Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trives som single, men for hvert år som går blir jeg bare mer og mer provosert over hvordan man skal straffes økonomisk fordi man har valgt å bo alene. Eksemplene på hvor mye dyrerer det er å være single enn å være samboer/gift viser seg bare mer og mer I alt fra leiekostnader til det å selv skulle kjøpe gaver til bursdager og bryllup (som par faktisk spleiser på) osv osv.

Det er valg I år, og alt man hører om er pappaperm og permisjonskvoter. Hvor er de som snakker om skattefradrag for single? Hvilket parti taler min sak?
Jeg betaler enda på lån til min eksmann på toppen av dette her og til tross for en inntekt langt over gjennomsnittet sitter jeg med 4000 kroner igjen å leve for hver måned når alle lån og regninger er betalt. hvor er rettferdigheten I dette???
Hvordan klarer dere andre voksne single å få regnestykket til å gå opp?

Sukk !

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dyrt å være singel.

Det mest strategiske er nok å få seg samboer. Det går jo ann å bo i kolektiv, da er jo økonomien mer likt som å være i par

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke vært en særlig romslig verden om alle skulle vært single og hatt egen bolig.. Det er bra det lønner seg å ha en bedre halvdel!

Anonymous poster hash: c220e...658
  • Liker 8
Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Mener du at leiekostnadene og prisene på ting i butikken burde vært billigere for single?

Jeg er "single" med barn, det vil si jeg bor alene med barnet mitt, har en kjæreste, men er fullstendig økonomisk uavhengig. Alle gaver og slikt kjøper jeg selv, når kjæresten og jeg gjør ting sammen betaler vi sånn ca annenhver gang, så i sum blir det som om jeg skulle betalt alt selv. Jeg ser ikke helt hvordan dette skulle kunne løses, jeg kan ikke få billigere strøm eller billigere mat bare fordi jeg ikke bor sammen med en annen voksen.

Hvis du sitter igjen med lite hver mnd. må du som alle andre prioritere bedre.

Endret av Marmot
  • Liker 4
Skrevet

Marmot, jeg har prioritert rett siden jeg ble myndig og har aldri levd noe luksusliv.Jeg vil faktisk pasta at jeg har gjort tingene etter boka med ett unntak: å gifte meg.

Men at man I en alder av snart 40 skal kunne ha råd til å betale sine egne regninger uten å måtte bekymre seg for kostnadene av en pakke melk syns jeg ikke er så mye å forlange. og ja, jeg vil påstå at leiekostnader er utrolig og kunstig høye for oss som ikke syns det er et bra alternative å bo I kollektiv....

Men nå ønsket jeg fortrinnsvis å høre fra andre single, ikke alenemødre og anonyme brukere som mener man jammen får skaffe seg en partner slik at man kan være med å debattere pappeperm istedefor å jobbe overtid en lørdag......

• Liker 14
Skrevet

Tenk litt lenger.

Et par kjøper bolig sammen betale mindre hver på lånet, men samtidig øker boligen i verdi.

Hvorfor skal du som singel sitte igjen med fire ganger så stor gevinst på et boligsalg enn et par?

Du vil i tillegg ha skattelette?!

Skrevet (endret)

Sjekk ut organisasjonen SingelSammen. Det er en interesseorganisasjon for single. Jeg er medlem der og de arbeider bl a for å bedre de økonomiske forholdene for single.

Endret av Mab75
  • Liker 10
Skrevet

Kan også nevne at du bare har halvparten så mange å kjøpe til også.

Skrevet

Tenk litt lenger.

Et par kjøper bolig sammen betale mindre hver på lånet, men samtidig øker boligen i verdi.

Hvorfor skal du som singel sitte igjen med fire ganger så stor gevinst på et boligsalg enn et par?

Jeg vil og stemme på et parti som tilbyr meg dette. *drømme*

Gjest Murica
Skrevet

Kan også nevne at du bare har halvparten så mange å kjøpe til også.

Dette er ganske relevant.

Når man er par har man plutselig dobbelt opp med gaver å kjøpe, selv om man spleiser, så blir jo det det samme som å være singel og bare må kjøpe halvparten.

Leie blir mindre fordi man er to som deler, men strøm, kloakk, mat, bensin osv blir jo dobbelt opp igjen.

• Liker 8
Skrevet

Tenk litt lenger.

Kjøpe bolig??

Som single klarer du aldri å spare opp startkapital til å kjøpe en bolig, så nå kan du bremse litt.

jeg snakker om leiepriser. Så hvis du fortsatt mener jeg tjener på å være singel vil jeg gjerne se regnestykket ditt en gang til takk......

• Liker 11
Gjest JakeGreen
Skrevet

Jeg trives som single, men for hvert år som går blir jeg bare mer og mer provosert over hvordan man skal straffes økonomisk fordi man har valgt å bo alene.

Hvor er rettferdigheten I dette???

Så du mener kanskje at staten skal gripe inn og subsidiere utgiftene for normalt friske mennesker som er enslige av sine egne grunner?

Nøyaktig hva er det du mener er urettferdig? Verden er faktisk ikke rettferdig, men akkurat her skjønner jeg ikke hva du mener.

:)

• Liker 3
Gjest Marmot
Skrevet

Marmot, jeg har prioritert rett siden jeg ble myndig og har aldri levd noe luksusliv.Jeg vil faktisk pasta at jeg har gjort tingene etter boka med ett unntak: å gifte meg.

