Gå til innhold

Hvorfor er du for oljeboring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive leserinnlegg hvor jeg tenker å dekke alle argumentene til de som er for oljeboring har.

Da snakker jeg altså om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

De vanligste argumentene til støttespillerne er penger og arbeidsplasser. Hvorfor er dere ellers for oljeboring?

Start argumenteringen! ;)



Anonymous poster hash: 11d37...562
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen andre grunner enn penger til å være for, men som f.eks. Hellas viser er det en veldig god grunn. Siden verken de fleste velgere eller politikere ønsker å gjøre det som er nødvendig for å redusere utgiftene blir vi nødt til å øke inntektene.



Anonymous poster hash: 7adae...4a7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

For eller i mot oljeboring handler jo udiskutabelt om hvorvidt vi ønsker en velferdsstat også de neste 20 årene. Velferdsstaten vil krympe og pensjonene bli mindre uansett boring eller ikke, spørsmålet er imidlertid hvor mye. Hvordan skulle Norge kunne opprettholde dagens høye levestandard, relativt gode sykehus, lave arbeidsledighet osv osv dersom 25% av inntektene våre forsvant?

I 2012 pumpet vi opp under halvparten så mye konvensjonell olje som i 2001 da Norge nådde sin produksjonstopp. Tallene så langt i 2013 ser også dystre ut, og trenden har ikke vist antydninger til å snu de siste 12 årene. Oljen i Norge er i ferd med og gå tom, og all den lett utvinnbare oljen er pumpet opp. Den oljen som er igjen er kostbar, både teknologisk, men også svært energikrevende å utvinne. Derfor har Statoil allerede for lenge siden kastet seg inn i historiens kanskje mest uetiske prosjekt - nemlig oljesandutvinning.

Kan man si at man er både for og i mot oljeutvinning i Lofoten? Prinsippiellt og etisk er jeg 100% i mot det. Men realistisk sett..så ser jeg ikke at vi har noe valg. Det finnes per dags dato ingen energikilde som er i nærheten av olje, og hele vår verden er avhengig av olje. Plastikk, kunstgjødsel, matproduksjon, traktorer, biler, busser, båter, fly..alt er avhengig av billig, lett tilgjengelig olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eller i mot oljeboring handler jo udiskutabelt om hvorvidt vi ønsker en velferdsstat også de neste 20 årene. Velferdsstaten vil krympe og pensjonene bli mindre uansett boring eller ikke, spørsmålet er imidlertid hvor mye. Hvordan skulle Norge kunne opprettholde dagens høye levestandard, relativt gode sykehus, lave arbeidsledighet osv osv dersom 25% av inntektene våre forsvant?

I 2012 pumpet vi opp under halvparten så mye konvensjonell olje som i 2001 da Norge nådde sin produksjonstopp. Tallene så langt i 2013 ser også dystre ut, og trenden har ikke vist antydninger til å snu de siste 12 årene. Oljen i Norge er i ferd med og gå tom, og all den lett utvinnbare oljen er pumpet opp. Den oljen som er igjen er kostbar, både teknologisk, men også svært energikrevende å utvinne. Derfor har Statoil allerede for lenge siden kastet seg inn i historiens kanskje mest uetiske prosjekt - nemlig oljesandutvinning.

Kan man si at man er både for og i mot oljeutvinning i Lofoten? Prinsippiellt og etisk er jeg 100% i mot det. Men realistisk sett..så ser jeg ikke at vi har noe valg. Det finnes per dags dato ingen energikilde som er i nærheten av olje, og hele vår verden er avhengig av olje. Plastikk, kunstgjødsel, matproduksjon, traktorer, biler, busser, båter, fly..alt er avhengig av billig, lett tilgjengelig olje.

Du har rett i at vi må tenke framover... Og det er ikke det vi gjør dersom "vi" bestemmer oss for å bore i de såreste områdene.

