PeeWee Skrevet 5. august 2013 #101 Skrevet 5. august 2013 Hvilken tid snakker du egentlig om???Enslige damer ble drept som hekser på 1600-tallet og rundt 1900 ble de aller fleste, også menn, gift. 1
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #102 Skrevet 5. august 2013 Mener du at jeg kan sløyfe å bruke tid på å evaluere valgene mine og heller gå på fylla i to dager? Nei, for selv om hjernen ikke har fri vilje trenger den fortsatt tid på å "kalkulere" hva som er det beste valget. Også en datamaskin må jo hente inn eller bli matet relevant informasjon før den finner svaret. Saken er at om man hadde vist hvordan din hjerne var satt sammen, og alle informasjonen du har hatt tilgjengelig, så ville ditt endelige valg vært forutsigbart. Det betyr jo slettes ikke at man ikke burde bruke tid på å finne det rette valget. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2013 #103 Skrevet 5. august 2013 Enslige damer ble drept som hekser på 1600-tallet og rundt 1900 ble de aller fleste, også menn, gift. Merkelig tankegang. Det har til alle tider alltid vært mennesker som aldri ble gift.
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #104 Skrevet 5. august 2013 Merkelig tankegang. Det har til alle tider alltid vært mennesker som aldri ble gift.Allikevel, andelen menn uten barn og andelen enslige var betydelig lavere i 1900 enn den var idag. Du kommer jo bare med enkeltsetninger, ikke forklaringer. På hvilket grunnlag hevder du at folk alltid har vært like kravstore som de er idag? 1
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2013 #105 Skrevet 5. august 2013 (endret) Allikevel, andelen menn uten barn og andelen enslige var betydelig lavere i 1900 enn den var idag. Du kommer jo bare med enkeltsetninger, ikke forklaringer. På hvilket grunnlag hevder du at folk alltid har vært like kravstore som de er idag? Vel, det kan vel være at andelen enslige menn er større i dag, men det er ikke kvinners feil. Ellers får du komme med forklaringer selv enn teit svada om brent på bålet og lignende. Endret 5. august 2013 av Gjest
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #106 Skrevet 5. august 2013 Vel, det kan vel være at andelen enslige menn er større i dag, men det er ikke kvinners feil. Ellers får du komme med forklaringer selv enn teit svada om brent på bålet og lignende.Hvem sin feil skal det være om det ikke er kvinners feil? Det virker jo uansett som om begge kjønn hadde langt mindre fokus på partneres utseende i "gamle dager" og for den sakens skyld fattige land idag. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2013 #107 Skrevet 5. august 2013 Hvem sin feil skal det være om det ikke er kvinners feil? Det virker jo uansett som om begge kjønn hadde langt mindre fokus på partneres utseende i "gamle dager" og for den sakens skyld fattige land idag. Og der tar jeg deg ikke lenger alvorlig som debattør. Ha det godt. 1
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #108 Skrevet 5. august 2013 Og der tar jeg deg ikke lenger alvorlig som debattør. Ha det godt.Hadde jo hjulpet om du var litt mer seriøs selv...Kanskje du kan vise til hvem sin annen feil det skulle ha vært? 2
Purple Diamond Skrevet 5. august 2013 #109 Skrevet 5. august 2013 Hadde jo hjulpet om du var litt mer seriøs selv...Kanskje du kan vise til hvem sin annen feil det skulle ha vært? Herregud... Akkurat som at dette her er enten menns eller kvinners feil? Du må gi deg, vær så snill.
guttemann Skrevet 5. august 2013 #110 Skrevet 5. august 2013 At folk, og spesielt kvinner, er mer kravstore i dag enn tidligere, skyldes jo først og fremst at de har muligheten til å være det. Det er lov for kvinner å prøve og feile litt før de slår seg ned med noen.Å si at det dermed er kvinners "skyld" at det er flere enslige menn i dag, blir vel litt merkelig. Først og fremst er det vel samfunnet som har endret seg slik at kvinner også jobber ute og ikke er avhengig av en mann som de MÅ knytte seg til, som har skylden for det. Og det er en utikling som skyldes økonomiske forhold (ikke mulig å klare seg på én inntekt), ikke kvinnekamp. Det er nok også sånn at (unge) kvinner har et litt skjevt syn på både egen og menns verdi. At 40% av kvinnene mener kun 10% av mennene er gode nok for dem - tallene er selvfølgelig tatt ut av løse luften, men for å illustrere et poeng. Men når de så har rast fra seg med kroppsbyggere og bartendere med mye sjarm og lite perosnlighet, tar de til slutt til takke med en mann som har en egenverdi utover muskelmassen og inntekten - men som også ofte har en inntekt som er god nok. Men at menn skulle gå hele livet på grunn av status og krav, det tror jeg ikke. Ikke i noen større grad enn det samme gjelder for kvinner på grunn av menns jakt etter status.
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #111 Skrevet 5. august 2013 Herregud... Akkurat som at dette her er enten menns eller kvinners feil? Du må gi deg, vær så snill.Jeg ser at min formulering ble litt feil. Jeg mente ikke at det var kvinners skyld, men at kvinners høyere krav var en årsak til at flere menn forblir enslige. På samme måte bidrar også menns høyere krav til det samme. Ser man på Russland så ser man jo at menn blir minst like kresne som kvinner hvis fordelingen mellom kjønnene skulle gå til menns favør. Et annet moment jeg glemte var jo at fortidens seksualmoral gjorde "seriemonogami" umulig.Uansett, mitt poeng var bare at kvinner var mindre kresne i partnervalg i "gamle dager", akkurat som kvinner i den tredje verden er idag. Ja, folk var generelt sett mindre kravstore på det aller meste i "gamle dager". 1
Gjest JakeGreen Skrevet 5. august 2013 #112 Skrevet 5. august 2013 Nei, for selv om hjernen ikke har fri vilje trenger den fortsatt tid på å "kalkulere" hva som er det beste valget. Også en datamaskin må jo hente inn eller bli matet relevant informasjon før den finner svaret. Saken er at om man hadde visst hvordan din hjerne var satt sammen, og alle informasjonen du har hatt tilgjengelig, så ville ditt endelige valg vært forutsigbart. Det betyr jo slettes ikke at man ikke burde bruke tid på å finne det rette valget. Men impliserer det at man ikke har fri vilje? Og er dette din bevisføring for at "fri vilje i bunn og grunn er en umulighet rent vitenskapelig"? Jeg er ikke overbevist.
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #113 Skrevet 5. august 2013 Men impliserer det at man ikke har fri vilje? Og er dette din bevisføring for at "fri vilje i bunn og grunn er en umulighet rent vitenskapelig"? Jeg er ikke overbevist. Jeg bare svarte på ditt spørsmål. Masing nytter faktisk Det jeg tenker med når det gjelder vitenskapen, er at alle dagens naturlover enten er deterministiske eller indeterministiske. Siden hjerne også styres av disse lovene betyr dette egentlig at fri vilje er umulig, siden alt som skjer i hjerne enten må være determinert eller ren tilfeldighet. 1
Purple Diamond Skrevet 5. august 2013 #114 Skrevet 5. august 2013 Jeg ser at min formulering ble litt feil. Jeg mente ikke at det var kvinners skyld, men at kvinners høyere krav var en årsak til at flere menn forblir enslige. På samme måte bidrar også menns høyere krav til det samme. Ser man på Russland så ser man jo at menn blir minst like kresne som kvinner hvis fordelingen mellom kjønnene skulle gå til menns favør. Et annet moment jeg glemte var jo at fortidens seksualmoral gjorde "seriemonogami" umulig. Uansett, mitt poeng var bare at kvinner var mindre kresne i partnervalg i "gamle dager", akkurat som kvinner i den tredje verden er idag. Ja, folk var generelt sett mindre kravstore på det aller meste i "gamle dager". Det var bedre, det er jeg enig i
-Fiona- Skrevet 5. august 2013 #115 Skrevet 5. august 2013 Jøss, her var det hett. Kjære TS, du har dine preferanser, denne jenta har sine. Se på det som en tjeneste, for nå slipper du å bruke mer dyrebar tid på henne. Bruk den heller på jenter du kan ta med storm med dine gode egenskaper :-)
PeeWee Skrevet 5. august 2013 #116 Skrevet 5. august 2013 Det var bedre, det er jeg enig i Bare så det er sagt, jeg tror at i Norge er andre ting enn kravstorhet i partnervalg et mye større problem. Er vel bare i Singapore og Japan noen seriøst har definert kvinners kravstorhet som et problem(Ja, når man krever at mannen skal være høy i landene med verdens laveste menn går det litt langt). Derimot synes jeg at kravene til materiell status, utdannelse, jobb og andre ting har blitt litt for store her i landet, fra begge kjønn. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #117 Skrevet 6. august 2013 Hvem sin feil skal det være om det ikke er kvinners feil? Det virker jo uansett som om begge kjønn hadde langt mindre fokus på partneres utseende i "gamle dager" og for den sakens skyld fattige land idag. Og der tar jeg deg ikke lenger alvorlig som debattør. Ha det godt. Jeg ser at min formulering ble litt feil. Jeg mente ikke at det var kvinners skyld, men at kvinners høyere krav var en årsak til at flere menn forblir enslige. På samme måte bidrar også menns høyere krav til det samme. Ser man på Russland så ser man jo at menn blir minst like kresne som kvinner hvis fordelingen mellom kjønnene skulle gå til menns favør. Et annet moment jeg glemte var jo at fortidens seksualmoral gjorde "seriemonogami" umulig. Uansett, mitt poeng var bare at kvinner var mindre kresne i partnervalg i "gamle dager", akkurat som kvinner i den tredje verden er idag. Ja, folk var generelt sett mindre kravstore på det aller meste i "gamle dager". Anonymous poster hash: f22e9...a12
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2013 #118 Skrevet 6. august 2013 Anonymous poster hash: f22e9...a12 Poenget ditt er?
Gjest JakeGreen Skrevet 6. august 2013 #119 Skrevet 6. august 2013 Det jeg tenker med når det gjelder vitenskapen, er at alle dagens naturlover enten er deterministiske eller indeterministiske. Siden hjerne også styres av disse lovene betyr dette egentlig at fri vilje er umulig, siden alt som skjer i hjerne enten må være determinert eller ren tilfeldighet. Så enkelt kan du ikke konkludere og du gjør flere antakelser som ikke nødvendigvis er riktige og dermed kan ugyldiggjøre dine premisser. Men det er et interessant tema og jeg har tenkt å dykke dypere i det med tid og stunder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå