Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykt Norske myndigheter lot det gå så langt. 4 år å ingenting seriøst har blitt gjort i denne økonomiske utpressing-saken fra Kongoleserne. Skammelig av dei Norske myndighetene å ikke ha stoppet dette for lengesiden. Jeg skjemmes enda mer av å være Nordmann nå angående denne saken en tidligere må jeg innrømme.

Si meg, hva mener du at de norske myndighetene skulle gjort i denne saken? For å stoppe det, mener jeg? Jeg er sikker på at Eide og Støre før ham, ville vært smigret over din tro på deres innflytelse på det afrikanske kontinentet, men jeg tror den er ganske ubegrunnet.

• Liker 5
Skrevet

En skandale fra norske myndigheter. Da ei dame havnet i problemer i Dubai satte de himmel og jord i bevegelse, men to menn nede i Kongo er det visst ikke så nøye med.

De satte ikke akkurat himmel og jord i bevegelse. Det er bare det at Dubai er sensitiv for dårlig presse siden de er så avhengige av at turistene fortsetter å komme. Så de ville ha saken ut av verden snarest mulig. De som sørget for presset, var ikke den norske regjering, det var alle de som sendte mailer til dubaiiske myndigheter, som signerte petisjoner og meldte seg inn i facebook-grupper, og journalistene som skrev artikler i bokstavelig talt alle verdens aviser.

Kongo er ikke PR-sensitivt i det hele tatt. Ingen med vettet i behold reiser til Kongo.

• Liker 12
Skrevet

Hva vet vi egentlig om hvor mye/lite den norske stat har foretatt seg? Såvidt meg bekjent var det et krav på en god del millioner for å få de utlevert, og skal virkelig den norske stat finansiere løsepenger til nordmenn som er dømt for kriminalitet i utlandet?

Det tror jeg ville vært å invitere til en strøm av kidnappinger på falsk anklage. Det ville være som å innføre en global skuddpremie på norske turister.

• Liker 6
Skrevet

Hvis en kongoleser da kommer til Norge og dreper en mann så skal han få sone i Norge? Der fengselcella ser ut som plaza hotel i forhold til hvordan det ser ut i hans hjemland? Hadde jeg vært en fattig fru fra kongo så skulle jeg tatt mine siste kroner å reist til norge å drept for å få bodd i fengsel i norge, med gratis mat og diverse goder staten ville betalt for meg, det ville vært himmelsk!

Kriminelle burde sone i sine egne land.

Det har skjedd tidligere at utlendinger kommer til norge og gjør kriminelle handlinger for å utnytte goder i norske fengsel.

Dette har vært/er en veldig interessant sak å følge med på. Man kan virkelig se på kloss hold hvor fucked up dette landet er! Myndighetene der har sett to vandrende pengesekker som de kan klemme milliarder utav MILLIARDER! vitne krevde flere millioner i oppreisning, og staten krever milliarder i oppreisning og KUN fordi dette er norske statsborgere og de vet Norge har ett ansvar for sine innbyggere.

Jeg blir forbanna på Norge som betaler kongo så mye årlig når myndighetene der omtrent spytter på den norske stat når det kommer til denne saken.

Grådige selvopptatte j..vler!!!

Ja, vi pleier å sette folk i fengsel her i landet hvis vi kniper dem i lovbrudd.

• Liker 1
Skrevet

Hvilke land som bør få bistand, og hvilke krav man skal stille til regjeringene som skal forvalte bistanden, er en fair debatt. Men det er noe annet enn å bruke en sak som dette, eller kreve spesialbehandling for bistandspengene. Da begynner vi å minne mer om land jeg ikke er så veldig lysten på å ligne på.

Enig med deg der.

• Liker 1
Skrevet

De brukte bilden til å rømme vekk fra skytedramaet. Kanskje det ikke føltes så ok å sitte i blodet til en som var skutt? "Smilet" ser ganske hysterisk ut. De sa selv at de var veldig redde.

De forklarte at det var to andre i bilen også. Moland og French var ute og urinerte da de hørte skudd fra bilen. Slik jeg har forstått det var sjåføren død og de to andre var borte da de våget seg tilbake til bilen. De var midt i jungelen og brukte derfor bilen til å komme seg videre med.

Jeg har alltid festa mer lit til moland og French sine forklaringer, også. Og hvorfor i helsike skulle de drepe sjåføren? Et angrep for å stjele bilen og/eller rane de (antatt) rike vestlige passasjerene virker mer rimelig. Og pengekravene i ettertid fra vitner og etterlatte, understreker jo de økonomiske motivene i saken.

• Liker 3
Skrevet

Det som er drøyt at alle påstandene de kom med, og i tillegg har de ingen bevis for hvem som skjøt denne sjåføren ...

Men jeg har heller aldri sett noen hoste opp noe sannsynlig motiv for at de skulle drept han. Dere som mener de er skyldige, hva skulle være grunnen til å drepe den eneste kjentmannen de har, som de er avhengig av for å komme seg noenlunde trygt videre i et korrupt og ustabilt land?

Anonymous poster hash: 2f17b...ab7

• Liker 3
Skrevet

Ifølge Barth Eide så gir ikke norske myndigheter direkte støtte til Kongo, mesteparten av støtten Kongo mottar går via ideelle organisasjoner som Regnskogfondet, Kirkens nødhjelp etc...

Når en velger å reise til andre land på private halv militante oppdrag, da tenker jeg en har tatt et valg om hva som kan skje og hva en kan regne med at Norske myndigheter kan bidra med når det går galt.

Det gjelder om en reiser på raid i Kongo eller islamistisk korstog i Pakistan slik Arfan Bhatti gjorde.

Men selvsagt det er tragisk for nær familie,

• Liker 2
Skrevet

Ja, hva er galt med det ?

Jeg støtter Sebastianen/frp i bistandspørsmålet, iallfall med tanke på å kanalisere denne gjennom korrupte myndigheter eller andre pengestjelere.

Bistand må gis smart, og treffsikkert, slik at det kommer fram til de som skal ha det.

Skrevet

Hva skal egentlig til for at French kan komme tilbake til Norge? Er det i det hele tatt sannsynlig at det skjer?

Anonymous poster hash: fb81a...b72

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle Moland og French stjålet en okapi? Og hvordan skulle de fått fraktet med seg dette dyret som er på størrelse med en hest?

Fra rettsaken i Kongo:

"Han sier grunnen til at nordmennene kom på motorsykkel og leide bil for å komme seg tilbake, trolig er at de ønsket å stjele en okapi - "et dyr som Gud har gitt utelukkende til DR Kongo". Tre okapier ble stjålet er 2003, minner han om."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3238904.ece#.UhHMPtUYDl8

Skrevet

Hva skal egentlig til for at French kan komme tilbake til Norge? Er det i det hele tatt sannsynlig at det skjer?

Jeg tror muligheten er større nå etter at Moland døde.Nå vi tolig UD øke trykket for å få han overført til soning i Norge eller for å få han benådet. Tragisk nok måtte det er dødsfall til for å få fokus på saken deres igjen.

Skrevet

Men jeg har heller aldri sett noen hoste opp noe sannsynlig motiv for at de skulle drept han. Dere som mener de er skyldige, hva skulle være grunnen til å drepe den eneste kjentmannen de har, som de er avhengig av for å komme seg noenlunde trygt videre i et korrupt og ustabilt land?

Hvis det var de andre i bilen som skjøt sjåføren, hvorfor skjøt de ikke også Moland og French som var de eneste vitnene? Hvis det var landeveisrøvere, hvorfor tok de ikke med seg noe?

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

• Liker 1
Skrevet

Nok penger.

Skrevet

Hvis det var de andre i bilen som skjøt sjåføren, hvorfor skjøt de ikke også Moland og French som var de eneste vitnene? Hvis det var landeveisrøvere, hvorfor tok de ikke med seg noe?

Se det, ikke noe motiv hos deg heller. De har vel forklart at de var borte fra bilen da det hendte, hvis jeg husker riktig. Det besvarer vel spørsmålene dine. (At ingen tok noe fra bilen? Har vi sett en fullstendig utstyrsliste på hva som var i bilen før og etter?)

• Liker 1
Skrevet

Hvis de hadde skutt Moland og French hadde de ikke fått erstatning, Det ene vitnet krevde jo flere millioner i erstatning.

Du kan jo også spørre deg hvis Moland og French skjøt sjåføren hvorfor skjøt de ikke de andre i bilen også?

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men det er helt SYKT at noen av dere kan uttale dere på ekspertnivå om menneskelig adferd, samt skyldspørsmålet i denne saken. Fy faen dere er noen skinnhellige tullinger, dere er faktisk ikke utdannet eller skikket til å uttale dere om HVORDAN mennesker reagerer på forskjellige situasjoner.

Jeg ble rana en gang på jobb, med pistol av en ruset mann som var meget skjelven på hendene. Det var HELT jævli, å det er det skumleste jeg noensinne gang har opplevd, i ettertid sliter jeg med det.

Men hva gjorde jeg når jeg ringte politiet? Jeg lo. Jeg skokklo selv om jeg akkurat hadde vært en shaky narkisfinger unna døden.

Pass på dere sjøl, å klarer du ikke innrømme egen feil så kan du begynne der.

Jeg kan nemlig si at jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg er kjempetrist over at det endte med dødsfall, stakkars french som mistet bestevennen sin å nå er helt alene.

• Liker 8
Skrevet

At Moland og French reiste til Kongo, og oppførte seg som de gjorde, med skytevåpen, falske ID'er osv: Fullstendig galematias. Går det an å være mer koko??

Om de drepete sjåføren?: lite trolig. Antagelig snakker de sant om angrepet. Eller de skjøt ham ved et uhell. Den fulle sannheten får vi nok aldri vite.

Rettssaken: en farse. Men sånn er Kongo, og når de i tillegg har fakket to tullinger fra et rikt land som Norge, så er det klart at de utnytter situasjonen. De er sinnssykt fattige, og har fått korrupsjon inn med morsmelka. Tror de fleste av oss ville fungert omtrent på samme måte under samme forhold.

Molands dødsfall: dypt tragisk. Jeg vet ikke om han forsto rekkevidden av hva han bega seg inn på da han reiste til Kongo engang. Forhåpentligvis gjorde han ikke det, for det ville vært bra tragisk om det fantes mennesker som var så dumme og naive at de med viten og vilje utsatte seg for så store potensielle farer.

Norske myndigheter: har antagelig gjort det de har kunnet for å få Moland&French hjem. De har opplevd å stange hodet i en vegg. Både Støre og Barth Eide har gjort utallige henvendelser til kongolesiske myndigheter, og også forsøkt å nå fram gjennom predikant Rune Edvardsen, til ingen nytte. Engelske myndigheter har heller ikke nådd fram, dessverre.

Det er ikke en hvilken som helst demokratisk rettsstat man har forsøkt å forhandle med her, det håper jeg de fleste tar inn over seg. Å sammenligne med Marthe-saken i Dubai er bare latterlig.

Norske lovbrytere i utlandet: De får sone der de blir tatt, under de soningsforholdene som finnes der. Man vet hvilken risiko man tar. Som jentene som ble tatt for narkosmugling i Bolivia. Irriterende at de greide å rømme. Man kan ikke forvente at norske myndigheter skal sette himmel og jord i bevegelse fordi det er så jævlige soningsforhold der man blir tatt. Kalkulert risiko.

Når man blir dømt i en farse av en rettssak som Moland&French er det klart at man må forvente at noe blir gjort, men man kan faktisk ikke forvente at norske myndigheter kan trylle.

French: håper de greier å få ham hjem.

Anonymous poster hash: 7539c...204
  • Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...