Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ihvertfall ikke noe i nærheten av dagens. Den romantiske kjærligheten som ideal er jo noe som er ganske typisk for rike eller relativt utviklede land. Dette gjelder jo ikke bare parforhold men livet generelt sett. Folk i den rike verden har også stadig høyere krav til utdannelse, arbeide, bosted og annet.

Jeg tror dette har mye med statusjag å gjøre. Tror at mange av kravene, både fra kvinner og menn, ikke stammer fra hva de selv, men at de er redd for hva deres venner og bekjente skal si om den utvalgte ikke er flott nok.

Tror ikke du skal tro for mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal tro for mye.

Så du mener at det historikere, sosialantropologer og andre akademikere mener bare er tull? Faktisk, så hadde jo mange kulturer noe som lignet på mer eller mindre arrangerte ekteskap tidligere. Også i den vestlige verden var det vanlig i flere sosiale lag. Dessuten, hvis kravene til en partner ikke har økt gjennom tidene, hvordan forklarer du økningen i andelen barnløse menn og enslige over de siste hundre årene?

• Liker 2
Skrevet

Ihvertfall ikke noe i nærheten av dagens. Den romantiske kjærligheten som ideal er jo noe som er ganske typisk for rike eller relativt utviklede land. Dette gjelder jo ikke bare parforhold men livet generelt sett. Folk i den rike verden har også stadig høyere krav til utdannelse, arbeide, bosted og annet.

Jeg tror dette har mye med statusjag å gjøre. Tror at mange av kravene, både fra kvinner og menn, ikke stammer fra hva de selv, men at de er redd for hva deres venner og bekjente skal si om den utvalgte ikke er flott nok.

Dette er jeg veldig enig i!

Gjest JakeGreen
Skrevet

Selvsagt er det det.

Personer som vektlegger sosial status i sine medmenneskelige relasjoner er utelukkende opptatt av hva andre mener.

Keeping up with the Joneses.

Dessuten, hvis kravene til en partner ikke har økt gjennom tidene, hvordan forklarer du økningen i andelen barnløse menn og enslige over de siste hundre årene?

Kvinnefrigjøring og feminisme.

Kravene har nok økt fra kvinners side, men den viktigste grunnen til det er selvsagt at kvinner i dag ikke trenger menn av praktiske årsaker, noe de i større grad gjorde før.

For eksempel kan en bartender ha draget som bare det. Eller en håndverker. De er jo litt sexobjekter, er de ikke? ;)

Som pensjonert, men tidvis praktiserende tømrer, takker jeg for komplimentet.

Jeg må bare tilføye at i min tid som tømrer, har jeg kun en eneste jente på samvittigheten som konsekvens av jobben min og det var fordi jeg møtte henne gjennom jobben.

Kjenner ikke til at håndverkere blir oppfattet som sexobjekter foruten slike innlegg på KG, men det har kanskje mest med meg å gjøre.

:)

Skrevet

Hvorfor svarer du ikke, PeeWee?

:(

Fordi jeg tror du ikke kjenner debatten særlig godt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er provosert, PeeWee!

Mener du (og vitenskapen) at jeg ikke har fri vilje?

Tilfeldighetene vil det slik at jeg må ta flere valg de nærmeste dagene som i stor grad kan påvirke livet mitt de neste årene og sannsynligvis også utfallet av resten av livet mitt.

Mener du at jeg kan sløyfe å bruke tid på å evaluere valgene mine og heller gå på fylla i to dager?

Ikke bry deg om han.. Selvfølgelig har vi fri vilje! Vi velger hva vi skal gjøre med livet vårt og vi velger hvordan livet skal leves og ikke minst om det skal leves. Jeg måtte ta det valget en dag, og jeg er glad for at jeg valgte som jeg gjorde.

Jeg var både opptatt av status og hadde høye krav til meg selv. Høye krav har jeg fortsatt, men jeg har ikke for høye krav. Ikke til meg selv eller til en partner.

Lykke til med valget ditt! Velg rett for deg og ikke for andre ;)

Gjest JakeGreen
Skrevet

Fordi jeg tror du ikke kjenner debatten særlig godt?

Du trenger ikke om å tro noe som helst, du kan heller svare på spørsmålene mine i stedet for å unnvike de og komme med personangrep.

Om du ikke tror jeg kjenner debatten særlig godt, burde du utvise den godhet at du opplyser meg og forklarer nærmere hva du mener.

Ikke bry deg om han.. Selvfølgelig har vi fri vilje! Vi velger hva vi skal gjøre med livet vårt og vi velger hvordan livet skal leves og ikke minst om det skal leves. Jeg måtte ta det valget en dag, og jeg er glad for at jeg valgte som jeg gjorde.

Jeg var både opptatt av status og hadde høye krav til meg selv. Høye krav har jeg fortsatt, men jeg har ikke for høye krav. Ikke til meg selv eller til en partner.

Lykke til med valget ditt! Velg rett for deg og ikke for andre ;)

Det er faktisk ikke en selvfølgelighet at vi har fri vilje. Debatten om fri vilje er gammel, men jeg kjenner ikke til at fri vilje er en 'umulighet rent vitenskapelig' som PeeWee påstår.

De fleste mennesker går nok gjennom livet styrt av impulser og eksterne faktorer de selv ikke forstår eller en gang er klar over.

Takk for det!

• Liker 1
Skrevet

Så du mener at det historikere, sosialantropologer og andre akademikere mener bare er tull? Faktisk, så hadde jo mange kulturer noe som lignet på mer eller mindre arrangerte ekteskap tidligere. Også i den vestlige verden var det vanlig i flere sosiale lag. Dessuten, hvis kravene til en partner ikke har økt gjennom tidene, hvordan forklarer du økningen i andelen barnløse menn og enslige over de siste hundre årene?

Finnes mange barnløse og single kvinner også, ikke bare menn.

Skrevet

Finnes mange barnløse og single kvinner også, ikke bare menn.

Mitt poeng var at andelen var økt, og andelen barnløse kvinner har også økt. Uansett, andelen barnløse kvinner er kun på rundt ti prosent, så mye av det skyldes nok vinner som ikke er istand rent fysisk.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke om å tro noe som helst, du kan heller svare på spørsmålene mine i stedet for å unnvike de og komme med personangrep.

Neida, det er ikke noe galt med deg, det er bare meg som ikke orket å forklare akkurat her og nå.

• Liker 3
Gjest JakeGreen
Skrevet (endret)

Neida, det er ikke noe galt med deg, det er bare meg som ikke orket å forklare akkurat her og nå.

Du kan ikke kun svare på de enkle spørsmålene og unnvike de vanskelige.

Du grunngav først unnvikelsen din med at du tror jeg ikke skjønner debatten?

Og nå er det at du ikke orker?

Du får svare senere da.

Endret av JakeGreen
  • Liker 1
Skrevet

Du kan ikke kun svare på de enkle spørsmålene og unnvike de vanskelige.

Du grunngav først unnvikelsen din med at du tror jeg ikke skjønner debatten?

Og nå er det at du ikke orker?

Du får svare senere da.

Problemet er ikke at du ikke skjønner debatten, men at du ikke har vært noe aktiv i den tidligere. Det er en viss forskjell :)

• Liker 2
Gjest JakeGreen
Skrevet

Problemet er ikke at du ikke skjønner debatten, men at du ikke har vært noe aktiv i den tidligere. Det er en viss forskjell :)

Så det er et problem at jeg ikke har vært aktiv i debatten tidligere? Jeg har lyst å delta og trekker herved kølapp.

Ærlig talt.

• Liker 1
Skrevet

Mitt poeng var at andelen var økt, og andelen barnløse kvinner har også økt. Uansett, andelen barnløse kvinner er kun på rundt ti prosent, så mye av det skyldes nok vinner som ikke er istand rent fysisk.

Alltid vært mennesker som av en eller annen grunn ikke giftet seg eller fikk barn.

Skrevet

Alltid vært mennesker som av en eller annen grunn ikke giftet seg eller fikk barn.

Ja, men i perioden før den kristne moralen ble slappere utover 1900-tallet var den andelen svært lav. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at den kravstorheten vi ser i den rike verden idag ikke har vært typisk for menneskets historie?

• Liker 2
Skrevet

Ja, men i perioden før den kristne moralen ble slappere utover 1900-tallet var den andelen svært lav. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at den kravstorheten vi ser i den rike verden idag ikke har vært typisk for menneskets historie?

Høy i forhold til hva da? Folketallet?

Skrevet

Høy i forhold til hva da? Folketallet?

Når man snakker om "andel" mener man i forhold til folketallet ja. I tidligere tider var det nok også flere kvinner som giftet seg fordi enslige kvinner gjerne ble anklaget for å være hekser og brent på bålet.

• Liker 1
Gjest JakeGreen
Skrevet

Hvorfor får to innlegg av PeeWee hvis eneste innhold er at han ikke orker å svare og at jeg er for sent ute i debatten fire pluss hver?

Jeg skjønner oppriktig talt ikke begeistringen og hadde heller satt pris på at PeeWee svarer og redegjør for påstandene sine, så kan han heller få honnør for det han skriver da, i steden for å bli hyllet for innlegg som er blottet for substans.

Takk.

• Liker 2
Skrevet

Når man snakker om "andel" mener man i forhold til folketallet ja. I tidligere tider var det nok også flere kvinner som giftet seg fordi enslige kvinner gjerne ble anklaget for å være hekser og brent på bålet.

Hvilken tid snakker du egentlig om???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...