Gå til innhold

Vaksiner ungene deres.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror ikke det er så farlig med mindre du er i en risikogrupp. Det er noe man kan vurdere når man blir gammel og skrøpelig, da er du i risikogruppen.

Anonymous poster hash: cf664...670

Tvert imot så er det vel flest folk i min aldersgruppe som strøk med av denne. Så har man jo hele prinsippet med at man vaksinerer også for å skjerme de som ikke kan vaksineres, slik man blant annet gjør med barnevaksiner.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Evelynita
Skrevet

"Vanlige" vaksiner må gis til barn. Dette handler om samfunnsansvar!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig delt om HPV-vaksinen. Nå er det fortsatt 8 år til det blir aktuelt for min datter, men enn så lenge er den kanskje litt lite utprøvd. Samtidig så er det mye skummelt man kan få om man blir smittet. Om den viser seg å være trygg, så vil nok min jente få den når den tid kommer.

Anonymous poster hash: c2210...46b

Bra holdning! Men du burde la datteren din ta valget selv når hun er gammel nok... Husk at HPV nesten utelukkende smitter gjennom seksuell omgang og penetrering (http://en.wikipedia.org/wiki/Human_papillomavirus#Transmission) det er ikke slik at alle jenter over 16 år har sex... (Tro det eller ei, selv smellvakre jenter kan i 2013 vente til de er 20-30+ og ikke alle har flere enn 1 partner), så når politikere diskuterer å automatisk gi HPV-vaksine til 16-åringer blir jeg kvalm, ikke bare fordi de antar at de fleste 16-åringer har sex, men fordi dette er en såpass ny og veldig omdiskutert vaksine (etter dokumenterte dødsfall, tilfeller av blindhet, lammelser etc)

Anonymous poster hash: 08bbb...666

• Liker 1
Skrevet

De gir de automatisk til 11-12 åringer. Ikke 16-åringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De gir de automatisk til 11-12 åringer. Ikke 16-åringer.

Seriøst...? :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert::( (Jeg bor ikke i Norge og er ikke helt oppdatert på vaksinefronten i Norge).

Seriøst, dette er jo tragisk? Reagerer ingen i Norge på at en prøvekanin-vaksiner mot et (hovedsakelig) seksuelt overførbart virus skal gis til barn?

AnonymBruker
Skrevet

Veldig skeptisk til vaksiner, med all rett. Ser hvordan det har gått med mange som tok fugleinfluensa-vaksinen.

Anonymous poster hash: 05be9...3c4

Ja, folk løper og tar vaksiner som aldri har vært prøvd på mennesker før OGSÅ blir de overrasket over at det var bivirkninger de ikke visste om.

Og det å følge vaksinasjonsprogrammet i Norge som har vært her i mange år, og stort sett alle bivirkninger har vært oppe og fremme i lyset, og man vet nå at det er ganske så trygt å ta disse vaksinene.

De har ingenting med at de nyoppfunnede vaksinene gir bivirkninger.

De hadde ikke tid til å teste vaksinene for fugleinfluensa uansett, for hadde de gjort det så hadde de aldri gitt det til mennesker. Dette var en feil, en feil som legemiddelindustrien mener selv er pga panikken rundt fugleinfluensaen.

Jeg har fulgt vaksinasjonsprogrammet og mine barn gjør også dette. Men ikke faen om de kommer nær meg med influensa vaksinen.

Det verste er at det dør flere hvert år av vanlig influensa enn det gjorde av fugleinfluensaen.

Anonymous poster hash: 681b3...a58

Skrevet

Seriøst...? :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert::( (Jeg bor ikke i Norge og er ikke helt oppdatert på vaksinefronten i Norge).

Seriøst, dette er jo tragisk? Reagerer ingen i Norge på at en prøvekanin-vaksiner mot et (hovedsakelig) seksuelt overførbart virus skal gis til barn?

Ja, seriøst. Den er allerede en del av det normale vaksineprogrammet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, seriøst. Den er allerede en del av det normale vaksineprogrammet.

Det er 7 år siden jeg bodde i Norge defor viste jeg ikke dette. Men - oh my God - dette er det mest sjokkerende jeg har hørt om på mange år!! :sjokkert:

HPV viruset fins kun hos ca 1% av de som aldri har hatt sex (det kan bli overført fra gravide til barn, men det er sjelden)... Hvorfor gis HPV vaksinen så tidlig som 11 og 12 år?

Skrevet

Føre-var prinsippet, antar jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler alle til å ikke ta vaksine. Man vet aldri hva de inneholder,og de viser seg ofte at de inneholder giftstoff som kvikksølv, formaldehyd og andre uorganiske gifter :excl: . Mange får store plager resten av livet(f.eks etter svineinfluensa-vaksinen). Legemiddelindustrien kan ikke stoles på! :opplyser:

Anonymous poster hash: ee98d...51f

Skal man heller stole på brødhuer som deg da, mener du?

Anonymous poster hash: f9665...319

• Liker 5
Skrevet

Tvert imot så er det vel flest folk i min aldersgruppe som strøk med av denne. Så har man jo hele prinsippet med at man vaksinerer også for å skjerme de som ikke kan vaksineres, slik man blant annet gjør med barnevaksiner.

De fleste dokumenterte dødsfall av svineinfluensa var personer med risikofaktorer (>80% hadde minst én. For de resterende var det trolig også underliggende faktorer, men detaljene er unntatt offentlighet og tusjet over i rapportene).

Uansett, håndteringen av svineinfluensa kan alltids diskuteres, men den debatten handler i liten grad om selve vaksinen. Det er ikke vaksinen som var problemet, det er konspirasjonsteoriterritorium.

Skrevet

Føre-var prinsippet, antar jeg.

Siden HPV-vaksine virker forebyggende gir den best effekt når den gis før seksuell debut, i følge fhi.

Min datter er i målgruppe for vaksinering til året, og jeg er fryktelig i tvil om hvorvidt hun skal ha den...

• Liker 1
Skrevet

Ja, før seksuell debut, altså føre var. Noe som er helt sykt, 11 år ...

Tror jeg heller satser på informasjon, kondombruk og generelle sexvettsamtaler.

Man kan vel på HPV av avføring også, det er vel bare noen få av typene denne vaksinen beskytter mot.

Nei, så langt skal den ikke på noen av mine barn. Altfor ny og lite utprøvd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så naiv at jeg tok vaksinen mot svineinfluensa for noen år siden, har slitt med kronisk mangel på energi, ekstrem trøtthet og magesår helt siden jeg tok denne vaksinen. (Jeg jobber som vanlig og har aldri i mitt liv vært sykmeldt, ikke en gang 1 dag, så jeg er ingen NAV-snylter, jeg er høyt utdannet og jeg anser meg selv som over gjennomsnittet oppegående, men jeg var tydeligvis ikke særlig smart den dagen jeg tok den vaksinen...) Etter dette har jeg lest meg opp mer på tematikken og om andre vaksiner og andres bieffekter og om politikken bak, kommer jeg aldri til å ta en vaksine igjen, uansett hvor jeg skal reise i verden, aldri (det fins måter å snike seg unna)... Jeg oppfordrer alle til å ta sine egen valg, men jeg oppfordrer også alle til å Google "vaccination side effects", og hvis noen tenker på å ta HPV-vaksinen eller andre nye vaksiner Google "vaccionation Population Control"...

Det er vesens forskjell på å følge det tradisjonelle vaksinasjonsprogrammet som har vært i bruk i mange mange år, og svineinfluensavaskinen som ble "kokt i hop" på kort tid.

Så er det litt med det å veie opp eventuelle bivirkninger av en vaksine mot bivirkningen av en sykdom. Bivirkningene ved mesliger, polio o.l er mye verre (og i mange tilfeller fatale) enn eventuelle bivirkninger ved vaksinen. Det må da være bedre å ha et barn som er trøtt/har autisme osv enn at det er død?

Jeg for min del veide opp at eventuelle bivirkninger ved svineinfluensavaksinen var større enn ved eventuell sykdom da jeg ikke er i risikogruppen. Hadde jeg vært i risikogruppen hadde saken vært annerledes. Forøvirg dør det langt fler av sesonginfluensa i året enn av svineinfluensavaksinen.

Anonymous poster hash: a731a...be5

Skrevet

Ja, før seksuell debut, altså føre var. Noe som er helt sykt, 11 år ...

Jeg var ikke uenig med deg ;) Underbygget derimot påstanden din...

11 år føles usannsynlig tidlig når man selv har en tolvåring i hus. Men jeg har venninner som debuterte sommeren før de begynte på ungdomsskolen, så desverre må man nok være så tidlig ute hvis man skal fange opp alle i tide.

Skrevet

Joda. Men samtidig så er det så uendelig mange andre måter å forebygge på. Så frem til vaksinen er trygg, så stoler jeg på det.

AnonymBruker
Skrevet

Bra holdning! Men du burde la datteren din ta valget selv når hun er gammel nok... Husk at HPV nesten utelukkende smitter gjennom seksuell omgang og penetrering (http://en.wikipedia.org/wiki/Human_papillomavirus#Transmission) det er ikke slik at alle jenter over 16 år har sex... (Tro det eller ei, selv smellvakre jenter kan i 2013 vente til de er 20-30+ og ikke alle har flere enn 1 partner), så når politikere diskuterer å automatisk gi HPV-vaksine til 16-åringer blir jeg kvalm, ikke bare fordi de antar at de fleste 16-åringer har sex, men fordi dette er en såpass ny og veldig omdiskutert vaksine (etter dokumenterte dødsfall, tilfeller av blindhet, lammelser etc)

Ehhh, har du tatt en titt på seksualforumet her? Det er en del unge jenter som har hatt sex med 10-30 stk lenge før de er 25, noen også får de er 20.

Hpv vaksnen er en veldig god ide, også om man bruker kondom, for hpv kan smitte med kondom faktisk.

Selv om en jente mot formodning kun skulle hatt en partner i sitt liv (tror det gjelde rsvært få), så kan denne partneren hatt sex med mange, og dermed overføre hpv.

Vaksinering er et samfunnsansvar. Da sikrer man at de få gruppene som ikke kan vaksineres er beskyttet gjennom den generelle immuniteten i befolkningen.

Anonymous poster hash: ef6c9...a28

Skrevet

Jeg har, og blir å vaksinere ungen med de vaksinene som har blitt gitt "i alle år". Altså, sånne som svineinfluensavaksinen og HPV-vaksinen er jeg litt skeptisk til - ettersom de er nye (men, heldigvis er det enda ca 9 år til jeg må tenke over HPV-en til datteren, så..).

Tok ikke svineinfluensavaksinen selv da dèt hysteriet pågikk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...