AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #21 Skrevet 24. juli 2013 Jeg føler at det er mer til denne historien enn hva TS forteller... Tror jeg også,,,, Anonymous poster hash: 4c710...73a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #22 Skrevet 24. juli 2013 er så enig i dette, dette er min erfaring, de setter sosionomer og sykepleiere i stillinger de ikke er kvalifisert til pga mangel på psykologerAnonymous poster hash: 52c2c...683 Ja, det er akkurat det de gjør. Enten pga mangel på psykologer - eller for å spare penger (lavere lønninger). Derfor fant jeg heller en privatpraktiserende psykolog med refusjonsrett. Ofte er det jo ventelister der og, men da får man i alle fall spesialisert samtaleterapi av en som er utdannet til dette, og som kan forholde seg også til pasienter som skaper sterke følelser (krever lang trening for å takle overføringog motoverføring, som det heter).Anonymous poster hash: 0eeba...c40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #23 Skrevet 24. juli 2013 Ja, det er akkurat det de gjør. Enten pga mangel på psykologer - eller for å spare penger (lavere lønninger). Derfor fant jeg heller en privatpraktiserende psykolog med refusjonsrett. Ofte er det jo ventelister der og, men da får man i alle fall spesialisert samtaleterapi av en som er utdannet til dette, og som kan forholde seg også til pasienter som skaper sterke følelser (krever lang trening for å takle overføringog motoverføring, som det heter).Anonymous poster hash: 0eeba...c40 veldig interessant det du sier om overføring/motoverføring, visste du dette om psykologen på forhånd? har opplevd at uproffe behandlere blir fornærmet, skuffet osv, at de har en tydelig forventning om hvordan en pasient skal oppføre seg og det synes jeg er uproft Anonymous poster hash: 52c2c...683
Kira-delta Skrevet 24. juli 2013 #24 Skrevet 24. juli 2013 Tror kanskje folk ikke skal snakke om ting de ikke vet så mye om. Vernepleiere, sosionomer og sykepleiere kan ha utmerket kompetanse for å ta seg av pasienter med psykiske lidelser, de fleste av disse som jobber på Dps har videreutdanning som terapeuter innenfor forskjellige områder. Man trenger ikke en med utdanning innenfor psykolog profesjon for å bli behandlet riktig. Jeg har blant annet sett en vernepleier med videreutdanning innenfor tvangstanker og angst, som har ledet en hel enhet bestående av psykologer, sosionomer og sykepleiere. Når det er sagt lurer jeg på hva fastlege har formidlet til Dps, og om du ikke har blitt tatt på alvor av han, eller om du kanskje ikke har fått frem hvor alvorlig dette problemet er for deg, TS? 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #25 Skrevet 24. juli 2013 veldig interessant det du sier om overføring/motoverføring, visste du dette om psykologen på forhånd? har opplevd at uproffe behandlere blir fornærmet, skuffet osv, at de har en tydelig forventning om hvordan en pasient skal oppføre seg og det synes jeg er uproftAnonymous poster hash: 52c2c...683 Sant det, proffe behandlere skal ikke la seg påvirke i så sterk grad, de klarer å motstå pasientens overførte følelser, Jeg visste om det fordi jeg selv er utdannet sykepleier og har hatt ekstra interesse for psykologi (sikker pga mine egne issues). Og uproffe behandlere som mangler trening kan bli sint/skuffet/oppgitt (eller veldig positivt innstillt) til pasienten til tross for at de vet om problemet med overføring og motoverføring. De klarer ikke alltid å holde seg nøytrale og tolke overføringene, slik en trenet psykolog klarer. For min del var dette veldig viktig, da jeg hadde mye sinne i meg - og uproffe behandlere kan da merke dette sinne og reagere med sinne tilbake. Med de profesjonelle skjønner at dette er overføring og tar heller tak i dette med sinne: hvorfor man har dette. Og under sinne ligger gjerne sorg, depresjon og smerte.Anonymous poster hash: 0eeba...c40
Gjest Kv84 Skrevet 24. juli 2013 #26 Skrevet 24. juli 2013 Holdes tråden lenge nok oppe, finner nok legen ut hvem jeg er og hehe iiiik
