Gå til innhold

Hvordan bli god i matte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Matte kan være et litt merkelig fag, selv var jeg svært god i enkelte typer matematikk og slet en del med f.eks algebra, men så tok jeg matematikk som voksen og kunne plutselig det jeg ikke kunne før, uten at jeg hadde øvd.

Anonymous poster hash: 0e0bf...c79

Da hadde vel stoffet modnet litt! Det er ingen hemmelighet at matte er et modningsfag. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest JakeGreen

Da leste du vel rett og slett feil ;) Frem til R1-R2, ikke inklusive. Det holder for å dra deg i gjennom den "vanlige" skolematten men hvis du skal ha ekstra matte så hjelper det lite.

Min feil. Leste litt fort!

Det er en misforståelse at man må være veldig smart for å lykkes med matte på skolen. Se på meg som går på master, en del folk synes jeg er fryktelig dum. Jeg klarer meg jo fint, likevel :)

Jeg kan si deg en ting eller to. Det optimale er om du er ærlig interessert i emnet, da er mye gjort!

1) gjør oppgavene læreren gir deg og SKJØNN dem

2) om punkt 1 failer, gå inn på khanacademy sine sider, se på videoene om temaet og ØV til det sitter

3) Print ut et sett med eksamensoppgaver. Sett deg ned og se godt på dem, og PRØV. Ikke bare noen minutter for så å kikke på fasiten, men prøv å gå gjennom hele settet som om det var en ekte eksamen. Virkelig pin deg selv for å tenke ut alternative måter du kanskje tror er helt på trynet. Se så littegrann på fasiten og se hvor du faller ut. Har du prøvd hardt nok på egenhånd først, så lærer du noe av dette, det kan jeg love deg.

4) smør deg med tålmodighet, dette tar seriøst TID

5)snakk med folk som driver med samme type matte, diskuter ting

6) Dette kan ikke sies nok, men, ØV!!!!!! Gjør oppgavene forlengs og baklengs. Det er ikke farlig å gjøre en oppgave to ganger for å bli tryggere, det kan faktisk hjelpe deg mer enn di tror

Rinse ans repeat

Anonymous poster hash: 3720e...400

Gode tips! Mastergrad i matematikk?

Jeg har en høy arbeidsmoral og er også velsignet med interesse for faget, men føler at jeg kanskje har litt å gå på vedrørende studieteknikk og effektiv bruk av tiden min.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei igjen, trådstarter her. Ønsket mitt om å bli flink i matte er der fortsatt, men jeg må innrømme at jeg dessverre enda har til gode å komme i gang. Problemet er at mellom fulltidsjobb og en over gjennomsnittlig aktiv livsstil har jeg så langt ikke funnet det "viktig nok" å gjøre det til en prioritet. Jeg har dog time hos en rådgiver ved en privatskole i morgen tidlig og skal tvinge meg selv til å kjøpe inn nødvendig litteratur m.m. rett etterpå.

Nå er det slutt på "neste uke"-mentaliteten.



Anonymous poster hash: a4ce2...350
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært kronisk dårlig i matte, har såvidt berget meg ståkarakter. Det skyldes ikke at jeg ikke har regnet og øvd, det skyldes at min hjerne ikke har talent for matte. Språk derimot ligger godt for meg. Kanskje du bare må i likhet med meg akseptere at matte ikke er det beste faget ditt og heller gå for alt annet som du er god på. For du er god på andre ting, garantert!

Anonymous poster hash: dffd1...2c9

Det er fordi du er redd for matematikk. Matematikken er også et språk, og ikke prinsipielt forskjellig fra å lære et fremmedspråk. Det er regler som må huskes, og du må evne å bruke disse reglene til å kombinere meningsfulle resonnementer. Grunnen til at noen tror språk er lettere er at dette faller oss mer naturlig. Vi lærer og praktiserer språk fra vi fødes, men matematikken blir ikke introdusert før på et senere tidspunkt (ordentlig matematikk anyway).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være andre årsaker også. Jeg fikk diagnosen dyskalkuli ( http://no.wikipedia.org/wiki/Dyskalkuli )når jeg var 17,så det kan med andre ord være sykdom/lidelse som gjør at enkelte har store problemer med matte.

