Gå til innhold

Kunne du bodd på bygda?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, aldri. Jo større jo bedre. Byer i Norge blir altfor små. Bor selv i London nå og stortrives. Synes det er helt nydelig å hele tiden oppdage nye steder, og aldri se de samme folkene to ganger:)

Anonymous poster hash: 8fe8b...19e
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle âme
Skrevet

Toten. hvor bor du da? :)Anonymous poster hash: 28e75...cfc

Det er for lite til at eg vil sei det men kans ei såpass: Sogn og fjordane ;)

Skrevet

Jeg kan glatt svare ja for jeg bor på bygda og trives med det :) Jeg er født og oppvokst i ei lita bygd (mindre enn den jeg bor i nå) men flyttet rundt en del under utdannelsen min. Jeg har bodd både i storby, småby, på bygda, i tettsted og langt ut på en øy. Etter å ha bodd i leilighet i tettbebygd strøk fikk jeg helt noia og flyttet gladelig utpå landet. Jeg liker å bo nært naturen og ha muligheten til å spille høy musikk og slippe løs katten min uten at det plager en haug naboer. Jeg følte meg innestengt og beglodd da jeg bodde i leilighet i byen da naboene gikk rett forbi stuevinduene mine. I tillegg kom plutselig ungene deres hvinende inn balkondøra mi og ville seeee på fiiiine pusekatten som de hadde sett inne i stua mi. Dette var forøvrig i et borettslag så jeg ble også dritlei av tvungne dugnader og folk som klaget over små filleting.

Jeg trives mye bedre mer landlig til med eget uteområde, et godt stykke til nærmeste nabo og ingen klager på tørketromling etter kl 23, manglende klipping av plen eller feilparkering. Vi kan klippe plenen og male huset når det passer oss og ikke akkurat når noen andre mener det passer best. Ja kollektivtrafikken suger fullstendig men med egen bil (billig bruktbil) lider jeg ingen nød. Vi bor knappe ti minutter med bil unna byen og har et lite kjøpesenter med butikker enda nærmere, så jeg føler jeg har det som plommen i egget :)

Anonymous poster hash: 4c2eb...ada

Uff. Stakkars deg. Også noia? Du skal få en stor klem. :hug:

Det som er med bygda er at jo mindre bygda di er, jo mindre blir jo du. På bygdene klager de over ting der også. Som interiøret til folk blandt annet. Selveste Andersen (en en kar som står for import egg) her på Toten har det med å klage på listene til de som trives her på bygda og er i kontakt med han. De er visst skeive, og går ikke i et med interiøret. Han er helt merkelig, og alle rundt han er ikke mindre merkelige av den grunn. Heldigvis klarer i hvertfall Andersen selv å parkere seg selv og det så det holder når hylekoret settes i gang.

Den gode nyheten er at hvis bygdas storkar kommer inn, så settes grinebitern selv på pause. Rett og slett fordi storkaren kan. Storkaren her driver forresten med import av sauefeller, men tjener elendig på det, men det har vel gått sport i det.

Her en dag fikk jeg en kommentar om skosamlingen min forresten. "Makan til billige og lite brukbare sko skal man lete lenge etter" (jeg har et lite, trangt og slitt walkin closet).

Jeg måtte le. Bare fordi jeg har de høyeste helene? :P

Jaja, noen er rare gitt.

Anonymous poster hash: 28e75...cfc

Skrevet

Nei, aldri. Jo større jo bedre. Byer i Norge blir altfor små. Bor selv i London nå og stortrives. Synes det er helt nydelig å hele tiden oppdage nye steder, og aldri se de samme folkene to ganger:)

Ja. London er et fint sted for å oppdage nye og hyggelige ting. Det samme med New York og Hawaii. :sminkedokke:

Skrevet

Er født og oppvokst på bygda, så kunne fint bodd på landlig igjen. Kommer nok til å bli det en gang i fremtiden. Må sies at det kommer an på bygda, for der er det store variasjoner. Byen jeg bor i nå med 25.00 mennesker er mye mer harry enn bygda jeg vokste opp i med rundt 2000. Og det beste; det fantes ikke rånere der, i forhold til de dunk-dunk kassene som kjører rundt i sentrum her iblant. Som sagt lokale variasjoner er et veldig viktig punkt å nevne her. Det måtte vært et trivelig lite sted.

Og forresten; fiskestangen min var rød, men søsteren min sin var rosa. Heller fisketur enn sier jeg, enn huet oppi tv-spill hele helga.

Skrevet

Er født og oppvokst på bygda, så kunne fint bodd på landlig igjen. Kommer nok til å bli det en gang i fremtiden. Må sies at det kommer an på bygda, for der er det store variasjoner. Byen jeg bor i nå med 25.00 mennesker er mye mer harry enn bygda jeg vokste opp i med rundt 2000. Og det beste; det fantes ikke rånere der, i forhold til de dunk-dunk kassene som kjører rundt i sentrum her iblant. Som sagt lokale variasjoner er et veldig viktig punkt å nevne her. Det måtte vært et trivelig lite sted.

