far til mitt barn jobber fulltid, som så mange andre fedre, og det er ikke søskenbarn og besteforeldre sin oppgave å sitte barnevakt hver gang mor vil bevege seg utenfor husets vegger. Hva med en god nabo da...? Eller har dere ikke det...? Anonymous poster hash: b8104...776
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #51 Skrevet 27. august 2013 Men så dra til deg blikket, da mann! (Du skriver at du har pupper selv, men det betyr jo ikke at du er kvinne. Du snakker som en gammel gubbe som ikke har fått dyppa'n på en stund.) Man drar jo ikke frem puppene sånn uten videre. Det er for å fore et barn. De har en lei tendens til å bli veldig bråkete og i verste fall dø om de ikke får mat regelmessig. Anonymous poster hash: a2124...e50 Huff, det må være slitsomt å ha babyer som dør om de skal være uten mat de 20 minuttene man bruker på cafè! Forhåpentligvis tar mødrene deres dem med på dass for å fore dem før ungene sulter ihjel! Anonymous poster hash: e4edd...bee 5
Kassiopeia Skrevet 27. august 2013 #52 Skrevet 27. august 2013 Hva med en god nabo da...? Eller har dere ikke det...? Anonymous poster hash: b8104...776 Jeg klarer fint å ta vare på min fem måneder gamle sønn selv takk, og er ikke interessert i å forlate han til andre mennesker hver gang jeg har lyst og ta meg en tur ut døren. 2
miramis Skrevet 27. august 2013 #53 Skrevet 27. august 2013 Jeg synes dog at det er upassende å amme på offentlig plass, det er ganske ubekvemt å se noen dra opp puppen på kafé, helt ærlig så er det kvalmende. Jeg bør vel også ha rett til å kose meg på kafé. Og nei, jeg sitter ikke å stirrer på ammende mødre, men det er vanskelig å ikke legge merke til at noen drar frem brystene, og det er ikke spesielt apetittvekkende å se. Jeg forstår at man ikke har kontroll over de biologiske prosesser som inngår i amming, men om dere kanskje planlegger litt lengre enn nesa, så er det kanskje mulig å bruke ei brystpumpe i forkant eller bruke erstatning de få gangene det gjelder?Anonymous poster hash: 6b004...960 Men da kan man som ammende mor enten forflytte seg unna de andre gjestene som spiser eller dekke seg til med ett sjal eller noe så vi iallefall slipper å se på slappe ammepupper. Ille nok med lukta av surmelk når man prøver å spise om man ikke skal få slengt en ekkel pupp i matfatet å.Anonymous poster hash: 87156...368 Hmm, jeg har aldri verken sett eller luktet en lakterende brystvorte, og jeg har jobbet på kafé. Ser ikke problemet med å amme normalt, men er jo litt unødvendig å skrelle av seg alle klærne og "slenge puppen på bordet", men som sagt har jeg ikke opplevd dette.
Harlekin Skrevet 28. august 2013 #54 Skrevet 28. august 2013 Surmelk?? Hahaha. Hvis du som skrev dette noen sinne har luktet surmelk på kafe, så er det ikke ammingen du lukter. Og de aller fleste ammer diskret, jeg har til dags dato ikke sett en eneste flashet pupp i all offentlighet. Amming, ja, blotting, nei. TS: Du skriver så mye negativt om småbarn på kafe i Norge. Har du aldri sett noe positivt, da? Ingen unger som oppfører seg pent og foreldre som gjør det de skal? 2
LittDiva Skrevet 28. august 2013 #55 Skrevet 28. august 2013 Det man trenger er ett skikkelig skilt på døren, en solid advarsel om at hvis du skifter bleie på bordet så vil du komme til å angre! Enig ! I en restaurant i København så sto det en skilt ( asiatisk restaurant ) Har du med hund - så koker vi den. Har du med barnevogn - så friterer vi den. Anonymous poster hash: 39414...abe
Harlekin Skrevet 28. august 2013 #56 Skrevet 28. august 2013 Det synes jeg var en usmakelig tekst - spesielt med tanke på at det var en kinesisk restaurant. Hadde ikke hatt så lyst til å spise der.
Arkana Skrevet 28. august 2013 #57 Skrevet 28. august 2013 Jeg har sjeldent til aldri opplevd slik oppførsel i utlandet, eller av utenlandske turister i Norge. Av det jeg har sett og kjenner til, er dette et veldig norsk fenomen. Hvorfor klarer alle andre land å ha styr på ungene sine, når vi ikke greier det? I veldig mange andre land er det også utbredt å slå barna sine. Mener du at mishandling av barn er verdt det når det fører til at de blir rolige og lyder foreldrene i alt? Jeg blir litt matt av svarene i denne tråden og tenker det er mye trolling på gang. Hvis ikke er det i grunnen mer deres problem enn barnefamilienes. Barn er overalt, sånn er det bare. Så kan dere heller velge om dere vil bruke energien deres på å irritere dere over det, eller kanskje heller prøve å finne på noe annet.
Alice123 Skrevet 28. august 2013 #58 Skrevet 28. august 2013 I veldig mange andre land er det også utbredt å slå barna sine. Mener du at mishandling av barn er verdt det når det fører til at de blir rolige og lyder foreldrene i alt? Jeg blir litt matt av svarene i denne tråden og tenker det er mye trolling på gang. Hvis ikke er det i grunnen mer deres problem enn barnefamilienes. Barn er overalt, sånn er det bare. Så kan dere heller velge om dere vil bruke energien deres på å irritere dere over det, eller kanskje heller prøve å finne på noe annet. Fordi jeg skriver jeg aldri har opplevd typisk "norsk" oppførsel i utlandet, så mener jeg automatisk at det er greit å bruke vold i oppdragelsen? Det blir pokker meg for dumt altå, skjerp deg. 3
Arkana Skrevet 28. august 2013 #59 Skrevet 28. august 2013 (endret) Du har altså aldri tenkt over hvorfor barn i mange andre land oppfører seg annerledes? Du har ikke tenkt over at oppdragelsesmetoden kan være årsaken og at denne metoden ikke nødvendigvis samsvarer med hvordan vi ser på barneoppdragelse og at det er derfor norske barn på generelt grunnlag ikke oppfører seg som voksne på restaurant? Når du snakker om å "ha styr på" ungene, legger du jo i det at det er negativt at norske barn ikke oppfører seg slik andre gjør. Endret 28. august 2013 av Arkana
Alice123 Skrevet 28. august 2013 #60 Skrevet 28. august 2013 Ja jeg syntes at det er negativt med barn (og foreldre) som ikke ser forskjell på lekeland og et spisested. Jeg er også hellig overbevist om at det er en mellomting mellom den norske "fri flyt"-metoden og barnemisshandling. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå