Gå til innhold

Vaksiner ungene deres.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvem bør vaksinere seg?

Vaksinasjon kan være aktuell for personer som har en grunnsykdom som øker risikoen for å bli alvorlig syk av vannkopper, nærkontakter til personer som er i risikogruppen og voksne som ikke har hatt vannkopper. Det er foreløpig ingen generell anbefaling om bruk av vannkoppevaksine i Norge.

Denne vaksinen blir man jo ikke fortalt om på helsestasjon eller hos legen til vanlig. For meg virker det som om man må etterspørre den.

Ser ikke noe grunn til at friske barn skal måtte vaksinere seg mot vannkopper. Får man det som barn er det ikke farlig hvis man ikke har noe annen sykdom. Da er det bedre at vaksinene er forebeholdt de som trenger den.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NÅ mista jeg respekten for deg!

Den kom jo fra rett sted!!!

Anonymous poster hash: fabe6...5b9

• Liker 12
Skrevet

Anbefaler alle til å ikke ta vaksine. Man vet aldri hva de inneholder,og de viser seg ofte at de inneholder giftstoff som kvikksølv, formaldehyd og andre uorganiske gifter :excl: . Mange får store plager resten av livet(f.eks etter svineinfluensa-vaksinen). Legemiddelindustrien kan ikke stoles på! :opplyser:

Anonymous poster hash: ee98d...51f

Man vet nøyaktig hva vaksinene inneholder, det er ikke noe som "viser seg". Hva som er i den mest brukte svineinfluensavaksinen står på pakken: Inaktivert influensa splittvirus (antigen tilsvarende A/California/07/2009 (H1N1) avledet stamme NYMC X-179A), squalen, DL-alfa-tokoferol, polysorbat 80, oktoksinol 10, tiomersal, natriumklorid, dinatriumhydrogenfosfat, kaliumdihydrogenfosfat, kaliumklorid, magnesiumklorid, vann samt mulige spormengder av egg- og kyllingprotein, ovalbumin, formaldehyd, gentamicinsulfat og natriumdeoksykolat.

Det er ikke "mange" som har plager etter den. Jeg har for så vidt innvendinger angående hvordan svineinfluensasaken ble håndtert, men innlegget ditt er jo bare tull. Problemstillingen her er vel heller at du ikke vet hva du snakker om, og det er noe som må tas på alvor. Det skal lite til før folk føler seg overkjørt og nedlatende behandlet av helsemyndighetene og helsepersonell, og de tyr da gjerne til alternative kilder der de blir møtt som mennesker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vaksineprogrammet skjønner jeg faktisk ikke at folk unngår (med unntak av årsaker som eggallergi ol).

Det har vist seg at ved lav vaksinasjonsdekning (75%) vil det kunne dukke opp epidemer. Slik som vi f.eks så på Nesodden tidligere i år. For oss som kan ta vaksiner er det dirkete ondskapsfullt å ikke vaksinere oss. Våre valg går utover de som av ulike grunner ikke kan vaksinere seg.

Eksempler på artikler kan dere se her:

1. Gangarosa EJ, Galazka AM, Wolfe CR, et al. Impact of anti-vaccine movements on pertussis control: the untold story. Lancet 1998 Jan 31;351(9099):356-61.
  2. Van Den HS, Conyn-van Spaendonck MA, Van Steenbergen JE. Measles epidemic in the Netherlands, 1999-2000. J Infect Dis 2002 Nov 15;186(10):1483-6.
  3. Cronin M. Measles outbreak, Dublin 2000. EPI-INSIGHT 2000;1(2):2-3.
  4. Measles epidemic attributed to inadequate vaccination coverage--Campania, Italy, 2002. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2003 Oct 31;52(43):1044-7.

Anonymous poster hash: 92930...7fb
  • Liker 5
Gjest Murica
Skrevet

Da mine var små kunne man ikke velge seg vannkoppevaksine. Min eldste hadde en forferdelig runde med vannkopper (vi snakker sykehusinnleggelse), så jeg ba om vaksine til min yngste. Men jeg fikk ikke! Det er godt mulig at denne vaksinen er mer tilgjengelig nå enn for ni år siden, men å kalle meg (og andre) en jævlig forelder av den grunn er ikke noe annet enn fryktelig ignorant!

Dessuten:

I følge folkehelseinstituttet beskytter ikke vaksinen mot helvetesild, den gir derimot en risiko for den, så argumentasjonen din ryker på egen urimelighet,

Og hvordan kunne jeg vite at dette var over 10 år siden?

Hvem sa jeg snakket om hva som skjedde for 10 år siden, eller 50 for den saks skyld.

NÅ kan man vaksinere, og da burde man gjøre det.

Skrevet

Hadde jeg bare visst at man kunne vaksinere mot vannkopper!! Nå er hun i en slik sårbar alder at jeg må vente med å etterspørre den til hun er i allefall tre år og kan la seg bestikke med en is etterpå;-)

Vi har i nær familie folk som ikke skal utsettes for vannkopper, derfor har jeg prøvd å skaffe det kontrollert, sannsynligvis uten å lykkes.

Jeg gir mer enn gjerne de vaksinene som er tilgjengelig.

Skrevet

Hadde jeg bare visst at man kunne vaksinere mot vannkopper!! Nå er hun i en slik sårbar alder at jeg må vente med å etterspørre den til hun er i allefall tre år og kan la seg bestikke med en is etterpå;-)

Vi har i nær familie folk som ikke skal utsettes for vannkopper, derfor har jeg prøvd å skaffe det kontrollert, sannsynligvis uten å lykkes.

Jeg gir mer enn gjerne de vaksinene som er tilgjengelig.

Skrevet

Den kom jo fra rett sted!!!

Anonymous poster hash: fabe6...5b9

ja det gjorde den!

Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Alle som ikke er vaksinert mot vannkopper eller har hatt vannkopper, kan utvikle noe som heter noe så fint som Helvetesild.

http://no.wikipedia.org/wiki/Helvetesild

Dere som unner deres barn det, vel, dere er jævlige.

Hverken vannkopper, eller vannkoppevaksine beskytter mot helvetesild, og vannkoppevaksinen kan gi økt risiko for helvetesild (som tidligere nevnt i tråden).

Dette fordi helvetesild er reaktivering av viruset.

Så før du kaller folk for jævlige, vær så snill å få fakta riktig!

Informasjon om vaksine vannkopper og helvetesild

Det finnes to ulike vaksiner mot varicella og herpes zoster.

Varicellavaksine (Vaksine mot vannkopper)

Levende svekket varicellavaksine ble utviklet på 1970-tallet og ble rakst tilgjengelig på spesielt godkjenningsfritak. Den fikk markedsføringstillatelse i Norge i 1997. Vaksinen inngår ikke i det norske barnevaksinasjons­programmet, men kan være aktuell for personer med grunnsykdom som øker risikoen for alvorlig forløp av vannkopper, og for voksne som ikke har hatt varicella. Vaksinen består av levende svekket varicella-zoster virus dyrket i humane diploide celler i kultur. Varicellavaksinasjon ved 15-måneders alder eller senere gir 80-90% beskyttelse. Varicella hos en vaksinert person har ofte et mildere forløp. I likhet med sykdommen gir vaksinen en persisterende infeksjon, som senere kan føre til av herpes zoster. Varigheten av immunitet etter vaksinasjon er foreløpig usikker. Vaksinen har ingen virkning på herpes zoster. Varicellavaksine er en del av barnvaksinasjonsprogrammet i enkelte land, f.eks. USA, Tyskland, Hellas og Latvia. Anbefalte grupper for vaksinasjon er:

• Ikke-immune barn og voksne med akutt lymfatisk leukemi i stabil remisjon.
  • Ikke-immune barn med kroniske sykdommer som juvenil artritt og nyresykdommer.
  • Ikke-immune personer som skal gjennomgå transplantasjon.
  • Friske ikke-immune nærkontakter til personer som har risiko for å få alvorlig forløp av varicella. Nærkontakter omfatter foreldre, søsken og helsepersonell. Vaksiasjon av nærkontakter er særlig viktig hvis vaksinen er kontraindisert til pasienten selv
  • Friske, ikke-immune tenåringer og voksne, spesielt kvinner som planlegger å bli gravide.
Herpes zoster vaksine (Vaksine mot helvetesild)

Det er utviklet en profylaktisk vaksine mot helvetesild (herpes zoster) og postherpetisk nevralgi forbundet med herpes zoster. Vaksinen består av levende svekkete virus av samme stammer som brukes i varicellavaksinen. Vaksinen er kun indisert for personer over 50 år. Vaksinasjon består av én dose. Det injiseres subkutant. Behovet for boosterdose er ikke etablert. Denne vaksinen er for tiden ikke tilgjengelig i Norge.

Endret av Spirula
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

fordi han har alltid virka så "ordentlig" og snill i mine øyne, men nå som han bare slang ut en så meningsløs kommentar som "Du burde enten bli ta frat retten til unger " fordi en person har valgt hva hun syns er best for sitt eget barn, da mister jeg litt respekt for personen!

"fordi en person har valgt hva hun syns er best for sitt eget barn". Poenget her er jo at ikke alle vet hva som er best for eget barn. Jeg banner nok i kjerka nå, og noen småbarnsmødre vil antagelig kappe hodet av meg, men sånn er det. De fleste er ansvarlige nok, og på på en del harmløse områder er det greit om foreldre velger sine egne veier, men å nekte vaksiner er er en farlig lek.

Nøkkelen her, i tillegg til det at denne dama utsetter egne barn for stor fare, er flokkimmunitet. Smak på ordet. Se på alle i Norge som en stor flokk. Hvis 100% av befolkningen er vaksinert mot en sykdom, vil faren for at den sprer seg i befolkningen være null. Hvis 95% er vaksinert, er også sjansen såpass liten at man vanligvis anser flokken for å være immun. Hvis bare 80% er vaksinert, derimot, vil den kunne spre seg blant en del.

Her begynner problemet. Hvis vi tenker på en sykdom som er ganske ufarlig for deg og meg som unge og friske mennesker, men likevel er svært farlig for eldre personer eller noen med enkelte sykdommer. Disse tåler kanskje heller ikke vaksinen, og må derfor skjermes fullstendig fra smitte. Du og jeg kan da tenke at sykdommen "ikke er farlig for oss uansett, så vi dropper vaksine". Problemet med det er at dersom vi blir smittet, kan vi smitte disse stakkars menneskene som faktisk kan dø av denne sykdommen. Vi klarer oss fint selv, men sørger indirekte for å utsette dem for livsfare.

Det er det denne alternativbølgen sørger for. Flokkimmuniteten kan forsvinne. Jeg driter i om en gjeng tullinger selv ikke vil behandles med skolemedisin, men når de utsetter uskyldige parter (det være seg egne barn eller andre i samfunnet) for helt unødvendig fare, da blir jeg provosert.

Anonymous poster hash: b4790...fba

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror at folk har glemt hvor ille sykdommer som f.eks polio faktisk er, fordi sykdommen er veldig sjelden å se nå til dags. De dropper vaksiner mot de sykdommene vi kan vaksinere imot fordi de aldri ser personer med sykdommene nå lenger og dermed ikke ser med egne øyne hvor jævlig de sykdommene er.

• Liker 8
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg tror at folk har glemt hvor ille sykdommer som f.eks polio faktisk er, fordi sykdommen er veldig sjelden å se nå til dags. De dropper vaksiner mot de sykdommene vi kan vaksinere imot fordi de aldri ser personer med sykdommene nå lenger og dermed ikke ser med egne øyne hvor jævlig de sykdommene er.

Polio er jævlig ja, men ikke den største faren enda, det som gjør meslinger så farlig er at folk tror det er en "barnesykdom" som røde hunder, og vannkopper(ikke at de er ufarlige heller) Meslinger kan drepe, det kan også skape permanente hjerneskader. Og de mest utsatte er barn under 1 år(som er for unge til å bli vaksinert) Så når det da løper rundt tusenvis av barn på 1-10 år som ikke har vaksine for meslinger for de det, og blir syke har de flaks kommer de unna det uten varige men, men da har de kanskje allerede smittet en 8 måneder baby som døde!! Da mener jeg at foreldrene til de som ikke er vaksinerte er moralsk(om ikke legalt) ansvarlige for det dødsfallet. Andre sykdommer som også er farlige og kan komme tilbake nå er polio som du vente, ser ut til at folk har glemt hvor mange som døde eller ble lamme på 30-40 tallet i blant annet usa, hvor tusenvis på tusenvis av barn døde eller havna i "iron lungs" Eller tuberkulose, noe vi ikke hadde i landet før, men som nå er tilbake pga. innvandrere fra afrika og delvis fra asia.

• Liker 2
Skrevet

Da mine var små kunne man ikke velge seg vannkoppevaksine. Min eldste hadde en forferdelig runde med vannkopper (vi snakker sykehusinnleggelse), så jeg ba om vaksine til min yngste. Men jeg fikk ikke! Det er godt mulig at denne vaksinen er mer tilgjengelig nå enn for ni år siden, men å kalle meg (og andre) en jævlig forelder av den grunn er ikke noe annet enn fryktelig ignorant!

Dessuten:

I følge folkehelseinstituttet beskytter ikke vaksinen mot helvetesild, den gir derimot en risiko for den, så argumentasjonen din ryker på egen urimelighet,

Og hvordan kunne jeg vite at dette var over 10 år siden?

Hvem sa jeg snakket om hva som skjedde for 10 år siden, eller 50 for den saks skyld.

NÅ kan man vaksinere, og da burde man gjøre det.

Hva er poenget med å skrive "over ti år" når jeg skriver at dette er ni år siden? Ser argumentasjonen din bedre ut, syns du, når du får lagt på litt i din favør?

Ditt hovedargument for vannkoppevaksine var å beskytte mot helvetesild. Vannkoppevaksine beskytter ikke mot helvetesild, den tilfører derimot kroppen det viruset som kan føre til dette.

Hvorfor skal man da ta denne vaksinen?

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler alle å lese følgende om de blindt stoler på tullinger som setter ut rykter om både det ene og det andre for så å selge "sølvvann" og homepoati til de samme sauene.

http://tjomlid.com/2013/02/25/vaksiner-redder-liv-2/

Det er flott å være skeptisk, men da bør du jaggu være mer skeptisk til personer uten noe som helst beviser og fakta enn det motsatte. Det er også enorm forskjell på vaksiner mot tuberkulose og en vaksine som ble innført stort sett for å tjene store penger samt skape arbeidsplasser (svineinfluensaen).

De som skriker opp om at legemiddelundustrien ikke er til å stole på sikter feil. Se på dine egne politikere.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror absolutt IKKE at man skal stole blindt på legemiddelindustrien. Men det er nok ikke mannen i gaten de er ute etter å rævkjøre. Iallfall ikke i den vestlige verden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så naiv at jeg tok vaksinen mot svineinfluensa for noen år siden, har slitt med kronisk mangel på energi, ekstrem trøtthet og magesår helt siden jeg tok denne vaksinen. (Jeg jobber som vanlig og har aldri i mitt liv vært sykmeldt, ikke en gang 1 dag, så jeg er ingen NAV-snylter, jeg er høyt utdannet og jeg anser meg selv som over gjennomsnittet oppegående, men jeg var tydeligvis ikke særlig smart den dagen jeg tok den vaksinen...) Etter dette har jeg lest meg opp mer på tematikken og om andre vaksiner og andres bieffekter og om politikken bak, kommer jeg aldri til å ta en vaksine igjen, uansett hvor jeg skal reise i verden, aldri (det fins måter å snike seg unna)... Jeg oppfordrer alle til å ta sine egen valg, men jeg oppfordrer også alle til å Google "vaccination side effects", og hvis noen tenker på å ta HPV-vaksinen eller andre nye vaksiner Google "vaccionation Population Control"...

Anonymous poster hash: 08bbb...666
Skrevet

Jeg har ikke tatt verken svineinfluensa eller andre nye vaksiner. Ungene får ikke HPV. Jeg utsatte, i 2002, MMR i noen måneder, frem til jeg fikk lest mer om emnet (siden det da var autismehyling). Jeg tenker at man kan være kritisk, selv om man er FOR det tradisjonelle vaksineprogrammet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig delt om HPV-vaksinen. Nå er det fortsatt 8 år til det blir aktuelt for min datter, men enn så lenge er den kanskje litt lite utprøvd. Samtidig så er det mye skummelt man kan få om man blir smittet. Om den viser seg å være trygg, så vil nok min jente få den når den tid kommer.

Anonymous poster hash: c2210...46b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt verken svineinfluensa eller andre nye vaksiner. Ungene får ikke HPV. Jeg utsatte, i 2002, MMR i noen måneder, frem til jeg fikk lest mer om emnet (siden det da var autismehyling). Jeg tenker at man kan være kritisk, selv om man er FOR det tradisjonelle vaksineprogrammet.

Tror ikke det er så farlig med mindre du er i en risikogrupp. Det er noe man kan vurdere når man blir gammel og skrøpelig, da er du i risikogruppen.

Anonymous poster hash: cf664...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...