Gå til innhold

Hvordan bli god i matte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinner har ikke det genet og den interessen for matematikk som vi menn har. Er du født kvinner er du f*cked. Det er ikke nubbsjanse for at du klarer å lære deg eller forstå så mye matematikk som en mann klarer. Anonymous poster hash: c38b8...527

Feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste revolusjonerende som har kommet på mattefronten på noen år er vel spillet dragonbox. ;) Det er en veldig god start når det kommer til matematisk tenkning i alle fall. Finnes på iPad, men muligens android og.

Anonymous poster hash: a47b5...160

Beste tipset du har fått i tråden. Prøv Dragonbox, det alene berger deg igjennom vgs matte frem til R1-R2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke har den matten ingravert i skallen, blir aldri supergode i følge mine observasjoner. Det sies at man blir født med enten en skrivehjerne eller en mattehjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke har den matten ingravert i skallen, blir aldri supergode i følge mine observasjoner. Det sies at man blir født med enten en skrivehjerne eller en mattehjerne.

Det eller så er bare matteopplæringen vår ekstremt dårlig. For eksempel sliter veldig mange 15 åringer fremdeles med algebra på slutten av ungdomsskolen men med spillet dragonbox går 6 åringer i gjennom hele ungdomsskolepensumet for algebra på 8 timer.. ;)

http://www.forbes.com/sites/jordanshapiro/2013/07/01/it-only-takes-about-42-minutes-to-learn-algebra-with-video-games/

Endret av Black March
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har ikke det genet og den interessen for matematikk som vi menn har. Er du født kvinner er du f*cked. Det er ikke nubbsjanse for at du klarer å lære deg eller forstå så mye matematikk som en mann klarer.

Anonymous poster hash: c38b8...527

Hvordan forklarer du kvinner som får toppkarakterer i matte? Flaks?

Anonymous poster hash: 70b2d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan forklarer du kvinner som får toppkarakterer i matte? Flaks?

Anonymous poster hash: 70b2d...941

Unntakene har veldig lite med regelen å gjøre. På samme måte som barneskolematte ikke har noe som helst å gjøre med universitetsmatte.

Anonymous poster hash: a47b5...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Beste tipset du har fått i tråden. Prøv Dragonbox, det alene berger deg igjennom vgs matte frem til R1-R2

Dragonbox er vel kun mekanikken bak algebra?

Det lærer vel ikke forståelsen bak reglene, bevisføring og resten av pensum (som omfavner ganske mye mer enn bare algebra)?

Folk som ikke har den matten ingravert i skallen, blir aldri supergode i følge mine observasjoner. Det sies at man blir født med enten en skrivehjerne eller en mattehjerne.

Feil.

Det eller så er bare matteopplæringen vår ekstremt dårlig. For eksempel sliter veldig mange 15 åringer fremdeles med algebra på slutten av ungdomsskolen men med spillet dragonbox går 6 åringer i gjennom hele ungdomsskolepensumet for algebra på 8 timer.. ;)

http://www.forbes.com/sites/jordanshapiro/2013/07/01/it-only-takes-about-42-minutes-to-learn-algebra-with-video-games/

Jeg tror mye kan gjøres med undervisningen, pedagogikken og tilnærmelsen mot matematikk. Matematikk er et spennende fag, men det er ikke så mange unge som er av den oppfatning har jeg inntrykk av. Det må gjøres noe med. Det er også stor forskjell på kvaliteten på undervisningen, selv blant de få lærerne jeg har hatt.

Basert på mine egne erfaringer, er det største problemet at folk faller av alt på slutten av barneskolen og ungdomskolen. Det er her det er viktigst å legge et godt fundament for videre forståelse.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake, ville ha spilt igjennom 12+ versjonen. Så kan du se litt på det selv. Det er fokusert på algebra men vil tørre å påstå at det sannsynligvis hjelper på nesten all matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kvinner har ikke det genet og den interessen for matematikk som vi menn har. Er du født kvinner er du f*cked. Det er ikke nubbsjanse for at du klarer å lære deg eller forstå så mye matematikk som en mann klarer.

Anonymous poster hash: c38b8...527

Hahahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvordan forklarer du kvinner som får toppkarakterer i matte? Flaks?