Jeg ser at en del av definisjonen er at man har problemer med å løse matematiske oppgaver... Dette er enda en tullediagnose som blir tredd ned over hodene våre av virkelighetsfjerne forskere med sans for labeling. Kan du nevne noen andre eksempler hvor det at man er dårlig i noe gir en rett på en diagnose? Hvis jeg har ti tommeltotter, sliter jeg da med dispraktisme fordi jeg ikke er så praktisk av meg?

Men men, folk må jo gjerne overbevise seg selv om at de er syke, og på den måten frita seg selv for ethvert personlig ansvar, som vi gjør på så mange andre områder i livet. Vis meg en som (ref. artikkelen), som ikke kan klokka, aldri skjønner forskjell på høyre og venstre etter år med "trening", og har så dårlig spatial/romforståelse at vedkommende fortsatt ikke finner veien hjem etter å ha bodd der i et par år, så skal jeg være med på diagnostisering. Sannheten er nok at det er svært få som hevder seg å ha dyskalkuli som ikke skjønner forskjellen på klokken 5 og klokken 3.

Det er klart at folk er utstyrt med forskjellige evner, men det er ikke dermed sagt at man er syk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Jeg ser at en del av definisjonen er at man har problemer med å løse matematiske oppgaver... Dette er enda en tullediagnose som blir tredd ned over hodene våre av virkelighetsfjerne forskere med sans for labeling. Kan du nevne noen andre eksempler hvor det at man er dårlig i noe gir en rett på en diagnose? Hvis jeg har ti tommeltotter, sliter jeg da med dispraktisme fordi jeg ikke er så praktisk av meg?

Men men, folk må jo gjerne overbevise seg selv om at de er syke, og på den måten frita seg selv for ethvert personlig ansvar, som vi gjør på så mange andre områder i livet. Vis meg en som (ref. artikkelen), som ikke kan klokka, aldri skjønner forskjell på høyre og venstre etter år med "trening", og har så dårlig spatial/romforståelse at vedkommende fortsatt ikke finner veien hjem etter å ha bodd der i et par år, så skal jeg være med på diagnostisering. Sannheten er nok at det er svært få som hevder seg å ha dyskalkuli som ikke skjønner forskjellen på klokken 5 og klokken 3.

Det er klart at folk er utstyrt med forskjellige evner, men det er ikke dermed sagt at man er syk.

Deg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du er redd for matematikk. Matematikken er også et språk, og ikke prinsipielt forskjellig fra å lære et fremmedspråk. Det er regler som må huskes, og du må evne å bruke disse reglene til å kombinere meningsfulle resonnementer. Grunnen til at noen tror språk er lettere er at dette faller oss mer naturlig. Vi lærer og praktiserer språk fra vi fødes, men matematikken blir ikke introdusert før på et senere tidspunkt (ordentlig matematikk anyway).

Så matematikken er ikke så skummel som mange skal ha det til? Merker selv at jeg er en av de som er "redd for å prøve", men ser her at det eneste som funker er repetisjon, repetisjon og repetisjon. Kan en "maths for dummies"-bok anbefales eller vil det virke mot sin hensikt? Du beskriver en lur måte å tenke matematikk på her, det skal jeg ta med meg videre, props.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Matematikk er ikke skummelt nei! Det blir skummelt hvis man legger seg på et for høyt nivå i utgangspunktet, uten de nødvendige basiskunnskapene. Hvis man tar det fra grunnen av vil man derimot merke kontinuerlig mestringsfølelse og at det ikke er så ille som man tror.

Jeg bruker matematikk på et relativt "høyt" nivå og etter min erfaring har matematikken bare blitt lettere selv om vi lærer mer kompliserte konsepter. Ofte er det bare basiskunnskapen som må komme ordentlig på plass før man virkelig kan lære seg matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Det virker som om det er mange negative og feilaktige holdninger til faget slik at mange har gravd sin egen grav alt før de begynner.

Niesen min som går første året på ungdomskolen og som ellers er skoleflink "hater" matematikk. Jeg skjønner ikke hvorfor? Er ikke matematikk et "kult" fag eller hva er det som foregår? Uinspirerende lærere?

Jeg vil nesten påstå at matematikk er et rimelig enkelt fag (i hvert fall opp til et visst nivå) om man arbeider seg gjennom det på en systematisk og logisk måte hjulpet av god pedagogikk, enten ved hjelp lærere eller god litteratur.

Problemet de aller fleste møter er at når de endelig skal ta studiene sine seriøst, bretter opp ermene og skal ta fatt på matematikken, så sliter de fordi de har hull i kunnskapen helt tilbake på barneskolenivå.

For eksempel legger R1-matematikk til grunn at du kan algebra meget bra og du lærer ikke kvadratsetningene på nytt. De skal du alt kunne både baklengs, forlengs og sidelengs om noen vekker deg midt på natten og spør.

Skal du fortsette med R2, forventes det at du kan R1-pensum rimelig bra for å følge med.

Men man kommer ikke unna at for de aller fleste, så må det mye mengdetrening til for å bli flink i matematikk. Derfor er det ingen tvil om at de som har jobbet jevnt med faget helt fra barneskolen har en liten fordel.

Jeg bruker matematikk på et relativt "høyt" nivå og etter min erfaring har matematikken bare blitt lettere selv om vi lærer mer kompliserte konsepter. Ofte er det bare basiskunnskapen som må komme ordentlig på plass før man virkelig kan lære seg matematikk.

Hva jobber du med?

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er notorisk dårlig i matematikk, men ønsker selv å gjøre noe med dette, for å nå mine mål. Hvis jeg skal starte "from scratch", hvordan vil dere anbefale meg å gå frem? Jeg trenger konkrete råd og henvisninger for å overkomme det største problemet; å komme i gang.

Takk for all hjelp! :)

Anonymous poster hash: a4ce2...350

Start 8 klasse om igjen, og følg med i timen :) funka for meg, går på videregående og har kun 6 ere ;D

Anonymous poster hash: 26d47...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

For eksempel legger R1-matematikk til grunn at du kan algebra meget bra og du lærer ikke kvadratsetningene på nytt. De skal du alt kunne både baklengs, forlengs og sidelengs om noen vekker deg midt på natten og spør.

Enkelte ting sitter spikret i hukommelsen, som kvadratsetningene i matematikk og tyske preposisjoner og hva de styrer, selv etter mange år :).

1. kvadratsetning: Kvadratet av to talls sum = kvadratet av første tall pluss to ganger produktet av dem begge pluss kvadratet av annet tall

2. kvadratsetning: Kvadratet av to talls differanse = kvadratet av første tall minus to ganger produktet av dem begge pluss kvadratet av annet tall

3. kvadratsetning (konjugatsetningen): Kvadratet av to talls sum ganger de samme talls differanse = kvadratet av første tall minus kvadratet av annet tall

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så matematikken er ikke så skummel som mange skal ha det til? Merker selv at jeg er en av de som er "redd for å prøve", men ser her at det eneste som funker er repetisjon, repetisjon og repetisjon. Kan en "maths for dummies"-bok anbefales eller vil det virke mot sin hensikt? Du beskriver en lur måte å tenke matematikk på her, det skal jeg ta med meg videre, props.

Det tror jeg tvert i mot kunne ganget mange. Det er ekstremt viktig å lære seg (og skjønne) basisen før man går videre med matte. Det er nok få andre fag hvor tidligere basiskunnskap som er ignorert slår så negativt ut. Nøkkelen er uansett å ha ordentlig LYST til å lære det. Uten motivasjon kommer man ingen vei! Kjøp deg en mattebok på mandag og kom i gang. Hvis du trenger veiledning er det flere institusjoner som tilbyr dette, f. eks. "House Of Math" som tilbyr trening på alle nivåer, hvis det skulle være interessant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kvinner har ikke det genet og den interessen for matematikk som vi menn har. Er du født kvinner er du f*cked. Det er ikke nubbsjanse for at du klarer å lære deg eller forstå så mye matematikk som en mann klarer.

Anonymous poster hash: c38b8...527

To av de beste venninnene mine har fint lært seg matte. Den ene fikk Abelprisen (eller hva det heter) på videregående, mens den andre har en doktorgrad innen matematikk.

Selv anbefaler jeg kveldskurs. Lærerne der er virkelig interesserte i å lære bort, og elevene er gjerne litt eldre og veldig interesserte i å lære de også.

Jeg slet med matten på videregående fordi jeg manglet basicen. Hadde ikke gjort en mattelekse siden barneskolen. Gikk veldig fint etter kveldskurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikk er vakkert.

Jeg går mastergrad nå.

Det beste rådet jeg har å gi, er å diskutere matematikk med andre som driver med det samme. The how and the why. Øv deg på å si ting høyt. Forklare ting til andre. Det er ofte da de små bitene du ikke har forstått 100% kommer til overflaten, du nøler, flyten stopper opp og du har ikke noen annen forklaring enn at "det bare er sånn". Når du skjønner noe 100%, husker du det også MYE bedre.

Oppdater gjerne om hvordan det går, TS.



Anonymous poster hash: 3720e...400
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest JakeGreen

Matematikk er vakkert.

Jeg går mastergrad nå.

Hva slags matematikk? Var du flink og begavet i matematikk på videregående?

Jeg regner med de fleste som studerer ren matematikk har hatt et visst talent og interesse allerede på videregående nivå, men har fått inntrykk av at det ikke er nødvendigvis sant.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags matematikk? Var du flink og begavet i matematikk på videregående?

Jeg regner med de fleste som studerer ren matematikk har hatt et visst talent og interesse allerede på videregående nivå, men har fått inntrykk av at det ikke er nødvendigvis sant.

:)

Anvendt matematikk. Jeg var jo flink på videregående, men om en person med gjennomsnittlig intelligens hadde jobbet så hardt som jeg har gjort, ville de nok fått til akkurat det samme. Det er jeg ikke i tvil om. Hard work beats talent, when talent doesnt work. Men jeg skal innrømme at verden min hadde vært mye lettere med et medfødt talent, ting er tunge :)

Anonymous poster hash: 3720e...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de beste venninnene mine har fint lært seg matte. Den ene fikk Abelprisen (eller hva det heter) på videregående, mens den andre har en doktorgrad innen matematikk.

Selv anbefaler jeg kveldskurs. Lærerne der er virkelig interesserte i å lære bort, og elevene er gjerne litt eldre og veldig interesserte i å lære de også.

Jeg slet med matten på videregående fordi jeg manglet basicen. Hadde ikke gjort en mattelekse siden barneskolen. Gikk veldig fint etter kveldskurset.

Stemmer ikke hos alle. På Akademiet i Sandnes er det noen UBRUKELIGE og LATE mattelærere.

Anonymous poster hash: 72772...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt eventyret om prinsesse SohCahToa (KhanAcademy)? Du trenger bare å huske det ene ordet så har du Sinus Cosinus og Tangens klart når du måtte trenge det. Sinus v = opposite/hypotenus

osv.

Kvadrat setningene synes jeg var håpløse, bedre å bare regne noen kvadrater selv så kommer det helt av seg selv. Forståelse framfor pugging.



Anonymous poster hash: f7971...be5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...