Og forresten; fiskestangen min var rød, men søsteren min sin var rosa. Heller fisketur enn sier jeg, enn huet oppi tv-spill hele helga.

Så hos deg er det ingen mellomting. Enten fisking, eller tv spill?

Selv leser jeg mye bøker, og fordyper meg i forskjellige studier for tiden. Heldigvis kan slikt gjøres på bygdene også. :)

Skrevet

Så hos deg er det ingen mellomting. Enten fisking, eller tv spill?

Selv leser jeg mye bøker, og fordyper meg i forskjellige studier for tiden. Heldigvis kan slikt gjøres på bygdene også. :)

Nei, men hvis du leser ts sitt innlegg som dette var et svar på, så ser du hva jeg mener.

Skrevet

Hva er egentlig en bygd? Det er mindre enn en by, men er det større eller mindre enn et tettsted?

Lurer litt på hvorfor folk skal sladre på jobben som noen skrev her. Jobber alle samme sted som de bor da?

Anonymous poster hash: 9e057...1ca

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Hva er egentlig en bygd? Det er mindre enn en by, men er det større eller mindre enn et tettsted?

Lurer litt på hvorfor folk skal sladre på jobben som noen skrev her. Jobber alle samme sted som de bor da?

Anonymous poster hash: 9e057...1ca

Ja, de gjør det. Akkurat det har jeg opplevd på et sted som liksom skal være en by også, men de oppfører seg som folk på bygda.

Der visste de faen meg alt om alle. Skjønner ikke hvordan det går an å ha så mye fritidsproblemer.

I tillegg finner gjerne folk på ting om andre selv om de ikke vet om det er sant. Det er noe de har "hørt".

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Enig,har flyttet tilbake til Norge 2 ganger, men det blir for lite uansett hvor man er.
Skrevet

He, ikke for å høres blærete ut eller noe, men...

Oslo er såppas lite at i mitt hode spiller det ikke så stor rolle. Hadde det vært snakk om å bo i Sjåk VS. Berlin, hadde jeg forstått det.

Men i Oslo er man ikke anonym, der heller. Såfremt man holder seg sånn noenlunde innenfor samme aldersgruppe (som vel er naturlig), så har jeg opplevd veldig mye "åja kjenner du også....?".

Akkurat nå bor jeg sånn halvveis på bygda, og jeg vet ikke en gang hva naboen min heter. Det er sikkert noen som slarver og sladrer om meg og min familie, men jeg tenker at det får de bare gjøre.

Skrevet

ja mye prating. er det en ny bil i området så skuler alle på den. :/

nye folk i bygda? jenta blir snakket om så det holder. rimelig sært. og ordene er ikke særlig hyggelige.

Er det en spesiell jente/historie eller et eksempel?

Har vokst opp på bygda, men bodd i en by i 10 år. Flyttet ut på landet for en måned siden og tviler på at bygda er noe for meg. Jeg hadde glemt hvor mye det prates! Naboene her er ufattelig nysgjerrige og spør og graver, men nå har jeg satt en stopper for det. Prøver så godt jeg kan iallefall. Det prates i butikken, på helsekontoret, utenfor butikken og spesielt naboene. Jeg begynner faktisk å mistrives pga. det. Savner byen, gatene, høre folk og trafikk selv om jeg ligger på sofaen. Flytter nok til byen igjen, enten til den forrige eller en annen.

Anonymous poster hash: 4f04b...18c

Skrevet

Uff. Stakkars deg. Også noia? Du skal få en stor klem. :hug:

Det som er med bygda er at jo mindre bygda di er, jo mindre blir jo du. På bygdene klager de over ting der også. Som interiøret til folk blandt annet. Selveste Andersen (en en kar som står for import egg) her på Toten har det med å klage på listene til de som trives her på bygda og er i kontakt med han. De er visst skeive, og går ikke i et med interiøret. Han er helt merkelig, og alle rundt han er ikke mindre merkelige av den grunn. Heldigvis klarer i hvertfall Andersen selv å parkere seg selv og det så det holder når hylekoret settes i gang.

Den gode nyheten er at hvis bygdas storkar kommer inn, så settes grinebitern selv på pause. Rett og slett fordi storkaren kan. Storkaren her driver forresten med import av sauefeller, men tjener elendig på det, men det har vel gått sport i det.

Her en dag fikk jeg en kommentar om skosamlingen min forresten. "Makan til billige og lite brukbare sko skal man lete lenge etter" (jeg har et lite, trangt og slitt walkin closet).

Jeg måtte le. Bare fordi jeg har de høyeste helene? :P

Jaja, noen er rare gitt.

Alt har sine fordeler og ulemper og alle har sine personlige erfaringer og preferanser. Jeg har aldri vært plaget med innpåslitne og sladrete folk verken i hjembygda eller den bygda jeg bor i nå (som egentlig er utkanten av en småby). Jeg følte meg mer sladret om og invadert i borettslaget i byen enn i eneboligen på bygda. Jeg hadde ihvertfall mye særere og sytete naboer der enn her jeg bor nå.

Jeg skjønte ikke helt hva du legger i "Jo mindre bygda di er jo mindre blir du", så det må du gjerne utdype ;)

Anonymous poster hash: 4c2eb...ada

Skrevet

Jeg bor i bygda kun når jeg er på ferie der. Koselig og avslappende for en periode, men alltid godt å komme tilbake til byen.

Drar til bygda hver ferie, og liker å veksle mellom by og bygd, om jeg ikke drar til utlandet for nye impulser.

Skrevet

En venninne av meg har studert i en stor by i Norge, og kommer fra en liten by.

Etter endt studie fikk hun jobb i et lite tettsted/bygd.

Hun kjente ingen der, men fant seg fort til rette på jobben, og hun hadde ikke så veldig lang reisevei til sivilisasjonen med bil.

Etter å ha vært der i et halvår eller mer, gikk hun på en av de få butikkene som var der som vanlig, og en dame i en av butikkene kjente henne igjen og visste hvem hun var og hvor hun jobbet, og gratulerte henne med graviditeten.

Venninnen min ble sjokkert, for hun visste ikke hvem denne damen var ... bortsett fra at hun hadde sett at hun jobben i en av disse butikkene.

Og venninnen min sa at hun overhodet ikke var gravid ... noe denne damen var fast bestemt på for slikt kunne hun se.

Iallfall ble det veldig pinlig...

:hakeslepp:

Anonymous poster hash: d69f8...b25
Skrevet (endret)

He, ikke for å høres blærete ut eller noe, men...

Oslo er såppas lite at i mitt hode spiller det ikke så stor rolle. Hadde det vært snakk om å bo i Sjåk VS. Berlin, hadde jeg forstått det.

Men i Oslo er man ikke anonym, der heller. Såfremt man holder seg sånn noenlunde innenfor samme aldersgruppe (som vel er naturlig), så har jeg opplevd veldig mye "åja kjenner du også....?".

Akkurat nå bor jeg sånn halvveis på bygda, og jeg vet ikke en gang hva naboen min heter. Det er sikkert noen som slarver og sladrer om meg og min familie, men jeg tenker at det får de bare gjøre.

Enig i denne ... Oslo er lite. Mange som ikke er vant til større byer, eller aldri har vært i Oslo tror det er kjempestort - noe det ikke er.

Ute i den vide verden - der kan vi snakke store byer!

Det bor 5-600 000 i Oslo ... Tenk på hvor mange millioner det bor i disse storbyene som Tokyo og New York.

Endret av Bølle
Skrevet

Enig i denne ... Oslo er lite. Mange som ikke er vant til større byer, eller aldri har vært i Oslo tror det er kjempestort - noe det ikke er.

Ute i den vide verden - der kan vi snakke store byer!

Jeg har gått på skole, bodd og jobbet i Oslo. Og jeg kan ikke gå på byen, gå på cafe eller shoppe uten å møte på minst én jeg kjenner eller har kjent.

Sist jeg var på byen var jeg innom fem forskjellige utesteder, og tilsammen møtte jeg 8 stykker jeg kjenner/kjente godt nok til at det var natulig å stoppe og hilse.

Og jeg er mye rundt i forskjellige bydeler og forskjellige steder, det er overhodet ikke slik at jeg kun tråler Karl Johan.

Skrevet

Bor ikke på bygda, men liten by. Er bygder ganske nærme her da. Er også oppvokst i en by der bygdefolkene kom og gikk på vgs. Du glemte alle rånerne, og traktorkjørerne :P dem er nå greie folk de da, ikke noe vondt i fleste av de. Men ikke et miljø jeg hadde følt meg hjemme i. Det er mye drittprat på småplasser og ja. Nå bor jeg som sagt ikke i bygd, men det er like mye rykter i små byer... Alle veit hvem alle er, så da går skravla. Man kan gjemme seg litt mer i mengden i storbyen... Det er fint å bo landlig, men jeg kunne gjerne tenkt meg å bo litt i utkanten av en mellomstor by:)

Skrevet

Ang Oslo, ja det er en liten by. Men noen ganger kan det faktisk være verre i mindre byer.. Innflyttere slipper hvertfall å bli sett stygt på. Husker da jeg gikk på fhs i ei lita bygd. Noen av de som bodde der hata oss så hardt at de kom ridende med hester og la igjen et par hauger med hestebæsj mens de babla om hvor fæle vi var :P i den lille byen der jeg bor nå, student, følger kommunen godt med på hva vi driver med på fylla o.l. På studentutestedet. Noen studenter kjenner de lokale, og kommunen er absolutt ikke like nøye på lovgivningen når det gjelder de lokale har de hørt... Jaja.. Jeg legger merke til stor forskjell mellom småby og mellomstor by hvertfall :P

Skrevet

Nei, det er helt uaktuelt. Skulle heller ønske jeg bodde i en skikkelig storby, med mange millioner innbyggere. Noe slik får vi dessverre ikke i Norge i min levetid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...