Anonymous poster hash: 70b2d...941

De ligger med sensor, kan du skjønne :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg lastet faktisk ned 12+ for noen måneder siden, men ble raskt lei. Skal se om jeg prøver å spille gjennom litt senere, men det ligger litt under mitt nåværende nivå, så det er mulig det er derfor jeg ble litt lei.

Algebra er svært viktig å kunne, men pensum på både 1T, R1 og R2 omfatter en god del mer enn kun algebra, derfor mener jeg at det er feil å påstå at Dragonbox kan berge noen gjennom R2, skjønt det sikkert kan være en god ressurs!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som ikke har den matten ingravert i skallen, blir aldri supergode i følge mine observasjoner. Det sies at man blir født med enten en skrivehjerne eller en mattehjerne.

Det motsatte er min erfaring. De som har "mattehjerne" er gjerne de som har "skrivehjerne" også, og omvendt. Med det mener jeg at de som er faglig dyktige som regel er dyktige i mer enn ett fag. Matte, som skriving, innebærer å følge en del regler og en dæsj kreativitet. Begge deler blir man flinkere til hvis man øver! Det er ingen motsetning mellom å være flink i matte og å være flink i andre ting!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at av egen erfaring så hjalp privatlærer meg kjempemye på vei! jeg gikk på akademiet men fikk matte angst i klassen fordi jeg lå så langt bak. Jeg har brukt 2 år på å jobbe meg opp på det mattenivået jeg er på i dag, fra å så vidt bestå p matte til å endelig klare å bestå r1 matte for å komme inn på studiet jeg ville.

Alle kan klare det hvis man jobber jevnt og daglig og får hjelp av en som er flink til å forklare det for deg.



Anonymous poster hash: f234e...b82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet faktisk ned 12+ for noen måneder siden, men ble raskt lei. Skal se om jeg prøver å spille gjennom litt senere, men det ligger litt under mitt nåværende nivå, så det er mulig det er derfor jeg ble litt lei.

Algebra er svært viktig å kunne, men pensum på både 1T, R1 og R2 omfatter en god del mer enn kun algebra, derfor mener jeg at det er feil å påstå at Dragonbox kan berge noen gjennom R2, skjønt det sikkert kan være en god ressurs!

:)

Da leste du vel rett og slett feil ;) Frem til R1-R2, ikke inklusive. Det holder for å dra deg i gjennom den "vanlige" skolematten men hvis du skal ha ekstra matte så hjelper det lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dragonbox ett fint verktøy for en som sliter med 1p og 2p?

Dragonbox 12+ vil nok kunne hjelpe med en del av stoffet der ja =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte kan være et litt merkelig fag, selv var jeg svært god i enkelte typer matematikk og slet en del med f.eks algebra, men så tok jeg matematikk som voksen og kunne plutselig det jeg ikke kunne før, uten at jeg hadde øvd.

Anonymous poster hash: 0e0bf...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en misforståelse at man må være veldig smart for å lykkes med matte på skolen. Se på meg som går på master, en del folk synes jeg er fryktelig dum. Jeg klarer meg jo fint, likevel :)

Jeg kan si deg en ting eller to. Det optimale er om du er ærlig interessert i emnet, da er mye gjort!

1) gjør oppgavene læreren gir deg og SKJØNN dem

2) om punkt 1 failer, gå inn på khanacademy sine sider, se på videoene om temaet og ØV til det sitter

3) Print ut et sett med eksamensoppgaver. Sett deg ned og se godt på dem, og PRØV. Ikke bare noen minutter for så å kikke på fasiten, men prøv å gå gjennom hele settet som om det var en ekte eksamen. Virkelig pin deg selv for å tenke ut alternative måter du kanskje tror er helt på trynet. Se så littegrann på fasiten og se hvor du faller ut. Har du prøvd hardt nok på egenhånd først, så lærer du noe av dette, det kan jeg love deg.

4) smør deg med tålmodighet, dette tar seriøst TID

5)snakk med folk som driver med samme type matte, diskuter ting

6) Dette kan ikke sies nok, men, ØV!!!!!! Gjør oppgavene forlengs og baklengs. Det er ikke farlig å gjøre en oppgave to ganger for å bli tryggere, det kan faktisk hjelpe deg mer enn di tror

Rinse ans repeat

Anonymous poster hash: 3720e...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...