Gå til innhold

Hvorfor er du for oljeboring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste partiene er mot oljeboring, og ikke alle i de nevnte partiene er for. Flertallet folkemessig er mot. Det er bare synd at flertallet i disse partiene er for, slik at de får avgjøre skjebnen vår.

Har du kilder på det?

Anonymous poster hash: 742fb...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Det er jo godt mulig Johan Sverdrup er like stor som disse to.. Feltet begynner vel å produsere om noen år. Er en mye at det ikke er flere store oljefunn igjen.

Anonymous poster hash: 742fb...bde

Nei. I starten antydet de at Sverdrup KUNNE være like stort. Mer rasjonelle antakelser i ettertid har vist at det er maksimalt 1/3 av Statfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg skal skrive leserinnlegg hvor jeg tenker å dekke alle argumentene til de som er for oljeboring har.

Da snakker jeg altså om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

De vanligste argumentene til støttespillerne er penger og arbeidsplasser. Hvorfor er dere ellers for oljeboring?

Start argumenteringen! ;)

Anonymous poster hash: 11d37...562

Mnja, men du kan ikke nødvendigvis kategorisere det slik og få et virkelig godt innlegg.

Jeg er mot oljeboring i de nevnte områder er på alle måter på venstresiden i saken både miljø- og klimamessig sett, men en annen viktig forutsetning som mange tar med i regnestykket er jo at man skal fase ut oljeutvinning ila 20 år - noe jeg mener er fullstendig urealistisk selv om jeg jo skulle ønske det var mulig.

Vi har hverken økonomi eller teknologi på plass til det - og mange av energiløsningene som monner er enda umodne teknologier som man ikke vet hvordan vil fungere i klimaregnskapet med utvinning/lagring/frakt osv. Man hører jo mye snakk om elbiler eksempelvis - som jeg har varme følelser for - men det tar jo ikke bort det faktum at dersom man elektrifiserer hele bilparken i Norge så består det bare av 10%. Om ikke jeg erindrer psykotisk feil.

Og det største forbruket kommer uansett fra kraftintensiv industri, så da skjønner jeg ikke heeeeeeelt poenget med å gjøre ekstremt mye for de "små bekkene" selv om jeg jo støtter alle gode tiltak.

Energimiksen er en langt mer komplisert greie enn man skal ha det til, og selv om jeg selv som sagt er mot utvinning i de nevnte områder er jeg dritlei av å lese idealistiske innlegg som ikke vitner om en solid forståelse av energi- klima- og velferdspolitikk generelt.

Folk er for oljeboring fordi de er for sterk velferd slik vi har nytt godt av. Hadde andre energiformer per idag gitt samme avkastning hadde man kjørt full gass på dem.

Selv med dyr og komplisert utvinning ala "elefantfunnene" er avkastningen langt større enn det meste annet man kan tilby her og nå.

Det skjønner jo også jeg, selv om jeg har mange argumenter for alternative løsninger og bedre overgangsordninger og til syvende og sist ikke støtter økt oljeutvinning hverken der eller andre steder.

Det viktigste vi kan gjøre er jo å spare strøm, når alt kommer til alt - energieffektivisering har enormt potensiale, og det er også noe å ta i betraktning i oljedebatten.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er imot oljeboring tar feil. Det er rett å borre etter olje. Vi må sikre vår økonomiske framtid.



Anonymous poster hash: 64182...79d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

De som er imot oljeboring tar feil. Det er rett å borre etter olje. Vi må sikre vår økonomiske framtid.

Anonymous poster hash: 64182...79d

Det må jo være det minst faglige argumentet ever?

Det er mer komplekst enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være det minst faglige argumentet ever?

Det er mer komplekst enn som så.

Jeg har rett i det jeg sier.

Anonymous poster hash: 64182...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åffårno

Jeg har rett i det jeg sier.

Anonymous poster hash: 64182...79d

Skrive det i et leserinnlegg og se om du får det trykket.

Begrunnelser er en fin ting - og jeg sier ikke at du tar feil, jeg sier bare at du har null begrunnelser med null belegg :)

Man kan ikke implementere politikk utfra ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive det i et leserinnlegg og se om du får det trykket.

Begrunnelser er en fin ting - og jeg sier ikke at du tar feil, jeg sier bare at du har null begrunnelser med null belegg :)

Man kan ikke implementere politikk utfra ingenting.

Det er jo bare mas. Vi bør bare borre og være ferdig med det, blir sliten av alt dette kjerringmaset om miljø, vi trenger pengene.

Anonymous poster hash: 64182...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje er et råstoff det er mange forskjellige måter å utnytte på, dette gjør at det er vanskelig å bytte ut.

olje blir blant annet brukt til tekstiler....tenk fleece jakken din. polyester som faktisk er det mest brukte tekstilet etter bomull . petroleum, vaselin og parafin er andre ord for at produktet inneholder olje (tenk lypsyl, håndkremer og diverse medisiner ).

debatten om oljeboring blir derfor ikke bare en debatt om penger eller andre måter å skaffe drivstoff på , men faktisk en debatt om hvordan skaffe alternativer til et råstoff som har nytteverdi i så å si i hele samfunnet (industri , sykehus og hjemme hos hver enkelt av oss hvis vi ser oss om)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...