Hvis du ikke har nok til å klare deg er det ett av to; enten prioriterer du feil eller så juger du når du sier du har langt over middels høy inntekt.

Leie blir mindre fordi man er to som deler, men strøm, kloakk, mat, bensin osv blir jo dobbelt opp igjen.

Akkurat det stemmer ikke da. Jeg har ikke særlig mye lavere matutigter nå enn da jeg var gift, fordi det er dyrere å handle til 1 person. Storhandling er ikke like enkelt, spesielt ikke når jeg har begrenset frysekapasitet. Strømregningene var heller ikke dobbelt så store da vi bodde sammen, det er veldig begrenset hvor mye ekstra strøm en person bruker egentlig. De tingene som trekker mye strøm, som klesvask, oppvask og matlaging er jo stort sett de samme nå som før

• Liker 6
Skrevet

Så du mener kanskje at staten skal gripe inn og subsidiere utgiftene for normalt friske mennesker som er enslige av sine egne grunner?

Nøyaktig hva er det du mener er urettferdig? Verden er faktisk ikke rettferdig, men akkurat her skjønner jeg ikke hva du mener.

Du syns med andre ord ikke at levekostnader for et vanlig menneske skal være omtrent det same uavhengig av sosial status. Forslaget mitt til løsning er da at mennesker som lever I parforhold begynner å betale kringkastingsavgift per person, det samme bør gjelde for innboforsikring, renovasjon, strøm og vannforbruk.

Ellers bør vi vel også begynne å se på dette med subsidiering av "barnehold" det er jo tross alt kun menneskers egne grunner som fører til at man reproduserer, så hvorfor skal mine skattepenger brukes til å subsidiere dine unger.....

Vi kan trekke pendelen begge veier hvis du vil........kanskje du da forstår?

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. Jeg lever et økonomisk relativt fritt liv i en jobb som betaler det jeg vil tro er godt under gjennomsnittet i Norge, har bil, eier leilighet, kan reise på ferie stort sett hvor jeg vil en til to ganger i året (men ikke på første klasse, selvsagt, jeg har dårlig betalt så da velger man tilbud når man får dem).

Hva bruker du penger på, egentlig? Har du så mange venner og familie du kjøper gaver til at hele overskuddet ditt går der? Har du i så fall vurdert å kutte ned på dette?

Endret av Singha
  • Liker 4
Gjest JakeGreen
Skrevet

Du syns med andre ord ikke at levekostnader for et vanlig menneske skal være omtrent det same uavhengig av sosial status. Forslaget mitt til løsning er da at mennesker som lever I parforhold begynner å betale kringkastingsavgift per person, det samme bør gjelde for innboforsikring, renovasjon, strøm og vannforbruk.

Ellers bør vi vel også begynne å se på dette med subsidiering av "barnehold" det er jo tross alt kun menneskers egne grunner som fører til at man reproduserer, så hvorfor skal mine skattepenger brukes til å subsidiere dine unger.....

Vi kan trekke pendelen begge veier hvis du vil........kanskje du da forstår?

Jeg mener at mennesker selv skal kunne velge hvordan de vil leve sine egne liv og videre ta ansvar for sine egne valg. Det skal ikke være staten sitt ansvar om noen er enslige, i et parforhold eller hvordan eller hvor de velger å bo.

Det er synd om du har kommet i økonomiske vansker (du nevnte et lån til din tidligere ektemann), men jeg mener at staten ikke har og burde heller ikke ha noe med dette å gjøre.

Er det ikke mulig for deg å redusere utgiftene dine og øke inntekten på en eller annen måte?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor betaler du på lånet til eksmannen din?

Gjest Marmot
Skrevet

det er jo tross alt kun menneskers egne grunner som fører til at man reproduserer

Vi subsidierer barnefamilier fordi samfunnet går til grunne om ingen får barn. Norge har et ekstremt behov for befolkningsvekst, og det er grunnen til at vi har så gode velferdsordninger for barnefamilier.

• Liker 2
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Det er dyrt å være singel

Det er direkte idiotisk at vi single skal betale like mye som folk med 2 intekter gjør.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Vi subsidierer barnefamilier fordi samfunnet går til grunne om ingen får barn. Norge har et ekstremt behov for befolkningsvekst, og det er grunnen til at vi har så gode velferdsordninger for barnefamilier.

jeg kritiserer på ingen matter subsidiering av barnefamilier, men ønsket å sette det på spissen som et motargument I forhold til "eget valg".

jeg betaler på lånet til eksmannen min som en del av et skilsmisseoppgjør. Enkelt sagt tjente han mindre enn meg da vi var gift og han hadde bare bedre advokater enn det jeg kunne komme med. Så da vant han på å være vanskelig. (kortversjonen av en svært lang historie og en av grunnene til at single nå ansees som veldig bra)

Men for å oppsummere:

så langt er de eneste konkrete rådene jeg har fått å

1) redusere utgiftene (går ikke, det er allerede kuttet til beinet) eller

2) finne meg en mann/partner (uaktuelt å bli en gold digger som lever på noen andre)

Jeg ville I utgangspunktet gjerne høre fra andre voksne single jeg.....

Endret av Arctandria
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...