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #27 Skrevet 24. juli 2013 Tror kanskje folk ikke skal snakke om ting de ikke vet så mye om. Vernepleiere, sosionomer og sykepleiere kan ha utmerket kompetanse for å ta seg av pasienter med psykiske lidelser, de fleste av disse som jobber på Dps har videreutdanning som terapeuter innenfor forskjellige områder. Man trenger ikke en med utdanning innenfor psykolog profesjon for å bli behandlet riktig. Jeg har blant annet sett en vernepleier med videreutdanning innenfor tvangstanker og angst, som har ledet en hel enhet bestående av psykologer, sosionomer og sykepleiere. Når det er sagt lurer jeg på hva fastlege har formidlet til Dps, og om du ikke har blitt tatt på alvor av han, eller om du kanskje ikke har fått frem hvor alvorlig dette problemet er for deg, TS? Vet man ikke nok om denne problemstillingen (med å gå over sin kompetanse) om man selv er utdannet sykepleier og samtidig har erfaring som pasient? Min erfaring med å ha en sosionom som samtaleterapeut er svært dårlig og det gjorde at jeg gikk mange år uten å få den spesialiserte hjelpen jeg trengte. Jeg synes det er lov å stille spørsmål om forsvarligheten om en vernepleier, sykepleier sosionom får en terepautrolle dersom de ikke har videreutdanning. Jeg synes ikke de skal ha selvstendig ansvar for behandling. En sykepleier og vernepleier kan aministrere medisiner, ha støttesamtaler osv, men ikke leke psykolog. En sosionom kan hjelpe med NAV, få overblikket og samtale, men ikke stille diagnose, observere effekt av medisiner osv. Det er noe med å ha de rette folkene i rett rolle. Det kan også være svært belastende for en sykepleier å ha ansvaret for tunge psykiatriske pasienter uten tilstrekkelig støtte i ryggen (og det er ofte der det svikter).Anonymous poster hash: 0eeba...c40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #28 Skrevet 24. juli 2013 Sant det, proffe behandlere skal ikke la seg påvirke i så sterk grad, de klarer å motstå pasientens overførte følelser, Jeg visste om det fordi jeg selv er utdannet sykepleier og har hatt ekstra interesse for psykologi (sikker pga mine egne issues). Og uproffe behandlere som mangler trening kan bli sint/skuffet/oppgitt (eller veldig positivt innstillt) til pasienten til tross for at de vet om problemet med overføring og motoverføring. De klarer ikke alltid å holde seg nøytrale og tolke overføringene, slik en trenet psykolog klarer. For min del var dette veldig viktig, da jeg hadde mye sinne i meg - og uproffe behandlere kan da merke dette sinne og reagere med sinne tilbake. Med de profesjonelle skjønner at dette er overføring og tar heller tak i dette med sinne: hvorfor man har dette. Og under sinne ligger gjerne sorg, depresjon og smerte.Anonymous poster hash: 0eeba...c40 helt utrolig, kjenner meg så igjen i dette, men har ikke klart å formulere det så klart eller ha ord for det. Men hvordan sjekket du at behandleren var trent i dette før du søkte deg dit? Anonymous poster hash: 52c2c...683
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #29 Skrevet 24. juli 2013 Syns det er merkelig at de bare kan avvise folk. En kompis av meg ble avvist flere ganger og han ble lei og prøvde å ta livet sitt (overlevde heldigvis) og da ble han endelig tatt alvorlig. Det skulle vært obligatorisk at de innkaller til en første time og så vurderer om de skal fortsett behandlingen, og at det f.eks var noen uker/mnd frist for å innkalle til denne første timen, for de har jo kø av folk som trenger hjelp. Hele den offentlige psykiatrien i Norge er dårlig, alt for få behandlere og få gode behandlere (etter hva jeg har hørt). Selv trengte jeg hjelp og fastlegen sendte en henvisning, jeg fikk svar i posten om at de vurderte meg som en rettighetspasient og ga seg selv 5 mnd på å innkalle meg. Den fristen brøyt de så jeg ringte Helfo og klagde muntlig (som det stod i brevet at jeg skulle ved fristbrudd). Og dagen etterpå ringte Helfo meg med time hos en privat psykolog uka etter. Fikk 1-2 timer i uka og god hjelp. Hos det offentlige hadde jeg sikkert fått mye sjeldnere time. Lurer på hva som skal til får å bli en rettighetspasient, siden jeg ble det (som ikke ville dø) mens kompisen min ble avvist. Anonymous poster hash: eb2bc...914
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #30 Skrevet 24. juli 2013 Vet man ikke nok om denne problemstillingen (med å gå over sin kompetanse) om man selv er utdannet sykepleier og samtidig har erfaring som pasient? Min erfaring med å ha en sosionom som samtaleterapeut er svært dårlig og det gjorde at jeg gikk mange år uten å få den spesialiserte hjelpen jeg trengte. Jeg synes det er lov å stille spørsmål om forsvarligheten om en vernepleier, sykepleier sosionom får en terepautrolle dersom de ikke har videreutdanning. Jeg synes ikke de skal ha selvstendig ansvar for behandling. En sykepleier og vernepleier kan aministrere medisiner, ha støttesamtaler osv, men ikke leke psykolog. En sosionom kan hjelpe med NAV, få overblikket og samtale, men ikke stille diagnose, observere effekt av medisiner osv. Det er noe med å ha de rette folkene i rett rolle. Det kan også være svært belastende for en sykepleier å ha ansvaret for tunge psykiatriske pasienter uten tilstrekkelig støtte i ryggen (og det er ofte der det svikter).Anonymous poster hash: 0eeba...c40 Er sosionom selv og med bare den utdannelsen vil jeg si at vi ikke er de rette til å drive behandling i psykiatrien, en videreutdannelse må til, som f.eks en klinisk sosionom. Jeg har jobbet i psykiatrien men det som miljøterapeut og hadde ikke terapisamtaler med folk. Men dette er jo også personavhengig, noen egner seg ikke til å drive med terapi uansett utdannelse. Anonymous poster hash: eb2bc...914
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #31 Skrevet 24. juli 2013 jeg har blitt tatt inn i varmen av DPS og jeg skal "bare" utredes for konsentrasjonsproblemer/adhd Anonymous poster hash: 7f2b3...e5f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #32 Skrevet 24. juli 2013 helt utrolig, kjenner meg så igjen i dette, men har ikke klart å formulere det så klart eller ha ord for det. Men hvordan sjekket du at behandleren var trent i dette før du søkte deg dit?Anonymous poster hash: 52c2c...683 Alle psykologer og psykiatere er trent til å håndtere de følelsene pasienten skaper i vedkommende - det kan de faktisk bruke til å forstå pasienten bedre. Uproffe behandlere lar seg derimot påvirke av disse følelsene uten å være bevisst på dem. Så det eneste jeg gjorde var å få en henvisning til fastlegen,og så fikk jeg en liste over psykologer med refusjonsrett i mitt fylke (tror kanskje den ligger på nettet). Jeg ringte deretter rundt. Ventet et par måneder på venteliste, deretter fikk jeg lang behandling hos en flink psykologspesialist. Kompetansen kan man altså sjekke, men selve kjemien vet manikke før man har prøvd. Det som kan være greit å vite er at psykologer (og til dels psykiatere) deler sg innen to hovedområder; de som arbeider kognitivt (kognitiv terapi, teknikkbasert, fokuserer på nåtid og frmtid) og psykodynamisk (de ser fortid, nåtid og fremtid mer i sammenheng, men er ikke så teknisk) Noen liker å jobbe kognitivt, andre psykodynamisk. Eller aller best: begge deler. Selv holder jeg en knapp på den psykodynamiske om man har narndomstraumer. Kognitiv teori ble for teknisk/mekanisk for meg, måtte jobbe med litt dypere problemer enn det...Anonymous poster hash: 0eeba...c40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #33 Skrevet 24. juli 2013 Edit: skrivefeil Alle psykologer og psykiatere er trent til å håndtere de følelsene pasienten skaper i vedkommende - det kan de faktisk bruke til å forstå pasienten bedre. Uproffe behandlere lar seg derimot påvirke av disse følelsene uten å være bevisst på dem. Så det eneste jeg gjorde var å få en henvisning fra fastlegen, og så fikk jeg en liste over psykologer med refusjonsrett i mitt fylke (tror kanskje den ligger på nettet). Jeg ringte deretter rundt. Ventet et par måneder på venteliste, deretter fikk jeg lang behandling hos en flink psykologspesialist. Kompetansen kan man altså sjekke, men selve kjemien vet man ikke før man har prøvd. Det som kan være greit å vite er at psykologer (og til dels psykiatere) deler seg innen to hovedområder; de som arbeider kognitivt (kognitiv terapi, teknikkbasert, fokuserer på nåtid og fremtid) og psykodynamisk (de ser fortid, nåtid og fremtid mer i sammenheng, men er ikke så teknisk) Noen liker å jobbe kognitivt, andre psykodynamisk. Eller aller best: begge deler. Selv holder jeg en knapp på den psykodynamiske om man har barndomstraumer. Kognitiv teori ble for teknisk/mekanisk for meg, måtte jobbe med litt dypere problemer enn det...Anonymous poster hash: 0eeba...c40 Anonymous poster hash: 0eeba...c40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #34 Skrevet 24. juli 2013 Er sosionom selv og med bare den utdannelsen vil jeg si at vi ikke er de rette til å drive behandling i psykiatrien, en videreutdannelse må til, som f.eks en klinisk sosionom. Jeg har jobbet i psykiatrien men det som miljøterapeut og hadde ikke terapisamtaler med folk. Men dette er jo også personavhengig, noen egner seg ikke til å drive med terapi uansett utdannelse.Anonymous poster hash: eb2bc...914 Helt enig (som sykepleier). Men som du sier, det blir noe annet om man er videreutdannet som klinisk sosionom eller psykiatrisk sykepleier. Og ansvarlige sosionomer og sykepleiere ser dette selv og tar ikke på seg oppgaver utenfor deres kompetanseområde. Anonymous poster hash: 0eeba...c40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #35 Skrevet 24. juli 2013 ok, etter å ikke fått hjelp av ukvalifisert sykepleier på dps i lang tid, fikk jeg henvisning videre og havnet hos en psykolog som sovnet i terapitimene. så letingen fortsetter for min del Anonymous poster hash: 52c2c...683
amonyn Skrevet 24. juli 2013 #36 Skrevet 24. juli 2013 Syns det er merkelig at de bare kan avvise folk. En kompis av meg ble avvist flere ganger og han ble lei og prøvde å ta livet sitt (overlevde heldigvis) og da ble han endelig tatt alvorlig. Det skulle vært obligatorisk at de innkaller til en første time og så vurderer om de skal fortsett behandlingen, og at det f.eks var noen uker/mnd frist for å innkalle til denne første timen, for de har jo kø av folk som trenger hjelp. Hele den offentlige psykiatrien i Norge er dårlig, alt for få behandlere og få gode behandlere (etter hva jeg har hørt). Selv trengte jeg hjelp og fastlegen sendte en henvisning, jeg fikk svar i posten om at de vurderte meg som en rettighetspasient og ga seg selv 5 mnd på å innkalle meg. Den fristen brøyt de så jeg ringte Helfo og klagde muntlig (som det stod i brevet at jeg skulle ved fristbrudd). Og dagen etterpå ringte Helfo meg med time hos en privat psykolog uka etter. Fikk 1-2 timer i uka og god hjelp. Hos det offentlige hadde jeg sikkert fått mye sjeldnere time. Lurer på hva som skal til får å bli en rettighetspasient, siden jeg ble det (som ikke ville dø) mens kompisen min ble avvist. Anonymous poster hash: eb2bc...914 Det lurer jeg også på. Ofte har det med ordlyd og innhold i henvisningen, har jeg sett. Et par ganger har det ringt pasienter med ekstreme smerter til oss (ort.pol.) og lurer på hvorfor de ikke har rett + 6 mnd ventetid. Så leser jeg henvisningen og det står ingenting om at pasienten ligger og vrir seg i smerte. Da ber jeg dem bytte fastlege. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #37 Skrevet 24. juli 2013 ok, etter å ikke fått hjelp av ukvalifisert sykepleier på dps i lang tid, fikk jeg henvisning videre og havnet hos en psykolog som sovnet i terapitimene. så letingen fortsetter for min delAnonymous poster hash: 52c2c...683 Huff, du høres ut som å ha vært veldig uheldig. Tror jeg leste en tråd om det her inne for et par måneder siden, om en psykolog som sovnet i timene. Jeg måtte også lete en del av andre årsaker. Vet hvor frustrerende det er. Anonymous poster hash: 0eeba...c40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #38 Skrevet 24. juli 2013 Det lurer jeg også på. Ofte har det med ordlyd og innhold i henvisningen, har jeg sett. Et par ganger har det ringt pasienter med ekstreme smerter til oss (ort.pol.) og lurer på hvorfor de ikke har rett + 6 mnd ventetid. Så leser jeg henvisningen og det står ingenting om at pasienten ligger og vrir seg i smerte. Da ber jeg dem bytte fastlege. Jeg har en veldig flink og seriøs fastlege, kanskje det var det som gjorde at jeg fikk hjelp. Men det skal jo ikke være sånn, er jo urettferdig Anonymous poster hash: eb2bc...914
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #39 Skrevet 24. juli 2013 Jeg har en veldig flink og seriøs fastlege, kanskje det var det som gjorde at jeg fikk hjelp. Men det skal jo ikke være sånn, er jo urettferdig Anonymous poster hash: eb2bc...914 Jeg forklarte for min fastlege at jeg drikker mye vann (lurte på om det var noe galt fysisk). Det viste seg at han hadde skrevet i henvisningen at "pasienten drikker mye", så fikk jo sprøsmål om det i terapitimen. Greit å kunne uttrykke seg som fastlege, ja...Anonymous poster hash: 0eeba...c40
amonyn Skrevet 25. juli 2013 #40 Skrevet 25. juli 2013 Jeg forklarte for min fastlege at jeg drikker mye vann (lurte på om det var noe galt fysisk). Det viste seg at han hadde skrevet i henvisningen at "pasienten drikker mye", så fikk jo sprøsmål om det i terapitimen. Greit å kunne uttrykke seg som fastlege, ja...Anonymous poster hash: 0eeba...c40 Hva skulle han skrevet? Synes det er flott når de er grundige, jeg. Slurvete fastleger ødelegger for pasienten. En dårlig henvisning blir avvist. F.eks. om legen ikke har tatt nevrologisk u.s. før henvisning, ikke sier om blodprøveresultat er fra én eller flere prøver osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå