miramis Skrevet 26. august 2013 #21 Skrevet 26. august 2013 Så du mener barn har det bedre av å bli lempet hos barnevakt hver gang mor skal ut å handle/shoppe/spise? DET ville nemlig vært egoistisk. Sist jeg sjekket så var ikke klesbutikker, spisesteder og andre butikker bare åpne for barnløse mennesker, så hvis du har så mye imot barn så får du heller holde deg hjemme da. De foreldrene som er frekke og uhøflige var selvfølgelig også det før de fikk barn. Så lenge man ikke har fått lausunger i hytt og pine kan barnefaren passe, eldre søsken/søskenbarn eller besteforeldre. 10
miramis Skrevet 26. august 2013 #22 Skrevet 26. august 2013 Greia med nordmenn er at det ofte virker jævelig vanskelig for foreldrene å kunne irettesette sine egne barn. Og desto mindre andres barn. Det er (dessverre) ofte sett på som en uting, og resultatet er deretter: ufordragelige gremlins som løper rundt mens de skriker som om de er på Lekeland, og foreldrenes eneste forsøk på å få dem til å roe seg er ved å lokke med spill på i-phones. I Spania er barna en like stor del av familien som ungdom, voksne og eldre, og det er den største selvfølgen i verden at barna selvsagt er med på restaurant og andre steder. Dessuten tar alle seg av hverandre som en storfamilie. Svært enig! På mange utenlandskturer har det vært vanlig med små barn på selv fine resturanter, men de har oppført seg flott. Her hjemme derimot er det visst helt akseptabelt av foreldre å la ungen løpe rundt som en rabiat hund. 7
ViljaH Skrevet 26. august 2013 #23 Skrevet 26. august 2013 Å knuse et glass og være uheldig å søle er hendige uhell som absolutt kan skje alle. Å grise med pommes frites over halve restauranten for at man må løpe rundt å spise derimot er ikke noe uhell. Jeg har opplevd å bli kjefta ned av en far for at jeg tok tak i ungen hans ( som var på vei ned en betongtrapp med hodet først ), for det hadde jeg ikke noe med å gjøre. Jeg har opplevd at folk skifter bleier på ungen på bordene (mer enn 1 gang). Jeg har opplevd at folk lar ungene løpe rundt uten tilsyn også inn på kjøkken og grillområde hvor unger ikke burde være, og igjen fått kjeft for at jeg har bært ungen ut. Jeg har fått kjeft for at en unge løp på meg mens jeg kom gående med masse mat i hendene, må jo se meg for vet du. Jeg har opplevd unger som hyler i trass i 40 min uten at foreldrene løfter en finger. Gjengangeren i alle de overstående eksemplene er at det er foreldrene som er problemet, ikke barna. Hos oss er det tilrettelagt for å ha med seg barn, men det er allikevel ikke en barnehage hvor foreldrene ikke trenger å passe på. Men det er ikke bare barnefamilier altså som oppfører seg ufordragelig. Ufordragelige mennesker finnes i alle varianter, men det er nok noe i det at når ungene får holde på som de vil legger man bedre merke til dem. Prøvde du snakke tilbake til foreldrene som kjeftet som her? Jeg har jobbet i bar, og opplevde iblandt folk som ville inn bak baren for å snakke med meg, bestille, klage. Jeg var veldig bestemt med dem, gjestene får ikke bak baren. Jeg sa "du må gå utenfor baren, du får ikke være her!" Gjesten "men, men, jeg skal bare.." jeg "jeg skal høre på deg når du er utenfor" mens jeg beveget meg mot dem. De adlød hver eneste en. Det kan man gjøre med foreldre som kommer til din restaurant også, oppdra dem på hvordan kjørereglene er. Vær blid, hyggelig,etterkomme ønskene deres, og ved behov dra opp grensene. Barn får ikke løpe rundt, skrike tulling herje.. Mine barn er høflige og sitter påstolen når vi foreldrene insisterer på det. Men fy de kan grise på bordet og gulvet.. Det er ikke noe gøy for oss å etterlate oss et bord i full kaos slik. 2
Kassiopeia Skrevet 26. august 2013 #24 Skrevet 26. august 2013 (endret) Så lenge man ikke har fått lausunger i hytt og pine kan barnefaren passe, eldre søsken/søskenbarn eller besteforeldre.Far til mitt barn jobber fulltid, som så mange andre fedre, og det er ikke søskenbarn og besteforeldre sin oppgave å sitte barnevakt hver gang mor vil bevege seg utenfor husets vegger. Endret 26. august 2013 av Suvana 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #25 Skrevet 26. august 2013 Så lenge folk med barn og barnevogner også er litt obs på hva som skjer rundt seg, og ikke plasserer sin gigantiske barnevogn slik at det er umulig for folk å gå forbi, eller ikke okkuperer hele bredden av gangveien/gågata, så har jeg ikke noe imot det. Jeg har ingen forventning om at barn ikke griser eller lager litt lyd, men synes fortsatt at mange norske foreldre kan gjerne innføre mer disiplin på barna sine. Det er ikke greit å la ungen din løpe rundt på en kafé eller restaurant, uansett hvor fin eller ufin den måtte være. Det bør også være greit å be barnet om å dempe seg. Jeg synes dog at det er upassende å amme på offentlig plass, det er ganske ubekvemt å se noen dra opp puppen på kafé, helt ærlig så er det kvalmende. Jeg bør vel også ha rett til å kose meg på kafé. Og nei, jeg sitter ikke å stirrer på ammende mødre, men det er vanskelig å ikke legge merke til at noen drar frem brystene, og det er ikke spesielt apetittvekkende å se. Jeg forstår at man ikke har kontroll over de biologiske prosesser som inngår i amming, men om dere kanskje planlegger litt lengre enn nesa, så er det kanskje mulig å bruke ei brystpumpe i forkant eller bruke erstatning de få gangene det gjelder? Anonymous poster hash: 6b004...960 9
Kassiopeia Skrevet 27. august 2013 #26 Skrevet 27. august 2013 Så lenge folk med barn og barnevogner også er litt obs på hva som skjer rundt seg, og ikke plasserer sin gigantiske barnevogn slik at det er umulig for folk å gå forbi, eller ikke okkuperer hele bredden av gangveien/gågata, så har jeg ikke noe imot det. Jeg har ingen forventning om at barn ikke griser eller lager litt lyd, men synes fortsatt at mange norske foreldre kan gjerne innføre mer disiplin på barna sine. Det er ikke greit å la ungen din løpe rundt på en kafé eller restaurant, uansett hvor fin eller ufin den måtte være. Det bør også være greit å be barnet om å dempe seg. Jeg synes dog at det er upassende å amme på offentlig plass, det er ganske ubekvemt å se noen dra opp puppen på kafé, helt ærlig så er det kvalmende. Jeg bør vel også ha rett til å kose meg på kafé. Og nei, jeg sitter ikke å stirrer på ammende mødre, men det er vanskelig å ikke legge merke til at noen drar frem brystene, og det er ikke spesielt apetittvekkende å se. Jeg forstår at man ikke har kontroll over de biologiske prosesser som inngår i amming, men om dere kanskje planlegger litt lengre enn nesa, så er det kanskje mulig å bruke ei brystpumpe i forkant eller bruke erstatning de få gangene det gjelder? Anonymous poster hash: 6b004...960 Hvis du hadde hatt peiling på barn så hadde du visst at det er ikke alle barn som tar flaske, og små babyer kan bli sulten når som helst. Folk med en slik holdning som du har er vel det som er kvalmende! Og nei jeg føler meg ikke truffet, da jeg ikke ammer. 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #27 Skrevet 27. august 2013 Hvis du hadde hatt peiling på barn så hadde du visst at det er ikke alle barn som tar flaske, og små babyer kan bli sulten når som helst. Folk med en slik holdning som du har er vel det som er kvalmende! Og nei jeg føler meg ikke truffet, da jeg ikke ammer. Men da kan man som ammende mor enten forflytte seg unna de andre gjestene som spiser eller dekke seg til med ett sjal eller noe så vi iallefall slipper å se på slappe ammepupper. Ille nok med lukta av surmelk når man prøver å spise om man ikke skal få slengt en ekkel pupp i matfatet å. Anonymous poster hash: 87156...368 12
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #28 Skrevet 27. august 2013 Hvis du hadde hatt peiling på barn så hadde du visst at det er ikke alle barn som tar flaske, og små babyer kan bli sulten når som helst. Folk med en slik holdning som du har er vel det som er kvalmende! Og nei jeg føler meg ikke truffet, da jeg ikke ammer. Så jeg skal ikke få spise min lunsj fordi noen på død og liv skal dra frem puppene sine på kafé? Man kan i det minste prøve å være diskret. Jeg synes faktisk ikke holdningen min er kvalmende, jeg bor i et nabolag som er fullt av småbarn, som jeg har ekstrem stor toleranse for med tanke på hvor "fri" oppdragelse de får. At jeg skal få sitte og hygge meg på kafé er faktisk ikke noe stort krav, og heller ikke vanskelig for småbarnsmødre å etterkomme. Kafé skal vel være hyggelig for alle som er der? Si meg hva som er så hyggelig og apetittelig med blottede bryster Anonymous poster hash: 6b004...960 9
Kassiopeia Skrevet 27. august 2013 #29 Skrevet 27. august 2013 Så jeg skal ikke få spise min lunsj fordi noen på død og liv skal dra frem puppene sine på kafé? Man kan i det minste prøve å være diskret. Jeg synes faktisk ikke holdningen min er kvalmende, jeg bor i et nabolag som er fullt av småbarn, som jeg har ekstrem stor toleranse for med tanke på hvor "fri" oppdragelse de får. At jeg skal få sitte og hygge meg på kafé er faktisk ikke noe stort krav, og heller ikke vanskelig for småbarnsmødre å etterkomme. Kafé skal vel være hyggelig for alle som er der? Si meg hva som er så hyggelig og apetittelig med blottede bryster Anonymous poster hash: 6b004...960 Hva i alle dager er det du har i mot pupper? Det en en kroppsdel vi alle er født med, og det finnes da ikke noe mer naturlig enn å gi babyen sin mat! Synes du at du fortjener en premie som har så "stor toleranse" for småbarna rundt deg? Ærlig talt.. Du får heller holde deg hjemme hvis det plager deg sånn. 3
ViljaH Skrevet 27. august 2013 #30 Skrevet 27. august 2013 Så jeg skal ikke få spise min lunsj fordi noen på død og liv skal dra frem puppene sine på kafé? Man kan i det minste prøve å være diskret. Jeg synes faktisk ikke holdningen min er kvalmende, jeg bor i et nabolag som er fullt av småbarn, som jeg har ekstrem stor toleranse for med tanke på hvor "fri" oppdragelse de får. At jeg skal få sitte og hygge meg på kafé er faktisk ikke noe stort krav, og heller ikke vanskelig for småbarnsmødre å etterkomme. Kafé skal vel være hyggelig for alle som er der? Si meg hva som er så hyggelig og apetittelig med blottede brysterAnonymous poster hash: 6b004...960 Babyer må få mat når de er sultne, og ditt forslag om å pumpe eller bruke erstatning er dårlig. MYE styr for mor OG barn om de vanligvis ammer. Mange ammebarn får vondt i magen av erstatning, alle får ikke til å pumpe, melken skal lagres i kjøleskap ikke varm stellebag, mor må amme jevnt for å holde produksjonen ved like og melkesprengen borte, baby elsker pupp, mange babyer tar ikke flaske og noen blir sugeforvirret av begge deler. Men jeg er enig i at det er både unødvendig og uhøflig å blotte hele puppen ved amming på offentlig sted. Man kan være litt diskret og hensynsfull. En ammetopp hjelper mye, kan også henge en tynn gulpeklut for å skjerme innsyn. Jeg har ammet mye på kafe, og de som fikk et glimt av pupp var nok både særskilt observante og langsynte. 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #31 Skrevet 27. august 2013 Hva i alle dager er det du har i mot pupper? Det en en kroppsdel vi alle er født med, og det finnes da ikke noe mer naturlig enn å gi babyen sin mat! Synes du at du fortjener en premie som har så "stor toleranse" for småbarna rundt deg? Ærlig talt.. Du får heller holde deg hjemme hvis det plager deg sånn. Jeg synes bare ikke det er så fantastisk hyggelig å se blottede pupper rundt meg på et spisested, det er veldig uappetittelig. Om folk på død og liv må på kafé og amme hele tiden, så kan det ikke være mye å forlange at man i det minste er diskret om det. Jeg har pupper selv, men drar de ikke frem ved matbordet eller på kafé. Det handler om at alle skal kunne ha det hyggelig på kafé, ikke bare mødre, og slik som hun iver her skriver, så kan man gjøre det på en fin måte som ikke ødelegger lunsjen til alle rundt segAnonymous poster hash: 6b004...960 9
Patton Skrevet 27. august 2013 #32 Skrevet 27. august 2013 Min personlige erfaring er at 99% av ammende mødre er diskré når de ammer. Så er det jo alltid noen som ikke tar noe hensyn, men sånne folk ville klart å være irriterende uten barn også. 3
wondergirl Skrevet 27. august 2013 #33 Skrevet 27. august 2013 Herregud, de fleste som ammer må man da anstrenge seg skikkelig for å få øye på brystet til. Ikke lukter det surmelk heller. Enten så er du en skikkelig muggen gammel gubbe som ser deg nødt til å 'tolerere' barn, ellers så er du kun ute etter å provosere... 3
Celtic Heart Skrevet 27. august 2013 Forfatter #34 Skrevet 27. august 2013 Prøvde du snakke tilbake til foreldrene som kjeftet som her? Jeg har jobbet i bar, og opplevde iblandt folk som ville inn bak baren for å snakke med meg, bestille, klage. Jeg var veldig bestemt med dem, gjestene får ikke bak baren. Jeg sa "du må gå utenfor baren, du får ikke være her!" Gjesten "men, men, jeg skal bare.." jeg "jeg skal høre på deg når du er utenfor" mens jeg beveget meg mot dem. De adlød hver eneste en. Det kan man gjøre med foreldre som kommer til din restaurant også, oppdra dem på hvordan kjørereglene er. Vær blid, hyggelig,etterkomme ønskene deres, og ved behov dra opp grensene. Barn får ikke løpe rundt, skrike tulling herje.. Mine barn er høflige og sitter påstolen når vi foreldrene insisterer på det. Men fy de kan grise på bordet og gulvet.. Det er ikke noe gøy for oss å etterlate oss et bord i full kaos slik. Prøvde? Jeg er ikke typen som finner meg i sånt og irriterer meg stille. Jeg snakker til de som trenget å bli snakket til og en sjelden gang kaster jeg faktisk ut folk. Hvis mine barn hadde griset som fy når vi var ute hadde jeg ikke hatt skam til å gå fra uten å ta opp det verste.
Bernardette Skrevet 27. august 2013 #35 Skrevet 27. august 2013 Så jeg skal ikke få spise min lunsj fordi noen på død og liv skal dra frem puppene sine på kafé? Gratulerer, du vant ikke bare dagens, men også ukas pris for mest idiotiske setning. Og det på en tirsdag. 6
Zzyzx Skrevet 27. august 2013 #36 Skrevet 27. august 2013 Jeg liker ikke unger sånn generelt, men jeg har da innsett at for at det skal bli folk av dem så må de faktisk ut blant folk før de fyller 18. Alt jeg forventer av barnefamilier på kafé eller restaurant er en minimumsinnsats fra foreldrene. Et restaurantbesøk skal og bør ikke være fritime fra oppdragelsen. 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #37 Skrevet 27. august 2013 Hva i alle dager er det du har i mot pupper? Det en en kroppsdel vi alle er født med, og det finnes da ikke noe mer naturlig enn å gi babyen sin mat! Synes du at du fortjener en premie som har så "stor toleranse" for småbarna rundt deg? Ærlig talt.. Du får heller holde deg hjemme hvis det plager deg sånn. Eeeeeeeeller så kan du dekke deg til når du ammer eller trekke deg litt unna fra folk som spiser, så kan du få ammet ungen din også kan vi som ikke har med oss spedbarn spise uten å vemmes av ammepupper og lukten av surmelk. På den måten kan både de uten barn og de med barn være på samme kafe i fredsommelighet. Man kommer langt med høflighet! Rumpa er også en kroppsdel, men du ville nok ikke likt at nabobordet flashet sin mot deg når du spiste. Anonymous poster hash: 87156...368 11
Kassiopeia Skrevet 27. august 2013 #38 Skrevet 27. august 2013 (endret) Min personlige erfaring er at 99% av ammende mødre er diskré når de ammer. Så er det jo alltid noen som ikke tar noe hensyn, men sånne folk ville klart å være irriterende uten barn også. Nettopp. Jeg har faktisk aldri opplevd å se en ammende kvinne bare brette ut puppene på en vulgær måte som er frastøtende. De aller fleste gjør sitt beste for å amme barnet sitt i det stille, med minst mulig styr. Om puppen uheldigvis skulle vise seg et øyeblikk for de andre, så tror jeg ikke det er med vilje. Å forlange at en ammende mor skal fjerne seg fra plassen sin og gjemme seg en annen plass av hensyn til andre er latterlig. Endret 27. august 2013 av Suvana 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #39 Skrevet 27. august 2013 Det man trenger er ett skikkelig skilt på døren, en solid advarsel om at hvis du skifter bleie på bordet så vil du komme til å angre! Anonymous poster hash: 39414...abe 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #40 Skrevet 27. august 2013 Det man trenger er ett skikkelig skilt på døren, en solid advarsel om at hvis du skifter bleie på bordet så vil du komme til å angre! Anonymous poster hash: 39414...abe Jeg var på USA tur i sommer og ett slikt skilt hadde de på den ene restauranten vi var på Genialt! (men stakars valper) Anonymous poster hash: 87156...368
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå