Gå til innhold

Helvetes kvinnfolk - skal plukke på alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det første jeg gjør før jeg går inn i butikken, er å grave meg i glufsa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det første jeg gjør før jeg går inn i butikken, er å grave meg i glufsa.

:fnise:

Anonymous poster hash: b5745...9ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Er det seriøst noen som tror at å skylle jordbær med kaldt vann vil fjerne noe særlig med bakterier?

Lurer jeg også på. Ikke bare noen som tror det, utifra denne tråden tror MANGE det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke fælt? Dette er nok et tegn på at feminismen har gått for langt! Stem FrP NÅ, før både Norge og jordbæra går til helvete!!!

:fnise:



Anonymous poster hash: 682fa...b56
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange uvitende svar. Kanskje litt naive.

Hvis folk her tror at man er trygg for bakterier bare man vasker frukten, i dette tilfellet jordbærene, så blir de nok dessverre skuffet.

Ja, termotolerante bakterier (tarmbakterier) greier ikke formere seg ved temperaturer under 30 grader. Men feks en TBK-bakterie som campylobacter, som er av de mest vanlige årsaker til diaré, kan overleve i lave temperaturer (kjøleskap) i ukesvis. Den eneste måten å få drept slike type bakterier er ved koking eller nedfrysing i et par uker. Du kan også utsette de for 60 grader i en halvtimes tid, så dør de.

Norge er jo velsignet med et kaldt klima. Noe som hindrer formering av tarmbakterier. Men de som allerede har eksponert seg på feks frukt kan ikke drepes ved å kun utsettes for vann.

Du kan fysisk fjerne de under rennende vann, men feks jordbær med sin ru overflate, vil gjøre dette veldig vanskelig fordi TBK-bakteriene greier å feste seg. Med et eple, med sin glatte overflate, vil det være mye enklere å fysisk fjerne en bakterie under rennende vann.

Det er en grunn til at man blir rådet til å skrelle frukt og grønnsaker når en reiser til et sted med varmere klima. Fordi risiko blir større. Der er som regel også jordbærene i butikkene pakket inn i korger med plastlokk.

Kan godt skjønne ts blir skeptisk til folk som løfter og tar på jordbærene i butikken. For alt folk har tatt i etter sin siste håndvask vil kunne overføres til jordbærene.

De tryggeste jordbærene får du nok kjøpt av gateselgere (torg). Da jeg vil tro folk ikke vil være like freidige til å løfte på jordbærene her under påsyn av selgeren.

Mattilsynet tar en sjelden gang stikkprøver hos produsenter, grossister og selgere. I teorien vil kunder som tar i varer for så å legge de tilbake kunne bidra til at butikker blir satt under kontroll/pålegg av mattilsynet om de finner varer med feks campylobacter.

ps. Er ikke bakteriehypokonder. Jobber som laborant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes mange her i tråden er hysteriske med tanke på alskens bakterier man kan få i seg. Hvis man skal tenke sånn, finnes det vel ingenting det er trygt å spise. For min egen del er jeg aldri blitt syk av å spise ferske bær, frukt og grønnsaker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skjer det igjen.

Skulle på butikken for å kjøpe meg noe billig jordbær. Og hva ser jeg?? Jo ei dame som står å plukker og tar på jordbærene, løfter dem opp for å sjekke at alt ser "greit ut" nedi i korgene.

Hva f... er det de tenker med disse kvinnfolkene? Har de ikke tenkt på at det kommer kunder etter dem som ikke vil at x antall fremmede skal plukke på jordbærene med sine skitne fingre?

Det her er ikke noen engangsgreie. Jeg ser veldig ofte at spesielt kvinnfolk som driver å plukker og kjenner på frukt og grønnsaker. Greit nok at dere er kvalitetsbevisste. Men tenk litt på de som kommer etter dere.

Et eple er greit. Det kan man fint vaske. Men hva med jordbær?? De blir vasne og ødelagte om en skal vaske jordbærene når en kommer hjem.

For ordens skyld så var hun jeg så i dag ikke en gammel kjerring, men i 30-årene. Så dette er tydeligvis en uting som selv de yngre tar etter sine mødre.

Så jeg mistet helt lysten på å kjøpe noe jordbær i dag. Så jeg droppet det.

Bare tanken på at denne dama kanskje hadde klødd seg på glufsa før hun gikk inn i butikken gir meg brekningsfornemmelser om jeg skulle kost meg med disse jordbærene.. :kvalm:

Anonymous poster hash: 8f004...efa

Du er klar over at jordbær plukkes for hånd, ikke sant? Av sesongarbeidere med akkordlønn og ute på en diger åker der tilgangen på vann etter at de har snytt seg, klødd seg +++ er ikke-eksisterende? At du senere så noen gjøre det samme i butikken blir litt uviktig: alle vet at jordbær er håndtert en god del før de havner i vaniljesaus på bordet. ;)

Det blir litt som folk som klager fordi de SÅ en unge tisse i sjøen. De aller, aller fleste strender ligger ved et kommunalt utslipp der hele byen tisser i sjøen, så en dråpe til og fra..

Anonymous poster hash: 02db6...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer det, jeg løfter opp kurven jeg har sett meg ut, jeg kan godt flytte vekk 4 kasser med jordbær før jeg finner kurven jeg vil ha. Deretter ser jeg rundt og under hele kurven, og er det et par-tre møkkete, mugne eller halvmugne bær, så tar jeg dem ut, legger dem nedi kassen og plukker fine bær fra en annen kurv.

Jeg vil ikke kjøpe mugne jordbær, så når de som jobber der ikke rydder i kurvene slik at produktet faktisk er spiselig og et produkt folk ønsker å kjøpe, ja da rydder jeg i kurva selv. Jeg betaler ikke 40 kr for en kurv med uspiselige bær, og jeg kjøper ikke en halv kurv til prisen av en hel. Jeg regner faktisk med at ingen kommer til å kjøpe det mugne jordbæret uansett, derfor tar jeg det ut.

Og jeg har aldri møtt noen som ikke vasker bær, frukt og grønnsaker. Det er alt fra jord til piss og fingermerker på alt slikt, man skal selvfølgelig vaske det. Jeg legger dem i en balje med vann en stund, for så å skylle av dem en og en. Det tar ikke lange tiden, og må da virkelig være verdt det TS?



Anonymous poster hash: b8265...99d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på. Ikke bare noen som tror det, utifra denne tråden tror MANGE det.

Tror ikke folk tror det, for bakterier fra mennesker er der uansett, da plukkerne går på knærne i åkre og plukker mange kurver før de går til veiing og leveringspunkt, der de har mulighet til å vaske og sprite hender. Vasking blir kommentert her fordi TS sier at det er umulig å vaske jordbær fordi de blir ødelagt, og da er det tydeligvis noe TS gjør feil.

Anonymous poster hash: b8265...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da vaske all frukt og grønt daaah...

Har du aldri kjøpt jordbær og moreller langs landeveien? Ikke så mange vaskemuligheter der.

Anonymous poster hash: 8eb5c...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn, derimot, er jo kjent for å være kjemperenslige.

Klør seg på ballene og vasker ikke henda når de har vært på do. :/

Jeg er mann og vasker henda etter dobesøk, selv om jeg er alene hjemme.

Ikke plukker jeg på jordbærene heller

Anonymous poster hash: 8eb5c...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange uvitende svar. Kanskje litt naive.

Hvis folk her tror at man er trygg for bakterier bare man vasker frukten, i dette tilfellet jordbærene, så blir de nok dessverre skuffet.

Ja, termotolerante bakterier (tarmbakterier) greier ikke formere seg ved temperaturer under 30 grader. Men feks en TBK-bakterie som campylobacter, som er av de mest vanlige årsaker til diaré, kan overleve i lave temperaturer (kjøleskap) i ukesvis. Den eneste måten å få drept slike type bakterier er ved koking eller nedfrysing i et par uker. Du kan også utsette de for 60 grader i en halvtimes tid, så dør de.

Norge er jo velsignet med et kaldt klima. Noe som hindrer formering av tarmbakterier. Men de som allerede har eksponert seg på feks frukt kan ikke drepes ved å kun utsettes for vann.

Du kan fysisk fjerne de under rennende vann, men feks jordbær med sin ru overflate, vil gjøre dette veldig vanskelig fordi TBK-bakteriene greier å feste seg. Med et eple, med sin glatte overflate, vil det være mye enklere å fysisk fjerne en bakterie under rennende vann.

Det er en grunn til at man blir rådet til å skrelle frukt og grønnsaker når en reiser til et sted med varmere klima. Fordi risiko blir større. Der er som regel også jordbærene i butikkene pakket inn i korger med plastlokk.

Kan godt skjønne ts blir skeptisk til folk som løfter og tar på jordbærene i butikken. For alt folk har tatt i etter sin siste håndvask vil kunne overføres til jordbærene.

De tryggeste jordbærene får du nok kjøpt av gateselgere (torg). Da jeg vil tro folk ikke vil være like freidige til å løfte på jordbærene her under påsyn av selgeren.

Mattilsynet tar en sjelden gang stikkprøver hos produsenter, grossister og selgere. I teorien vil kunder som tar i varer for så å legge de tilbake kunne bidra til at butikker blir satt under kontroll/pålegg av mattilsynet om de finner varer med feks campylobacter.

ps. Er ikke bakteriehypokonder. Jobber som laborant.

Kan noen gi denne brukeren en medalje? Får en pluss av meg ihvertfall.

Anonymous poster hash: 8eb5c...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Murica

Har du aldri kjøpt jordbær og moreller langs landeveien? Ikke så mange vaskemuligheter der.

Anonymous poster hash: 8eb5c...d1e

Niks, kjøper ikke frukt som ikke kan skrelles om jeg ikke har tilgang til vasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, kjøper ikke frukt som ikke kan skrelles om jeg ikke har tilgang til vasking.

Heelt greit, mer saftige moreller på meg! :)

Anonymous poster hash: 8eb5c...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

Heelt greit, mer saftige moreller på meg! :)

Anonymous poster hash: 8eb5c...d1e

Kjør på, får tak i frukten jeg trenger i "nærmiljøet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke slik at du vasker bær med kost og Zalovann. Ta av stilken, legg bærene i et dørslag og skyll dem under kaldtvannsspringen. Ikke verre enn det.

Ikke ta av stilken før du skyller jordbær. Da mister du ikke saft og smak fra jordbærene. ;)

Anonymous poster hash: bba9a...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke ta av stilken før du skyller jordbær. Da mister du ikke saft og smak fra jordbærene. ;)

Anonymous poster hash: bba9a...45c

Det har du rett i. Jeg tenkte ikke så langt. Det går litt fort i svingene av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Her var det mange uvitende svar. Kanskje litt naive.

Hvis folk her tror at man er trygg for bakterier bare man vasker frukten, i dette tilfellet jordbærene, så blir de nok dessverre skuffet.

Ja, termotolerante bakterier (tarmbakterier) greier ikke formere seg ved temperaturer under 30 grader. Men feks en TBK-bakterie som campylobacter, som er av de mest vanlige årsaker til diaré, kan overleve i lave temperaturer (kjøleskap) i ukesvis. Den eneste måten å få drept slike type bakterier er ved koking eller nedfrysing i et par uker. Du kan også utsette de for 60 grader i en halvtimes tid, så dør de.

Norge er jo velsignet med et kaldt klima. Noe som hindrer formering av tarmbakterier. Men de som allerede har eksponert seg på feks frukt kan ikke drepes ved å kun utsettes for vann.

Du kan fysisk fjerne de under rennende vann, men feks jordbær med sin ru overflate, vil gjøre dette veldig vanskelig fordi TBK-bakteriene greier å feste seg. Med et eple, med sin glatte overflate, vil det være mye enklere å fysisk fjerne en bakterie under rennende vann.

Det er en grunn til at man blir rådet til å skrelle frukt og grønnsaker når en reiser til et sted med varmere klima. Fordi risiko blir større. Der er som regel også jordbærene i butikkene pakket inn i korger med plastlokk.

Kan godt skjønne ts blir skeptisk til folk som løfter og tar på jordbærene i butikken. For alt folk har tatt i etter sin siste håndvask vil kunne overføres til jordbærene.

De tryggeste jordbærene får du nok kjøpt av gateselgere (torg). Da jeg vil tro folk ikke vil være like freidige til å løfte på jordbærene her under påsyn av selgeren.

Mattilsynet tar en sjelden gang stikkprøver hos produsenter, grossister og selgere. I teorien vil kunder som tar i varer for så å legge de tilbake kunne bidra til at butikker blir satt under kontroll/pålegg av mattilsynet om de finner varer med feks campylobacter.

ps. Er ikke bakteriehypokonder. Jobber som laborant.

Om folk bare hopper pent over dette innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...