En dag tar oljen helt slutt. Hva gjør vi når vi har tatt det som er, og ødelagt vår andre største inntektskilde (fisk)? Om vi ikke bruker tid og energi på å finne en ny energikilde vil fisk være vår største inntekskilde. Veldig kjipt og oljeernæringen har ødelagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utgangspunktet ditt i seg selv har problemer.

Fakta er følgende:

1. Tiden for de store oljefunnene er over.

2. Verden konsumerer mer olje enn noen gang

3. Teknologien for oljeutvinning har kommet meget langt siden 60/70 tallet

4. Vi har ingen lett tilgjengelig teknologi som erstatter olje over natten

5. Det blir derfor helt likegyldig om man argumenterer for eller imot oljeboring i Lofoten, faktum er at der det er olje, vil det blir boret for olje, om det skjer i år eller om fem år er likegyldig.

personlig synes jeg derfor alt det politiske sirkuset rundt dette er et spill for galleriet, alle politikere vet at på et eller annet tidspunkt, så vil oljeboring starte i disse områdene.

Man kan heller spørre: hvorfor er det så lite politisk vilje til å bruke penger på å utvikle teknologier som i stor grad kan erstatte fossilt brennstoff?

Norge er i så måte i en unik posisjon pga. våre store inntekter og at vi allerede er langt fremme teknologisk og at vi har hodene som skal til for å utvikle ny teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det spill for galleriet. Om folk gidder åpne øynene og se hvor mye materiell som fraktes nordover hver dag, så ville man skjønt at oljeborring om kort tid er et faktum.

Og jeg ønsker det velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes utgangspunktet ditt i seg selv har problemer.

Fakta er følgende:

1. Tiden for de store oljefunnene er over.

2. Verden konsumerer mer olje enn noen gang

3. Teknologien for oljeutvinning har kommet meget langt siden 60/70 tallet

4. Vi har ingen lett tilgjengelig teknologi som erstatter olje over natten

5. Det blir derfor helt likegyldig om man argumenterer for eller imot oljeboring i Lofoten, faktum er at der det er olje, vil det blir boret for olje, om det skjer i år eller om fem år er likegyldig.

personlig synes jeg derfor alt det politiske sirkuset rundt dette er et spill for galleriet, alle politikere vet at på et eller annet tidspunkt, så vil oljeboring starte i disse områdene.

Man kan heller spørre: hvorfor er det så lite politisk vilje til å bruke penger på å utvikle teknologier som i stor grad kan erstatte fossilt brennstoff?

Norge er i så måte i en unik posisjon pga. våre store inntekter og at vi allerede er langt fremme teknologisk og at vi har hodene som skal til for å utvikle ny teknologi.

For noe tull! Politisk sirkus...

Du sier at det kommer til å skje en gang uansett. Hvorfor tror du det? Bare fåtallet av politikerne er for oljeboringa...

Dette er en svært viktig sak å kjempe for. Her er det AP, H og FrP som trosser all kunnskap vi i dag har om områdene.

Lofoten og Vesterålen er de viktigste områdene i ressurs- og miljøsammengeng langs Norskekysten. Dessuten er det svært sårbart hele året. Det kan ikke sammenlignes med de andre stedene det har blitt boret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er et vanskelig spørsmål, men et av argumentene jeg har hørt for oljeboring i Lofoten etc er at nordsjøolje er langt mer miljøvennlig å bruke enn olje utvunnet fra oljesand/tjæresand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

For noe tull! Politisk sirkus...

Du sier at det kommer til å skje en gang uansett. Hvorfor tror du det? Bare fåtallet av politikerne er for oljeboringa...

Dette er en svært viktig sak å kjempe for. Her er det AP, H og FrP som trosser all kunnskap vi i dag har om områdene.

Lofoten og Vesterålen er de viktigste områdene i ressurs- og miljøsammengeng langs Norskekysten. Dessuten er det svært sårbart hele året. Det kan ikke sammenlignes med de andre stedene det har blitt boret!

Det kommer til å skje ganske raskt, nettop fordi Norge produserer 60% mindre konvensjonell olje i dag enn for bare 12 år siden. Ekofisk og Statfjord har peaket og oljen er vanskelig utvinnbar. For å få opp tempoet i oljenæringen igjen trenger vi nye felter. Selv om ikke disse nye feltene er like store som Ekofisk eller Statfjord, så vil de gi oss en 5-10% økning i oljeutvinning de neste 10 årene. Ikke mye, men for en nasjon som er 100% avhengig av olje til å finansiere velferdsstaten, er vi nødt til å ta den risikoen. Det er helt feil, men vi har ikke noe valg. Det står mellom å bore olje til krampa tar oss, eller kollapse. Sistnevnte vil vi nok gjøre innen en tyve års tid uansett, men det gjelder å karre til seg så mye man kan før den tid. Vanlige folk i gata forstår ingenting som vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Politisk sirkus...

Du sier at det kommer til å skje en gang uansett. Hvorfor tror du det? Bare fåtallet av politikerne er for oljeboringa...

Vel jeg påpeker hvorfor ganske klart og tydelig, men jeg kan godt ta det en gang til...

Om det blir oljeboring i disse (som du så riktig påpeker; sårbare) områdene er et meningsløst spørsmål.

Det eneste riktige spørsmålet er når.

Grunnen til det er at etterspørselen etter olje er større enn hva markedet kan levere og Norge har like lite som andre land, ikke råd på sikt til å la ressursene ligge. Har du 100 milliarder i gull på sjøbunnen, så vil du hente dem opp, uansett hvor vanskelig eller etisk problematisk det er, dette er kapitalisme 101.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg påpeker hvorfor ganske klart og tydelig, men jeg kan godt ta det en gang til...

Om det blir oljeboring i disse (som du så riktig påpeker; sårbare) områdene er et meningsløst spørsmål.

Det eneste riktige spørsmålet er når.

Grunnen til det er at etterspørselen etter olje er større enn hva markedet kan levere og Norge har like lite som andre land, ikke råd på sikt til å la ressursene ligge. Har du 100 milliarder i gull på sjøbunnen, så vil du hente dem opp, uansett hvor vanskelig eller etisk problematisk det er, dette er kapitalisme 101.

Jeg er enig med Kim. Alle prognoser viser at forbruk av olje og gass vil øke i årene fremover, samt at produksjonen både i Norge og på verdensbasis har nådd toppunktet for lenge siden (sjekk Hubbert peak theory). Så vidt jeg vet er det til dags dato INGEN måte å erstatte oljen på, om ikke man er villige til å gå til meget drastiske steg. Et eksempel er jo å prøve å utvikle kjernekraft basert på Thorium, noe Norge har mye av. Med andre ord, regnestykket går ikke opp, og derfor kommer man til å hente ut olje der man kan, før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske på at mineralbasert olje ikke bare tjener som drivstoff, men også er viktig som smøremiddel og kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å skje ganske raskt, nettop fordi Norge produserer 60% mindre konvensjonell olje i dag enn for bare 12 år siden. Ekofisk og Statfjord har peaket og oljen er vanskelig utvinnbar. For å få opp tempoet i oljenæringen igjen trenger vi nye felter. Selv om ikke disse nye feltene er like store som Ekofisk eller Statfjord, så vil de gi oss en 5-10% økning i oljeutvinning de neste 10 årene. Ikke mye, men for en nasjon som er 100% avhengig av olje til å finansiere velferdsstaten, er vi nødt til å ta den risikoen. Det er helt feil, men vi har ikke noe valg. Det står mellom å bore olje til krampa tar oss, eller kollapse. Sistnevnte vil vi nok gjøre innen en tyve års tid uansett, men det gjelder å karre til seg så mye man kan før den tid. Vanlige folk i gata forstår ingenting som vanlig.

Vi vet alle at oljeselskapene driter i å være klimavennlige, og du virker heller ikke spesielt klimavennlig når du sier vi må utvinne nye områder. Lofoten og Vesterålen er et av de siste stedene igjen med olje, men det er også en av de mest miljøskadelige oljeressursene.

Men om vi ikke skal bore etter olje, hva gjør vi da? Vi bør satse på å finne en måte å erstatte oljen på (om ikke mange år er vi tom uansett), slik at Norge blir fremst på bærekraftig energiutvikling.

"Det står mellom å bore olje til krampa tar oss, eller kollapse", skriver du. Om vi tar olja nå, vil vi kollapse en annen gang (som du sier). Det vil kanskje skje når du og jeg er pensjonister eller "voksen", men det vil skje når olja tar slutt.

Om vi fokuserer på nye alternativer i stedet, trenger vi kanskje ikke kollapse i det hele tatt. Dessuten får vi da bevare den flotte fiskeriernæringen vår om vi lar olja ligge i LoVeSe.

Når du sier at vanlige folk i gata forstår ingenting som vanlig, sikter du da til meg eller andre i denne tråden?

Og hvem er du? :P

Vel jeg påpeker hvorfor ganske klart og tydelig, men jeg kan godt ta det en gang til...

Om det blir oljeboring i disse (som du så riktig påpeker; sårbare) områdene er et meningsløst spørsmål.

Det eneste riktige spørsmålet er når.

Grunnen til det er at etterspørselen etter olje er større enn hva markedet kan levere og Norge har like lite som andre land, ikke råd på sikt til å la ressursene ligge. Har du 100 milliarder i gull på sjøbunnen, så vil du hente dem opp, uansett hvor vanskelig eller etisk problematisk det er, dette er kapitalisme 101.

Mye av responsen jeg ville gitt deg til denne kommentaren står over denne siteringen ;)

Jeg tror det blir feil å si når i stedet for om. I løpet av de siste 12 årene har vi oljemotstandere vunnet kampen om Lofoten og Vesterålen hele fire ganger. Da vil jeg si at vi har like stor sjangs til å vinne igjen som før.

Og for å sitere Audun Lysbakken:

- Dette er finalen. Vinner vi kampen om Lofoten denne gangen, har vi vunnet den for bestandig. ;)

Håper han har rett i det.

(Og problemet er ikke at det er vanskelig å få olja opp, det er konsekvensene som er problemet, Kim.)

Endret av Tibbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull! Politisk sirkus...

Du sier at det kommer til å skje en gang uansett. Hvorfor tror du det? Bare fåtallet av politikerne er for oljeboringa...

Dette er en svært viktig sak å kjempe for. Her er det AP, H og FrP som trosser all kunnskap vi i dag har om områdene.

Lofoten og Vesterålen er de viktigste områdene i ressurs- og miljøsammengeng langs Norskekysten. Dessuten er det svært sårbart hele året. Det kan ikke sammenlignes med de andre stedene det har blitt boret!

Du skriver at bare et fåtall av politikerne er for oljeboring, samtidig som du ramser opp de tre største partiene som forkjempere for oljeboring :klo:

Anonymous poster hash: 35dc5...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet alle at oljeselskapene driter i å være klimavennlige, og du virker heller ikke spesielt klimavennlig når du sier vi må utvinne nye områder. Lofoten og Vesterålen er et av de siste stedene igjen med olje, men det er også en av de mest miljøskadelige oljeressursene.

Men om vi ikke skal bore etter olje, hva gjør vi da? Vi bør satse på å finne en måte å erstatte oljen på (om ikke mange år er vi tom uansett), slik at Norge blir fremst på bærekraftig energiutvikling.

"Det står mellom å bore olje til krampa tar oss, eller kollapse", skriver du. Om vi tar olja nå, vil vi kollapse en annen gang (som du sier). Det vil kanskje skje når du og jeg er pensjonister eller "voksen", men det vil skje når olja tar slutt.

Om vi fokuserer på nye alternativer i stedet, trenger vi kanskje ikke kollapse i det hele tatt. Dessuten får vi da bevare den flotte fiskeriernæringen vår om vi lar olja ligge i LoVeSe.

Når du sier at vanlige folk i gata forstår ingenting som vanlig, sikter du da til meg eller andre i denne tråden?

Og hvem er du? :P

Mye av responsen jeg ville gitt deg til denne kommentaren står over denne siteringen ;)

Jeg tror det blir feil å si når i stedet for om. I løpet av de siste 12 årene har vi oljemotstandere vunnet kampen om Lofoten og Vesterålen hele fire ganger. Da vil jeg si at vi har like stor sjangs til å vinne igjen som før.

Og for å sitere Audun Lysbakken:

- Dette er finalen. Vinner vi kampen om Lofoten denne gangen, har vi vunnet den for bestandig. ;)

Håper han har rett i det.

(Og problemet er ikke at det er vanskelig å få olja opp, det er konsekvensene som er problemet, Kim.)

Jeg angriper på ingen måte intensjonene dine, de er de beste og jeg i teorien helt enig med deg.

Men realiteten er at den oljen vil bli hentet opp før eller siden - mest sannsynligvis før...

Politikere har det med å fremme forslag helt til de får det gjennom.

Bare se på EU debatten, vi har hatt to avstemminger og mange partier har ivret for nok et offentlig valg om saken. Det er bare nå de siste årene da vi har sett hvor elendig EU systemet fungerer at tilhengerene har ligget lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at bare et fåtall av politikerne er for oljeboring, samtidig som du ramser opp de tre største partiene som forkjempere for oljeboring :klo:

Anonymous poster hash: 35dc5...6a3

De fleste partiene er mot oljeboring, og ikke alle i de nevnte partiene er for. Flertallet folkemessig er mot. Det er bare synd at flertallet i disse partiene er for, slik at de får avgjøre skjebnen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Vi vet alle at oljeselskapene driter i å være klimavennlige, og du virker heller ikke spesielt klimavennlig når du sier vi må utvinne nye områder.

2. Lofoten og Vesterålen er et av de siste stedene igjen med olje, men det er også en av de mest miljøskadelige oljeressursene.

Hvordan vet vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag tar oljen helt slutt. Hva gjør vi når vi har tatt det som er, og ødelagt vår andre største inntektskilde (fisk)? Om vi ikke bruker tid og energi på å finne en ny energikilde vil fisk være vår største inntekskilde. Veldig kjipt og oljeernæringen har ødelagt det.

Hvor har vi utryddet fisken til nå i de ca 40 årene vi har hentet opp olje?

Anonymous poster hash: 7adae...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Skjønner ikke hvorfor folk snakker om olje, olje står for 25% av inntektene norge har, Oslo står over 28% av inntektene, Noe som viser at norge kan tjene penger på andre måter enn å pumpe olje ut av havbunnen, kanskje tenke på andre måter å tjene penger på, handel, annen industri.

Vi har nå cirka en billion dollar i olje fondet, dette gir oss en grunnmur for å bygge på norges nye industirer.

Norge er verdens nest største fiskeri land, etter kina(altså et land med 1.3 milliarder mennesker mot oss på 5 milioner) Men fisk er heller ikke en evig ting, overfiske i hele verden gjør at om vi ikke passer oss er den også snart borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å skje ganske raskt, nettop fordi Norge produserer 60% mindre konvensjonell olje i dag enn for bare 12 år siden. Ekofisk og Statfjord har peaket og oljen er vanskelig utvinnbar. For å få opp tempoet i oljenæringen igjen trenger vi nye felter. Selv om ikke disse nye feltene er like store som Ekofisk eller Statfjord, så vil de gi oss en 5-10% økning i oljeutvinning de neste 10 årene. Ikke mye, men for en nasjon som er 100% avhengig av olje til å finansiere velferdsstaten, er vi nødt til å ta den risikoen. Det er helt feil, men vi har ikke noe valg. Det står mellom å bore olje til krampa tar oss, eller kollapse. Sistnevnte vil vi nok gjøre innen en tyve års tid uansett, men det gjelder å karre til seg så mye man kan før den tid. Vanlige folk i gata forstår ingenting som vanlig.

Det er jo godt mulig Johan Sverdrup er like stor som disse to.. Feltet begynner vel å produsere om noen år. Er en mye at det ikke er flere store oljefunn igjen.

Anonymous poster hash: 742fb...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...